5RO~1.TXT

(15 KB) Pobierz
Rozdział pišty

ORGANIZACJA WYMIARU SPRAWIEDLIWOCI

71. Struktura organów wymiaru sprawiedliwoci.
    W organizacji organów wymiaru sprawiedliwoci 
najważniejsze miejsce zajmowały sšdy. Ich pozycję w 
strukturze organów państwowych okrelały przepisy 
konstytucyjne. W konstytucji marcowej, stosownie do 
przyjętej zasady podziału władz, organami narodu w zakresie 
wymiaru sprawiedliwoci były niezawisłe sšdy. Konstytucja 
kwietniowa, odrzucajšc zasadę podziału władz, uznawała sšdy 
za organy państwa pozostajšce pod zwierzchnictwem 
prezydenta. W przeciwieństwie do konstytucji marcowej 
eliminowała udział przedstawicieli społeczeństwa z sšdow-
nictwa. Istniejšce w II Rzeczypospolitej sšdy dzieliły się 
na dwie grupy. Pierwszš tworzyły sšdy powszechne powołane do 
rozstrzygania wszystkich spraw karnych i cywilnych, drugš 
sšdy szczególne, których kompetencje zostały ograniczone do 
okrelonych kategorii spraw (sšdy wojskowe, pracy, 
wyznaniowe oraz sšdy rozpoznajšce sprawy ze stosunków 
publicznoprawnych: Trybunał Stanu, Trybunał Kompetencyjny, 
Najwyższy Trybunał Administracyjny). Funkcje pomocnicze 
wród organów wymiaru sprawiedliwoci spełniały: 
prokuratura, Prokuratoria Generalna, adwokatura, notariat.


72. Zasady przewodnie sšdownictwa.
    Zasady przewodnie ustalały pozycję sšdów wobec innych 
organów państwowych oraz okrelały ich strukturę 
organizacyjnš i zakres kompetencji. Do zasad tych zaliczano: 
a) zasadę niezawisłoci sędziów; b) zasadę nominacji 
sędziów; c) zasadę wyłšcznej kompetencji sšdownictwa w 
sprawach wymiaru sprawiedliwoci; d) zasadę udziału czynnika 
społecznego w wymiarze sprawiedliwoci; e) zasadę wyłšczenia 
z kompetencji sšdów uprawnienia do badania legalnoci aktów 
ustawodawczych; f) zasadę hierarchiczno-instancyjnej budowy 
sšdownictwa.

a) Zasada niezawisłoci sędziów, sformułowana przez 
konstytucję marcowš w art. 77, głosiła, że sędziowie w 
sprawowaniu swego urzędu "sš niezawili i podlegajš tylko 
ustawom. Orzeczenia sšdowe nie mogš być zmienione ani przez 
władzę ustawodawczš, ani przez władzę wykonawczš". Gwarancjš 
niezawisłoci był zakaz usuwania i przenoszenia sędziów, 
ograniczony wyjštkiem podyktowanym zmianami w organizacji 
sšdownictwa, dokonanymi przez ustawy, oraz immunitet 
sędziowski. W niezawisłoci sędziowskiej twórcy konstytucji 
marcowej widzieli skuteczny instrument zabezpieczenia praw 
obywatelskich.
Prawo o ustroju sšdów powszechnych z 1928 r., ostro 
zwalczane przez opozycję, podważało niektóre gwarancje 
niezawisłoci sędziowskiej. Pozwalało ono władzy mianujšcej 
przenosić sędziów bez ich zgody do innego sšdu lub w stan 
spoczynku. Zastosowanie tych przepisów umożliwiło usunięcie 
z sšdownictwa bšd przeniesienie do okręgów peryferyjnych 
niewygodnych sędziów. Ponowne rugi przeprowadzone zostały w 
1932 r., przed rozprawš apelacyjnš w procesie przywódców 
Centrolewu (tzw. brzeskim), na mocy rozporzšdzenia 
prezydenta zawieszajšcego nieusuwalnoć sędziów.

b) Zasada nominacji sędziów dominowała w tym czasie w pańs-
twach europejskich. Przeciwstawna jej zasada wybieralnoci 
sędziów stanowiła rzadki wyjštek. Konstytucja marcowa 
przyjęła zasadę nominacji sędziów z odstępstwem jedynie na 
rzecz sędziów pokoju, którzy mieli być wybierani przez 
ludnoć. Mianowanie na stanowisko sędziowskie należało do 
kompetencji prezydenta. Sędziowie grodzcy do 1930 r. byli 
mianowani przez ministra sprawiedliwoci. Kandydaci na 
stanowiska sędziowskie musieli ukończyć studia prawnicze, 
odbyć aplikację sšdowš i złożyć egzamin sędziowski. 
Sędziowie nie mogli należeć do partii politycznych, co miało 
zapewnić im bezstronnoć przy ferowaniu wyroków.

c) Zasada wyłšcznej kompetencji sšdów w sprawach wymiaru 
sprawiedliwoci wynikała z założeń doktryny liberalnej. 
Wprowadzała jš konstytucja marcowa w art. 98 głoszšcym, że 
"Nikt nie może być pozbawiony sšdu, któremu z prawa podlega" 
oraz że "żadna ustawa nie może zamykać obywatelowi drogi 
sšdowej dla dochodzenia krzywdy i straty". Od zasady tej 
wprowadzono po 1926 r. wyjštki, wynikajšce z tendencji 
rzšdów do ograniczenia kompetencji sšdów na rzecz organów 
administracyjnych. W sprawach karnych odejciem od tej 
zasady było przekazanie rozpatrywania wykroczeń organom 
administracji. Najdalej idšce od niej odstępstwo wprowadziło 
rozporzšdzenie prezydenta z 1934 r., które przekazało 
decyzję w sprawie kierowania osób "zagrażajšcych 
bezpieczeństwu i porzšdkowi publicznemu" do obozu 
odosobnienia w Berezie Kartuskiej organom administracji 
ogólnej.

d) Zasada udziału czynnika społecznego w wymiarze 
sprawiedliwoci budziła kontrowersje zarówno w nauce, jak i 
w praktyce ustrojowej II Rzeczypospolitej. Była ona 
częciowo uwzględniona w organizacji sšdownictwa zaborczego 
przyjętego przez państwo polskie. Konstytucja marcowa 
przewidywała wybór sędziów pokoju przez ludnoć oraz udział 
obywateli w sšdach przysięgłych. Prawo o ustroju sšdów 
powszechnych wprowadzało przedstawicieli społeczeństwa do 
sšdów przysięgłych i sšdów handlowych. Ławnicy występowali 
ponadto w sšdach pracy. Konstytucja kwietniowa przemilczała 
udział przedstawicieli społeczeństwa w wymiarze 
sprawiedliwoci. Pozwoliło to na likwidację w 1938 r. sšdów 
przysięgłych, działajšcych zresztš jedynie w b. Galicji, 
oraz na zrezygnowanie z powołania sšdów pokoju.

e) Zasada wyłšczenia z kompetencji sšdów uprawnienia do 
badania legalnoci ustaw nie była kwestionowana ani w 
teorii, ani w praktyce ustrojowej. Sšdy powołane były 
jedynie do stosowania ustaw. Nie mogły badać zgodnoci ich 
treci z postanowieniami konstytucji. Uznawano natomiast ich 
uprawnienie do badania zgodnoci z ustawami aktów 
normatywnych niższego rzędu.

f) Zasada hierarchiczno-instancyjnej budowy sšdownictwa 
polegała na podziale sšdów na okrelone stopnie, między 
którymi występowało hierarchiczne podporzšdkowanie, i 
przydzieleniu im do rozpatrywania okrelonych spraw. Była 
ona następstwem dopuszczenia przez prawo rodków 
odwoławczych, umożliwiajšcych kontrolę, a w jej wyniku także 
zmianę wyroku. Miała zapewnić prawidłowoć i jednolitoć 
orzecznictwa sšdowego. Sšdy, które rozpatrywały sprawy 
merytorycznie, były sšdami I instancji, sšdy, które w wyniku 
apelacji kontrolowały merytorycznš słusznoć tych orzeczeń, 
były sšdami II instancji. Sšd III instancji stał na straży 
jednolitoci wykładni przepisów prawa. Kontrolował on 
działalnoć sšdów niższych instancji ze stanowiska prawnego, 
czyli z punktu widzenia prawidłowego zastosowania przepisów 
prawa. Według prawa o ustroju sšdów powszechnych z 1928 r. 
schemat instancji przedstawiał się następujšco:

Schemat instancji sšdów powszechnych:

               SĽD NAJWYŻSZY

                          SĽD APELACYJNY

               SĽD OKRĘGOWY
               II inst. I inst.

               SĽD GRODZKI
                I inst.
                
  
73. Sšdy powszechne.
    Organizacja sšdów powszechnych uformowana została w 
pierwszych latach II Rzeczypospolitej przez utworzenie sšdów 
okręgowych i apelacyjnych oraz powołanie Sšdu Najwyższego. 
Odrębnoci dzielnicowe zachowały się w organizacji sšdów I 
instancji, którymi były bšd sšdy pokoju, bšd sšdy 
powiatowe. Prawo o ustroju sšdów powszechnych z 1928 r. 
dokonało unifikacji sšdownictwa powszechnego. Jego struktura 
organizacyjna przedstawiała się następujšco: sšdy grodzkie, 
sšdy okręgowe, sšdy apelacyjne, Sšd Najwyższy. Podział na 
okręgi sšdowe nie pokrywał się z podziałem administracyjnym 
państwa na województwa i powiaty. W 1936 r. istniało 548 
sšdów grodzkich, 45 sšdów okręgowych i 7 sšdów apelacyjnych.
Sšdy grodzkie orzekały jednoosobowo jako I instancja w 
drobnych 	sprawach cywilnych i karnych oraz udzielały pomocy 
sšdowej innym sšdom.
  	Sšdy okręgowe były sšdami I instancji w ważniejszych 
sprawach karnych i cywilnych oraz rozpatrywały odwołania od 
sšdów grodzkich. Rozstrzygały sprawy kolegialnie (3 osoby) 
lub jednoosobowo. Dzieliły się na wydziały.
   W sšdach okręgowych dla orzekania o zbrodniach 
zagrożonych cięższymi karami i o przestępstwach politycznych 
miały być utworzone sšdy przysięgłych. Do ich powołania na 
podstawie przepisów prawa o ustroju sšdów powszechnych z 
1928 r. nigdy nie doszło. Na obszarze b. zaboru pruskiego 
sšdy te zostały zniesione w 1919 r. Sšdy przysięgłych 
działały jedynie w b. Galicji na podstawie przepisów 
austriackich. Sprawy rozpatrywane były przez trybunał 
złożony z przewodniczšcego i dwóch sędziów oraz ławę 
przysięgłych składajšcš się z 12 osób. Ława przysięgłych 
większociš 2/3 głosów decydowała o winie oskarżonego. Karę 
w oparciu o werdykt przysięgłych wymierzał trybunał. Sšdy 
przysięgłych nie cieszyły się zaufaniem władz. Ostatecznie 
zniesiono je w 1938 r. z powodu decyzji ławy przysięgłych w 
Krakowie, która uniewinniła działacza endeckiego, Adama 
Doboszyńskiego, organizatora zbrojnego napadu na starostwo w 
Mylenicach.
W sšdach okręgowych tworzone były wydziały handlowe, 
które rozpatrywały sprawy w składzie: 1 sędzia okręgowy i 2 
ławników, mianowanych przez ministra sprawiedliwoci, 
sporód praktyków zaproponowanych przez izby przemysłowo-
handlowe. Minister sprawiedliwoci powoływał również 
jednoosobowe sšdy dla nieletnich.
Sšdy apelacyjne rozpatrywały jako II instancja odwołania 
(apelacje) od orzeczeń sšdów okręgowych. Jako I instancja 
mogły orzekać w sprawach szczególnych, przekazanych im przez 
ustawy. Orzekały w składzie 3-osobowym, wyjštkowo 1-osobowo. 
Dzieliły się na wydziały.
Sšd Najwyższy stanowił najwyższš instancję dla sšdów 
powszechnych. Rozstrzygał odwołania (kasacje) od orzeczeń 
sšdów II instancji oraz orzekał w innych sprawach 
przekazanyc...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin