10-2004_odkryj_historie.pdf

(223 KB) Pobierz
268655637 UNPDF
cz. 7
SILNIKI
JAK I CZYM
NAPÊDZANO CYWILIZACJÊ...
Australopitek i Homo habilis - cz³owiek
pierwotny.
Homo sapiens - cz³owiek rozumny.
Pierwsze wyraŸne przejawy tzw. kultury rol-
nej - uprawy, co poci¹ga za sob¹ pocz¹tki
„osiad³ego” trybu ¿ycia (Mezopotamia, Azja
Wschodnia, Meksyk, Peru).
Ko³o deptakowe, kierat - pierwsza maszy-
na poruszana si³¹ miêœni.
Bania Herona (aeolipila), rodzaj turbiny pa-
rowej wynalezionej przez He-
rona z Aleksandrii. Zasada
dzia³ania: podgrzewany kuli-
sty kocio³ z wod¹, zamonto-
wany w sposób umo¿liwiaj¹-
cy swobodny obrót, zaopa-
trzony w naprzeciwleg³e za-
krzywione króæce wyprowa-
dzaj¹ce parê wodn¹. Odrzut
pary wodnej wydostaj¹cej siê
z bani wytwarza si³ê ci¹gu
i nadaje jej ruch obrotowy.
Fontanna parowa Salomona de Causa.
Podnoœnik wody Somerseta.
Fizyk i astronom holenderski Christian Huygens opisuje wynalezion¹ przez
siebie i Denisa Papina „maszynê prochow¹” - silnik wyci¹garki z zap³onem
iskrowym, który wytwarza³ du¿e si³y poprzeczne i mo¿na go traktowaæ jako
pierwowzór silnika gazowego. Na pomys³ skonstruowania silnika spalino-
wego naprowadzi³ ich eksperyment: zapalili w metalowym cylindrze proch,
chc¹c w ten sposób uzyskaæ pró¿niê. Podczas doœwiadczenia stwierdzili, ¿e
ciœnienie w cylindrze nie tylko nie spad³o, ale znacznie siê podwy¿szy³o.
Anglik J. Hardley uzyskuje patent na maszynê, w której do napêdu wyko-
rzystuje si³ê fal morskich. Na dnie morskim zakotwiczona jest pionowa pro-
wadnica, wzd³u¿ której porusza siê, wraz z fal¹ morsk¹, p³ywak. Ruch p³y-
waka jest nastêpnie przekazywany za pomoc¹ uk³adu dzwigni na mimo-
œród napêdzaj¹cy ko³o m³yñskie.
Thomas Savery, londyñski in¿ynier, skonstruowa³ podnoœnik wody s³u¿¹cy
do odwadniania kopalñ - prawdopodobnie by³ to pierwszy przypadek pla-
giatu silnika (wynalazku Papina).
Thomas Newkomen i John Cawley buduj¹ na podstawie eksperymentu fi-
zyka Denisa Papina z 1689 r. pracuj¹cy silnik parowy.
Silnik atmosferyczny Thomasa Newkomena
James Watt konstruuje maszyny parowe
Maszyna pa-
rowa, patent
James Watt -
pierwsza,
szerzej zasto-
sowana
w przemyœle.
Piotr Kawalerowicz
Jedn¹ z najbardziej ludzkich, spoœród wielu cha-
rakterystycznych dla cz³owieka cech, jest cieka-
woœæ . W po³¹czeniu z uporem, pracowitoœci¹ i do-
ciekliwoœci¹ czêsto by³a Ÿród³em odkryæ - zarówno
tych popychaj¹cych cywilizacjê do przodu, jak
i tych, które na lata pogr¹¿a³y j¹ w mrokach.
Nic lepiej nie wp³ywa na rozwój techniki, jak woj-
na, niestety! Do pogr¹¿ania w mroku, jak dowodzi
historia, znacznie lepiej s³u¿y³y klêski g³odu, na-
jazdy barbarzyñców i religie, które w czasach po-
koju mia³y czas zaj¹æ siê skutecznie indywidualny-
mi grzesznikami i paleniem ich dzie³ oraz ich sa-
mych. W staro¿ytnych Chinach bardzo efektywne-
mu „zakrywaniu” odkryæ (np. Ameryki) s³u¿y³a
rada mandarynów. Obecnie wiele patentów jest
utajnianych „ze wzglêdu na kluczowe znaczenie
dla bezpieczeñstwa obronnego” kraju lub wyku-
pywanych przez wielkie koncerny, które nastêpnie
zamykaj¹ wynalazki w sejfach, gdy¿ nie zarobi³y
jeszcze wystarczaj¹co du¿o na „starych”, ju¿
wdro¿onych rozwi¹zaniach.
Jaka jest historia wynalazków i odkryæ, sk¹d siê
bra³y, kto i gdzie ich dokonywa³, jaki by³ ich dal-
szy los i wp³yw na cywilizacje?
SILNIK
Ju¿ staro¿ytni Grecy znali si³ê parow¹ i próbowali
praktycznie j¹ wykorzystaæ, czego dowodem jest
mechanizm parowy zastosowany do otwierania ciê¿-
kich drzwi œwi¹tyni. Postêpuj¹cy rozwój cywilizacyj-
ny w obszarze nauki i rzemios³a sprawia, ¿e cz³o-
wiek coraz intensywniej poszukuje spo-
sobu, aby zast¹piæ pracê miêœni, wody
czy wiatru innym rodzajem napêdu. Po-
szukiwania takie podejmuje w wielu
czêsto bardzo ró¿nych i odleg³ych od
siebie kierunkach. Czêœæ z tych prób
bazuje na zjawiskach zaobserwowa-
nych w otoczeniu np. ruchu wody. Inne
dotycz¹ nowo odkrywanych materia³ów
i dziedzin nauki. Przyk³adem mog¹ byæ
próby wykorzystania energii fal mor-
skich, ale równie¿ podejmowane wysi³-
ki, aby ujarzmiæ i wykorzystaæ energiê pochodz¹c¹
z wybuchu np. prochu. W czasach œredniowiecza
i oœwiecenia podejmowano próby skonstruowania
tzw. „perpetuum mobile” - maszyny, która raz wpra-
wiona w ruch, porusza³aby siê w nieskoñczonoœæ.
30
Zasada
silnika
elektrycz-
nego: do-
świadcze-
nie Mi-
chaela
Faradaya
Silnik elektrycz-
ny - Michael Fa-
raday odkrywa
podstawow¹
zasadê silnika
elektrycznego -
obracaj¹cy siê
ci¹gle wokó³
sta³ego magne-
su przewodnik.
268655637.026.png 268655637.027.png 268655637.028.png 268655637.029.png 268655637.001.png 268655637.002.png
 
3 000 000 lat p.n.e.
2 000 000–1 500 000 lat p.n.e.
350 000-250 000 lat p.n.e.
ok. 10 000 lat p.n.e.
ok. 8 000 p.n.e.
w IV tysi¹cleciu p.n.e.
ok. 3000-2900 r. p.n.e.
Homo erectus - cz³owiek wyprostowany.
Warto poznaæ
Cz³owiek z Cromagnon.
Silniki
Silnik - maszyna zamieniaj¹ca doprowadzon¹
energiê na pracê mechaniczn¹.
Pojawia siê: pismo, ko³o, ¿agiel, wytop metali z rud.
Pomiêdzy Eufratem i Tygrysem (obecnie - Irak) powstaj¹ pierw-
sze ufortyfikowane miasta. W tym okresie Sumerowie zak³adaj¹
w po³udniowej Mezopotamii nad rzek¹ Eufrat miasto Ur.
Pierwsze opisy dotycz¹ce wy-
korzystania ko³a wodnego (ro-
dzaj silnika wodnego) w kra-
jach hellenistycznych.
Mechanizm otwierania drzwi
œwi¹tyni - pierwszy znany me-
chanizm napêdzany par¹
W okolicach Pekinu i Persji po-
jawi³y siê pierwsze m³yny po-
ruszane si³¹ wiatru - bêd¹ce
w istocie silnikiem wiatro-
wym.
Umiera Leonardo da Vinci, po-
zostawiaj¹c po sobie ok. 7000
stron notatek zawieraj¹cych
pomys³y i wynalazki.
ok. 1500 r. p.n.e.
ok. III w. p.n.e.
ok. 140 r. p.n.e
Koło wodne podsiębierne wykorzystu-
jące energię potencjalną wody oraz
jej energię kinetyczną
Podzia³ silników w zale¿noœci od rodzaju wyko-
rzystywanej energii:
silnik cieplny
– silnik o spalaniu wewnêtrznym -
silnik spalinowy, silnik rakietowy,
s. odrzutowy, s. turbinowy
– silnik o spalaniu zewnêtrznym -
maszyna parowa, turbina parowa
silnik elektryczny
silnik hydrauliczny
silnik pneumatyczny
silnik Stirlinga
silnik s³oneczny
silnik wiatrowy - wiatrak
silnik wodny - ko³o wodne, turbina
wodna
silnik ¿ywy* ) - cz³owiek, zwierzê
* ) nazwa aktualnie bardzo rzadko u¿ywana
ok. 120 r. p.n.e
p.n.e. /n.e.
ok. 900 r.
V 1519 r.
1605 r.
ok. 1628 r.
1680 r.
1689/90 r.
Przyrodnik
francuski De-
nis Papin kon-
struuje pierw-
szy t³okowy
silnik parowy.
Wykorzysty-
wany by³ do
Czy wiesz, ¿e...
silnik cieplny:
– Silnik o spalaniu zewnêtrznym - sil-
nik, w którym paliwo spalane jest
poza silnikiem, a do silnika dostar-
czane s¹ spaliny lub inne medium,
którego energia jest podnoszona
w wyniku spalania paliwa.
Silnikami o spalaniu zewnêtrznym
s¹: maszyna parowa, turbina paro-
wa, turbina spalinowa.
– Silnik o spalaniu wewnêtrznym to
silnik, w którym paliwo spalane jest
w przestrzeni roboczej silnika. Do
silników o spalaniu wewnêtrznym
zaliczaj¹ siê: silnik spalinowy, silnik
odrzutowy, silnik turbinowy, silnik
rakietowy.
1693 r.
Koło wodne nasiębierne wykorzystujące
głìwnie energię potencjalną wody,
o sprawności 60-70%.
1699 r.
1705 r.
1712 r.
1764 r.
1782 r.
1816 r.
napêdzania pomp w fontannach.
Szkocki duchowny Robert Stirling zbudowa³ dobrze funkcjo-
nuj¹cy cieplny silnik powietrzny z paleniskiem zewnêtrznym.
Silnik Stirlinga przetwarza energiê ciepln¹ w energiê mecha-
niczn¹, jednak bez procesu wewnêtrznego spalania paliwa,
lecz na skutek dostarczania ciep³a z zewn¹trz. Dziêki temu
mo¿liwe jest zasilanie go dowolnym rodzajem paliwa. W ma-
³ych modelach, zabawkach, wy-
korzystuje siê np. ciep³o ludzkiej
d³oni.
Francuski in¿. Claude Burdin mo-
dyfikuje zasadê dzia³ania ko³a
wodnego, u¿ywaj¹c po raz
pierwszy s³owa turbina (z ³ac.
„turbo” - wir). Maszyna ma
sprawnoœæ od 80-85%. Rozwi¹za-
nie to znajduje zastosowanie
w budowie silników.
Inne:
Silnik elektryczny - silnik, w którym
energia elektryczna zamieniana jest na
energiê mechaniczn¹.
1821 r.
Silnik hydrauliczny - silnik zamienia-
j¹cy energiê potencjaln¹ lub/i kinetycz-
n¹ cieczy w energiê mechaniczn¹.
1824 r.
Silnik rakietowy - silnik wykorzystuj¹-
cy energiê odrzutu spalanych gazów,
przy czym zarówno paliwo rakietowe,
31
268655637.003.png 268655637.004.png 268655637.005.png 268655637.006.png 268655637.007.png 268655637.008.png 268655637.009.png 268655637.010.png
Wprawdzie takie rozwi¹zanie wielu ówczesnym
umys³om wydawa³o siê niemo¿liwe, ale równie¿ nie
potrafili oni bezspornie udowodniæ, ¿e sta³y, pozba-
wiony napêdu ruch jest niemo¿liwy, co by³o na rêkê
wielu ówczesnym „konstruktorom-oszustom”. W la-
tach osiemdziesi¹tych XVII w. w Europie przeprowa-
dzano liczne doœwiadczenia zwi¹zane z ciœnieniem
powietrza, pró¿ni¹, ciœnieniem gazu i pary. Efektem
tych prac, oraz poprzedzaj¹cych je kilkunastu lat roz-
wa¿añ filozoficznych i dociekañ fizycznych by³o po-
wstanie silnika parowego. Du¿y wk³ad w jego po-
wstanie w³o¿y³ francuski lekarz Denis Papin, który
prowadzi³ badania nad par¹. Odkry³ on, ¿e sch³odzo-
na para kondensuje w wodê, czemu towarzyszy ob-
ni¿enie ciœnienia. Uda³o mu siê usystematyzowaæ
wiedzê dotycz¹c¹ tego zjawiska i zaproponowaæ
praktyczne jej zastosowanie. Odkrytej w naczyniu
pró¿niowym Guericke’a „sile z niczego” Papin proro-
kuje, zreszt¹ s³usznie, wielk¹ przysz³oœæ. Ale to nie
eksperymenty i zapa³ kilku ludzi doprowadzi³y do
powstania pierwszej maszyny parowej (silnika paro-
wego). Jego powstanie nie by³oby mo¿liwe bez rów-
noczesnego postêpu w wielu ró¿nych dziedzinach
nauki. Rozwój maszyny parowej i jej upowszechnie-
nie nie by³by mo¿liwy bez ¿elaza jako taniego su-
rowca, rozwoju metod precyzyjnej obróbki metalu,
(które umo¿liwi³y wykonanie wa³ków przek³adni, t³o-
ków itp.) czy badañ nad w³aœciwoœciami gazu.
Wynalezienie maszyny parowej da³o pocz¹tek rewo-
lucji przemys³owej, która umo¿liwi³a przejœcie od
rzemios³a do produkcji fabrycznej na du¿¹ skalê. In-
tensywny rozwój maszyny parowej mia³ miejsce w
XIX wieku, a donios³¹ w nim rolê odegra³a firma Bo-
ulton & Watt. Bardzo istotnie zwiêkszono wtedy
sprawnoϾ maszyny parowej. Pierwszy silnik kon-
strukcji Thomasa Newcomena
by³ w stanie zamieniæ jedynie
oko³o 5% energii cieplnej na
mechaniczn¹, podczas gdy na
prze³omie XIX i XX w. wspó³-
czynnik sprawnoœci, w wielo-
krotnie ulepszanym silniku
parowym, osi¹gn¹³ wartoœæ
25 %. Kolejnym prze³omem by-
³o wynalezienie turbiny paro-
wej, której sprawnoœæ wynosi-
³a oko³o 30 - 40%. W roku 1860
pojawia siê nowy rodzaj silni-
ka - silnik spalinowy. Konstru-
uje go Francuz Étienne Lenoir.
Kilkanaœcie lat póŸniej Niko-
laus August Otto, konstruktor
w fabryce Deutz, prezentuje
dzia³aj¹cy silnik czterosuwo-
wy zasilany mieszank¹ pali-
wowo-powietrzn¹. Z fabryk¹
t¹ wspó³pracowa³ przez pe-
In¿ynier Jedlicka zbudowa³ pierwszy silnik elektryczny.
William Barnett wynalaz³ silnik, w którym przed spalaniem zachodzi³o sprê-
¿anie gazu. Silnik ten uwa¿any jest za pierwowzór silnika benzynowego.
W³oski fizyk Antonio Pacinotti zbudowa³ we Florencji pierwszy silnik na
pr¹d sta³y (móg³ tak¿e pracowaæ jako pr¹dnica).
Francuski
nauczyciel
Augustin
Mouchot
opatentowa³
silnik s³o-
neczny.
Silnik paro-
wy z 1880 r.
u¿ywany do
napêdzania
maszyn rol-
niczych.
Wilhelm Maybach i Gottlieb Daimler wprowadzaj¹ na
rynek silnik dwucylindrowy.
Rudolf Diesel niemiecki in¿ynier sk³ada wniosek o pa-
tent na silnik spalinowy, który pracuje z samozap³o-
nem bez œwiec zap³onowych. Nowatorska konstrukcja
Diesla pozwoli³a na wyeliminowanie elektrycznego
uk³adu zap³onowego oraz gaŸnika.
Robert H. Gotard, amerykañski fizyk i in¿ynier, og³a-
sza pierwsze prace teoretyczne nt. rakietowych ze-
spo³ów napêdowych. Proponuje m.in. modele rakiet
na paliwo ciek³e (ciek³y wodór i ciek³y tlen), systemy
ch³odzenia dysz i rakiety wielostopniowe.
Walentin G³uszko, in¿ynier wojskowy, rozpoczyna ba-
dania nad napêdem rakietowym na paliwo ciek³e, bu-
duje pierwszy silnik rakietowy napêdzany benzyn¹
spalan¹ w ciek³ym tlenie.
32
268655637.011.png 268655637.012.png 268655637.013.png 268655637.014.png 268655637.015.png
 
1829 r.
1836 r.
1838 r.
Niemiecki konstruktor Brackenburg skonstruowa³ pierwszy
samochód z silnikiem spalinowym, który spala³ mieszankê
wodoru z czystym tlenem.
Francuz Étienne Lenoir prezentuje, przeznaczony dla przemy-
s³u, silnik gazowy dwustronnego dzia³ania (maszyna spalino-
wa). Konstrukcja oparta na zasadzie dzia³ania maszyny paro-
wej dwustronnego dzia³ania, silnik pracowa³ bez sprê¿ania,
spalanie odbywa³o siê zamiennie, pod i nad t³okiem.
Francuski in¿ynier Alphonse Beau Rochas wynajduje silnik
czterosuwowy. Opatentowana przez niego idea dzia³ania silni-
ka sta³a siê
podstaw¹ roz-
woju dla prze-
mys³u motory-
zacyjnego.
jak i utleniacz znajduj¹ siê w zbiorni-
kach napêdzanego urz¹dzenia (utle-
niacz nie jest pobierany z atmosfery).
1860 r.
Slinik Stirlinga - przetwarza energiê
ciepln¹ w energiê mechaniczn¹, jednak
bez procesu wewnêtrznego spalania
paliwa, lecz na skutek dostarczania
ciep³a z zewn¹trz, dziêki czemu mo¿li-
we jest zasilanie go dowolnym rodza-
jem paliwa (np. w ma³ych modelach,
zabawkach, wykorzystuje siê ciep³o
ludzkiej d³oni).
1861 r.
1862 r.
Z przymru¿eniem oka
1876 r.
Nikolaus Au-
gust Otto
konstruuje w
fabryce Deutz
czterosuwo-
wy silnik benzynowy - zg³asza swój wynalazek do Urzêdu Pa-
tentowego, jednak z powodu wczeœniejszych publikacji Al-
phonse Beau Rochasa czêœæ patentu zostaje uniewa¿niona.
Wilhelm Maybach konstruuje silnik szybkobie¿ny wg idei
Gottlieba Daimlera, który chcia³ skonstruowaæ silnik o nie-
wielkich wymiarach nadaj¹cy siê do wykorzystania jako jed-
nostka napêdu dla pojazdów.
Nikola Tesla wynajduje trójfazowy silnik indukcyjny pr¹du
zmiennego.
Micha³ Doliwo-Dobrowolski, m³ody polski in¿ynier, póŸniejszy
g³ówny in¿ynier firmy AEG, korzystaj¹c z odkrycia Tesli, bu-
duje pierwszy silnik indukcyjny o mocy 0,1 kM. Ma on mo¿li-
woœæ regulacji szybkoœci obrotów, pracuje przy tym prawie
bez ha³asu i w pe³ni nadaje siê do wykorzystania jako jed-
nostka napêdowa maszyn.
Konstanty E. Cio³kowski, nauczyciel matematyki (z pochodze-
nia Polak), tworzy w Rosji
teoriê napêdu rakietowego.
Rudolf Diesel zbudowa³
zgodnie ze swym projek-
tem pierwszy silnik spali-
nowy.
Karl Maybach (syn Wilhel-
ma) zbudowa³ i przetesto-
wa³ pierwszy silnik samolotowy do lotów wysokoœciowych.
Wychodz¹c z za³o¿enia, ¿e silnik, który ma pracowaæ na du¿ej
wysokoœci, powinien byæ do tego specjalnie zaprojektowany,
swoje badania prowadzi³ na wys. 1800 m w Wendelstein.
Sir Frank Whittle z Wlk. Brytanii konstruuje silnik odrzutowy.
1880 r.
1883 r.
1888 r.
1888 r.
1889 r.
1890 r.
1892 r.
1897 r.
1909 r.
1916 r.
1929 r.
1930 r.
33
268655637.016.png 268655637.017.png 268655637.018.png 268655637.019.png 268655637.020.png 268655637.021.png 268655637.022.png
wien czas inny s³awny konstruktor - Wilhelm
Maybach, który póŸniej wraz z Gottliebem Da-
imlerem skonstruowa³ pierwszy benzynowy sil-
nik samochodowy. W tym samym czasie, nieza-
le¿nie, podobn¹ konstrukcjê opracowa³ te¿ Carl
Benz, zaœ zaledwie kilka lat póŸniej Rudolf Die-
sel skonstruowa³ silnik wysokoprê¿ny z zap³o-
nem samoczynnym.
W latach szeœædziesi¹tych XIX w,. rozwój wie-
dzy na temat zjawisk zwi¹zanych z przep³y-
wem pr¹du elektrycznego, umo¿liwi³ skonstru-
owanie silnika elektrycznego. Wprawdzie wy-
naleziony przez Michaela Faradaya silnik na pr¹d
sta³y mia³ za ma³¹ moc, aby napêdzaæ maszyny i nie
znalaz³ zastosowania w przemyœle, ale wyznaczy³
nowy kierunek poszukiwañ. W 1879 r. Werner von
Siemens skonstruowa³ silnik na pr¹d zmienny, który
z powodzeniem móg³ byæ wykorzystany jako napêd
maszyn.
Wiek XX i XXI to okres doskonalenia istniej¹cych
konstrukcji i poszukiwañ nowych rozwi¹zañ. W efek-
cie poszukiwañ napêdu dla wojska, w czasie II woj-
ny œwiatowej, powstaje silnik rakietowy, udoskona-
lany potem w latach „Zimnej Wojny”. Rozpoczêta
przez supermocarstwa era podboju kosmosu stawia
przed konstruktorami nowe wyzwania. Jednym z
ostatnich osi¹gniêæ napêdu w przestrzeni kosmicz-
nej jest silnik jonowy.
28-cylindrowy silnik marki
Pratt & Whitney, przezwa-
ny kolbą kukurydzy, jeden
z największych silnikìw
tłokowych, jakie kiedykol-
wiek zostały skonstruowa-
ne. Miał moc 3500 KM,
był używany w samolo-
tach convair B-36, boeing
B-50 i C-97.
Na Uniwersytecie Gies-
sen w Niemczech rozpoczêto prace nad silnikiem jonowym.
Polski in¿ynier i konstruktor Jerzy WoŸniak projektuje tzw. silnik „X”, który
równoczeœnie posiada zalety silnika Wankla, eliminuj¹c przy tym niektóre
jego wady. Cech¹ szczególn¹ „X” jest wyeliminowanie bezpoœredniego
kontaktu t³oka ze œciankami cylindra.
Projekt zosta³ pozytywnie oceniony przez fachowców z Politechniki Wro-
c³awskiej, posiada równie¿ polski patent. Na razie istnieje tylko plastikowy
model tego silnika
s³u¿¹cy do prezen-
tacji zasady dzia³a-
nia. Przeprowadze-
nie badañ i prac
wdro¿eniowych
obiecuj¹cej kon-
strukcji - to kilka lat
pracy.
Silnik jonowy (ang. ion engine, ion propulsion system) jest to ro-
dzaj silnika rakietowego. Silnik jonowy jest najbardziej wydaj-
nym z silników u¿ywanych obecnie w przestrzeni kosmicznej.
Prace nad silnikiem rozpoczêto w latach 50. XX wieku. Pierw-
sze wersje wykorzystywa³y do napêdu pary rtêci (Hg). Obecnie
powszechnie wykorzystywany jest gaz szlachetny ksenon (Xe).
Energia wyrzucaj¹ca gaz z silnika pochodzi z zewnêtrznego
Ÿród³a (najczêœciej z baterii s³onecznych). Najpierw atomy kse-
nonu pozbawiane s¹ ³adunku ujemnego - zostaj¹ przekszta³co-
ne w jony dodatnie. Nastêpnie s¹ rozpêdzane pod wp³ywem
pola elektrycznego, osi¹gaj¹c prêdkoœæ 36 km/s. Du¿a prêd-
koœæ wyrzucanego czynnika daje du¿¹ si³ê ci¹gu przypadaj¹c¹
na jednostkê masy wyrzucanej substancji. Jednak ze wzglêdu
na ma³¹ masê atomów ³¹czna ma-
sa wyrzucanego czynnika jest nie-
wielka. W zwi¹zku z tym ca³kowita
si³a ci¹gu rakiety nie jest du¿a, ale
noœnika wystarcza na d³ugi czas
i ma on mniejsz¹ masê. Statek wy-
posa¿ony w taki silnik porusza siê
pocz¹tkowo bardzo powoli (kilka
milimetrów na sekundê), przez co
nie mo¿e byæ wykorzystywany,
gdy potrzebne jest gwa³towne
przyspieszenie.
34
Do przygotowania kalendarium
wykorzystano materia³y Ÿród³owe:
„Nauka Technika i Wynalazki”
Raymond L. Francis, wyd. AMBER
„Kronika Techniki” - Praca zbiorowa, wyd. WEP PWN
268655637.023.png 268655637.024.png 268655637.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin