psych._ogol._notatki.docx

(43 KB) Pobierz

Odmiany psychologii

- psychologia ludowa, poboczna- prywatna psych w naszej głowie, która powstaje od dzieciństwa. Budowniczymi tego są rodzice, dziadkowie, własne doświadczenia, itp. Matka mówiąca dziecku aby nie rozmawiał z obcymi powoduje nieufność dziecka wobec obcych.

- psychologia humanistyczna- dostarcza odp co jest lepsze od czegoś?, zbiór rekomendacji. Psycholog human. Zaleca myśleć pozytywnie. Myślenie pozytywne sprzyja osiąganiu gorszego wyniku, a sprzyja poprawie samopoczucia.

- psychologia naukowa- zajmuje się opisem, wyjaśnianiem faktu. Zajmuje się zjawiskami powtarzalnymi, regularnymi. Ma zdolność do przewidywania.

Relacja między naukom a rozsądkiem dotyka 2 kwestii. Psychologowie są krytykowani. Pierwsza sprawa to dostarczają stwierdzeń banalnych. Stwierdzenie psych ma charakter statystyczny. Druga to jak dostarcza wiedzy jak jest inaczej.  W obrębie psych. Ludowej można znaleźć trzy typy przekonań:

-można znaleźć założenia dotyczące natury świata, człowieka.

-Maksymy, przypowieści

- przekonania dotyczące świata zew.- przekonanie że swój jest lepszy niż obcy.

Osoby fizycznie atrakcyjne są inaczej traktowani niż brzydsi. Ludzie są skłonni aby temu dać, a temu nie. Kierujemy się ukrytą zasadą kalotoyzacji ludzi.

Mówi się, że dzieci robią złe uczynki przyczynami zewnętrznymi, a dobre wewnętrznymi. Przekonania ludzi:

Zdania wygłaszane jako kategoryczne, im bardziej rosną to myślimy, że  inni myślą tak samo jak my, nazywa się to błędem powszechnej zdolności.

- jesteśmy pewni, że tak jest i zawsze to wiemy. Większość naszych przekonań to są błędne

Skrajność- część jest za, a część przeciw

- sprzeczność wewnętrzna ludzie są źli, a ja jestem dobry.

Przekonania sprzeczne z rozsądkiem

Psychologowie podają dane związana z pracą i płacą. Za tą samą pracę można dostawać wynagrodzenia wyższe od innych. Ludzie za mniejsze pieniądze pracowali lepiej niż za wyższe. Człowiek z problemami idzie do specjalisty którzy używają 3 sposoby zasnięć

- zmęczenie

- relaksuj się, muzyka, spacer

- mam tutaj pigułkę, jak ją zażyjesz to zaśniesz

Seks jest dobry na zdrowie, ale systematycznie rośnie liczba osób którzy mają z nim problem. 60% kłopoty mają mężczyźni, a 50% kobiety przejściowo. Dysfunkcje te biorą się z lęku.

 

Zgodność lub nie zgodność myślenia człowieka nie może ukazać poprawności wiedzy. Studiowanie psych. Powoduje istnienie dwóch wersji psychologii. Ludowa i naukowa. Priorytet pierwszeństwa, to co jest pierwsze w kolejności jest najważniejsze. Psych ludowa kształtowana jest we wcześniejszym dzieciństwie.

Co można poznać, a czego nie?

Ludzie mówią ja od razu wiedziałem, że tak będzie, jest to wsteczność wstępna. Problemy z poznawaniem bierze się z tego, że poznajemy człowieka przez innego żywego człowieka. Pytanie dlaczego?, dotyczy przyczyn, a pytanie po co?, dotyczy funkcji. Przewidzieć potrafić co on zrobił.

Można budować pewne przwidywania. Agust flamer, poznawanie człowieka jest tak jak z poznawaniem świata. Mamy doczynienia z procesem dynamicznym. Poszerzamy zakres kontroli, która nazywa się kontrolą poznawczą. Jest to rozłożone na 5 kroków:

1) polega na uczeniu się że rzeczy są, występują, np. pada deszcz, itp.nabywamy dośw pozwalające zarejestrować obecność tych rzeczy.

2) odkrywanie przyczynowości- istnieją relacji która może być przyczynowa. Np. dotchne czegoś gorącego. Wyodrębniamy tu 2 elementy.

