Maria Sokół, Maciej Kunowski internet. kurs cała książka.pdf

(31615 KB) Pobierz
887649537.001.png
4
Spis tre&ci
Rozdział 5. Grupy dyskusyjne.......................................................................................................................123
Usenet..................................................................................................................................123
Grupy dyskusyjne w programie Outlook Express........................................................127
Bu6ki i akronimy................................................................................................................141
Podsumowanie...................................................................................................................144
Rozdział 6. Komunikatory internetowe ...................................................................................................145
Gadu-Gadu.........................................................................................................................146
Tlen...................................................................................................................................... 163
ICQ......................................................................................................................................178
IRC.......................................................................................................................................193
Czaty na stronach WWW.................................................................................................210
Podsumowanie...................................................................................................................212
Rozdział 7. Randki internetowe....................................................................................................................213
Randki.o2.pl.......................................................................................................................215
Sympatia.pl.........................................................................................................................223
Randki.interia.pl................................................................................................................228
Podsumowanie...................................................................................................................234
Rozdział 8. Tworzenie stron WWW ............................................................................................................ 235
Posta< 6ródłowa dokumentu HTML i znaczniki.........................................................237
Nowa strona WWW..........................................................................................................239
Tekst i jego atrybuty..........................................................................................................246
Odno@niki...........................................................................................................................274
Obrazy na stronach WWW..............................................................................................280
Tabele...................................................................................................................................291
Podsumowanie...................................................................................................................297
Skorowidz...................................................................................................................................... 299
Strategia wyszukiwania
Zasady formułowania zapytania
Google
Wyszukiwanie plików
Podsumowanie
Jak szuka
w internecie
Strategia wyszukiwania
Aby szuka efektywnie, najpierw musisz zada sobie pytanie, czego szukasz.
Innymi słowy, musisz zdefiniowa strategi szukania:
Czego dotyczy Twój problem?
Jakie s% kluczowe kwestie z nim zwi%zane?
Czy mo&esz je wyrazi innymi słowami?
Odpowiadaj%c na te pytania, zgromadzisz list terminów, z którymi mo&esz zacz% swoje
wyszukiwanie. Pamitaj, &e list t zawsze mo&na rozbudowywa. Je)li na li)cie znajduj%
si terminy, których nie rozumiesz, zawsze mo&esz skorzysta z encyklopedii lub słownika.
Przy wyszukiwaniu komputer szuka odno)ników, korzystaj%c z podanych przez Ciebie
terminów. Stosowane s% tylko te terminy — a wic je)li szukasz stron o motoryzacji,
pominiesz strony po)wicone modelom samochodów, a wic spor% cz) zasobów.
W przypadku terminów w obcych jzykach istotn% spraw% jest pisownia — oto
na przykład wyraz behaviour w pisowni angielskiej, a tu behavior — w pisowni ameryka.skiej.
Po ka&dym etapie wyszukiwania powiniene) przejrze to, co znalazłe), aby okre)li
u&yteczno) i przydatno) tych materiałów. Odwied/ strony tematyczne, aby sprawdzi,
czy nie ma na nich u&ytecznych odno)ników.
887649537.002.png 887649537.003.png
80
Strategia wyszukiwania
Skorzystaj z multiwyszukiwarki i szukaj, je)li to mo&liwe, całych fraz. Nie u&ywaj jednak
zbyt wielu słów. W ten sposób znajdziesz strony, które mog% prowadzi do kolejnych
u&ytecznych stron lub same s% w jaki) sposób przydatne.
Zanotuj wszystkie alternatywne terminy, które mog% znale/ zastosowanie w dalszych
etapach wyszukiwania, a wic synonimy, skróty nazw itp. Tu tak&e mo&e by przydatna
zwykła ksi%&ka — na przykład Słownik jzyka polskiego.
Dostosuj wyszukiwanie, korzystaj%c z narzdzi wyszukiwarek. Spróbuj wyeliminowa
te terminy, które okazały si mało istotne. Je)li potrzebna Ci pomoc, skorzystaj
z tematycznych grup dyskusyjnych.
