SZTUKA NOTOWANIA, ETAPY PRACY NAD NOTATKĄ, TYPY.docx

(13 KB) Pobierz

SZTUKA NOTOWANIA, ETAPY PRACY NAD NOTATKĄ, TYPY

NOTATKA SZKOLNA

Przykładowe ćwiczenia, pomocne w osiąganiu umiejętności notowania:

1.       Zastąp podkreślone fragmenty zdań jednym wyrazem / peryfrazą.

2.       W opowiadaniu podkreśl czasowniki, które nazywają najważniejsze wydarzenia. Ułóż opowiadanie jeszcze raz, ale zastosuj w nim tylko podkreślone czasowniki.

3.       Zanotuj nazwę i adres swojej szkoły oraz podaj krótką informację, jak do niej trafić. Zastosuj skróty wyrazowe. (do wykorzystania przy wprowadzaniu skrótów i skrótowców)

4.       Podanej informacji brak zwięzłości, przekształć ją w notatkę, stosując skróty.

5.       Korzystanie z notatek w trakcie lekcji (własne notatki z lektury, wypisy), planu przy odpowiedzi ustnej (uczniowie przygotowują w domu konspekt odp. ustn.), itd.

6.       Zgodnie z modelem notowania dokonaj korekty zapisanego tekstu, skreślając niepotrzebne wyrazy i nadając całości charakter zwięzłego zapisu. Zredagowaną w ten sposób notatkę przepisz.

7.       Odczytaj swoją notatkę. Które zagadnienia uważasz za najważniejsze, które za mniej ważne? Ponumeruj, uwzględniając hierarchię ważności. Przepisz w nowej kolejności.

8.       Przeredaguj notatkę, nadając jej maksymalnie zwięzłą formę językową.

9.       Zastanów się, czy mógłbyś / mogłabyś notatkę jeszcze skrócić, tak aby nie straciła sensu? Zastąp słowa i zwroty mało trafne, zbyt ogólne lub szczegółowe innymi, bliskoznacznymi.
( pkt. 6-9 - S. Bortnowski, Ścisłość i emocja. Szkice polonistyczne, Warszawa 1977,WSiP)

10.    Sporządź notatkę z ..., zwracając uwagę na ... .

11.    Opracuj notatkę z ..., koncentrując się wokół ... .

12.    Sporządzanie opisu bibliograficznego podręcznika, wybranego rozdziału.

13.    Sporządzanie notatki konspektowej (praca zbior. + indywid.).


Rodzaje notowania według Marii Nagajowej (Notatka już w szkole podstawowej, "Polonistyka"1967, nr 6):

1.       W czasie cichego czytania:

o        podkreślenia w tekście lub znaki na marginesie,

o        wypisywanie danych na kartkę
(można ćw. zastosować w grupach - każdy członek gr. wypisuje inf. na swoją kartkę, następnie konfrontacja i analiza inf. oraz wspólne tworzenie notatki).

2.       W czasie głośnego czytania nauczyciela:

o        tekst czytany powoli, uczniowie notują treści istotne, które akcentowane są przez nauczyciela (słowa klucze, hasła, równoważniki zdań),

o        tekst czytany powoli, następnie uczniowie otrzymują odbitkę na której znajdują się słowa klucze, które układają w odpowiedniej kolejności. Po spr. poprawności wykonania zad., układają plan wydarzeń.

3.       W związku z lekturą:

o        podkreślenia i znaki na marginesie,

o        sporządzanie zakładek w czasie czytania,

o        wyciągi (wypisy) - dosłowne wypisanie tez, ważniejszych cytatów i fragmentów tekstu,

o        streszczenie,

o        adnotacja - krótka charakterystyka książki, wyliczenie głównych zagadnień,
(kiermasz lektur)

o        plan (równoległy bądź porównawczy, punktowy, rozwinięty),

o        opis bibliograficzny.

4.       W czasie wycieczki, audycji, itd.

5.       Notatka jako pomoc w wypracowaniach.

6.       Notatką z treści lekcji może być:

o        zapis wniosku wynikłego z rozważań,

o        zapis podsumowania dyskusji,

o        zapis w punktach toku pracy na lekcji,

o        wypisanie słownictwa,

o        najważniejsze hasła.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin