R4.TXT

(104 KB) Pobierz
IV. Rzeczpospolita w�r�d pa�stw europejskich


Utar�o si� przekonanie, �e XVI stulecie to okres
formowania si� scentralizowanych pa�stw narodowych
i w�adzy absolutnej. Taki mia� by� kierunek og�lnego
rozwoju i je�eli kt�re� pa�stwo w swym ustroju odbie-
ga�o od tego schematu, to wi�kszo�� opinii uwa�a�a to
za wypaczenie czy cofni�cie si� rozwojowe, poci�gaj�-
ce za sob� skutki fatalne i daleko si�gaj�ce, czego -
w wypadku pa�stwa polskiego - by�yby dowodem
p�niejsze rozbiory.
Trzeba przyzna�, �e schemat ten by� kwestionowa-
ny niejednokrotnie przez historyk�w, a niekt�rzy, daw-
niejsi zreszt�, w�a�nie w unikni�ciu absolutyzmu
i stworzeniu demokracji szlacheckiej w Polsce widzieli
nawet dow�d wyprzedzenia przez Polsk� Europy. Jak
zwykle w takich wypadkach raczej oba cytowane skraj-
ne stanowiska s� nie do przyj�cia, dalsze za� rozwa-
�ania b�d� stara�y si� wykaza� na materiale por�w-
nawczym, kt�re z przytaczanych argument�w s�
s�uszne, a kt�re nie, i co w dotychczasowych pogl�dach
mo�na zaakceptowa�, a co nale�y odrzuci�.
W rozwa�aniach naszych b�dziemy zn�w m�wili
o Koronie, z rzadka wspominaj�c Litw�. Nie jest to
jednak przypadek. XVI stulecie, to okres szybkich prze-
kszta�ce� ustrojowych na Litwie, i to przekszta�ce�jed-
noznacznych, a mianowicie unifikacji ustrojowo-polity-
do jednoczenia terytorium narodowego. Takie jedno-
czenie teren�w niew�tpliwie obcych narodowo, a nieraz
i wyra�nie odleg�ych, nie by�o jednak odst�pstwem od
�wczesnego trybu dzia�ania. �wie�o zjednoczona Fran-
cja si�ga�a po ksi�stwo mediola�skie, Hiszpania po wi�k-
sze jeszcze posiad�o�ci we W�oszech i po Portugali�.
Anglia na nowo uzale�ni�a od siebie Irlandi�, a Rosja
podbija�a Tatar�w nadwo��a�skich, by wymieni� tylko
par� przyk�ad�w.
Jak ju� wspominali�my, zjednoczenie polityczne
prowadzi�o do unifikacji wewn�trznej w obr�bie tak
utworzonego pa�stwa. Unifikacja ta by�a jednak pro-
cesem d�ugim i nie zawsze �atwym do przeprowadze-
nia. Hiszpania by�a w�a�ciwie konglomeratem pa�ste-
wek, po��czonych wsp�lnym w�adc� (czy nawet wsp�l-
nymi kr�lami) - od momentu ma��e�stwa Izabeli
kastylijskiej z Ferdynandem arago�skim - za� we-
wn�trznie dzieli�a si� na Kastyli� (najwi�ksze pa�stwo
tego p�wyspu), Aragoni�, Walencj�, Leon itd. We
Francji, mimo zjednoczenia, Bretania d�ugo zachowa�a
odr�bno��, formaln� nawet, podobnie Prowansja i Bur-
gundia, a w praktyce r�nice ustrojowe mi�dzy poszcze-
g�lnymi, w r�nym momencie zjednoczonymi prowin-
cjami by�y ogromne i dotyczy�y strony prawnej i admi-
nistracyjnej, nie m�wi�c ju� o r�nicach j�zykowych
i kulturowych. W Anglii odr�bno�� Walii zachowa�a si�
d�ugo, cho� wysi�ki ujednolicenia jej ustroju z reszt�
Anglii by�y konsekwentnie podejmowane w XVI stule-
ciu. Jeszcze bardziej centralistyczn� i unifikacyjn� po-
lityk� prowadzili carowie moskiewscy, ale wobec wiel-
kiego obszaru pa�stwa skuteczno�� jej by�a r�na.
Aby przyjrze� si� bli�ej procesom zjednoczeniowym,
warto mo�e bardziej szczeg�owo por�wna� ich przebieg
w Polsce i we Francji. Ot�, jak wiadomo, w 1454 r.
formalnie, a w 1466 r. faktycznie w��czono do Korony
Prusy Kr�lewskie i Warmi�. Odzyskanie Mazowsza od-
bywa�o si� etapami, lecz bardzo konsekwentnie, w mia-
r� wymierania mazowieckiej ga��zi dynastii Piast�w.
W 1462 r. przy��czono do Korony ziemi� osty�sk�
i rawsk�, a w 1476 sochaczewsk�, w 1495 r. za� Ksi�-
stwo P�ockie. W 1526 r., po wymarciu wszystkich Pia-
st�w mazowieckich, Zygmunt I zaj�� Ksi�stwo Mazo-
wieckie, formalnie w��czaj�c je do Korony w 1529 r.
�l�sk dosta� si� ju� wcze�niej pod obce panowanie, tzn.
czeskie. Mimo to uzyskano jego skrawki, a mianowicie
w latach 1455 - 1456 Ksi�stwo O�wi�cimskie, w latach
1456 - 1494 Ksi�stwo Zatorskie, a ponadto 'w 1442 r.
biskup krakowski zyska� Ksi�stwo Siewierskie, cho� to
ostatnie nie zosta�o formalnie w��czone do Korony.
Wreszcie nie ca�kiem zapomniano o Pomorzu Zachod-
nim, cho� sta�o si� ono ksi�stwem Rzeszy i wydarcie
go z r�k cesarza by�o ma�o realne. Jego skrawki na
wschodzie, L�bork i Byt�w, by�y lennem polskim od
1455 r., z tym �e nie zapomniano w 1526 r. wzmocni�
tej zale�no�ci, cho� lenno pozosta�o w r�ku ksi���t po-
morskich.
Zjednoczenie, w sensie poddania w�adzy kr�la pol-
skiego, to by� dopiero pierwszy etap scalania teryto-
rialnego kraju. Drugi etap, co najmniej r�wnie wa�ny,
to zwi�zanie tej prowincji z reszt� pa�stwa i jej ujed-
nolicenie prawno-ustrojowe w stosunku do ustroju pa-
nuj�cego na terenie g��wnego zr�bu �wczesnej pa�-
stwowo�ci. T� akcj� prowadzono w Polsce konsekwen-
tnie - zar�wno kr�l, jak i sejmy koronne, w kt�rych
has�a egzekucyjne szlachty obejmowa�y r�wnie� ��da-
nie dalej posuni�tej unifikacji ustrojowej odzyskanych
prowincji. Przyjrzyjmy si� tym dzia�aniom nieco bli�ej.
Pocz�tkowy zwi�zek Prus Kr�lewskich z Koron�
mia�, wed�ug jednostronnej interpretacji pruskiej, cha-
rakter unii. Niemniej od pocz�tku zacz�to wprowadza�
polski ustr�j administracyjny, dziel�c Prusy na 3 wo-
jew�dztwa: pomorskie, malborskie i che�mi�skie oraz
ustanawiaj�c urz�dy starost�w. W�adz�w obr�bie Prus
by�a rada pruska, pod przewodem biskupa warmi�-
skiego, oraz zwo�ywane przez ni� zgromadzenia przed-
stawicieli szlachty i 30 mniejszych miast, przy czym
przedstawiciele miast wielkich, tj. Gda�ska, Elbl�ga
i Torunia, oraz 17 senator�w �wieckich tworzy�o w�a-
�ciw� rad�. W 1526 r. wprowadzono tutaj na wz�r pol-
ski sejmiki, a rada wraz ze zgromadzeniem stan�w
sta�a si� sejmikiem prowincjonalnym, tzw. sejmem
pruskim.
Nast�pnym etapem unifikacji by�y postanowienia
sejmu lubelskiego 1569 r., powzi�te mimo oporu miast
i cz�ci magnaterii pruskiej. Wprowadzono w�wczas do
sejmu koronnego senator�w pruskich, ale bez przed-
stawicieli miast, kt�re wysy�a�y tylko swych obserwa-
tor�w oraz pos��w szlacheckich, wybieranych na sej-
mikach ziemskich w Prusach Kr�lewskich. Sejm pruski
sta� si� odt�d sejmikiem generalnym, a uchwa�y sejmu
koronnego zyska�y bezpo�redni� moc obowi�zuj�c�
w Prusach. Wprowadzono te� do tej dzielnicy polskie
urz�dy ziemskie. Pozosta�a jeszcze kwestia unifikacji
obowi�zuj�cego w Prusach prawa z polskim, co by�o
nader trudne, gdy� szlachta pruska pos�ugiwa�a si�,
podobnie jak miasta, prawem che�mi�skim. Jednak�e
tzw. korektura pruska z 1598 r. doprowadzi�a wpraw-
dzie nie do pe�nej unifikacji, ale do silnego zbli�enia
prawa pruskiego do prawa polskiego, kt�rym si� rz�-
dzi�a szlachta w Koronie.
Sprawa unifikacji ustrojowej Mazowsza by�a o tyle
prostsza, �e jeszcze przed jego przy��czeniem do Polski
nast�powa�o na tym terenie przyjmowanie wielu ko-
ronnych wzor�w ustrojowych. W ka�dym razie przy��-
czenie pozwoli�o na przyspieszenie tego procesu.
Wkr�tce po zjednoczeniu ziem rawskiej, gosty�skiej
i sochaczewskiej utworzono wojew�dztwo rawskie; po-
dobnie Ksi�stwo P�ockie przekszta�cono natychmiast
w wojew�dztwo. Ksi�stwo Mazowieckie, przy��czone
najp�niej, posiada�o ju� uprzednio sw�j sejm i sejmiki
(od 1502). Gdy w 1529 r. formalnie w��czono je do
Korony, pos�owie i senatorowie mazowieccy zasiedli
'       w sejmie polskim. �ladem poprzedniej odi�bno�ci po-
zosta� dzia�aj�cy pocz�tkowo urz�d przedstawiciela
kr�lewskiego - viceregensa, zlikwidowany w 1540 r.
Wprawdzie Mazowsze rz�dzi�o si� jeszcze przez pewien
czas odr�bnym praweiii, ale w 1577 r. wprowadzono
tutaj prawo koronne, zachowuj�c tylko niekt�re odr�b-
ne przepisy, tzw. ekscepta mazowieckie.
Ksi�stwa �l�skie, tj. O�wi�cimskie i Zatorskie, po-
cz�tkowo zachowa�y swe odr�bno�ci prawne; pozostaj�c
pod zarz�dem starosty kr�lewskiego. Jednak�e w la-
tach 1562 - 1564 nast�pi�a ich unifikacja prawna z Ko-
ron� i w��czenie w obr�b przyleg�ego wojew�dztwa kra-
kowskiego.
Inna by�a sytuacja L�borka i Bytowa, kt�re by�y
tylko lennem Korony. W tym wypadku starno si�, i to
skutecznie, o zachowanie ich odr�bno�ci prawnych
w stosunku do Ksi�stwa Zachodniopomorskiego i Rze-
szy, kt�rej to ksi�stwo podlega�o. Je�li zreszt� chodzi
o tendencje unifikacyjne w stosunku do ziem lennych,
to lepiej b�dzie mo�na zorientowa� si� w polityce pol-
skiej na przyk�adzie Ksi�stwa Pruskiego.
Na mocy traktatu toru�skiego 1466 r. pa�stwo za-
konne w Prusach sta�o si� lennem polskim, Jednak�e
ju� od 1477 r. Zakon rozpocz�� starania o vyzwolenie
si� spod zale�no�ci lennej, przede wszystkim poprzez
odmow� sk�adania ho�du przez wielkiego mistrza kr�-
lowi, co by�o tym �atwiejsze, �e i papie�, i cesarz ro�cili
sobie pretensje do zwierzchnictwa nad ziemiami za-
konnymi. Naciski polityczne Kazimierza Jagiello�czy-
ka, Jana Olbrachta, Aleksandra i Zygmunt I dawa�y
co najwy�ej czasowe z�agodzenie sporu i w rezultacie
w 1519 r. dosz�o do wojny Polski z Zakonem, przerwa-
nej rozejmem, a zako�czonej traktatem krakowskim
(1525) i ho�dem lennym Albrechta Hohenzollerna, jed-
nak�e ju� nie jako wielkiego mistrza, lecz dziedziczne-
go ksi�cia lennego w Prusach. Traktat ten, zazwyczaj
bardzo ostro krytykowany w naszej historiografii, do-
prowadzi� jednak do pe�nego przywr�cenia zwierzch-
no�ci lennej Polski nad Prusami Ksi���cymi, a godz�c
si� na sekularyzacj� (i luternizacj�) dawnego pa�stwa
zakonnego, odcina� nowe ksi�stwo od mo�liwo�ci po-
parciajego odr�bno�ci ze strony papiestwa i cesarstwa.
Dalsze losy zwi�zku Prus Ksi���cych z Polsk� za-
le�a�y przede wszystkim od si�y politycznej i stopnia
niezale�no�ci samego ksi�cia pruskiego, a nast�pnie od
trwania jego praw dziedzicznych, kt�re zakre�lono do��
w�sko. Wkr�tce po 1525 r. strona polska, nie bardzo
si� licz�c z postanowieniami traktatu, zacz�a ograni-
cza� uprawnienia ksi�cia pruskiego. Nie dopuszczano
; go faktycznie do zasiadania w senacie ani do udzia�u
w elekcji, jednocze�nie strzeg�c prawa apelacji podda-
nych ksi���cych do kr�la polskiego. Co wi�cej, w spra-
wach spornych ksi�cia z poddanymi wysy�ano komisje
kr�lewskie, nie dopuszczaj�c do wzmocnienia si� jego
w�adzy kosztem stan�w pruski...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin