5. WYBRANE ZAGADNIENIA I KONCEPCJE ETYCZNE
23.05.2009
Określenie „etyka to nauka o moralności” jest wadliwe, ponieważ termin „moralność” jest wieloznaczny. Lepiej powiedzieć, że etyka jest nauką o tym co dobre, a co złe.
Istnieją trzy dziedziny orzekania o tym, co jest dobre, a co złe:
· szeroko rozumiane działanie – czyn (np. kradzież jest moralnie zła), tu mieszczą się czyny, decyzje, zaniechania (nie podejmowanie działania);
· sprawca – sprawca (np. złodziej jest moralnie zły), są to osoby fizyczne, osoby inne, podmioty zbiorowe (choć nie zawsze, np. Napoleon: „Tłum nie jest winny”);
· dyspozycja do działania – postawa (skłonność do zagarniania nieswojego), tu mieszczą się dyspozycje trwałe zwane „postawami” (w kontekście sprawiedliwości mówi się „norma”), dyspozycje jednorazowe, sytuacyjne, wzorce osobowe.
Podstawową dziedziną orzekania dobre-złe jest czyn, sprawca i postawa są pochodnymi czynu.
Wyróżnia się różne kategorie czynów (problem polega na tym, że kryteria nie są jasne).
Podział czynów podstawowych:
KORZYSTNE
NIEKORZYSTNE
+
-
0
DZIAŁANIA MOŻLIWEna tym poziomie formułujemy normy moralności, etyczne – jest to etyka normatywna
Czyn nakazany
Czyn zakazany
Czyn dozwolony
DZIAŁANIA DOKONANEna tym poziomie formułujemy oceny moralności, etyczne – jest to etyka opisowa
Czyn dobry
Czyn zły
Czyn obojętny, neutralny względem dobra, zła
Źródłem trudności w klasyfikowaniu konkretnych działań jest wewnętrzna złożoność (składowe, aspekty, struktura) czynu:
~ intencje – zamiar; cel podmiotowy, subiektywny;
~ skutek – cel przedmiotowy;
~ okoliczności – są rozmaite, ale sposób spełnienia jest tym, co zawsze widać.
Słowo „dobry”, „zły” rezerwuje się dla intencji (intencjonalnie dobry, zły). Przy skutku i sposobie spełnienia mówimy, że czyn był „trafny”, „nietrafny”. O całości mówimy „moralnie wartościowy”, „antywartościowy”.
Oprócz etyki normatywnej i opisowej, wyróżniamy również metaetykę (określa co to jest etyka, czym się zajmuje, jakie są jej cele, etc.).
Def. ETYKA – nauka o powinności działania ze względu na dobro.
Pełną definicję etyki uzyskuje się z tego schematu uzgodniwszy koncepcję dobra, a zwłaszcza dobra najwyższego i ostatecznego celu ludzkich działań.
W etyce klasycznej przeważał pogląd, że dobrem najwyższym i ostatecznym celem ludzkich działań jest szczęście jednostki. W tym ujęciu etyka jest więc nauką o powinności działania ze względu na szczęście. Tak zdefiniowany nurt etyki nazywamy eudajmonistycznym – eudajmonizm.
W etykach mocno związanych z religią przeważał pogląd, że dobrem najwyższym i celem jest doskonałość jednostki. Mówi się, że jest to nurt perfekcjonistyczny – perfekcjonizm.
W etyce nowożytnej coraz częściej pojawia się pogląd, że dobrem najwyższym i celem działań jest dobro wspólne, użyteczność. Jest to nurt utylitarystyczny (nazwa ogólniejsza konsekwencjalizm) – utylitaryzm.
Nie są to jedyne nurty. Gdy celem działania jest respektowanie godności osoby ludzkiej to jest to nurt personalizmu, a gdy celem jest spełnianie nakazów, prawa (ludzkiego lub boskiego) – deontonomizm.
WYBRANE PROBLEMY I KONCEPCJE ETYCZNE
SOKRATES (469-399 p.n.e.)
Jest uznawany za ojca, twórcę etyki. Jako pierwszy wyróżnił etykę spośród dyscyplin filozoficznych i sformułował jej koncepcje. Przyczynił się jednocześnie do tzw. humanistycznego przełomu w dziejach filozofii (odwrócenie od zagadnień kosmologicznych, zwrot ku ludziom).
Według Sokratesa etyka powinna być nauką o dobru najwyższym, absolutnym, szczęściodajnym. Tak pojmowane dobro określał mianem cnoty. A zatem etyka to nauka o cnocie. Celem etyki jest nauczyć życia szczęśliwego, a metodą jest logika.
W sokratejskiej koncepcji etycznej warunek bezwzględności spełniają jedynie zalety moralne – odwaga, godność, sprawiedliwość, odpowiedzialność. Cnota u Sokratesa jest utożsamiana z zaletami moralnymi – pogląd zwany moralizmem (skrajny u Sokratesa) – tylko zalety moralne mają wartość.
Sokrates mówił, że jest obiektywna (my nie tworzymy dobra, ale je odkrywamy), naturalna hierarchia dóbr, w której dobro moralne zajmuje miejsce naczelne. Dlatego podstawowe prawa w dziedzinie moralności są niezmienne, absolutne. Tak pojęta cnota jest ściśle związana z wiedzą – z jednej strony (nie z każdą, ale z wiedzą etyczną, czyli z tym, co dobre a co złe dla konkretnej osoby, w określonej sytuacji), i ze szczęściem – z drugiej. Wiedza etyczna jest warunkiem koniecznym (to znaczy jest niezbędna) i wystarczającym (w tym Sokrates nie miał racji, bo potrzebna jest jeszcze wola) cnoty, czyli dobra moralnego – pogląd zwany intelektualizmem etycznym – wiedza jest niezbędna (pogląd przeciwny to intuicjonizm etyczny – pogląd o tym, że dysponujemy zmysłem moralnym, wyczuwamy jak działać, by czynić dobro).
Według Sokratesa takie same są związki, relacje między cnotą, a szczęściem, to znaczy dobro moralne jest warunkiem koniecznym i wystarczającym szczęścia.
W etyce rozróżnia się dwa podstawowe rozróżnienia szczęścia:
· szczęście jako dobro zewnętrzne – zbliżone do „powodzenia w życiu”,
· szczęście jako dobro wewnętrzne – szczęście sokratejskie, poczucie zadowolenia z życia, warunek korzystnego bilansu tego, co się w życiu zrobiło, trzeba mieć czyste sumienie.
Logika dla Sokratesa była narzędziem. Najskuteczniejszą według Sokratesa jest dyskusja metodyczna prowadzona według pewnego schematu. Dyskusja ta składa się z dwóch części:
~ charakterze negatywnym – celem jest obalenie wiedzy pozornej (fałszywych przekonań), należy przyjąć założenia rozmówcy, a później wyprowadzać z tego konsekwencje logiczne, celem tej części jest osiągnięcie przez rozmówcę świadomości własnej niewiedzy („Wiem, że nic nie wiem”);
~ charakterze pozytywnym – celem jest zdobycie wiedzy rzetelnej (prawdziwych twierdzeń), zamierzeniem tej części jest doprowadzenie rozmówcy do definicji poszukiwanego pojęcia etycznego – tzw. sztuka położnicza – trzeba pomóc w narodzeniu się prawdy (np. odwaga to wiedza o tym, czego należy się bać).
Pojęcia związane z etyką Sokratesa:
¨ absolutyzm – wartości są bezwzględne;
¨ obiektywizm – są wartości i normy niezależne od podmiotu wartościującego;
¨ naturalizm (przeciwieństwo konwencjonalizmu) – wartości i normy są odkrywane, a nie uzgadnianie.
Zależność pojęć: ktoś, kto głosi absolutyzm, głosi obiektywizm. A gdy ktoś głosi obiektywizm, to głosi naturalizm.
PROTAGORAS (480-410 p.n.e.)
Wystąpił w opozycji do poglądów Sokratesa. Również przyczynił się do rozwoju wiedzy humanistycznej. Sformułował teoretyczne podstawy działalności tzw. sofistów (byli to zawodowi nauczyciele, mędrcy) – uczyli umiejętności potrzebnych do życia publicznego (retoryka – sztuka układania i wygłaszania przemówień, erystyka, ekonomika – zarządzanie domem, polityka – zarządzanie państwem). Interesowali ich ludzie i ludzkie obyczaje. Dziś „sofistyka” ma negatywne zabarwienie, a „sofizmat” oznacza twierdzenie fałszywe, niesłuszne. Z czasem sofista zaczął oznaczać pseudouczonego.
Koncepcję Protagorasa najlepiej charakteryzuje słowo relatywizm (przeciwieństwo absolutyzmu) – pogląd o względności.
Protagoras doszedł do relatywizmu w teorii poznania i wiedzy – epistemologii. Uważał, że nie ma jednej, powszechnie obowiązującej wiedzy, wiedza jest dla każdego inna, każdy ma swój system twierdzeń, który uznaje za prawdziwy.
S1
Wiedza 1
Rzeczywistość 1
Wartości, Normy 1
Wartości i normy etyczne 1
S2
Wiedza 2
Rzeczywistość 2
Wartości, Normy 2
Wartości i normy etyczne 2
RELATYWIZM EPISTEMOLOGICZNY
RELATYWIZM ONTOLOGICZNY
RELATYWIZM AKSJOLOGICZNY
RELATYWIZM ETYCZNY
Gdy relatywizm epistemologiczny połączył Protagoras z klasycznym rozumieniem prawdy, to doszedł do kolejnego relatywizmu. Relatywizm doprowadził go do twierdzenia, że nie ma jednej rzeczywistości – każdy ma swoją – jest to relatywizm ontologiczny. Skoro względna jest cała rzeczywistość, to również świat wartości – relatywizm aksjologiczny. Skoro wszystkie wartości i normy są względne, to również etyczne – relatywizm etyczny. Protagoras jest zwolennikiem skrajnego relatywizmu.
Skąd jednak bierze się powszechność niektórych norm i twierdzeń? Powszechność niektórych twierdzeń i norm ma źródło w umowach – pogląd zwany konwencjonalizmem (praktycyzm, zalążki utylitaryzmu).
Pojęcia związane z etyką Protagorasa:
¨
≠ SOKRATES
¨ relatywizm;
¨ subiektywizm;
¨ konwencjonalizm.
Miarą wszystkich rzeczy jest człowiek – antropocentryzm u Protagorasa.
NASTĘPCY
SOKRATESA
PROTAGORASA
PLATON, ARYSTOTELES
HelmiHauta