W internecie istniej% trzy podstawowe sposoby wyszukiwania dokumentów i stron WWW:
Wyszukiwarki — pozwalaj% wyszukiwa przy u&yciu słów kluczowych, odnosz%cych
si do wyszukiwanego zagadnienia. Program komputerowy — bot, pajk lub robot
— nieustannie przeszukuje sie, a informacje o swoich „znaleziskach” przesyła do
centralnej bazy danych. Gdy wpisujesz termin w oknie wyszukiwarki, przeszukujesz
w rzeczywisto)ci baz danych. Dziki temu, &e zasigiem działania programu objta
jest cała sie WWW, mo&esz znale/ wicej informacji. Wiele wyszukiwarek stara si
posortowa znaleziony materiał pod k%tem zgodno)ci z Twoim zapytaniem. Wiele
oferuje narzdzia pozwalaj%ce na lepsze sprecyzowanie zapytania (jest to tak zwane
wyszukiwanie zaawansowane). Zazwyczaj odszukany materiał jest prezentowany
w postaci ł%czy prowadz%cych do zasobów. Wyszukiwarki maj% te& swoje wady.
Przede wszystkim zwracaj% zbyt wiele wyników. Ró&ne wyszukiwarki maj% dostp
do ró&nych stron, co sprawia, &e konieczne jest korzystanie z dwóch lub wicej takich
narzdzi. Przykładowe wyszukiwarki to AltaVistaPL (http://www.altavista.com.pl/),
Google (http://www.google.pl/) czy Onet.pl Szukaj (http://www.szukaj.onet.pl).
Multiwyszukiwarki — to najnowsze narzdzia do wyszukiwania informacji w WWW.
Ich istota polega na tym, &e korzystaj%c ze specjalnego oprogramowania, system
„zatrudnia” jednocze)nie kilka wyszukiwarek i przeszukuje kilka katalogów
tematycznych, a nastpnie kompiluje rezultaty wyszukiwania lub prezentuje je
według nazw indeksów. Multiwyszukiwarki ró&ni% si od pozostałych narzdzi tym,
&e nie posiadaj% &adnej wewntrznej bazy danych. Posługuj% si natomiast zasobami
wyszukiwarek i katalogów tematycznych. Podstawow% ich zalet% jest to, &e nie
musisz ju& sam uruchamia kolejnego wyszukiwania przy u&yciu innego narzdzia.
Niektóre multiwyszukiwarki potrafi% eliminowa powtarzaj%ce si rekordy oraz
strony WWW o podobnej tematyce i tych samych adresach — wówczas jako efekt
pracy narzdzia prezentowana jest lista pojedynczych trafie., z której usunite
zostały powtórzenia. Multiwyszukiwarki, które tego nie potrafi%, zwracaj% kilka
list — po jednaj dla ka&dej ze stosowanych wyszukiwarek — powtórzenia s%
wówczas nieuniknione. Podobnie jak wyszukiwarki, multiwyszukiwarki
tak&e zwracaj% ogrom materiału (mo&na powiedzie, &e jest to nawet lawina).
Strategia wyszukiwania
81
Ze wzgldu na wykorzystanie ró&nych wyszukiwarek w procesie wyszukiwania,
a wic i ró&nych kryteriów, multiwyszukiwarki nie nadaj% si do formułowania
bardzo zło&onych i specjalistycznych zapyta.. Przykładowe multiwyszukiwarki to:
Dogpile (http://www.dogpile.com/) lub Search.com (http://www.search.com/).
Katalogi tematyczne — podobnie jak wyszukiwarki, składaj% si z bazy danych oraz
programu wyszukiwawczego. Ró&nica polega na sposobie gromadzenia informacji.
Katalogi tematyczne s% zarz%dzane przez zespoły ludzkie, decyduj%ce o umieszczeniu
okre)lonych informacji w danej kategorii tematycznej. Bazy danych s% wic tworzone
głównie przez ludzi. Tym samym ich wielko) nie dorównuje bazom wyszukiwarek.
Niektóre katalogi s% ogólne i obejmuj% szeroki tematycznie zakres materiału,
inne skupiaj% si na okre)lonych zagadnieniach. Dziki roli człowieka w procesie
gromadzenia zasobów w katalogach rzadziej znajdziesz tu strony ju& nieistniej%ce,
jednak z tego samego powodu zakres sieci objty katalogiem jest mniejszy, a nowe
strony trafiaj% do niego pó/niej. Układ tematyczny katalogów sprzyja znajdowaniu
rzeczowej informacji na okre)lony temat. Przykładowe katalogi to hoga.pl
(http://www.hoga.pl/) i Open Directory Project (http://www.dmoz.org/).
Ró&nice pomidzy poszczególnymi typami narzdzi, przede wszystkim midzy
wyszukiwark% a usługami katalogowymi, powoli zacieraj% si. Wyszukiwarki rozwijaj% si,
czsto ich działanie obejmuje katalogi tematyczne. Powstaj% tak&e katalogi tematyczne
skojarzone z wyszukiwarkami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin