Charakterystyka instytucji publicznej.
I Strona tytułowa: na górze nazwa uczelni, wydział, specjalność, nazwisko; na środku tytuł; na dole: Rzeszów 2010.
II Wstęp: obszar funkcjonowania instytucji np. szkolnictwo 1-2 strony na podstawie literatury, przypisy
Rozdz:[w: tytuł ksiażki, red., wyd., rok wydania]
Inicjał imienia i nazwiska
Artykuł: „ ‘’, nr 2, rok wydania
Internet: link
Bibliografia na końcu alfabetycznie
III Podmiot powołujący instytucję oraz podstawa prawna funkcjonowania (od kiedy, kto)
IV Miejsce w hierarchii instytucjonalnej (komu podlega)
V Struktura organizacyjna (schemat, skład osobowy)
VI Typ stylu zarządzania (pionowy, poziomy, mieszany)
VII Dobór kadry i liczba zatrudnionych
VIII Cel i obszar działania (potrzeby)
IX Współpraca z innymi instytucjami (z poza obszaru instytucji np. szkoła z kulturą)
X Okres działania instytucji w tym w innych strukturach (rejonowe →powiatowe, transformacja)
XI Wielkość posiadanego majątku trwałego i zasobów materialnych (pracownie komputerowe)
XII Sposób pozyskiwania środków finansowych oraz ich pomnażanie (kto przydziela fundusze, liczba, wielkość, na co przeznaczone albo złożyli wnioski i nie przydzielono) w jakich latach, jaka droga, sponsorzy
XIII Sposób i koszty marketingu
XIV Charakterystyka odbiorców usług (liczba klientów, jakość obsługi, frekwencja)
XV Jakość obsługi klientów – jaka ocena
XVI Konkurencyjność wobec innych instytucji
PODMIOTY SEKTORA PUBLICZNEGO
Sektor publiczny – jest to segment gospodarki narodowej finansowany podatkami i opłatami pobieranymi przez władze publiczne. Jest to segment gospodarki składający się z instytucji publicznych i wykonujących, na zasadach niekomercyjnych, zadania państwa.
Sektor finansów publicznych można podzielić na 3 podsektory:
Obszary (działy), które są wyłącznie lub prawe wyłącznie w gestii sektora publicznego:
· edukacja
· obronność narodowa
· służba zdrowia
· leśnictwo
· transport (łączność)
· ubezpieczenia społeczne
· wymiar sprawiedliwości
Podstawy prawne funkcjonowania sektora publicznego:
· najważniejszy akt prawny – Konstytucja; określa ona między innymi ogólne zasady gospodarki budżetowej, podstawy systemu dochodów publicznych, ustrój banku centralnego, a także ogranicza do 60% PKB dług publiczny;
· ustawy; najważniejsza ustawa o finansach publicznych – nazywana „konstytucją” finansów publicznych; inne ustawy, np. ustawa o dochodach JTS (jednostek samorządu terytorialnego), ustawy o samorządzie terytorialnym (inaczej o samorządzie gminnym), ustawa o samorządzie powiatowym, ustawa o samorządzie wojewódzkim
· rozporządzenia do tych ustaw
Podstawową jednostką sektora samorządowego w Polsce jest gmina. Celem funkcjonowania gminy jest możliwie najpełniejsze zaspokojenie potrzeb lokalnych mieszkańców.
Podział dochodów JST (źródła dochodów):
· dochody własne
· subwencje
· dotacje
· środki pochodzące z budżetu UE
· środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi.
Subwencje – są przyznawane z budżetu centralnego państwa według algorytmu (podstawową częścią jest subwencja oświatowa); nie mają określonego celu.
Dotacje – to takie środki przekazywane z budżetu centralnego (lub JST innego); są przyznawane na określony cel.
Dochody własne pochodzą głównie z podatków i opłat lokalnych oraz z udziałów w podatkach państwowych (PIT, CIT). To ta część, która uniezależnia JST od budżetu centralnego. JST może decydować na co te pieniądze przeznaczyć. Przyjmuje się, że JST, które posiadają 50% dochodu własnego są niezależne.
Budżet JST stanowi część uchwały budżetowej. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków JST.
Zasady konstrukcji budżetu:
· zasada jedności – JST samodzielnie prowadzi gospodarkę budżetową na podstawie budżetu, który jest podstawą realizacji zadań przez tą jednostkę w ciągu roku;
· zasada jawności – gospodarka finansowa JST jest jawna;
· zasada uprzedniości – budżet powinien zostać uchwalony do końca roku budżetowego poprzedzającego rok, dla którego budżet jest uchwalany;
· zasada równowagi budżetowej – czyli wydatki nie mogą przekroczyć dochodów wraz z wpływami zwrotnymi (przychody)!
· zasada szczegółowości – budżet musi zostać ustalony i wykonywany zgodnie z przyjętymi działaniami, rozdziałami i paragrafami.
WSKAŹNIKI
1. Wskaźnik udziału wydatków inwestycyjnych (wydatki inwestycyjne/wydatki ogółem) – pokazuje jakie są wydatki na inwestycje – im wyższy tym lepszy.
2. Dochody własne w stosunku do wydatków budżetu (dochody własne/wydatki ogółem) – najlepiej 50% (JST samowystarczalna) – im większy tym lepiej.
3. Wskaźnik pokrycia wydatków z zakresu edukacji i oświaty częścią oświatową subwencji ogólnej (część oświatowa subwencji ogólnej/wydatki oświatowe) – wydatki na oświatę są większe jeżeli nie ma 100% (jeżeli nie ma 100% to ta część jest za mała na pokrycie wydatków na oświatę).
4. Wskaźnik samodzielności finansowej dochodowej (dochody własne – udział w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa/dochody ogółem) – largo dochody, im większy tym lepiej.
5. Wskaźnik zadłużenia do dochodów ogółem (łączna kwota długu/dochody ogółem) – może zadłużać się do 60%, jednostka nie działa dla zysku, powinna się zadłużać na inwestycje; trzeba porównać do dochodów własnych i wskaźnika udziału inwestycji.
jubas28