Reportaż jako forma wypowiedzi.docx

(16 KB) Pobierz

Reportaż jako forma wypowiedzi

 

Podstawową cechą reportażu jest ciekawe i rzeczowe przedstawienie faktów - zgodne z rzeczywistością, dbałość o aktualność, wagę i uprawdopodobnienie przedstawianych problemów, komunikatywność stylu, żywy język, obrazowość (pamiętać o atrakcyjnym tytule). Autor reportażu powinien udokumentować przedstawiane treści, czemu służy m.in. powoływanie się na materiały i źródła, z których korzysta, przytaczanie wypowiedzi osób biorących udział w zdarzeniach lub posiadających wiarygodne informacje.

 

Cechy reportażu:

·                      wiarygodność, prawdziwość

·                      obiektywizm

·                      dokumentaryzm, fakty z autopsji, z relacji uczestników, naocznych świadków, ekspertów, z dokumentów

·                      autentyzm (prawdziwość) - nasycanie tekstu datami, liczbami precyzyjnie pokazującymi kolejność, wielkość, skalę opisywanych faktów

·                      obrazowość

·                      emocjonalność

·                      wielostylowość

·         styl potoczny u narratora zmniejsza dystans, łagodzi perswazję

·         stylizacja fragmentów reportażu zastępuje cytaty

·                      czasem dopuszczalna fikcja, jeśli pozwala zobrazować problem, zjednać odbiorców z bohaterami reportażu

·                      aktualność, ale możliwość odwołania do historii

·                      dostosowanie formy do tematu (zasada relewancji)

·                      brak komentarza (prawo do niego ma czytelnik), ewentualny komentarz wyraźnie oddzielony od części referującej

·                      dwupłaszczyznowość - pierwszą płaszczyznę stanowi czas i przestrzeń przedstawianego zdarzenia, druga płaszczyzna to czas i przestrzeń reportażu

·                      chronologiczność

 

Chcąc napisać reportaż:
1. Wybierz wydarzenia, które chcesz przedstawić i zweryfikuj wiedzę swoją i świadków na dany temat.
2. Sprawdź zebrane materiały (dokumenty, notatki z rozmów, zapisy na taśmach itp.) i ułóż je w przyjętym porządku (np. chronologicznym - źródło przedstawienia problemy, jego prezentacja, skutki i opinie - lub wynikającym z kolejności, w jakiej informacje docierały do świadka czy reportera).
3. Przystąp do pracy redakcyjnej, pamiętając o tym, by nie pozostać na poziomie sprawozdania lub nie rozwinąć tekstu w formę opowiadania. Na pierwszym planie powinny się znaleźć ujęcia faktów. Komentarz ma być oszczędny i dyskretny, bo często już sam dobór faktów i ich rozmieszczenie w relacji są pewną formą komentarza (wyrażonego nie wprost).

 

Najczęstsza budowa reportażu fabularnego:

·                      wstęp (wprowadza wydarzenia i zapoznaje z bohaterem)

·                      zawiązanie akcji – ukazanie konfliktu

·                      rozwiązanie konfliktu

·                      zakończenie - uwagi i spostrzeżenia reportera

Najczęstsza budowa reportażu problemowego

·                      refleksje reportera i zarys problemu

·                      segmenty pokazujące punkt widzenia bohatera/ów

·                      zakończenie reportażu:

·                      rozwiązanie problemu

·                      seria pytań skierowana do czytelnik

Ø      Rodzaje reportaży:

·         Ze względu  na temat: podróżniczy, zagraniczny, wojenny, socjologiczny, wojskowy, sądowy itp.

·         Ze względu na formę: informacyjny, sprawozdawczy, publicystyczny, literacki.

·         Ze względu na miejsce zamieszczenia: w prasie, radiowy, telewizyjny, filmowy, radiowy.

Reportaż to forma wypowiedzi mająca głównie funkcję sprawozdawczą, czyli polega na ukazaniu zdarzeń i ludzi.

Cechy reportażu:

·         Autentyzm

·         Aktualność

·         Dynamizm

·         Jawny podmiot autorski

·         Naoczność

·         Szkicowa fabularność

Kompozycja reportażu:

·         Wstęp

·         Zawiązanie akcji

·         Rozwiązanie akcji

·         Zakończenie

Jak pracować z reportażem w szkole:

ü      Pisanie sprawozdań typu reportaż

ü      Analizowanie wzorcowych reportaży

ü      Ćwiczenia kompozycyjne

ü      Motywujemy ucznia

ü      Ustalanie pracy reportera

ü      Zaproszenie na lekcje reportera

ü      Samodzielne pisanie reportażu

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin