Cele główne lekcji:
· doskonalenie umiejętności rzutów piłką,
· kształtowanie zwinności,
· doskonalenie umiejętności czworakowania.
Umiejętności:
1. "Zbijany w kole" - zabawa bieżna - doskonalenie rzutów piłki jednorącz i chwytów oburącz.
2. Berek "pająków" - zabawa bieżna - kształtowanie zwinności.
3. Toczenie piłki głową - doskonalenie czworakowania i orientacji przestrzennej.
Psychomotoryczność:Kształtowanie szybkości, szybkiej reakcji na sygnały wzrokowe i słuchowe, szybkiej reakcji na przedmioty będące w ruchu.Wiadomości:Znajomość przepisów zabawy "Zbijany w kole".Wychowawczy:Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw. Przestrzeganie reguł zabaw.Metody:zabawowa klasyczna, zadaniowa, opowieści ruchowej.Pomoce:woreczki, piłki, kółka - czerwone i zielone.Literatura:R. Trześniowski: Gry i zabawy ruchowe. Warszawa 1987. Przebieg lekcji:
Tok lekcji
Zadania i sposób realizacji
Czas trwania
Uwagi
Część I - wstępna
Organizacja
Zbiórka w szeregu, powitanie, korekta postawy, podanie zadań lekcji.
3 min.
Zabawa ożywiająca
Bieg po obwodzie koła, na sygnał dźwiękowy (gwizdek) - przysiad i wyskok "do nieba" (w górę).
2 min.
Ćwiczenia kształtujące
Stanie w rozkroku
· krążenia głowy, tułowia;
· skłony do PN i LN;
· skłony - dzieci witają się z sufitem, kolanami, podłogą.
Marsz po obwodzie koła na palcach, pobranie woreczków, marsz na piętach.
1 min.
W marszu:
· podrzut woreczka w górę i chwyt;
· przekładanie pod kolanami;
· przekładanie dookoła tułowia;
· marsz z woreczkami na głowie.
Ustawienie się w rozsypce:
· woreczek na podłodze, przeskoki obunóż w przód i w bok (nie wolno w tył),
· w siadzie kucznym:
§ podrzut woreczka w górę, uderzenie dłońmi o podłogę, chwyt;
§ podrzut woreczka w górę, powstanie, chwyt z wyskoku.
Marsz na zewnętrznych częściach stóp, odłożenie woreczków.
Część II - główna
Zabawy bieżne
"Berek pająków" - w parach, uciekającego dotykamy tylko nogą. "Samochodziki" - dzieci biegają naśladując samochody, warkot silnika, uważają aby się nie zderzyć. "Światło czerwone" - (Nauczyciel trzyma czerwone kółko w górze) - zatrzymać się, "światło zielone" - jechać dalej.
5 min.
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy znaczenie sygnałów.
Zabawy skoczne
"Skoki konika" - dzieci naśladują konika, przebiegają z miejsca na miejsce, rżą cichutko. Na hasło "konik u płota" - stają szybko pod siatką, "konik na łące" - wybiegają, skaczą , brykają.
Toczenie piłki głową- tory przeszkód
Dzieci dobierają się parami i ustawiają w dwóch rzędach. Nauczyciel demonstruje, jak należy toczyć piłkę głową.Prościutkie tory przeszkód:
1. toczenie piłki głową do woreczka, powrót na PN.
2. toczenie piłki głową slalomem między woreczkami, powrót na LN.
Nauczyciel wyjaśnia, że nie chodzi tu o wyścig, lecz o to, kto wykona zadanie prawidłowo.
12 min.
Nauka zabawy "Zbijany w kole"
Każdy rząd tworzy koło, wewnątrz którego staje jeden uczeń. Dzieci stojące w kręgu starają się trafić "środkowego" piłką. Można mierzyć tylko poniżej pasa. Zbijany ucieka, stosuje różne uniki, aby piłka go nie dotknęła. Gdy ktoś go trafi, zamieniają się miejscami.
6 min.
Część III - końcowa
Ćwiczenia uspokajające
Marsz po obwodzie koła na zewnętrznych częściach stóp. Zatrzymać się:
· ćwiczenia oddechowe ze skłonami;
· "muchy łażą po suficie";
· "koci grzbiet".
Ćwiczenia korekcyjne
Zbiórka w szeregu, siad skrzyżny, wyprostować się, ściągnąć łopatki, dłonie uniesione na wysokości ramion.
Podsumowanie lekcji
Czego dzieci dzisiaj nauczyły się?Co im się najbardziej podobało?
erishkigal