Nauka kierowania sankami za pomocą wychyleń tułowia.doc

(45 KB) Pobierz
KONSPEKT NR 22

 

KONSPEKT NR 22

 

KONSPEKT LEKCJI Z SANECZKARSTWA

 

TEMAT: Nauka kierowania sankami za pomocą wychyleń tułowia.

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:

   MOTORYCZNOŚCI:

     -  kształtowanie siły , mocy, zwinności, wytrzymałości koordynacji wzrokowo -ruchowej

   UMIEJĘTNOŚCI:

    -  nauka kierowania sankami za pomocą wychyleń tułowia. Doskonalenie zjazdu dwójkami doskonalenie szybkiego zatrzymania się w zjeździe

   WIADOMOŚCI:

    -  BHP podczas zabaw na śniegu, warunki bezpiecznego korzystania z sanek Olimpijskie dyscypliny narciarskie.

   DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:

    -  odpowiedzialność za współćwiczących. Samodyscyplina na zajęciach w zimie, walory przebywania na świeżym powietrzu zimą.

   ZDROWIA:

    -  hartowanie organizmu w czasie zimy. Kryteria doboru stroju do zajęć w zimie.

MIEJSCE ĆWICZEŃ: zaśnieżone zbocze pochyłe do zjazdów długich około 50 m, z różnica poziomu do 15 m

KLASA:    V        

PŁEĆ:  chłopcy

PRZYBORY : sanki, 6 chorągiewek

LICZBA ĆWICZĄCYCH –20

CZAS –45 minut

Metody realizacji zadań ruchowych: Pogadanka, Zabawowa-klasyczna, Bezpośredniej celowości ruchu, Zadaniowa- ścisła, Naśladowcza- ścisła.

Formy prowadzenia zajęć: w dwójkach, frontalna, w rozsypce

 



TOK LEKCJI.

ZADANIA

SZCZEGÓŁOWE.

CZAS

DOZOWANIE

UWAGI

ORGANIZACYJNO METODYCZNE

1.Ćw. organizacyjno-

porządkowe, sprawdzenie stanu technicznego sanek

1.Zbiórka,sprawdzenie obecności.

2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.

3.Podanie tematu lekcji.

4.Teoretyczne wprowadzenie i omówienie zajęć.

2- min.

Ustawienie uczniów w

dwuszeregu. Drugi szereg w odległości trzech kroków od pierwszego. Uczniowie trzymają sanki przed sobą, ustawione płozami na zewnątrz. Sprawdzenie ubioru i sprzętu przed wymarszem

2.Przejście na miejsce lekcji

 

Bezpieczne przejście na pobliskie zaśnieżone zbocze ok. 200 m od szkoły

 

4  min.

 

 

W przemarszu na zbocze w parach wozimy się na zmianę.

3.Rozgrzewka

 

1.      ćw. Ramion

W swobodnym rozkroku –krążenie ramion w przód i w tył.

Wymachy zgiętych rami0on w tył z pogłębianiem

Obracanie się pod ramionami. W dwójkach twarzami do siebie- chwyt za ręce i przewijanie się pod ramionami w jedną i drugą stronę.

2.      ćw. Nóg

Huśtawka –w dwójkach z trzymaniem się za ręce: głębokie przysiady i prostowanie się do wspięcia na zmianę.

W staniu bokiem przy sankach przeskoki zawrotne z jednej strony na drugą.

3.      ćw. tułowia

Rozkrok –ręce na biodra. Skłon tułowia w przód z pogłębieniem, ramion w tył.

Stojąc, skłony tułowia w przód, w tył i na boki.

Opad tułowi w przód, ramiona w bok, z równoczesnym skrętem tułowia

4.      skocznościowe.

Podskoki obunóż z pokonywaniem ustawionych sanek w poprzek.

  min.

Ustawienie w luźnej rozsypce na stoku.

 

Dobieranie się w dwójki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Zabawa z wykorzystaniem sanek

 

Bieg z sankami do wyznaczonej linii. Po przybyciu na linię mety, wiążemy po dwoje sanek i wracamy do prowadzącego. Pozostali biegną obok sanek

Wyścigi sanek –Podział klasy na dwa zespoły.

I konkurencja –zjazd na sankach na wprost pojedynczo kto najszybciej zjedzie.

II –zjazd na sankach na wprost w dwójkach

III –kto najdalej dalej pchnie sanki z siedzącym na nich partnerem

IV –zjazd na sankach po slalomie na czas.

15.min.

Ustawienie linii startu i  mety. Podzielenie klasy na dwa zespoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkurencja odbywa się na płaskim terenie.

Podanie najlepszej drużyny i nagrodzenie je brawami.

5.Jazda indywidualna, dwójkami (różne sposoby)

 

-Kierowanie zjazdu za pomocą wychylenia tułowia.

Zależnie od kierunku łuku pochylamy tułów do wewnątrz łuku, a wiec przy łuku w prawo pochylamy się w prawa stronę. Po dwóch zjazdach stawiamy slalom z chorągiewek -dwie trasy.

-Zjazd na wprost stoku z hamowaniem. Chcąc zatrzymać się sankami, naciskamy silnie piętami obu nóg na powierzchnię śniegu. Jeśli chcemy bardziej i szybciej hamować lub zatrzymać sanki, należy oburącz uchwycić za przednią ich część i jednym pociągnięciem podnieść sanki w górę. Podczas tej czynności tylne części płóz zacinają i wrzynają się w śnieg powodując gwałtowne zahamowanie.

-Dowolny swobodny zjazd na sankach w siadzie okrakiem, pojedynczo lub dwójkach trasa wyznaczona chorągiewkami

5 min

Zachowanie bezpieczeństwa przy zjeździe, podchodzimy prawą lewą stroną stoku.

 

Ustawienie slalomu z chorągiewek.

6. Ćw. organizacyjno –porządkowe

 

1.      Zbiórka, odliczenie. Podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących uczniów, grupy która wygrała rywalizację w tych zabawach

2.      Uporządkowanie sprzętu, przyborów

3.      Pożegnanie.

 

 

Oczyszczenie ubrania, obuwia, sanek, sprawdzenie stanu ćwiczących Sprawdzenie po zajęciach,

7.Powrót do szkoły

 

Powrót do szkoły w stępie spokojnym- na sankach jedna osoba ciągnie drugą i na zmianę.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin