The Root Of All Evil - The Virus of Faith (2 of 2).txt

(43 KB) Pobierz
00:00:01:movie info: XVID  608x336 25.0fps 348.0 MB|/SubEdit b.4060 (http://subedit.com.pl)/
00:00:07:Jak wyja�ni� tajemnice �ycia?
00:00:12:Nauka obali�a stare mity religijne o tym,
00:00:17:jak powsta�o �ycie.
00:00:22:Niemniej ci, kt�rzy wyznaj� judaizm, chrze�cija�stwo czy islam,
00:00:25:nadal wol� ignorowa� rozum
00:00:28:i wierzy� w swojego nie daj�cego si� udowodni� stw�rc�.
00:00:50:S�dzi�em, �e nauka wypycha wiar� religijn�,
00:00:54:ale myli�em si�.
00:00:56:Jak najdalsza od pokonania, wojownicza wiara
00:00:58:jest na ca�ym �wiecie w natarciu,
00:01:00:ze swoimi straszliwymi konsekwencjami.
00:01:08:Jako naukowca coraz bardziej niepokoi mnie to,
00:01:11:�e wiara podminowuje nauk�.
00:01:14:Jest to co�, czemu musimy przeciwdzia�a�,
00:01:16:poniewa� irracjonalna wiara nap�dza
00:01:18:mordercz� nietolerancj� na ca�ym �wiecie.
00:01:22:W tym programie chc� zbada� dwa kolejne problemy, jakich nastr�cza religia.
00:01:27:S�dz�, �e mo�e ona prowadzi� do wypaczonej i nieust�pliwej moralno�ci,
00:01:31:jak r�wnie� bardzo niepokoi mnie religijna indoktrynacja dzieci.
00:01:37:Chc� pokaza�, �e wiara dzia�a jak wirus,
00:01:40:kt�ry atakuje m�odych
00:01:42:i zaka�a ich pokolenie za pokoleniem.
00:01:45:Wierz� w dawc� praw,
00:01:47:w Boga w�a�nie tutaj,
00:01:49:nie gdzie� tam z ty�u, ale tutaj i teraz.
00:01:52:Chc� zapyta�, czy w szko�ach
00:01:54:nale�y naucza� starych mitologii jako prawdy.
00:01:57:Profesorze Dawkins, bardzo mi pan imponuje,
00:02:00:nowy Mesjasz,
00:02:02:i doceniam pana pragnienie zbawienia �wiata...
00:02:06:Pora zakwestionowa� zn�canie si� nad niewinno�ci� dzieci�stwa
00:02:09:przes�dami o piekle, ogniu i pot�pieniu.
00:02:13:Wola�bym, �eby zrozumia�o, �e piek�o to miejsce,
00:02:18:do kt�rego w �adnym wypadku nie chcia�oby trafi�.
00:02:25:I chc� pokaza�, �e korzenie w pismach �wi�tych
00:02:28:gmachu moralnego judeo-chrze�cija�stwa
00:02:30:s� okrutne i brutalne.
00:02:39:Jak to jest mo�liwe, �e w XXI wieku czcimy ksi��k�,
00:02:42:kt�ra co� takiego zawiera?
00:02:47:Nauka rozwa�a dowody i posuwa si� naprz�d.
00:02:50:Religia zwi�zana jest wiar� dla samej wiary.
00:02:54:Jest to szkodliwe dla naszych dzieci
00:02:56:i jest szkodliwe dla nas.
00:02:59:�r�d�o wszelkiego z�a?
00:03:07:W pomy�le szk� religijnych jest co� niezmiernie dziwnego.
00:03:13:Gdyby�my nie byli do tego przyzwyczajeni przez wieki takich praktyk,
00:03:16:uznaliby�my to za absurdalne.
00:03:20:Wirus wiary
00:03:30:Edukacja religijna okazuje si� g��boko szkodliwa.
00:03:34:Pozostawia po sobie straszliwe dziedzictwo.
00:03:41:Jak si� nad tym zastanowi�, to czy nie jest dziwaczne,
00:03:43:�e automatycznie oznaczamy male�kie dziecko
00:03:46:religi� jego rodzic�w?
00:03:54:To s� �ydowskie dzieci.
00:03:55:W innej cz�ci Jerozolimy widzimy muzu�ma�skie dzieci.
00:04:00:W Irlandii P�nocnej mamy dzieci katolickie i dzieci protestanckie
00:04:03:A wszystkie chodz� do odr�bnych szk�.
00:04:07:Co jednak jest tak wyj�tkowego w religii,
00:04:10:�e pozwala si� jej na oznaczanie ma�ych dzieci
00:04:12:jako katolik�w czy protestant�w, �yd�w czy muzu�man�w?
00:04:17:Nikt nie poklasyfikowa�by dzieci wed�ug partii politycznych,
00:04:19:kt�re popieraj� ich rodzice,
00:04:21:i nikt nie nazywa�by ich torysami czy laburzystami.
00:04:24:Zgadzamy si�, �e s� za ma�e, by wiedzie�,
00:04:26:jakie s� ich pogl�dy polityczne
00:04:28:Dlaczego wi�c to samo nie dotyczy ich pogl�d�w
00:04:30:na kosmos i miejsce ludzko�ci w kosmosie?
00:04:34:W ewolucji biologicznej
00:04:35:gatunek dzieli si� pocz�tkowo geograficznie,
00:04:38:istnieje pocz�tkowa separacja
00:04:41:mi�dzy dwoma podgatunkami.
00:04:44:Potem oddalaj� si� od siebie genetycznie.
00:04:47:Nie ma ju� d�u�ej przep�ywu gen�w mi�dzy tymi grupami,
00:04:50:a wi�c staj� si� odr�bnymi gatunkami.
00:04:52:Jest to dziel�ca si�a
00:04:55:Edukacja religijna dzia�a w podobny spos�b.
00:04:59:Dzieci s� pocz�tkowo odizolowane od siebie
00:05:02:ze wzgl�du na wiar� swoich rodzic�w.
00:05:04:Potem ustawicznie wpaja si� im te r�nice
00:05:08:i rozpoczynaj� swoj� drog� �yciow�
00:05:10:po przeciwstawnych trajektoriach
00:05:13:Zach�ca si� takie podzia�y,
00:05:15:nie tylko w dalekim Izraelu,
00:05:17:ale tu� pod naszymi nosami,
00:05:19:na przyk�ad w Irlandii P�nocnej czy w Londynie
00:05:22:W p�nocnym Londynie
00:05:24:spo�eczno�� chasyd�w jest najwi�ksza po Izraelu i Nowym Jorku
00:05:28:Tutaj podzia�y religijne doprowadzone s� do kra�cowo�ci
00:05:34:Ci ultraortodoksyjni �ydzi zawieraj� ma��e�stwa
00:05:36:tylko w ramach w�asnej sekty.
00:05:38:Telewizja jest �le widziana
00:05:40:i oczywi�cie dzieci ucz�szczaj�
00:05:41:wy��cznie do szk� religijnych
00:05:43:Zamkni�to wszystkie drogi dla wp�yw�w zewn�trznych,
00:05:46:kt�re mog�yby je przekona�,
00:05:48:by zerkn�� na zewn�trz w�asnej spo�eczno�ci
00:05:53:Poszed�em zobaczy�,
00:05:55:dlaczego te dzieci podlegaj� segregacji
00:05:57:i czy ich kultura pozwala im otworzy� umys�y na rzeczywisto��
00:06:04:Rabinie Gluck, jestem Richard Dawkins, jak si� pan ma?
00:06:06:Mi�o pana spotka�,
00:06:08:prosz� wej��.
00:06:10:Dzi�kuj�.
00:06:13:Rabin Gluck jest urodzony i wychowany w Londynie.
00:06:15:Ale nie �atwo to odgadn��.
00:06:17:Jego akcent jest �wiadectwem izolacji tej sekty religijnej
00:06:22:Dlaczego dzieci maj� by� ofiarami dawnej tradycji,
00:06:26:w kt�rej zdarzy�o im si� urodzi�,
00:06:28:zamiast m�c wybiera� samemu
00:06:30:dzi�ki mo�liwo�ci zobaczenia wszystkich dost�pnych dowod�w?
00:06:33:Wszyscy jeste�my do pewnego stopnia
00:06:36:produktami naszego �rodowiska
00:06:41:Nie ma niczego takiego jak cz�owiek �yj�cy w pr�ni
00:06:45:Wp�ywaj� na nas rodzice i rodziny
00:06:47:Ale r�wnocze�nie mamy wyb�r
00:06:49:pozostania albo nie.
00:06:52:S�dz�, �e dla mniejszo�ci wa�ne jest posiadanie przestrzeni,
00:06:58:w kt�rej mo�e si� wyrazi�,
00:07:00:w kt�rej mo�e si� o sobie dowiedzie�
00:07:02:Jak zachowa� obyczaje, tradycj�, histori�
00:07:06:bez narzucania dzieciom
00:07:11:pogl�d�w o wszech�wiecie,
00:07:13:o kt�rych wsp�czesna nauka m�wi, �e s� po prostu fa�szywe?
00:07:15:Powiedzia�bym,
00:07:16:�e narzucenie �ydowi czegokolwiek
00:07:19:jest niemo�liwe.
00:07:20:Powiedzia�bym, �e jest to naukowo niemo�liwe.
00:07:22:Wierzymy, �e B�g stworzy� �wiat w ci�gu sze�ciu dni.
00:07:26:Wiemy o ewolucji. Ka�dy �yd wie o ewolucji,
00:07:30:my�la� o niej i bada� j�.
00:07:32:A kiedy patrzy na ewolucj�, my�li:
00:07:34:"co tu si� dzieje?"
00:07:36:Jak wiele dzieci, kt�re przesz�y przez wasz system szkolny,
00:07:42:akceptuje ewolucj�?
00:07:47:My�l�, �e wi�kszo�� nie wierzy w ewolucj�.
00:07:53:Ale r�wnocze�nie to nie jest tak, �e nie wierz�,
00:07:55:bo nie wiedz� o ewolucji
00:07:57:Zdaje pan sobie spraw� z tego,
00:08:00:�e uczono je, i� ca�y �wiat zacz�� si� po tym,
00:08:03:co archeolodzy uznaj� za pocz�tki rolnictwa?
00:08:08:Chodzi mi o to, �e te dzieci s� wychowywane
00:08:10:w bardzo wypaczonej wizji �wiata.
00:08:17:Mog� to tylko nazwa� antyedukacj�.
00:08:20:Nie podobaj� mi si� zwroty
00:08:23:"wypaczony" i "antyedukacja".
00:08:26:Judaizm ma swoj� tradycj�.
00:08:29:S�dz�, �e r�ni naukowcy maj� swoje tradycje.
00:08:34:To nadal jest tylko teoria ewolucji.
00:08:36:Tak jest nazywana, ale w bardzo technicznym sensie
00:08:37:Niemniej tak w�a�nie jest nazywana.
00:08:41:Nie nazywa si� "prawo ewolucji".
00:08:42:Nazwa�bym to "faktem ewolucji".
00:08:46:Jest pan wierz�cym fundamentalist�.
00:08:47:Nie, nie jestem wierz�cym fundamentalist�.
00:08:49:Wiek Ziemi obliczany na pi�� tysi�cy lat, to
00:08:51:przepraszam rebe, to �mieszne
00:08:55:Oczywi�cie rabin Gluck ma racj�,
00:08:57:�e wa�ne jest, by�my si� dowiedzieli o naszym pochodzeniu.
00:09:00:Niepokoi mnie jednak, �e aby to osi�gn��,
00:09:03:obarcza si� te niewinne dzieci oczywistymi fa�szami.
00:09:09:I nie jest to tylko problem �ydowskiej mniejszo�ci.
00:09:14:Wzrasta nacisk ze strony innych szk� religijnych,
00:09:18:by naukowe fakty stawia� na r�wni
00:09:20:z prymitywnymi mitami dotycz�cymi stworzenia �wiata.
00:09:23:Dlaczego po prostu na lekcjach nauk �cis�ych i przyrodniczych
00:09:25:nie mog� uczy� nauk �cis�ych i przyrodniczych?
00:09:27:To jest prawda, poniewa� stoj� za ni� dowody.
00:09:30:No c�, nie m�wimy tego.
00:09:31:M�wimy: "D��ymy do prawdy,
00:09:33:a w miar� zdobywania nowych dowod�w udoskonalamy j�".
00:09:36:A wtedy Jezus m�wi: "Ja jestem prawd�"
00:09:52:�yjemy w cieniu inspirowanego przez religi� terroru,
00:09:56:w epoce, w kt�rej naukowcy dobitnie pokazali,
00:09:59:�e przes�dy religijne s� fa�szywe.
00:10:08:A jednak ta w�a�nie dziwaczna anomalia
00:10:10:stoi przed coraz wi�ksz� liczb� szk�
00:10:12:i nabiera si�y w naszym systemie edukacyjnym
00:10:15:przy aktywnym poparciu rz�du Tony'ego Blaira.
00:10:19:W Wielkiej Brytanii ju� jest siedem tysi�cy szk� religijnych,
00:10:23:rz�dowa reforma zach�ca powstawanie wielu innych.
00:10:26:Oczekuje si�, �e ponad po�owa nowych "akademii miejskich"
00:10:29:b�dzie sponsorowana przez organizacje religijne.
00:10:48:Najbardziej niepokoj�ca jest nowa fala
00:10:50:prywatnych szk� ewangelicznych,
00:10:53:kt�re adoptuj� program ACE ameryka�skich baptyst�w,
00:10:56:wzmagaj�c edukacj� chrze�cija�sk�.
00:10:59:By� pan w takiej szkole?
00:11:00:Nie.
00:11:04:Chrze�cija�skie nauczanie
00:11:07:przemyca z powrotem religijne przes�dy do nauki
00:11:10:Je�li chce pan by� niegrzeczny,
00:11:12:powie pan, �e to wkuwanie programu.
00:11:14:Gdyby chcia� pan by� uprzejmy,
00:11:16:powiedzia�by pan, �e to indywidualne instrukcje nauczania.
00:11:18:I tak jest naprawd�:
00:11:20:ka�dy uczy si� do pewnego stopnia sam,
00:11:22:co oczywi�cie musi by� modyfikowane
00:11:24:przez nadz�r doros�ego i tak dalej.
00:11:38:Przejrza�em broszur� z programem nauk �cis�ych i przyrodniczych.
00:11:41:�atwo by�o zauwa�y�,
00:11:43:...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin