KONSPEKT NR 22
TEMAT: Nauka kierowania sankami za pomocą wychyleń tułowia.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI:
- kształtowanie siły , mocy, zwinności, wytrzymałości koordynacji wzrokowo -ruchowej
UMIEJĘTNOŚCI:
- nauka kierowania sankami za pomocą wychyleń tułowia. Doskonalenie zjazdu dwójkami doskonalenie szybkiego zatrzymania się w zjeździe
WIADOMOŚCI:
- BHP podczas zabaw na śniegu, warunki bezpiecznego korzystania z sanek Olimpijskie dyscypliny narciarskie.
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
- odpowiedzialność za współćwiczących. Samodyscyplina na zajęciach w zimie, walory przebywania na świeżym powietrzu zimą.
ZDROWIA:
- hartowanie organizmu w czasie zimy. Kryteria doboru stroju do zajęć w zimie.
MIEJSCE ĆWICZEŃ: zaśnieżone zbocze pochyłe do zjazdów długich około 50 m, z różnica poziomu do 15 m
KLASA: V
PŁEĆ: chłopcy
LICZBA ĆWICZĄCYCH –20
CZAS –45 minut
Metody realizacji zadań ruchowych: Pogadanka, Zabawowa-klasyczna, Bezpośredniej celowości ruchu, Zadaniowa- ścisła, Naśladowcza- ścisła.
Formy prowadzenia zajęć: w dwójkach, frontalna, w rozsypce
TOK LEKCJI.
ZADANIA
SZCZEGÓŁOWE.
CZAS
DOZOWANIE
ORGANIZACYJNO METODYCZNE
1.Ćw. organizacyjno-
porządkowe, sprawdzenie stanu technicznego sanek
1.Zbiórka,sprawdzenie obecności.
2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.
3.Podanie tematu lekcji.
4.Teoretyczne wprowadzenie i omówienie zajęć.
2- min.
Ustawienie uczniów w
dwuszeregu. Drugi szereg w odległości trzech kroków od pierwszego. Uczniowie trzymają sanki przed sobą, ustawione płozami na zewnątrz. Sprawdzenie ubioru i sprzętu przed wymarszem
2.Przejście na miejsce lekcji
Bezpieczne przejście na pobliskie zaśnieżone zbocze ok. 200 m od szkoły
4 min.
W przemarszu na zbocze w parach wozimy się na zmianę.
3.Rozgrzewka
1. ćw. Ramion
W swobodnym rozkroku –krążenie ramion w przód i w tył.
Wymachy zgiętych rami0on w tył z pogłębianiem
Obracanie się pod ramionami. W dwójkach twarzami do siebie- chwyt za ręce i przewijanie się pod ramionami w jedną i drugą stronę.
2. ćw. Nóg
Huśtawka –w dwójkach z trzymaniem się za ręce: głębokie przysiady i prostowanie się do wspięcia na zmianę.
W staniu bokiem przy sankach przeskoki zawrotne z jednej strony na drugą.
3. ćw. tułowia
Rozkrok –ręce na biodra. Skłon tułowia w przód z pogłębieniem, ramion w tył.
Stojąc, skłony tułowia w przód, w tył i na boki.
Opad tułowi w przód, ramiona w bok, z równoczesnym skrętem tułowia
4. skocznościowe.
Podskoki obunóż z pokonywaniem ustawionych sanek w poprzek.
min.
Ustawienie w luźnej rozsypce na stoku.
Dobieranie się w dwójki.
4.Zabawa z wykorzystaniem sanek
Bieg z sankami do wyznaczonej linii. Po przybyciu na linię mety, wiążemy po dwoje sanek i wracamy do prowadzącego. Pozostali biegną obok sanek
Wyścigi sanek –Podział klasy na dwa zespoły.
I konkurencja –zjazd na sankach na wprost pojedynczo kto najszybciej zjedzie.
II –zjazd na sankach na wprost w dwójkach
III –kto najdalej dalej pchnie sanki z siedzącym na nich partnerem
IV –zjazd na sankach po slalomie na czas.
15.min.
Ustawienie linii startu i mety. Podzielenie klasy na dwa zespoły.
Konkurencja odbywa się na płaskim terenie.
Podanie najlepszej drużyny i nagrodzenie je brawami.
5.Jazda indywidualna, dwójkami (różne sposoby)
-Kierowanie zjazdu za pomocą wychylenia tułowia.
Zależnie od kierunku łuku pochylamy tułów do wewnątrz łuku, a wiec przy łuku w prawo pochylamy się w prawa stronę. Po dwóch zjazdach stawiamy slalom z chorągiewek -dwie trasy.
-Zjazd na wprost stoku z hamowaniem. Chcąc zatrzymać się sankami, naciskamy silnie piętami obu nóg na powierzchnię śniegu. Jeśli chcemy bardziej i szybciej hamować lub zatrzymać sanki, należy oburącz uchwycić za przednią ich część i jednym pociągnięciem podnieść sanki w górę. Podczas tej czynności tylne części płóz zacinają i wrzynają się w śnieg powodując gwałtowne zahamowanie.
-Dowolny swobodny zjazd na sankach w siadzie okrakiem, pojedynczo lub dwójkach trasa wyznaczona chorągiewkami
5 min
Zachowanie bezpieczeństwa przy zjeździe, podchodzimy prawą lewą stroną stoku.
Ustawienie slalomu z chorągiewek.
6. Ćw. organizacyjno –porządkowe
1. Zbiórka, odliczenie. Podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących uczniów, grupy która wygrała rywalizację w tych zabawach
2. Uporządkowanie sprzętu, przyborów
3. Pożegnanie.
Oczyszczenie ubrania, obuwia, sanek, sprawdzenie stanu ćwiczących Sprawdzenie po zajęciach,
7.Powrót do szkoły
Powrót do szkoły w stępie spokojnym- na sankach jedna osoba ciągnie drugą i na zmianę.
kasperpl