3) umiejscowienie źródła kontroli- co zależy ode mnie, a co nie zależy? Proces uczenia się skuteczności, kompetencji.

4) regularności przyczynowe- ile razy coś zrobie np. ty robisz zawsze bałagan

5) uczymy się że sprawowanie kontroli nad czymś jest moją własnością. Np. spotkanie osób które mają dziwne przekonania.

Człowiek jest istotą społeczną, żyje wśród ludzi, dokonuje pewnych zachowań. Interakcja między ludźmi polega na tym, że dwóch obserwatorów dokonuje jakiegoś zadania, ale inaczej myślą.

Formy aprobaty społ.

- Konformizm

- polega na auto prezentacyjnych zabiegach, które wpływają na reputację.

Jeśli ktoś jest psychopatą to nigdy nie będzie empatyczny. Nasze możliwości poznawcze, uwagę są ograniczone. Jeśli nie jesteśmy skupieni, to nasze zasoby uwagi wyczerpują się. Zasoby poznawcze ludzi wyczerpują się.

24.10.08

Wpływ środowiska na zachowanie

Jesteśmy istotami złożonymi. Jesteśmy częścią przyrody. Niedobór witaminy B  powoduje zaburzenie pamięci, uwagi, motywacji. Jest to bilologiczna płaszczyzna. Nie ma innego źródła energii niż zasoby energetyczne naszego organizmu.

Jesteśmy członkami wspólnot ludzkich. Człowiek jest zwierzęciem, ale społecznym- Arostyteles. Nasze zachowanie kształtowane jest przez wspólnoty ludzkie. Każdy z nas jest składnikiem kultury. Każdy z nas jest twórcą kultury. Jesteśmy też realizoaatorami reguł kulturowych np. język. Każdy z nas jest nosicielem kultury, mamy zaprogramowane to w głowie. Propagujemy kultury, upowszechniamy ją innym. Należności tych trzech poziomów nie musi być zgodne, natura może kłócić się ze społ. Samo utrudnianie- polega na zmniejszaniu osiągnięcia jakiegoś sukcesu, np. balowanie przed sesją. Jest ono dosyć funkcjonalne. Żyjemy w świecie rzeczy, ludzi, w świecie idei.

Świat rzeczy jest zróżnicowany, używamy coraz więcej nowych rzeczy. Liczba rzeczy otaczających nas jest zdeterminowana zadaniami, które realizujemy. Do świata rzewczy zaliczamy również wytwory przyrody(pieski, paprotki). Mamy wytwory materialne które służą do czegoś(funkcja pragmatyczna). Rzeczy mają sentymentalną wartość. Najstarsze wykopaliska z ozdobami ciała mają 20 tys. Lat. Ludzie mają dostęp do coraz większej ilości informacji. W pewnych dziedzinach mamy doczynienia z przyrostem(erotyka).

Świat ludzi- widząc ludzi poszukujemy tego co podobne lub to co ich różnic. Można ustalić pod jakim względem oni się różną. Konsekwencje:

- jeśli spostrzega się podobieństwo, to chętniej pomagamy tym ludziom, podobieństwo hamuje agresje, jeśli ktoś jest podobny do ja, to go lubimy bardziej pod warunkiem, że siebie lubimy.

- jeśli występują różnice- to powyższe tendencje ulegają zminilizowaniu.

- ludzi można różnie klasyfikować skin- punk. Krąg w którym się obracamy jest nie wielki

Jeśli chodzi o insytutcje mamy małe doczynienia z nimi. Na pierwszy rzut oka wysuwają się instytucje edukacyjne, które założył Niemiec w 1650 roku. Również są inne: zdrowie, porządek. Kwestie dotyczące instytucji. Pierwsza z nich dotyczy tego, że instytucje są też niespecyficzne, np. dane z policji ścigających przestępców zajmują się opieką, np. bezdomni na mrozie. To policjanci wsadzają ich do aresztu. Prof. Kwieciński, ukazał, że 12% maturzystów są analfabetami.

Świat społeczny to wydarzenia, które byłt niespodziewane, wstrząsające, np. WTC, zamach w Londynie, Madrycie. Z perspektywy psych jest to zdarzenie emocjonalnie. Można zobaczyć jak ludzie dalece myślą stereotypowo.

