Zeszyt Dzielmy2 - Nacobezu.pdf

(2615 KB) Pobierz
Zeszyt Dzielmy - Nacobezu
Ocenianiekształtujące:
Dzielmysiętym,cowiemy!
Dzielmysiętym,cowiemy!
Zeszyt drugi: Nacobezu
Ocenianiekształtujące:
Ocenianiekształtujące:
571989140.001.png
Autorzy:
Agnieszka Arkusińska
Mirosława Motyka
Ewa Borgosz
Inga Opas
Aleksandra Cupok
Małgorzata Osińska
Bernadetta Czerkawska
Małgorzata Ostrowska
Krystyna Dudak
Jacek Pasierb
Justyna Franczak
Jarosław Pietrzak
Joanna Hytroś
Laura Piotrowska
Izabela Jaskółka-Turek
Barbara Rakicka
Ewa Kurek
Iwona Socha
Indira Lachowicz
Joanna Soćko
Gabriela Ledachowicz
Anna Staszak
Agata Ligęza
Janina Stojak
Ewa Mazepa
Magdalena Swat-Pawlicka
Ewa Mazur
Anna Szczypkowska
Hanna Mąka
Barbara Uniwersał
Monika Michaluk
Irena Warcok
Katarzyna Mitka
Halina Zając
Pod redakcją:
Danuty Sterny i Anny Dojer
2
www.ceo.org.pl/ok
„Zadaniem dobrego nauczyciela jest uczyć tak,
aby uczeń sam się zaczął uczyć!”
- wypowiedź nauczyciela
z Gimnazjum nr 1 we Wrocławiu
Chcielibyśmy, aby to motto towarzyszyło nam w naszej przyjaźni
z ocenianiem kształtującym. Każdy z nas jest nauczycielem stosującym OK
w swojej pracy, ale również trenerem warsztatów z oceniania
kształtującego dla nauczycieli.
Wszyscy jesteśmy przekonani do OK, widzimy korzyści dla uczniów,
rodziców i nas samych, wynikające z jego stosowania.
Ale również wiemy, że nie jest to łatwy proces. Spotykamy się z różnymi
trudnościami zarówno we własnej pracy z uczniami, jak ze zgłaszanymi
przez uczestników naszych szkoleń i kursów.
Postanowiliśmy zebrać wiadomości na ten temat i wspólnie zastanowić się,
w jaki sposób można zaradzić tym problemom.
Rady dotyczą pracy z OK indywidualnego nauczyciela, jak również
propozycji ćwiczeń w czasie warsztatów nauczycielskich.
Mamy nadzieję, że publikacja ta pomoże nauczycielom, dyrektorom,
w stosowaniu oceniania kształtującego. Być może stanie się też źródłem
informacji dla uczniów i rodziców.
www.ceo.org.pl/ok
3
NACOBEZU
Ustalenie nacobezu, czyli kryteriów oceny pracy ucznia wydaje się jednym
z najłatwiejszych elementów oceniania kształtującego. Być może wynika to
z utrwalonego wśród nauczycieli nawyku opierania oceny o wymagania
programowe, a także z tego, że duża część z nich systematycznie przekazuje
uczniom te wymagania. Dopiero kiedy poznajemy bliżej cele, dla których
określamy nacobezu, jego istotę i formę, odkrywamy nowe możliwości,
zawarte w tym prostym pomyśle.
Wielu nauczycieli uświadamia sobie, że stosowanie nacobezu stwarza szerokie
możliwości ukierunkowania pracy uczniów, ułatwia wprowadzenie korekt do
uczenia się i przyspiesza postępy w nauce. Ale pojawiają się też trudności
pozorne lub rzeczywiste. Rodzi się wiele pytań, na które odpowiedzi można
znaleźć jedynie w praktyce.
Rozważania związane ze stosowaniem nacobezu uporządkowaliśmy wokół
następujących kwestii:
I. Trudność w odróżnieniu celu lekcji od nacobezu.........................5
II. Kiedy stosujemy nacobezu?.........................................................7
III. Ocenianie tylko tego, co było zapowiedziane w nacobezu...........9
IV. Pytania o wielkość i treść nacobezu..........................................11
V. Dostosowanie nacobezu do poziomu uczniów ..........................14
VI. Czy nacobezu nie stanowi ograniczenia dla samodzielności
i twórczego rozwoju uczniów? ...................................................16
VII. Czy nacobezu w ogóle jest potrzebne?......................................18
VIII. Dziwna nazwa „ nacobezu”.........................................................22
IX. Brak czasu na nacobezu.............................................................23
X. Trudność w powiązaniu nacobezu z poziomami wymagań
i oceną sumującą, czyli stopniem ...............................................25
XI. Obawa o niepowodzenia uczniów na egzaminach
oraz w dalszym kształceniu.........................................................28
4
www.ceo.org.pl/ok
571989140.002.png
I. Trudność w odróżnieniu
celu lekcji od nacobezu
Tym zagadnieniem zajmowaliśmy się już w pierwszym zeszycie, jednak problem
jest na tyle ważny, że warto do niego wrócić. Skoro zdarza się taka trudność,
to może lepiej od razu zamiast celów lekcji podawać nacobezu?
Nauczyciele, którzy nie widzą sensu rozróżniania celów od nacobezu,
często argumentują, że nie ma potrzeby podawać nacobezu, gdyż ono wynika
bezpośrednio z celów.
Pytania związane z tym problemem:
Czy można zrezygnować z podawania celów i od razu podać nacobezu?
Po co jeszcze nacobezu, gdy już mamy cele lekcji?
W jaki sposób podawać nacobezu, aby wynikało z celów lekcji?
Jak sformułować cele i nacobezu, by były odróżnialne?
Czy może być tak, że cele i nacobezu brzmią tak samo?
Jakie rady i sposoby wymyśliliśmy?
Problem jeden, a pytań do niego dużo...
Czy nie można od razu zamiast celów podać nacobezu?
Nie, nie można tego zrobić, bo cel to kierunek,
w jakim zmierzymy, zaś nacobezu to droga. Ta droga
może być różna. Gdy cel brzmi: „Poznasz kompozycję
utworu X", można go osiągnąć na różne sposoby.
Zależnie od tego, co chcemy akcentować, wybieramy
co umieścić w nacobezu.
Po co podawać kryteria, skoro już je widzę w celach?
Nacobezu to dokładne wytyczne dla ucznia, wskazówki, czego uczeń musi się
nauczyć. Przy podanym wyżej celu, możemy wymienić: znajomość cech
gatunkowych noweli, wskazanie wydarzenia, które stanowi punkt kulminacyjny
w "Latarniku" Sienkiewicza, zredagowanie planu wydarzeń przedstawionych
w utworze, znajomość definicji pojęcia "retrospekcja". (Asia Hytroś)
www.ceo.org.pl/ok
5
571989140.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin