Tribologia-Trwałośc zazebienia obiegowej przekładni cykloidalnej.pdf

(558 KB) Pobierz
6-2006
T R I B O L O G I A
131
Bogdan WARDA *
STANOWISKO DO BADANIA TRWAŁOŚCI
ZAZĘBIENIA OBIEGOWEJ PRZEKŁADNI
CYKLOIDALNEJ
TEST RIG FOR LIFETIME TESTING OF MESHING
OF THE CYCLO GEAR
Słowa kluczowe:
przekładnia cykloidalna, węzły toczne, trwałość zmęczeniowa, pitting
Key-words:
cyclo gear, rolling couples, fatigue life, pitting
Streszczenie
Przedstawiono stanowisko do badania trwałości zmęczeniowej węzłów
tocznych obiegowej przekładni cykloidalnej, a w szczególności do badania
trwałości zazębienia cykloidalnego. Obciążenie badanej przekładni zada-
wane jest poprzez mechaniczne sprzężenie dwóch silników indukcyjnych
klatkowych trójfazowych, napędowego i hamującego. Dodatkowa prze-
kładnia pasowa ma za zadanie zwiększenie prędkości obrotowej otrzymy-
*
Politechnika Łódzka, Katedra Konstrukcji Precyzyjnych, ul. B. Stefanowskiego 1/15,
90-924 Łódź, tel. 042 6312251, e-mail: bwarda@p.lodz.pl
819549778.113.png
 
132
T R I B O L O G I A 6-2006
wanej na wale wyjściowym badanej przekładni do wartości większej niż
prędkość synchroniczna silnika hamującego, co powoduje generowanie
momentu skręcającego obciążającego przekładnię. Stanowisko wyposażo-
ne jest w przetwornik drgań do detekcji pojawienia się zmęczeniowego
uszkodzenia współpracujących powierzchni. Prowadzona jest komputero-
wa akwizycja danych pomiarowych, w tym momentu obrotowego, liczby
cykli obciążenia oraz temperatury badanej przekładni.
WPROWADZENIE
Trwałość obiegowej przekładni cykloidalnej, nazywanej też przekładnią
Cyclo, uwarunkowana jest trwałością najsłabszej pary kinematycznej
w układzie przeniesienia mocy. Układ ten tworzy szeregowe połączenie
trzech węzłów tocznych, którymi są: walcowe łożysko centralne (1), ze-
staw tocznych sworzni w mechanizmie równowodowym (2) oraz specjal-
ne zazębienie cykloidalne (3), pozwalające uzyskać przełożenie z zakresu
i = 9
87 ( Rys. 1 ).
Zazębienie tworzą koła obiegowe (najczęściej dwa, przestawione
o kąt 180º) współpracujące z nieruchomym zestawem rolek. Każde koło
obiegowe posiada zewnętrzne uzębienie w postaci ekwidystanty epicy-
kloidy skróconej [L. 1, 2] . Moment napędowy M h , z wału szybkobieżne-
go o prędkości n h , jest przekazywany na koło obiegowe za pośrednic-
twem mimośrodu, pierścienia wewnętrznego i wałeczków łożyska wal-
cowego. Funkcję bieżni pierścienia zewnętrznego tego łożyska pełni cen-
tralny otwór w kole obiegowym. Do wyprowadzenia momentu obroto-
wego M c z koła obiegowego na wał wyjściowy służy mechanizm równo-
wodowy, który tworzą sworznie odtaczające się w otworach bocznych
koła obiegowego. Sworznie te są utwierdzone w tarczy połączonej z wa-
łem wyjściowym. Trzeci z momentów, M 2 , obciąża rolki nieruchomego
koła współpracującego.
Wszystkie elementy toczne w układzie przeniesienia mocy są wyko-
nywane ze stali stopowej, zazwyczaj łożyskowej, i obrabiane cieplnie do
twardości typowej dla bieżni w łożyskach tocznych (62-65 HRC), nato-
miast warunki smarowania i znaczne obciążenie przekładni sprzyjają
wytworzeniu w obszarach styku współpracujących elementów elastohy-
drodynamicznego filmu olejowego. Rodzajem zużycia decydującym
o trwałości tego rodzaju przekładni jest zużycie zmęczeniowe. Potwier-
dzają to wstępne badania prototypu przekładni cykloidalnej [L. 3, 4] .
