KONSPEKT LEKCJI NR6 – gry i zabawy ruchowe
GIMNASTYKA
Temat: Nauka przeskoku kucznego przez skrzynie.
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) motoryczności (zwinność, gibkość, koordynacja ruchowa, skoczność)
b) umiejętności (nauka przeskoku kucznego przez skrzynie)
c) wiadomości (sposoby asekuracji i samoasekuracji podczas przeskoków przez skrzynie)
d) działań wychowawczych nauka (sposoby powitań)
e) zdrowotnym (wpływ ćwiczeń gimnastycznych na prawidłowy rozwój organizmu)
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Klasa: 6 – ta, chłopcy
Przybory, przyrządy: skrzynia, obręcze hula-hop, stojak, drabinki, ławeczki, materace, piłki lekarskie 2kg.
Czas lekcji: 45 min.
Liczba ćwiczących: 12
Czas, dozowa -nie
Metody realizacji zadań ruchowych
Uwagi organizacyjno - metodyczne
Ćw. organizacyjno porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć
3. Podanie tematu, celów lekcji
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach
3-4 min.
Ustawienie w półkolu
Zabawa orientacyjno porządkowa
Uczniowie stoją w rozsypce na pierwszy znak nauczyciela wszyscy podskakują do góry, na drugi znak stają na baczność, a na trzeci znak siadają płasko.
2-3 min.
zadaniowo ścisła
I - obie ręce w górę
II - prawa ręka w górę
III - lewa ręka w górę
ćw. kształtujące
1.trucht dookoła sali
2.krążenia naprzemienne RR
3.krążenia RR symetryczne z jednoczesnym uderzeniem nóg o pośladki
4.skłony boczne "zbieranie grzybów"
5.bieg krokiem odstawno - dostawnym z twarzą do wew. sali
6.Jak wyżej tylko do zew. sali
7.marsz dookoła sali
8.na sygnał nauczyciela skłony w przód
9.na sygnał nauczyciela naskok i obrót o 1800
10. naprzemienne wymachy lewej nogi do prawej ręki, a prawej nogi do lewej ręki
11. trzymając ręce na biodrach skręty głowy
12.skłony w przód z pogłębianiem
13.skłony w przód, po których wykonujemy wyskok w górę
14.krążenia tułowia
15.w parach tyłem do siebie - "ważenie soli"
16.w parach: pierwszy ćwiczący pw. klęk podparty a drugi ćwiczący przeskakuje go i przechodzi o pod nim
17.pw. siad prosty, skłony w przód
18.w leżeniu przodem odginanie tułowia do tyłu
6 - 8 min
naśladowczo - ścisła
ćw. 11 - 18 w rozsypce
zabawa wyścig rzędów
dzielimy grupę na dwie połowy, obie połowy ustawiamy w rzędach wzdłuż sali przy jednym z jej końców. Pierwszy zawodnik z każdego rzędu otrzymuje kółko hula-hop, jego zadaniem jest na sygnał nauczyciela dotoczyć koło do ustawionego na końcu sali pachołka i wrócić okrążając go. Po pokonaniu trasy podaje koło kolejnemu zawodnikowi i udaje się na koniec rzędu.
3 min.
zabawowo - klasyczna
wygrywa rząd, którego zawodnicy pokonają tor jako pierwsi.
kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności
I - stacja skoki zakroczne przez ławeczkę a następnie naskok rozkroczny na ławeczkę
II - stacja leżenie na materacu z nogami zahaczonymi o drabinki, skłony tułowia w przód
III - stacja w leżeniu przodem naprzeciw siebie podawanie piłki lekarskiej 2kg
IV - stacja przeskok kuczny przez skrzynię.
12 - 18 min.
obwodowo - stacyjna
tak ułożyć stacje, aby jedni ćwiczący nie przeszkadzali innym.
Nauczyciel powinien stać przy ostatniej stacji, przy stacji pierwszej powinien zostawić najbardziej odpowiedzialnego ucznia.
samodzielna aktywność ucznia
w podporze przodem uczniowie wykonują ugięcia ramion. w leżeniu przodem uczniowie wykonują wznosy tułowia do przodu.
2min.
ilość powtórzeń danego ćwiczenia określają sami ćwiczący,
ćw. korektywne
bierny zwis na drabinkach
1 min.
zabawa lub gra uspokajająca
dziesięciu uczniów siedzi skrzyżnie naprzeciw nauczyciela obok nauczyciela siedzą pozostali uczniowie, Na sygnał nauczyciela uczniowie siedzący naprzeciw nauczyciela odwracają się do niego tyłem, po czym jeden z uczniów siedzący po stronie nauczyciela zmienia miejsce. Na kolejny sygnał nauczyciela uczniowie odwracają się do nauczyciela przodem i mają za zadanie zgadnąć, który uczeń zmienił miejsce.
2 min.
zadaniowo - ścisła
Ćw. organizacyjno porządkowe – końcowe
Podsumowanie lekcji:
a) wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup
b) uporządkowanie przyrządów i przyborów
c) uświadomienie uczniów o korzyściach płynących z ćwiczeń rozwijających szybkość.
2-4 min.
Zbiórka w p. w. siad skrzyżny.
kasperpl