Srarostwo Powiatowe.doc

(35 KB) Pobierz
Charakterystyka instytucji publicznej

Charakterystyka instytucji publicznej.

I Strona tytułowa: na górze nazwa uczelni, wydział, specjalność, nazwisko; na środku tytuł; na dole: Rzeszów 2010.

II Wstęp: obszar funkcjonowania instytucji np. szkolnictwo 1-2 strony na podstawie literatury, przypisy

Rozdz:[w: tytuł ksiażki, red., wyd., rok wydania]

Inicjał imienia i nazwiska

Artykuł: „  ‘’, nr 2, rok wydania

Internet: link

Bibliografia na końcu alfabetycznie

III Podmiot powołujący instytucję oraz podstawa prawna funkcjonowania (od kiedy, kto)

IV Miejsce w hierarchii instytucjonalnej (komu podlega)

V Struktura organizacyjna (schemat, skład osobowy)

VI Typ stylu zarządzania (pionowy, poziomy, mieszany)

VII Dobór kadry i liczba zatrudnionych

VIII Cel i obszar działania (potrzeby)

IX Współpraca z innymi instytucjami (z poza obszaru instytucji np. szkoła z kulturą)

X Okres działania instytucji w tym w innych strukturach (rejonowe →powiatowe, transformacja)

XI Wielkość posiadanego majątku trwałego i zasobów materialnych (pracownie komputerowe)

XII Sposób pozyskiwania środków finansowych oraz ich pomnażanie (kto przydziela fundusze, liczba, wielkość, na co przeznaczone albo złożyli wnioski i nie przydzielono) w jakich latach, jaka droga, sponsorzy

XIII Sposób i koszty marketingu

XIV Charakterystyka odbiorców usług (liczba klientów, jakość obsługi, frekwencja)

XV Jakość obsługi klientów – jaka ocena

XVI Konkurencyjność wobec innych instytucji

 

 

 

PODMIOTY SEKTORA PUBLICZNEGO

 

Sektor publiczny – jest to segment gospodarki narodowej finansowany podatkami i opłatami pobieranymi przez władze publiczne. Jest to segment gospodarki składający się z instytucji publicznych i wykonujących, na zasadach niekomercyjnych, zadania państwa.

Sektor finansów publicznych można podzielić na 3 podsektory:

  1. Sektor rządowy (państwowy, publiczny)
  2. Sektor samorządowy
  3. Sektor ubezpieczeń społecznych

Obszary (działy), które są wyłącznie lub prawe wyłącznie w gestii sektora publicznego:

·      edukacja

·      obronność narodowa

·      służba zdrowia

·      leśnictwo

·      transport (łączność)

·      ubezpieczenia społeczne

·      wymiar sprawiedliwości

Podstawy prawne funkcjonowania sektora publicznego:

·      najważniejszy akt prawny – Konstytucja; określa ona między innymi ogólne zasady gospodarki budżetowej, podstawy systemu dochodów publicznych, ustrój banku centralnego, a także ogranicza do 60% PKB dług publiczny;

·      ustawy; najważniejsza ustawa o finansach publicznych – nazywana „konstytucją” finansów publicznych; inne ustawy, np. ustawa o dochodach JTS (jednostek samorządu terytorialnego), ustawy o samorządzie terytorialnym (inaczej o samorządzie gminnym), ustawa o samorządzie powiatowym, ustawa o samorządzie wojewódzkim

·      rozporządzenia do tych ustaw

Podstawową jednostką sektora samorządowego w Polsce jest gmina. Celem funkcjonowania gminy jest możliwie najpełniejsze zaspokojenie potrzeb lokalnych mieszkańców.

Podział dochodów JST (źródła dochodów):

·      dochody własne

·      subwencje

·      dotacje

·      środki pochodzące z budżetu UE

·      środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi.

Subwencje – są przyznawane z budżetu centralnego państwa według algorytmu (podstawową częścią jest subwencja oświatowa); nie mają określonego celu.

Dotacje – to takie środki przekazywane z budżetu centralnego (lub JST innego); są przyznawane na określony cel.

Dochody własne pochodzą głównie z podatków i opłat lokalnych oraz z udziałów w podatkach państwowych (PIT, CIT). To ta część, która uniezależnia JST od budżetu centralnego. JST może decydować na co te pieniądze przeznaczyć. Przyjmuje się, że JST, które posiadają 50% dochodu własnego są niezależne.

Budżet JST stanowi część uchwały budżetowej. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków JST.

Zasady konstrukcji budżetu:

·      zasada jedności – JST samodzielnie prowadzi gospodarkę budżetową na podstawie budżetu, który jest podstawą realizacji zadań przez tą jednostkę w ciągu roku;

·      zasada jawności – gospodarka finansowa JST jest jawna;

·      zasada uprzedniości – budżet powinien zostać uchwalony do końca roku budżetowego poprzedzającego rok, dla którego budżet jest uchwalany;

·      zasada równowagi budżetowej – czyli wydatki nie mogą przekroczyć dochodów wraz z wpływami zwrotnymi (przychody)!

·      zasada szczegółowości – budżet musi zostać ustalony i wykonywany zgodnie z przyjętymi działaniami, rozdziałami i paragrafami.

 

WSKAŹNIKI

1. Wskaźnik udziału wydatków inwestycyjnych (wydatki inwestycyjne/wydatki ogółem) – pokazuje jakie są wydatki na inwestycje – im wyższy tym lepszy.

2. Dochody własne w stosunku do wydatków budżetu (dochody własne/wydatki ogółem) – najlepiej 50% (JST samowystarczalna) – im większy tym lepiej.

3. Wskaźnik pokrycia wydatków z zakresu edukacji i oświaty częścią oświatową subwencji ogólnej (część oświatowa subwencji ogólnej/wydatki oświatowe) – wydatki na oświatę są większe jeżeli nie ma 100% (jeżeli nie ma 100% to ta część jest za mała na pokrycie wydatków na oświatę).

4. Wskaźnik samodzielności finansowej dochodowej (dochody własne – udział w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa/dochody ogółem) – largo dochody, im większy tym lepiej.

5. Wskaźnik zadłużenia do dochodów ogółem (łączna kwota długu/dochody ogółem)  – może zadłużać się do 60%, jednostka nie działa dla zysku, powinna się zadłużać na inwestycje; trzeba porównać do dochodów własnych i wskaźnika udziału inwestycji.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin