1-3_m3_L3.pdf

(355 KB) Pobierz
modul_3.qxd
MODUŁ III
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Chcê wiedzieæ coraz wiêcej.
Temat dnia: „Przed pożarem”
Cele ogólne:
kszta³towanie umiejêtnoœci zapobiegania po¿arom, b¹dŸ innym niebezpieczeñstwom,
rozwijanie myœlenia przyczynowo-skutkowego,
kszta³towanie prawid³owych reakcji na ró¿ne sytuacje.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
ma œwiadomoœæ zagro¿eñ mog¹cych wyst¹piæ w ró¿nych sytuacjach,
potrafi zgodnie wspó³pracowaæ w grupie,
potrafi opowiedzieæ o sposobach gaszenia po¿aru dawniej i dziœ,
potrafi rozpoznaæ i nazwaæ sprzêt gaœniczy,
zna zasady konieczne dla zachowania bezpieczeñstwa po¿arowego .
Metody nauczania:
pogl¹dowa,
analityczno-percepcyjna,
æwiczeniowa,
odtwórcza.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
indywidualna zró¿nicowana,
praca z tekstem,
doœwiadczenie.
Pomoce dydaktyczne:
ilustracje przedmiotów, od których mo¿e powstaæ po¿ar,
uk³adanka zegarowa z has³em – ALARM,
tekst do cichego czytania ze zrozumieniem – zagadki,
ilustracje przedmiotów s³u¿¹cych do gaszenia ognia
Zapis w dzienniku:
Poprzez zabawê uczê siê, jak nie dopuœciæ do powstania po¿aru. Jak gaszono ogieñ dawniej i dziœ – analiza ilustracji.
Ciche czytanie ze zrozumieniem – rozwi¹zywanie zagadek. Przyczyny powstawania po¿aru. Gaszenie ognia gaœnic¹
œniegow¹ – doœwiadczenie.
137
33471223.037.png 33471223.038.png 33471223.039.png 33471223.040.png 33471223.001.png 33471223.002.png
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Zna przedmioty gro¿¹ce po¿arem.
Poprawne nazwanie przedmiotów
i wyodrêbnienie ¿¹danych.
Ogl¹daj¹ ilustracje i otaczaj¹ pêtl¹
przedmioty mog¹ce spowodowaæ
po¿ar .
Karta pracy
ucznia
Zadanie 1
Zna sprzêt gaœniczy.
Wyodrêbnienie przedmiotów
pomocnych przy gaszeniu
po¿aru .
Odpowiadaj¹ na pytanie:
Czym mo¿na gasiæ po¿ar?
Zaznaczaj¹ zbiór tych
przedmiotów.
Zadanie 2
Zna zawody, które ratuj¹ ¿ycie
ludzkie .
Opowiadanie o zawodach
ratuj¹cych ¿ycie.
Rozwi¹zuj¹ zagadki, w których
wystêpuj¹ ró¿ne zawody. Mówi¹ o
tych, którzy szczególnie pomagaj¹
ludziom.
Zadanie 3
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Potrafi odczytaæ godziny
na zegarach.
Odczytanie godzin na zegarach.
Ustawiaj¹ zegary od godziny
najwczeœniejszej i odczytuj¹ has³o
( „ALARM” ).
Zadanie 4
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Potrafi wyci¹gaæ wnioski
na podstawie doœwiadczenia.
Pomoc w przygotowaniu
doœwiadczenia.
Przygl¹daj¹ siê doœwiadczeniu
lub wykonuj¹ je przy pomocy
nauczyciela. Wyci¹gaj¹ wnioski.
Zadanie 5
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Obserwacja.
138
33471223.003.png 33471223.004.png 33471223.005.png 33471223.006.png 33471223.007.png 33471223.008.png 33471223.009.png 33471223.010.png
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
Zadanie 3
Rozwi¹zania zagadek:
1 - lekarz, 2 - fryzjer, 3 - stra¿ak, 4 - stolarz, 5 - policjant.
Zadanie 4
Has³o – ALARM
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 2
DOŚWIADCZENIE – GAŚNICA ŚNIEGOWA
Æwiczenie pokazuje uczniom nauczyciel.
Przygotowanie doœwiadczenia:
1. wczeœniej przygotowaæ: talerz szklankê, œwiecê, zapa³ki, ³y¿eczkê, ocet, sodê oczyszczon¹, tekturow¹ tubkê, plastelinê,
2. umocowaæ œwiecê plastelin¹ na talerzu i zapaliæ j¹,
3. do szklanki nasypaæ ³y¿eczkê sody oczyszczonej i nalaæ trochê octu (1/4 szklanki),
4. kiedy w szklance pojawi¹ siê pêcherzyki gazu, ustawiæ jeden wylot tubki blisko p³omienia (uwa¿aæ, aby siê nie
zapali³),
5. lekko nachyliæ szklankê nad drugim wylotem tubki
Wniosek:
Pêcherzyki gazu utworzone w trakcie reakcji zawieraj¹ dwutlenek wêgla. Jest on ciê¿szy od powietrza. Schodzi wiêc tub¹
do p³omienia wypieraj¹c tlen i przerywaj¹c spalanie. Dwutlenek wêgla zawieraj¹ gaœnice u¿ywane do gaszenia po¿arów
139
33471223.011.png 33471223.012.png 33471223.013.png 33471223.014.png 33471223.015.png
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Otocz czerwon¹ pêtl¹ przedmioty, które mog¹ spowodowaæ po¿ar.
Zadanie 2.
Zaznacz, przy pomocy czego, mo¿na gasiæ po¿ar.
140
33471223.016.png 33471223.017.png 33471223.018.png 33471223.019.png 33471223.020.png 33471223.021.png 33471223.022.png 33471223.023.png
MODUŁ III
Zadanie 3.
Rozwi¹¿ zagadki. Odgadnij, kto mówi ka¿d¹ zagadkê. Opowiedz o zawodach ratuj¹cych ¿ycie.
1. Chcê zbadaæ pacjenta,
bo meczy go czkawka,
lecz nie mogê
poniewa¿ zginê³a s³uchawka
4. Przywióz³ z lasu drzewo,
teraz piêknie pi³¹ r¿nie,
a z g³adziutkiej deseczki
bêd¹ stolik i pó³eczki
...............................................
...............................................
2. Gdzieœ zginê³y mi no¿yczki.
Martwiê siê szalenie,
bo akurat przyszed³ klient,
prosi o strzy¿enie
5. Dba o bezpieczeñstwo
na ulicy, w domu.
Zawsze bêdzie obok,
kiedy trzeba pomóc.
...............................................
...............................................
6. Nosi he³m jak ¿o³nierz.
Do nieprzyjaciela
nie prochem i kulami,
ale wod¹ strzela
............................................................
Zadanie 4
Ustawiaj¹c zegary od godziny 2°° (najwczeœniejszej) odczytaj has³o.
Napisz je ..............................................!
141
33471223.024.png 33471223.025.png 33471223.026.png 33471223.027.png 33471223.028.png 33471223.029.png 33471223.030.png 33471223.031.png 33471223.032.png 33471223.033.png 33471223.034.png 33471223.035.png 33471223.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin