Konspekt lekcji gier i zabaw ruchowych nr 3
1. Data: 07.04.2003r.
Klasa: VI chłopcy
2. Temat: Nauka gry skocznej: ,,Wyścig skokami.’’
3. Cele główne lekcji w zakresie: a. motoryczności:
kształtowanie skoczności, szybkości, koordynacji ruchowej, szybkiego reagowania na sygnał b. umiejętności:
uczeń będzie umiał przeprowadzać grę : ,,Wyścig skokami’’ c. wiadomości:
bezpieczeństwo na lekcjach wychowania fizycznego
d. działania wychowawcze:
nauczanie współzawodnictwa, współpracy w grupie, rywalizacji
e. zdrowia:
wpływ ruchu na zdrowie człowieka
4. Miejsce lekcji: sala gimnastyczna
5. Przybory / przyrządy: piłki, chorągiewki, szarfy
6. Czas lekcji: 45 minut
7. Liczba ćwiczących: 18
8. Metody realizacji zadań ruchowych: zabawowo-klasyczna, zabawowo-naśladowcza
9. Formy prowadzenia zajęć: frontalna, w zespołach
Tok lekcji
Zadania szczegółowe lekcji
Czas , dozowanie
Uwagi
Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe
1). Zbiórka, powitanie klasy, sprawdzenie obecności, stanu zdrowia, podanie tematu, celu i zadań lekcji.
2). Motywacja do aktywnego uczestnictwa w lekcji - osoby najlepiej wykonujące ćwiczenia otrzymają bardzo dobre oceny.
4 - 5 min.
Ustawienie w dwuszeregu.
Zabawa orientacyjno-porządkowa
,,Piłka parzy’’ – luźna gromadka biegnie na wprost prowadzącego, który rzuca jedną lub dwie piłki ostrzegając, że każda z nich ,,parzy’’. Biegnący omijają je i przeskakują .
3 - 4 min.
Nie wybieganie poza wyznaczony teren.
Gra z mocowaniem
,,Przeciąganie w parach’’ – dwie osoby chwytają się za ręce, stają do siebie bokiem i przeciągają się,
wygrywa rząd, któremu uda się przeciągnąć większą liczbę uczestników na swoją stronę.
Można przeciągać się prawą i lewą ręką.
Zabawa bieżna
,,Natarcie’’ – dwie grupy stają naprzeciw siebie w szeregu, na sygnał wszyscy wybiegają, starając się jak najszybciej dostać do mety. W czasie zmieniania miejsca krzyczą ‘’hura’’. Po zajęciu miejsca na mecie milkną.
Zwracać uwagę na prawidłowe mijanie z prawej strony.
Zabawa rzutna
,,Zbijany’’ – jeden gracz ustawia się tyłem do pozostałych , reszta dzieci ustawiona na linii w szeregu celuje kolejno piłką w stojącego tyłem, starając się go trafić.
Kto nie trafi przechodzi na miejsce trafianego.
5 min.
Osoba trafiana powinna schylić głowę.
Gra kopna
,,Sztafeta kopna’’ – dwie drużyny, przed każdym pierwszym graczem leży piłka. Pierwszy z rzędu podaje nogą piłkę do pierwszego gracza drugiego rzędu z naprzeciwka i odchodzi na koniec. Podają piłkę aż dojdzie do gracza który zaczynał wyścig. Wygrywa drużyna która szybciej i celniej podaje piłkę.
4 min.
Określamy sposób podań i przyjęcia piłki.
Gra skoczna
,,Wyścig skokami’’ – dwa lub więcej rzędów ustawia się na linii startu , pierwszy z każdego rzędu podskokami zbliża się do drugiej linii oddalonej o 10 – 15 kroków od linii startu. Na linii stoi chorągiewka, którą uczestnik gry obiega i wraca podskokami obunóż na linię startu. Tu uprawnia następnego dobiegu przez dotknięcie jego wyciągniętej dłoni, sam zaś staje na końcu. Wygrywa rząd, którego wszyscy uczestnicy szybciej ukończą wyścig.
8 - 10 min.
Dokładnie zapoznać dzieci z zasadami gry, zademonstrować grę bez rywalizacji, zwrócić uwagę na prawidłowe odbicie i lądowanie, wprowadzać nowe odmiany gry.
Zabawa o charakterze uspokajającym
,,Powrót do bazy’’ – zadaniem uczniów jest ułożenie z własnych ciał hasła ‘’SOS’’, które ma być hasłem dla nadlatujących samolotów.
2 - 3 min.
Ustawienie w rozsypce na całej sali.
Ćwiczenia organizacyjno- porządkowe końcowe
Uporządkowanie sali, zbiórka, podsumowanie zajęć, pogadanka na temat bezpieczeństwa na lekcjach wychowania fizycznego, nagrodzenie osób które najlepiej ćwiczyły, zachęcenie dzieci do samodzielnego ćwiczenia po lekcjach, pożegnanie.
Ustawienie w półkolu.
Marcin Kasperski
kasperpl