71.
Przeciwieństwa
72.
Przysłowia
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL:
ruch, koncentracja
PRZEBIEG: każdy z uczestników odgrywa własną interpretację przeciwstawnych form, np.: kolczasty - gładki zły - łagodny ciężki - lekki mały - wielki
mały księżyc - duża planeta Każdy może dodać swoje własne pomysły
WARIANTY: - na dźwięk sześciu uderzeń bębna (klaśnięć) następuje zmiana z interpretacji jednej formy w drugą, przeciwstawną. Można je przedstawić jako zastygłe figury
- uczestnicy dobierają się w pary i prezentują cechy osobowości odpowiadające parom przeciwieństw; improwizują
cEŁ: improwizacja, komunikacja, interakcje grupowe
PRZEBIEG: prowadzący dzieli uczestników na mniejsze grupy i każdej grupie zadaje jakieś przysłowie jako temat improwizacji teatralnej. Prowadzący powinien przedyskutować z uczestnikanmi sposób interpretacji. Interpretacja może być dosłowna lub symboliczna, panto-mimiczna lub ze słowami. Przykłady przysłów:
- Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu
- Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
- Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie
- Kuj żelazo, póki gorące
- Nie wszystko złoto, co się świeci
- Lepiej późno, niż wcale
- Potrzeba matką wynalazków
- Nie chwal dnia przed zachodem słońca
- Uderz w stół, a nożyce się odezwą
- Tonący brzytwy się chwyta
- Lepsza rozwaga niż odwaga
WARIANTY: - można próbować wymyślić własne przysłowia i przedstawićje
- można przedstawić przysłowia, które się niesprawdzają w rzeczywistości
76
77
ula.f