Reportaż jako forma wypowiedzi
Podstawową cechą reportażu jest ciekawe i rzeczowe przedstawienie faktów - zgodne z rzeczywistością, dbałość o aktualność, wagę i uprawdopodobnienie przedstawianych problemów, komunikatywność stylu, żywy język, obrazowość (pamiętać o atrakcyjnym tytule). Autor reportażu powinien udokumentować przedstawiane treści, czemu służy m.in. powoływanie się na materiały i źródła, z których korzysta, przytaczanie wypowiedzi osób biorących udział w zdarzeniach lub posiadających wiarygodne informacje.
· wiarygodność, prawdziwość
· obiektywizm
· dokumentaryzm, fakty z autopsji, z relacji uczestników, naocznych świadków, ekspertów, z dokumentów
· autentyzm (prawdziwość) - nasycanie tekstu datami, liczbami precyzyjnie pokazującymi kolejność, wielkość, skalę opisywanych faktów
· obrazowość
· emocjonalność
· wielostylowość
· styl potoczny u narratora zmniejsza dystans, łagodzi perswazję
· stylizacja fragmentów reportażu zastępuje cytaty
· czasem dopuszczalna fikcja, jeśli pozwala zobrazować problem, zjednać odbiorców z bohaterami reportażu
· aktualność, ale możliwość odwołania do historii
· dostosowanie formy do tematu (zasada relewancji)
· brak komentarza (prawo do niego ma czytelnik), ewentualny komentarz wyraźnie oddzielony od części referującej
· dwupłaszczyznowość - pierwszą płaszczyznę stanowi czas i przestrzeń przedstawianego zdarzenia, druga płaszczyzna to czas i przestrzeń reportażu
· chronologiczność
Chcąc napisać reportaż:1. Wybierz wydarzenia, które chcesz przedstawić i zweryfikuj wiedzę swoją i świadków na dany temat.2. Sprawdź zebrane materiały (dokumenty, notatki z rozmów, zapisy na taśmach itp.) i ułóż je w przyjętym porządku (np. chronologicznym - źródło przedstawienia problemy, jego prezentacja, skutki i opinie - lub wynikającym z kolejności, w jakiej informacje docierały do świadka czy reportera).3. Przystąp do pracy redakcyjnej, pamiętając o tym, by nie pozostać na poziomie sprawozdania lub nie rozwinąć tekstu w formę opowiadania. Na pierwszym planie powinny się znaleźć ujęcia faktów. Komentarz ma być oszczędny i dyskretny, bo często już sam dobór faktów i ich rozmieszczenie w relacji są pewną formą komentarza (wyrażonego nie wprost).
Najczęstsza budowa reportażu fabularnego:
· wstęp (wprowadza wydarzenia i zapoznaje z bohaterem)
· zawiązanie akcji – ukazanie konfliktu
· rozwiązanie konfliktu
· zakończenie - uwagi i spostrzeżenia reportera
Najczęstsza budowa reportażu problemowego
· refleksje reportera i zarys problemu
· segmenty pokazujące punkt widzenia bohatera/ów
· zakończenie reportażu:
· rozwiązanie problemu
· seria pytań skierowana do czytelnik
Ø Rodzaje reportaży:
· Ze względu na temat: podróżniczy, zagraniczny, wojenny, socjologiczny, wojskowy, sądowy itp.
· Ze względu na formę: informacyjny, sprawozdawczy, publicystyczny, literacki.
· Ze względu na miejsce zamieszczenia: w prasie, radiowy, telewizyjny, filmowy, radiowy.
Reportaż to forma wypowiedzi mająca głównie funkcję sprawozdawczą, czyli polega na ukazaniu zdarzeń i ludzi.
Cechy reportażu:
· Autentyzm
· Aktualność
· Dynamizm
· Jawny podmiot autorski
· Naoczność
· Szkicowa fabularność
Kompozycja reportażu:
· Wstęp
· Zawiązanie akcji
· Rozwiązanie akcji
· Zakończenie
Jak pracować z reportażem w szkole:
ü Pisanie sprawozdań typu reportaż
ü Analizowanie wzorcowych reportaży
ü Ćwiczenia kompozycyjne
ü Motywujemy ucznia
ü Ustalanie pracy reportera
ü Zaproszenie na lekcje reportera
ü Samodzielne pisanie reportażu
Kaacha91