Jaki wpływ mają osoby, które są obdarzone uczuciem przez nas? Mamy doczynienia z identycznymi osobami, są one w ścisłej zależności od siebie. Kaczyńscy nie mają zdolności do rządzenia, gdy pełnią dwie najważniejsze funkcje w kraju.

Świat idei- wytwory ludzkiego umysłu. Mamy tu świat idei kulturalnych(muzea, systemy Poli. Przesądy, religia). Przesądy, to np. czerwona bielizna na maturze. Przesądy stanowią ważną istotę ludzkiem kultury. Są podporządkowane ludzkiemu bezpieczeństwu. Kultura jest to tworzenie wartościowych rzeczy. Kultura to nie tylko żeby tworzyć, ale i niszczyć. Wrzozec kultury w danym kraju zależy, czy mamy doczynienia z kulturą jednowartościową, czy wielowartościową? Kultura polska jest jednowartościowa. Ile i jakie ideały świata. Kultury jednowartościowa- „kto nie jest z nami jest przeciwko nam”. Wielowartościowe, to idą odstępstwa od ideału świata. Kult jednowartościowe wymuszają jednomyślność, a wielowartościowe nie są w stanie uzyskać jednomyślności. W kult jednomyślności głowną rolę odgrywa nietolerancja, dogmatyzm. Są one pełne niepokoju.

Kultura rzeczy i idei- uwagę koncentrujemy na jogurtach, myśleniu ludzkim.

Można patrzyć na kult konsumpcyjne, kult posiadania. Na kulturę można patrzyć ze względu kumulowania lub roztaczania.

Kultura indywidualizmu i kolektywizmu- w tych kult istota rzeczy polega czyj interes jest preferowany? W indywidualistycznym interes ważny jest osobisty, a w kolektywistycznej interes wspólny. Dość intuicyjnie i bezwiednie odwołujemy się do 3 kryteriów

a) aspekt psychologiczny- to co nas otacza jest dobre, czy złe?, zasada ważności- dzielimy świat na negatywny i pozytywny

b) kryterium pragmatyczne- polega na tym jak coś wykorzystać, urzyć.

c) aspekt estetyczny- czy to jest ładne?, czy to jest brzydkie?

Badania han stroma dotyczą hałasu. Badani nie zdawali sobie sprawy z tego hałasu. Były 3 sytuacje. Zwiększał się, zmniejszał i bez zmian. Gdy się zmniejszał byli zadowoleni, gdy zwiększał to byli mniej, a jak był stały, to też byli niezadowoleni.

 

27.10.08 I
psychologia dysponuje ogromnyą wiedzą. Nauka to nie jest niewzruszony gmach, że jak powstanie, to się nie naruszy. Jest strukturą tymczasową. Nauka ma charakter warunkowy- twierdzenia naukowe są poprawne pod pewnym warunkami. Jest procesem przeobrażeń, modyfikacji. Psychologia zajmuje się: zachowaniem, czynnościami wykonywanymi przez ludzi. Psych. Udziela odp na pytanie co?, jak?, kiedy? Analiza stanów emocjonalnych(zmęczenie- brak zasobów energetycznych; cechy jakie posiadają ludzie. Geneza cech ludzkich może być z dwojakiego rodzaju czy pochodzi z kultury?, czy natury? O żadnej właściwości ludzkiej nie można powiedzieć, że jest zdeterminowana biologicznie. Inteligencja jest wrodzona i nabyta. Na podstawie znajomości cech nie można przewidzieć zachowania. Analiza warunków- analiza pewnych zachowań w określonych sytuacjach. Np.  Lęk wysokości, Indianie go nie mają i przez to giną. Lęk wysokości nie występuje u nikogo do 2 m. powyżej 30 m boją się wszyscy. Warunki w jakich człowiek się znajduje determinuje ujawnianie się pewnych cech:

- Założenia filoz: podobieństwa(pewne właściwości są wspólne dla naszego gatunku. Jest on warunkiem do systematyzowania, generewonia wiedzy. Przewidywania naukowe mają charakter statystyczny. Tego rodzaju założenie jest ekonomiczne, ale musi być prawdziwe. Badania amer pokazują zachowania europejczyków, azjatów. Najstarsze dzieło lit. Poemat o gilgamerze. Ma ponad 10000 lat. Historia 2 młodych mężczyzn którzy uznali, że gdzie mieszkają jest nudno. Chcieli ruszyć w świat. Wędrują na księżyc w morze. Biblia i Tora też są pełne opowieści. Opowieść o Józefie. Dostał on ubranie o którym opisuje w torze, a pozostałych synów zignorował. Ludzie sprzed kilkunastu wieków nie są zbyt różni od nas. Różnice bilogogiczne zmniejszają się między nami, a przodkami. Badania z 1920 kobiety miały niższe wynik z matematyki niż chłopcy, a od 15 lat jest odwrotnie. Dwie rzeczy po naszych przodkach: kobiety gorzej rzucając do celu niż mężczyźni. Kobiety gorzej wyobrażają sobie figurę z drugiej strony(rotacja). 2 założenie:

- stałość, jest warunkiem tego aby można budować przewidywania. Jest to ważna umiejętność. Możemy przewidywać jedną cech na podstawie innych cech. Wykształcenie mierzy się liczbą lat spędzonych w szkole. Skorelowane zjawiska: ludzie wykształceni są bogatsi. Czapiński pokazał, że jak ktoś jest wykształceni są  szczęśliwsi, mają mniej dzieci. Ludzie wykształceni są zdrowsi. 3 założenie:

-czynniki zew, decydują o tym, że ludzie coś robią, pokazują się jakieś stany. Układ nerwowy działa na zasadzie pobudzenie, hamowanie. Biblatane pokazał w jakim stopniu gotowość do pomagania ludziom zdeterminowana jest przez różne czynniki. Ludzie idąc pomagali choremu człowiekowi wtedy kiedy było dużo czasu. Pilane przeprowadził eksperyment. Przy drzwiach leżał człowiek. W ciągu jednego dnia nad nimi przeszło 64 tys osób i żadna z nich nie pomogła temu człowiekowi.

- założenie sprzeczności- polega na tym, aby być innym niż inni ludzie, ale chcemy być częścią grupy społecznej. Interes osobisty czasami jest sprzeczny z interesem wspólnym.

Oba czenniki mechanizm indywidualizacji i wspólności są częścią interakcji jaką człowiek rozgrywa między ja, a światem.

Pytania w psychologi: co?, jak?, kiedy? Jakie są cechy jego zachowania. Rzadko zadajemy pytanie, czy on robi to często? Odp. Na to pytanie pokazuje źródła zachowania. Pozwala sformułować, czy zachowanie jest wykonywane czynnikami zew., czy wew?

Jeśli zobaczymy, że ludzie robią to samą, to stwierdzimy, że zadziałał jakiś czynnik zew na ich zachowanie. Kolejne badanie dotyczy specyficzności zachowania. Czy ktoś się zachowuje w każdym razie, czy wyjątkowo? W jakich warunkach człowiek na pewno się tak nie zachowa?- tego pytania nie zadawają amatorzy. Badania nad pieniędzmi pokazały, że wielkość banknotu nie mają znaczenia. Osoba znajdująca kase na dworcu nigdy nie odda, a w kościele oddają właścicielowi. Wiele zachowań wynika z zapotrzebowania na bodźce. Człowiek ma dużą tendencje kierowania się jedną przyczyną.

2 sposoby myślenia psych o ludziach: pytanie o cechy, są rozpowszechnione; o stany, pytania o tożsamość są rzadsze. Pytania o pragnienie jest to zdolność jakim pragniemy być, a jacy jesteśmy naprawdę. Pragnienia są bardzo ważne, sprzyjają rozwojowi człowieka. Pytanie o powinności, jaki powinien być?, jak się zachowywać? Na te pytania odpowiadamy bardzo rzadko. Koncentracja na cechach indywidualnych nie sprzyja ludziom. Aby sensownie odp na to pytanie trzeba skupiać związki, cechy, a nie tylko liczbę. Normalne rozumowanie polega na tym, że obserwujemy człowieka i nadajemy wspólną nazwę, cechę. Autologia jest wtedy kiedy pytamy, dlaczego on pluje, popycha? Popełniamy ją wtedy kiedy odpowiadamy, że jest on agresywny. Jest to nie dopuszczalne. Pytanie o tożsamość, to: kim jesteś?, kim była?, kim będzie?, kim zamierza być?, jaka zamierza być?, itp.  Pytania  o tożsamośćW jakich pozostaje związkach z ludźmi. Mówi o przy należnościach. Kiedy mówimy kim jestem?, to mówie o tym do kogo jestem podobny. Tożsamość można budować na 2 sposoby:

- do tego co robimy, my lekarze, krawcowe- jeśli jest się członkiem jednej specjalności, to można być członkiem też innej

- sposób o kategorie- polega na tym, że jak należe do jednej kategorii, to nie należe do innej. Ten rodzaj kategoryzacji jest bardziej wyostrzejaący, bardziej dyskryminuje.

Konkluzja wynikająca z tego: nie ma sposobu analizowania ludzkich zachowań. Istnieje wiele strategii, które trzeba zastosować.

Historia psych jest bardzo krótka, ma niewiele ponad 100 lat. Powstała w Niemczech. Psych. wywodzi się z filozofii. Powinna zajmować się to co w ludzkiej świadomości, introspekcyjna. Bazowała głównie na zeznaniach introspekcyjnych, pytano ludzi o motywacje, zachowania, itp. To co jest przedmiotem badania jest też narzędziem badania. Świadomość zaglądała do świadomości. Te idee mają krótkie nogi. Treści świadomości nie podlegają kontroli zew. Sprawdzalność zew danych- dane są dostępne i każdy ma wgląd. Każdy może powtórzyć badania, można spróbować innego sposobu badania tego samego zjawiska. Psychologia nie utrzyma się jako nauka dopóki nie dorobi się własnego sposobu badań. Ta krytyka dała narodziny dwóm nurtom w psychologi:

-introspekcja

- Behawioryzm

Te dwa kierunki odgrywały rolę w psychologii. Był intensywny rozwój tych kierunków przez 50 lat. Psychoanaliza jej dorobek związany jest z Freudem. Jest dziełem zbiorowym, jest dziełem europejskim, europejskich Żydów. Freud był autorem ważnej pomyłki. Dostał zaproszenie na wykład na uniwerku. „zdaje sobie sprawę, że specjalistów w mojej dziedzinie można policzyć na jednym palcu ręki” to wiadomo kto nim jest. Freud zwrócił uwagę, że ludziom śnią się podobne rzeczy. sny można podzielić na 2 kat.: rzeczy upragnione, sny pełne niepokojej. Sny są przesycone treściami erotycznymi. Niektóre z nich są jawne, oczywiste. Jednak sporo takich treści są ukryte, niewidoczne. Te treści erotyczne są we wczesnym dzieciństwie. Freud analizował również pamięć, a szczególnie przypomnienie sobie rzeczy o których nie można zapomnieć. Nie można sobie przypomnieć rzeczy niewygodnych, dośw.  traumatycznych. Rzeczy niewygodne eliminujemy z naszej świadomości. Freud koncetrował się na koncentracji wczesnego dzieciństwa. Człowiek dorosły jest dzieckiem dziecka. Dośw dzieciństwa wywierają piętno na psychice człowieka. W marzeniach sennych Freud dokonał rewolucyjnych odkryć. Część tego co jest nieświadome to motywowane zapominane. Zdaniem psychoanalizy ludzkie zachowania są sterowane przez popęd, instynkt. Popędem tym jest popęd życia zdaniem Freuda. Źródłem napędu w ludzkim zachowaniu jest sex. Kompleks Edypa- kilkuletni chłopcy zakochują się w swoich matkach, i rywalizują z ojcami. Osobowość składa się z 3 elementów: ego, ja, nad ja. Mechanizm seksualny polega na przyjemności. Ego ja jest odpowiedzialny za sprawdzenie czy jest to możliwe. Nad ja- system wew reguł, przepisów, norm, czy wolno? Kieruje się zasadą moralności. Twórcą nad ja jest bóg. Koncepcja Freuda jest pesymistyczna. Ludzie wypierają popęd seksualny. Freud był trudny, kłótliwy, nie znoszący sprzeciwu. Adler zauważył, że ważnym dla człowieka jest dążenie do skuteczności. Dośw z poczuciem niższości są źródłem niekontrolowanych zachowań. Opracowanie Adlera najciekawsze to Hitler-Stalin. Byli obaj niskiego wzrostu. Obaj uznali frustracje swoich dążeń.

