Z przyrodą za pan brat - 3,4-latki.doc

(23 KB) Pobierz
TEMAT: Z PRZYRODĄ ZA PAN BRAT

TEMAT: Z PRZYRODĄ ZA PAN BRAT

 

Poziom: dzieci 3 - 4 letnie
Cel ogólny: poznawanie okazów fauny i flory, pogłębianie wiadomości przyrodniczych o wybranych zwierzętach i roślinach
Cele operacyjne:
Dziecko:

·  uważnie słucha utworu literackiego

·  nazywa niektóre rośliny i zwierzęta występujące w ogrodzie przedszkolnym

·  zna i stosuje zasady ochrony przyrody

·  opiekuje się roślinami w ogrodzie przedszkolnym

Metody pracy (wg klasyfikacji W. Okonia):

·  podające - wiersz, wyjaśnienie

·  problemowe - rozmowa ukierunkowana

·  eksponujące - wystawa znaczków dla " swoich" roślinek

·  praktyczne - zadania do wykonania, obserwacje przyrodnicze

Formy pracy (wg podziału M. Nagajowej):

·  jednostkowa

·  zbiorowa

Środki dydaktyczne:

·  wiersz T. Fiutowskiej „W przedszkolnym ogrodzie"

·  kartoniki do rysowania znaczków

·  kredki, patyczki, folia

Przebieg zajęć:

1. Po wyjściu do ogrodu nauczycielka mówi dzieciom wiersz w celu uświadomienia bogactwa i różnorodności gatunków przyrody, z którą spotykają się podczas codziennego pobytu w ogrodzie.

"W przedszkolnym ogrodzie"

Tu w przedszkolnym ogrodzie,
a bywamy w nim co dzień,
oglądamy i krzewy i drzewa.
I widzimy u góry niebo, słońce, i chmury,
i słyszymy, gdy ptaszek śpiewa.
Kto się bardzo postara,
może spotkać tu zaraz
bardzo małe ruchliwe zwierzęta.
By mrowiska nie ruszać,
a motylka nie płoszyć -
o tym każdy przedszkolak pamięta.
A po deszczu ulewnym,
kiedy mokro jest w ziemi,
dżdżownic wiele na piasek wychodzi.
Kret wychodząc z kopczyka,
wśród nas szybko przemyka
i w futerku po trawie już chodzi.
Pachnie trawa i ziemia -
W tym dziwnego nic nie ma,
bo i kwiaty nam pachną na co dzień.
I choć chwasty pod płotem,
mamy wielką ochotę
pozachwycać się naszym ogrodem.

2. Rozmowa na temat wiersza; następnie dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach z obserwacji ogródka przedszkolnego.
- W czasie spaceru po ogrodzie nauczycielka zachęca dzieci do zwrócenia uwagi na jego faunę i florę.
Dzieci mówią, która roślina (lub zwierzątko) najbardziej ich zaciekawiła i dlaczego; co chcieliby jeszcze o niej wiedzieć?
Rozmowa na temat zasad ochrony przyrody.
Nauczycielka zachęca dzieci do opiekowania się wybraną rośliną i interesowania się jej rozwojem - do "zaprzyjaźnienia" z nią.

3. Dzieci rysują swoje znaczki na kartonikach i z pomocą nauczycielki zabezpieczają folią.
Następnie umieszczają je na patyczkach obok "swojej" rośliny, lub na gałązce, jeżeli jest to drzewo lub krzew.
Po południu zapraszają do ogrodu rodziców, by przedstawić im swojego roślinnego przyjaciela.

4. Nauczycielka inspiruje dzieci do szukania dokładniejszych informacji o "swoim" przyjacielu (od dorosłych, z książek, filmów, obrazków itp.).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin