Scenariusz zajęć dydaktycznych
Data: 30.10.2012
Grupa: 5 - 6 latki
Opracowanie i prowadzenie: E. C.
Temat: „Jesienne zabawy” – zabawy rozwijające kreatywność dzieci.
Cele:
- kształcenie kreatywności poprzez wykorzystanie plamy w pracy plastycznej,
- doskonalenie wrażliwości słuchowej oraz interpretacji ruchowej słyszanej muzyki,
- stwarzanie sytuacji umożliwiających osiągnięcie przez każde dziecko sukcesu edukacyjnego;
Metody:
czynne- zadań stawianych do wykonania, słowne- objaśnienie, rozmowa, twórcze-aktywizujące, percepcyjne-obserwacja i pokaz;
Formy:
Praca z grupą, praca indywidualna
Pomoce:
obrazki, gazeta, farby, kartki, słomki, magnetofon, płyta, plastelina
Przebieg:
1. „Powitanka” – zabawa na powitanie
- nauczycielka mówi: Witam dzieci, które…
lubią się uśmiechać…itd.
2. „Jesienią dzieci się nie nudzą” – rozmowa poparta ilustracjami wprowadzająca do tematyki zajęć.
Gdy na dworze pada deszcz, a może i śnieg i wieje olbrzymi wiatr, co mogą robić dzieci by miło spędzić czas.
Nauczycielka pokazuje obrazki:
- bawiące się dzieci
- dzieci słuchające czytanej książki
- dzieci wykonujące pracę plastyczną
- dzieci śpiewające, tańczące
Dzieci wypowiadają się na podstawie własnych doświadczeń i obejrzanych obrazków
3. „Deszczyk” – zabawa do piosenki
Deszczyk
Deszczyk pada kap, kap, kap.
Jesień w sadach kap, kap, kap.
Weź kalosze chlap, chlap, chlap
i chodź ze mną człap, człap, człap.
Bo jesień to taka pora roku,
choć deszczu, deszczu jest za wiele,
to wcale smutno być nie musi,
w kaloszach jest weselej.
Wietrzyk wieje mocno tak.
Z parasolem szybko tak
po kałużach chlap, chlap, chlap.
- dzieci obrazują piosenkę gestem
- nauczycielka przed włączeniem piosenki rozkłada każdemu dziecku kawałek gazety
4. „Gazetowa zabawa” – zabawa z kawałkiem gazety
- dzieci siadają na dywanie, każdy ma kawałek gazety
- nauczycielka prosi dzieci by wzięły gazetę do rąk i :
- potrząsnęły nią, w prawo, w lewo,
- nałożyły na rękę, głowę lub stopę,
- zwinęły w rulon,
- zgniotły w kulę,
i wrzuciły do pudełka;
5. „Malowanie wiatrem” – indywidualna praca dzieci z zastosowaniem plamy koloru, słomki i podmuchu
- instruktaż wykonania pracy przedstawiony przez nauczycielkę
„Mój stworek”
- dzieci otrzymują gazetę (służy jako podkładka ochronna), kartkę, słomkę
- nauczyciel podchodzi do każdego i „kładzie” plamę
-dzieci przez słomkę rozdmuchują plamę tworząc stworka, nazywają go, przyklejają oczy.
tymbol