6-2006
T R I B O L O G I A
133
Fotografia ( Rys. 2 ) pokazuje pitting na powierzchni jednej z rolek współ-
pracujących z kołami obiegowymi po około 1000 godzinach pracy
z prędkością n h = 720 obr./min, pod obciążeniem narastającym aż do
osiągnięcia obciążenia nominalnego: M 1 = 2M c
800 Nm [L. 3] . Rolki
wykonano ze stali 40 HM, twardość ich powierzchni wynosiła 32 HRC.
Rys. 1. Zasada działania obiegowej przekładni cykloidalnej
Fig. 1.
Operation principle of Cyclo gear
Rys. 2. Pitting na powierzchni rolek współpracujących z kołami obiegowymi
Fig. 2.
Pitting on the surface of the mating wheel rollers
Elementy toczne obiegowej przekładni cykloidalnej pracują w wa-
runkach smarowania elastohydrodynamiczego. W pracach [L. 5, 6] omó-
819549778.134.png 819549778.145.png 819549778.001.png 819549778.011.png 819549778.022.png 819549778.033.png 819549778.044.png 819549778.055.png 819549778.066.png 819549778.070.png 819549778.071.png 819549778.072.png 819549778.073.png 819549778.074.png 819549778.075.png 819549778.076.png 819549778.077.png 819549778.078.png 819549778.079.png 819549778.080.png 819549778.081.png 819549778.082.png 819549778.083.png 819549778.084.png 819549778.085.png 819549778.086.png 819549778.087.png 819549778.088.png 819549778.089.png 819549778.090.png 819549778.091.png 819549778.092.png 819549778.093.png 819549778.094.png 819549778.095.png 819549778.096.png 819549778.097.png 819549778.098.png 819549778.099.png 819549778.100.png 819549778.101.png 819549778.102.png 819549778.103.png 819549778.104.png 819549778.105.png 819549778.106.png 819549778.107.png 819549778.108.png 819549778.109.png 819549778.110.png 819549778.111.png 819549778.112.png 819549778.114.png 819549778.115.png 819549778.116.png 819549778.117.png 819549778.118.png 819549778.119.png 819549778.120.png 819549778.121.png 819549778.122.png 819549778.123.png 819549778.124.png 819549778.125.png 819549778.126.png 819549778.127.png 819549778.128.png 819549778.129.png 819549778.130.png 819549778.131.png 819549778.132.png 819549778.133.png 819549778.135.png 819549778.136.png 819549778.137.png 819549778.138.png 819549778.139.png 819549778.140.png 819549778.141.png 819549778.142.png 819549778.143.png 819549778.144.png
 
134
T R I B O L O G I A 6-2006
wiono metodykę prognozowania trwałości zmęczeniowej par tocznych
o złożonym zarysie współpracujących powierzchni oraz zaprezentowano
wstępne wyniki komputerowych obliczeń trwałości. Metodyka ta wyma-
ga jednak weryfikacji doświadczanej. W pracy przedstawiono stanowisko
do badania trwałości zmęczeniowej zazębienia obiegowej przekładni
cykloidalnej.
OBIEKT BADAŃ
Badania wytrzymałości zmęczeniowej par tocznych o złożonym kształcie
współpracujących powierzchni najdogodniej jest prowadzić na rzeczywi-
stym obiekcie, podobnie jak to ma miejsce podczas eksperymentalnego
określania trwałości łożysk tocznych. W przypadku badań modelowych
największym problemem byłoby bowiem nie tyle odpowiednie ukształ-
towanie powierzchni współpracujących elementów, ale zaprogramowanie
złożonego obciążenia styku. Z tych powodów do badań trwałości zmę-
czeniowej zazębienia cykloidalnego postanowiono wykorzystać istnieją-
cy, prototypowy egzemplarz przekładni cykloidalnej [L. 3, 4] ( Tabela 1 ).
Wyniki komputerowego prognozowania trwałości zmęczeniowej ba-
danej przekładni [L. 5, 6, 7] wykazały, że o jej trwałości decyduje trwa-
łość łożyska wału napędowego oraz trwałość zazębienia koła obiegowe-
go. Przewidywana trwałość zazębienia jest przy tym o dwa rzędy większa
niż trwałość łożyska (Rys. 3) .
Tabela 1. Podstawowe parametry badanej przekładni cykloidalnej
Table 1. Main parameters of the examined Cyclo gear
1 Przełożenie
i = 19
2 Moc znamionowa
N p = 3,7 kW
3 Liczba zębów koła obiegowego
z s = 19
4 Liczba rolek koła współpracującego
z k = 20
5 Średnica rolki koła współpracującego
D e = 17 mm
6 Promień rozmieszczenia rolek koła współpracującego
r = 96 mm
7 Szerokość koła obiegowego
l s = 14., mm
8 Mimośród
e = 3 mm
9 Średnica otworu centralnego
d bo = 76,5 mm
10 Średnica otworu bocznego
D s = 32 mm
11 Promień rozmieszczenia otworów bocznych
R w = 62 mm
12 Średnica rolki mechanizmu równowodowego
D r = 26 mm
13 Łożysko wału napędowego
N 209E, FAG
819549778.146.png 819549778.147.png 819549778.148.png 819549778.149.png 819549778.150.png 819549778.151.png 819549778.152.png 819549778.153.png 819549778.154.png 819549778.002.png 819549778.003.png 819549778.004.png 819549778.005.png 819549778.006.png 819549778.007.png 819549778.008.png 819549778.009.png 819549778.010.png
 
6-2006
T R I B O L O G I A
135
Rys. 3. Przewidywana trwałość głównych węzłów tocznych przekładni cykloidal-
nej
Fig. 3.
Lifetime prognosis of main rolling pairs of Cyclo gear
Tak duża różnica trwałości obu węzłów mogłaby uniemożliwić do-
świadczalną weryfikację modelu prognozowania trwałości zmęczeniowej
zazębienia cykloidalnego. Z tego względu do badań eksperymentalnych
zaprojektowano koła obiegowe o zmniejszonej szerokości wieńca
l e = 6 mm ( Rys. 4 ). Przewidywana trwałość zazębienia takiego koła jest
porównywalna z trwałością łożyska centralnego ( Rys. 3 ). Koła obiegowe,
a także rolki koła współpracującego, wykonano ze stali łożyskowej
ŁH15SG ulepszonej do twardości 63 HRC.
a)
)
Rys. 4. Koła obiegowe przekładni cykloidalnej: a) standardowe, b) przeznaczone
do badań trwałości zazębienia
Fig. 4.
Planetary wheels of Cyclo gear: a) standard gear, b) one designed for fatigue
life test of cycloidal meshing
819549778.012.png 819549778.013.png 819549778.014.png 819549778.015.png 819549778.016.png 819549778.017.png 819549778.018.png 819549778.019.png 819549778.020.png 819549778.021.png 819549778.023.png 819549778.024.png 819549778.025.png 819549778.026.png 819549778.027.png 819549778.028.png 819549778.029.png 819549778.030.png 819549778.031.png 819549778.032.png 819549778.034.png 819549778.035.png 819549778.036.png 819549778.037.png 819549778.038.png 819549778.039.png 819549778.040.png 819549778.041.png 819549778.042.png 819549778.043.png 819549778.045.png 819549778.046.png 819549778.047.png 819549778.048.png 819549778.049.png 819549778.050.png 819549778.051.png 819549778.052.png 819549778.053.png 819549778.054.png 819549778.056.png 819549778.057.png 819549778.058.png 819549778.059.png 819549778.060.png 819549778.061.png 819549778.062.png 819549778.063.png 819549778.064.png 819549778.065.png 819549778.067.png 819549778.068.png 819549778.069.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin