Wymagania
Czego szukać
Uwagi / obiektywne dowody
ELEMENT 4 – System Zarządzania Jakością
4.1 Wymagania Ogólne
4.1.1
Czy organizacja ma ustanowiony i udokumentowany system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami ISO/TS 16 949:2002?
(4.1)
· księga jakości zgodna z ISO/TS 16 949:2002 lub tabela konwersji
4.1.2
Czy organizacja wdrożyła i utrzymuje system zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO/TS 16 949:2002?
· rozmowa z kluczowym personelem
· przykłady na skuteczną realizację
4.1.3
Czy skuteczność systemu zarządzania jakością jest ciągle doskonalona zgodnie z wymaganiami ISO/TS 16 949:2002?
(4.1.1.1)
· przykłady i status planów ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością (nie działania korygujące)
· wyniki z przeglądów kierownictwa
4.1.4
Czy system zarządzania jakością w organizacji:
a) identyfikuje procesy potrzebne w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w organizacji?
b) Określa kolejność i wzajemne oddziaływanie tych procesów?
c) Określa kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności zarówno przebiegu, jak i nadzorowania tych procesów?
(4.1.a, b, c)
· księga jakości zgodna z ISO/TS 16 949 :2002 lub tabela konwersji
4.1.5
a) zapewnia dostępność zasobów i informacji niezbędnych do wspomagania przebiegu i monitorowania procesów systemu zarządzania jakością?
b) monitoruje, mierzy i analizuje te procesy?
c) Wdraża działania niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia tych procesów?
(4.1.d, e, f)
· przegląd wszystkich elementów systemu zarządzania jakością dla zapewnienia jego właściwej ciągłości i skuteczności
· przegląd wskaźników jakościowych
· zapisy z przeglądu kierownictwa, frekwencja i odpowiednia częstotliwość
· plany działań i dalsze opracowanie
4.1.6
Czy organizacja zarządza wymaganymi procesami systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami ISO/TS 16 949:2002?
4.1.7
Czy organizacja zapewnia nadzór nad procesami zlecanymi na zewnątrz, mającymi wpływ na zgodność wyrobu z wymaganiami?
4.1.8
Czy w organizacji nadzór nad procesami zlecanymi na zewnątrz, mającymi wpływ na zgodność wyrobu z wymaganiami jest identyfikowany w systemie zarządzania jakością?
ELEMENT 4.2 Wymagania dotyczące dokumentacji
4.2.1 Ogólne
4.2.1
Czy dokumentacja systemu zarządzania jakością zawiera:
a) udokumentowane deklaracje polityki jakości i celów dotyczących jakości?
b) Księgę jakości?
c) Udokumentowane procedury wymagane postanowieniami normy ISO/TS 16949:2002?
d) Dokumenty potrzebne organizacji do zapewnienia skutecznego planowania, przebiegu i nadzorowania jej procesów?
e) Zapisy wymagane postanowieniami normy ISO/TS 16 949:2002 (patrz element 4.2.4)?
(4.2.1)
· Adekwatność procedur co do złożoności organizacji
· Procedury systemu zarządzania jakością
· Zapisy jakości
4.2.2 Księga Jakości
4.2.2
Czy organizacja ustanowiła i utrzymuje księgę jakości która zawiera:
a) zakres systemu zarządzania jakością, łącznie ze szczegółami dotyczącymi wszelkich wyłączeń i ich uzasadnieniem (patrz 1.2 ISO/TS 16 949:2002)?
b) Udokumentowane procedury ustanowione dla systemu zarządzania jakością lub powołanie się na nie?
c) Opis wzajemnego oddziaływania między procesami systemu zarządzania jakością?
(4.2.2)
4.2.3 Nadzór nad dokumentami
4.2.3
Czy organizacja nadzoruje dokumenty wymagane w systemie zarządzania jakością?
(4.2.3)
· wykaz dokumentów nadzorowanych lub ekwiwalent
4.2.4
Czy organizacja ustanowiła udokumentowaną procedurę określającą nadzór potrzebny do:
a) zatwierdzania dokumentów pod kątem ich adekwatności zanim zostaną wydane?
b) Przeglądu dokumentów i ich aktualizowania w razie potrzeby oraz ponownego zatwierdzania?
c) Zapewnienia, że zidentyfikowano zmiany i aktualny status zmian dokumentów?
d) Zapewnienia, że odpowiednie wersje mających zastosowanie dokumentów są dostępne w miejscach ich użytkowania?
e) Zapewnienia, że dokumenty są zawsze czytelne i łatwe do zidentyfikowania?
f) Zapewnienia, ze dokumenty pochodzące z zewnątrz są zidentyfikowane i ich rozpowszechnianie jest nadzorowane?
g) Zapobiegania niezamierzonemu stosowaniu nieaktualnych dokumentów i odpowiedniego ich oznaczania, jeżeli są zachowane z jakichkolwiek powodów?
· uprawnienie do zatwierdzenia dokumentu
· zapisy zatwierdzenia dokumentu
· dostępność dokumentacji w różnych obszarach
· znajomość umiejscowienia dokumentu
· dostępność dokumentu
· przechowywanie i rozporządzanie przestarzałymi dokumentami
· proces powiadamiania/ dystrybucji dokumentów wewnętrznych i pochodzących z zewnątrz
· przegląd i zatwierdzenie dokumentów weryfikowanych
4.2.3.1 Specyfikacje techniczne
Patryk1313