Behawioryzm- zaczął się w Rosji za sprawą Pawłowa, Nobla dostał za mechanizmy ludzkich zachowań. W latach 84-86 studiował na uniwerku wrocławskim.

John Watson nauczył lęku ośmiomiesięczne dziecko. Pierwszą wersje automatu do kaw stworzył. Psychologia aby być psychologią musi spełnić warunek poprawnego badania. Co jest mierzalne?, mierzalne są bodźce, interakcje. Bardzo ważną rzeczą są popędy. Głód- jest to liczba godzin bez jedzenia. Mamy 3 rzeczy obiektywne: popęd, rekcje, bodziec. Cała reszta to jest czarna skrzynka, której nie można poznać.

Bruce skiner był inżynierem i psychologiem. Wynalazł pudełko skinera. Było w niej mnóstwo czujników, urządzeń. Prowadził badania ze szczurami. Wykorzystywał ich ciekawość, zmysł eksploracji. Szczury są inteligentne, prowadzą one eksperymenty. Żyją w stadach. Wykorzystywał ciekawość szczurów, aby pokazać, że pozytywny przypadek redukuje działający popęd. Oba te nurty psychoanaliza i behawioryzm są podobne w: człowieka traktują jak pionka, wyrzuciły z pola widzenia psychologii świadomość.

 

20.11.08 WYKŁAD VI

Krytyka psychanalizy polegała na: niedokonaniu stwierdzeń ludzkiego zachowania, rozstrzygano w sposób arbitralny(co jest słuszne, a co nie jest), tworzenie koncepcji spekulatywnych(mistrzem był Karol Gustaw Jung). Teoria naukowa musi zwierać warunki, które przestają się sprawdzać, jeśli tego nie zawiera jest ona bezwartościowa. Przedstawiciele psychoanalizy mówili, że wyjaśnia ona wszystko. Wynalazki psychologi: libido i geny. Można nimi wyjaśnić wszystko. Krytykowano ją za szczególny sposób poznawczy. Człowiek psychoanalizy, to człowiek bez umysłu. Krytyka behawioryzmu: doprowadził do rozebrania czynności, zachowań, cząstek elementarnych bodziec- reakcja. Atomizowanie życie prowadzi do tego, że nie wiemy co robimy. Przyjmowali założenie, że pojawienie się zachowań zależy czy one się pojawiają. Zlekceważyli fakt, że ludzie wykonują czynności długoterminowe,  Behawioryzm mówi, że nie powinni tego robić. Uproszczenia w procesach poznawczych. Podjęli próbę przeanalizowania procesów poznawczych. Wspólne elementy: traktuje się człowieka jak pionka, krytykowano za to, że wszystko chciała się sprowadzić do popędu. Mechanizm: napięcie- ulga. Dalszy proces psychologi idzie w kierunku: osobistego rozwoju człowieka świadomego oraz nurt skoncentrowany na mechanizmach każdego z nas(psych. poznawcza). Psych. po II W.Ś przeszła przemianę. Zmiany te miały z prowadzoną wojną. Miało związek z doświadczeniami straszliwego barbarzyństwa. Pytania dlaczego tak się dzieje?, jest pytaniem fundamentalnym. Po drugie ci którzy zginęli to byli żołnierze, mężczyźni. Oznacza to mln samotnych kobiet. Była walka o mężczyzn. Zmieniło to obyczajowość ludzi. Kobiety zajmowały miejsca w produkcji, usługach. Po wojnie nie chciały wrócić do garów. Feminizm jest produktem II W.Ś. pierwszy komputer zbudowano przy operacji Manhatan. Pierwszą kontrolowaną reakcję jądra atomowego dokonali Rosjanie. Rodziły się pytania: ludzka natura?(czy w ludziach jest coś dobrego), jaki właściwie człowiek jest? Pytania te zaważyły na hist. Psych. jak pracuje ludzki umysł? Trzecia grupa dotyczyła: posłuszeństwa, konformizmu. Nurt psych: psychologia humanistyczna i poznawcza. Psychologia humanistyczna kojarzy się z Karlem Rogersem. Miał on talent prostego komunikowania swoich poglądów. Kształtował nowy sposób myślenia o psychologii. Rogers pozostawał w sporze ze Skinnerem. Kłócili się oni o sposób nauki. Rogers: eksperymentowanie, a Rogers mówił, że tak nie wolno ponieważ w psych mamy aktywny bodziec i odbiorcę. Dialog, Rogers mówił, że to narzędzie wchodzenia między ludźmi. Nie można być psychologiem jeśli nie umiemy wejść w skórę drugiego człowieka. Martin Hoffman, jest najwybitniejszym badaczem empatii. Empatia pociąga za sobą skutki. Człowiek który dysponuje wolnością jest priori dobry., człowiek sterowany jest od wewnątrz. Jeśli człowiek znajdzie się w celu zew sterowania to przynosi ona jakąś patologię. Psychologia poznawcza- to nurt który odwołuje się do pytań o ludzki umysł oraz zwierząt. Pytania dotyczące umysłu wiążą się z natychmiastowym odrzuceniem, bo umysł i pracuje nawet bez bodźców. Piaget zrewoliucjnowizował myślenie o myśleniu. Badał on przez cały czas tylko trojkę swoich dzieci. Używał bardzo proste sposoby. Ford Bruner „poza podane informacje”. Pokazał że umysł ludzki pracuje na prostym sposobie. Fenisger zrewolucjonizował myślenie na temat umysłu. Badania nad równowagą, dysonansem to współcześnie najważniejsza rzecz. Wszystkie badania można interpretować w procesach informacyjnych. Psych poznawcza mówi, że podstawą się procesy inf. Wiedza pokazuje że człowiek pozostaje w znacznej zależności od inf.

20.11.08 WYKŁAD VII Świadomość i nieświadomość

Stosunek do świadomości był kryterium przynależności do orientacji psychologicznych. Psych introspekcyjna- budowana była na przekonaniu treści świadomości. W XX w przesunięto uwagę do celów nieświadomych. Ii poł XX w, był nawrót do procesów świadomych. Początek XXI to procesy nieświadome. Kontrowersja geny- środowisko, zachowanie po genach, czy po środowisku. Trzy szkoły myślenia dotyczą ważności procesów zachowania:

- I grupa to co jest ważne dla zachowania należy do kręgu świadomości

II grupa- to co jest mniej ważne należy do kręgu nieświadomości

III grupa- specjaliści powiadają, że jest to sprawa drugorzędna czy jest coś świadome, czy nieświadome, chodzi tu o to, że musi być skuteczne(świadomość, lub nieświadomość)

Niezależnie od tego wszyscy psych korzystają z danych introspekcyjnych. Problem ze świadomością bierze się stąd, że myślimy, że coś jest świadome lub nieświadome.

2. Możemy mówić o świadomości jako o stanie momentalnym, to co teraz jest w polu świadomości, lub latentnej tzn co może się znaleźć w polu świadomości. W polu świadomości znajduje się niewiele rzeczy. można być nieświadomym wszystkiego(uszkodzenia pnia mózgu, śpiączka głęboka, stan coma), dostęp bodźców został zniesiony- skrajny stan nieświadomości. Nie można Se wyobrazić, że ktoś jest świadomy wszystkiego co wokół niego się dzieje. Świadomość jest zawsze ograniczona.

3. korzystamy ze skrutów czy ktoś jest świadomy czegoś. kiedy mówimy o wskazaniu czegoś jesteśmy świadomi i nieświadomi. W świecie poznawania mamy doczynienia z zasadą „coś za coś”. Jeśli człowiek jest nieświadomy to nie znaczy, że nie jest zdolny do wykonywania czynności. Jest zdolny do wykonywania czynności automatycznych. Jak ktoś jest świadomy ma kontrolę. Przeciwstawienie świadomy- nieświadomy jest przeciwstawieniem którego musimy się wystrzegać. Stan świadomości wiąże się ze stanem mózgu(aktywacja, dezaktywacja). Nasz mózg jest dziwacznym urządzeniem. Przypomina dom wiecznie przebudowywany. W mózgu są elementy pochodzące z różnych epok. Funkcjonowanie kory mózgowej zależy od pnia mózgu. Jest ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin