Co słyszysz?
83. Co odczuwasz przy dotyku?
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL: rozwój wrażliwości zmysłowej, koncentracja
PRZEBIEG: uczestnicy proszeni są o skoncentrowanie się wyłącznie na doznaniach dotykowych. Poszczególne osoby lub małe grupy są proszone o wyszukanie w swoim otoczeniu powierzchni o specyficznej fakturze, np.: szorstkiej - lepkiej - delikatnej - gładkiej - piaszczystej - jedwabnej - ostrej - surowej - podrapanej -zimnej - miękkiej - twardej - chłodnej - mokrej -kolczastej - kruchej - suchej - gąbczastej - gorącej -mocnej
Grupa może zaproponować własne określenia lub kategorie. Należy potem omówić, dlaczego dane przedmioty zostały zakwalifikowane do takiej, a nie innej kategorii
WARIANTY: - można porównać powierzchnie znajdujące się na
zewnątrz i wewnątrz budynku
- można porównać swoje wrażenia z badania powierzchni z otwartymi i zamkniętymi oczami
CEL: PRZEBIEG:
rozwój wrażliwości zmysłowej
uczestnicy mają zamknięte oczy i leżą na podłodze lub siedzą po turecku. Prowadzący prosi o absolutną ciszę i podkreśla, że nie wolno kontaktować się ze sobą przez określony czas. W tym czasie każda z osób wsłuchuje się uważnie w każdy najdrobniejszy dźwięk, jaki słyszy i stara się go zapamiętać (licząc wszystkie usłyszane dźwięki). Na zakończenie uczestnicy spisują wszystkie dźwięki, które usłyszeli - można to robić indywidualnie lub całą grupą. Prowadzący prosi o określenie, jakie dźwięki są dobrze słyszalne, które brzmią przyjemnie, a które nie itd.
WARIANTY: można porównać dźwięki pochodzące z wnętrza pokoju z dźwiękami dochodzącymi z zewnątrz
84
85
ula.f