kody.doc

(22 KB) Pobierz

Jeśli zaczynają nam się zapalać podczas jazdy kontrolki systemu ABS i TCS/TCS OFF lub świecą się one permanentnie, znaczy to tyle, że mamy błędy w systemie. Najczęściej wynika to ze zaśniedziałych styków lub padniętych czujników ABS.

 

Aby zdiagnozować błędy ABS/TCS wystarczy zworka (kawałek drutu) między pinami GND+TBS, przekręcenia kluczyka na ON (nie zapalanie silnika) i odczytanie kodu błyskowego kontrolki ABS na desce.

Długie impulsy oznaczają pierwszą cyfrę, krótkie drugą.

Przy np. uszkodzonym czujniku Lewym Tylnym pojawią się błędy: 14 (jedno długie, cztery krótkie mrugnięcia) oraz 48 (a nawet i 44) - wszystkie wynikają z uszkodzenia czujnika.

Najczęściej "padają" tylne czujniki (przeważnie lewe). Wynika to prawdopodobnie z temperatury (gorsze chłodzenie, przegrzewanie się czujników i w konsekwencji po czasie zwarcie lub przerwanie cewki).

 

W skrócie podaję najczęstsze kody:

11 - prawy przedni czujnik

12 - Lewy przedni

13 - prawy tylny

14 - lewy tylny

41/45 - prawa przednia koronka

42/46 - lewa przednia koronka

43/47 - prawa tylna

44/48 - lewa tylna

Jeżeli czujnik pada "powoli" to wtedy pojawia się też najczęściej "uszkodzenie" koronki ABS'u; nie oznacza to wcale uszkodzenia koronki, ale warto przy okazji sprawdzić czy ma 44 zęby

W przypadku uszkodzenia jednego czujnika a nawet dwóch komputer ABSu (w benzynowych wraz z TCS'em) potrafi jeszcze wygenerować poprawny sygnał prędkości, który rozprowadzony jest po elektronice - pomimo uszkodzenia czujników ciągle wskaźniki pokazują prędkość!

Kasowanie zapamiętanych błędów: podłączyć zworkę TBS-GND; włączyć kluczyk (nie odpalać!), poczekać na wszystkie kody, jak zacznie powtarzać (po pełnym wyświetleniu wszystkich kodów) nacisnąć hamulec 10x z częstotliwością mniejszą niż 1 sek.

 

 

UWAGA: Jeśli kontrolka ABS nie wystukuje błędów, a mamy w gnieździe pin FBS należy skorzystać z zaawansowanego technologicznie sprzętu diagnostycznego. Próbnik z diody (dioda LED+rezystor 1k?) podłączona jedną nóżką do FBS a drugą nózką do PLUSA akumulatora. Dioda wyświetla błędy analogicznie do kontrolki.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin