Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I z wykorzystaniem metod aktywizujących
Prowadząca: Patrycja Raczek
Temat dnia: Na ratunek.
Cele operacyjne:
Uczeń:
· zna podstawowe zasady postępowania w razie pożaru, burzy, huraganu,
· wie, do kogo i w jaki sposób może zwrócić sie o pomoc,
· zna numery alarmowe do straży pożarnej,
· wie, na czym polega praca strażaka,
· czyta krótkie teksty i pisze wyrazy z literami ż i rz,
· czyta ze zrozumieniem proste zdania,
· układa wyrazy z sylab,
· rozwiązuje proste zadania z tekstem,
· dokonuje obliczeń z okienkami
Metody:
· pogadanka,
· mini dyskusja,
· praca z tekstem,
· zadaniowa,
· pracy we współpracy,
· praktycznego działania.
Formy pracy:
· zbiorowa jednolita,
· zespołowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:
Raz dwa trzy teraz My 1, P cz. 8 s. 30-34, M cz 2 s.60-61, W (kartoniki z literami, kartoniki do budowy modeli wyrazów), kartony z literami ż, Ż, kartony z dwuznakiem rz, Rz.
Przebieg zajęć:
· Czytanie krótkiego tekstu o pracy strażaków s.30-31, oraz odpowiedzenie na pytania dotyczące czytanki 1, 2 s.30, 3 ,4 ,5 s.31
· Wytłumacz, co to są żywioły?
Żywioł - «potężne lub groźne zjawisko naturalne»; «każdy z czterech elementów: ogień, woda, powietrze, ziemia»; (Encyklopedia PWN).
· Zapisanie na tablicy słowa żaba,
· podzielenie słowa żaba przez dzieci na sylaby i oznaczenie ich białymi kartonikami - dwie sylaby,
· następnie zapytanie uczniów ile słyszą głosek w słowie żaba - 4,
· oznaczenie przez wybrane dzieci samogłosek czerwonymi kartonikami
- _ a_ a,
· oznaczenie przez wybrane dzieci spółgłosek niebieskimi kartonikami, ale tych które poznały już wcześniej - _ _ b _ ,
· zapytanie dzieci jaka literka została nieoznaczona i określenie czy jest to samogłoska, czy spółgłoska oraz oznaczenie jej odpowiednim kartonikiem -
· ż, spółgłoska, niebieski kartonik.
· zapisanie przez prowadzącą na tablicy pisanej litery ż, Ż oraz drukowanej litery ż, Ż, z demonstracją sposobu zapisu - tak jak poznana wcześniej litera z z kropką nad nią,
· przygotowanie do pisania - ćwiczenie dłoni, pisanie litery w powietrzu,
· zapisanie litery w zeszycie przedmiotowym.
· Zapisanie na tablicy słowa rzeka,
· podzielenie słowa rzeka przez dzieci na sylaby i oznaczenie ich białymi kartonikami - dwie sylaby,
· następnie zapytanie uczniów ile słyszą głosek w słowie rzeka - 4,
- _ e_ a ,
· oznaczenie przez wybrane dzieci spółgłosek niebieskimi kartonikami, ale tych które poznały już wcześniej - _ _ k _ ,
rz, spółgłoska, niebieski kartonik.
· zapisanie przez prowadzącą na tablicy pisanej litery rz, Rz oraz drukowanej litery rz, Rz, z demonstracją sposobu zapisu - tak jak poznane wcześniej literki r i z tylko zapisane łącznie,
P cz. 8 s. 32-34, zad. 6 - 14
· wyodrębnienie wyrazów z nowo poznanymi literami,
· czytanie ze zrozumieniem zdań,
· układanie wyrazów z sylab,
· ćwiczenia w kształtnym pisaniu nowych liter i wyrazów z nimi,
· wypowiedzi na temat zachowania ostrożności podczas burzy.
· uzupełnienie ćwiczeń sprawdzających, M. cz. 2 s.60-61
· Czego nauczyłeś się w dniu dzisiejszym ?
· Co podobało Ci się najbardziej ?
· W czym miałeś problem ?
patka_31