Politechnika Wrocławska
Wydział Mechaniczny
Laboratorium Układy Napędowe II
SPRAWOZDANIE
Imię i nazwisko
Łukasz Derbot [ZOD Legnica]
Nr indeksu
188890
Grupa
A
Wydział
MECHANICZNY
Kierunek
MBM
Rok
III
Semestr
6
Nr tematu
L2
Temat
BADANIA EKSPERYMENTALNE HYDROSTATYCZNEGO UKŁADU NAPĘDOWEGO JAZDY POJAZDU
PRZEMYSŁOWEGO.
Prowadzący
Dr inż. Aleksander SKURJAT
Wrocław, dnia 27.03.2013r.
1. Wstęp teoretyczny
Napędy hydrauliczne służą do przekazywania energii mechanicznej z miejsca jej
wytwarzania do miejsca użytkowania za pośrednictwem cieczy roboczej. Ze względu na sposób przekazywania energii rozróżniamy dwie grupy napędów hydraulicznych:
· napędy hydrokinetyczne, wykorzystujące głównie energię kinetyczną cieczy
roboczej
· napędy hydrostatyczne, wykorzystujące głównie energię ciśnienia cieczy
Napędy hydrostatyczne znalazły bardzo szerokie zastosowanie niemal we wszystkich typach współczesnych maszyn i mechanizmów. Są wykorzystywane w
górnictwie, hutnictwie, obrabiarkach, maszynach rolniczych, budowlanych i
drogowych.
Napęd hydrostatyczny to zespół urządzeń dzięki, którym wytwarzana energia
mechaniczna jest zamieniana na energię ciśnienia gromadzoną w cieczy oraz ponownie
zamieniana energię mechaniczną w miejscu jej wykorzystania.
Napęd hydrostatyczny jest to napęd wywołany ruchem cieczy pod ciśnieniem, którego zasadza działania oparta jest na prawie Pascala. Źródłami energii w układach
hydraulicznych są zwykle różnego rodzaju pompy. Zadanie takiej pompy polega na
zasilaniu układu hydraulicznego dostatecznie dużymi ilościami cieczy roboczej pod
odpowiednim ciśnieniem. Pompa spełnia rolę generatora energii ciśnienia cieczy. Jest napędzana bezpośrednio silnikiem elektrycznym lub spalinowym. Odbiorcami energii są głownie silniki lub cylindry hydrauliczne (siłowniki), które napędzają maszynę. Przekazywanie energii od generatora do silnika lub siłownika jest związane z
przepływem cieczy, więc muszą być one połączone odpowiednimi przewodami
hydraulicznymi. Układ hydrostatyczny musi dodatkowo być wyposażony w różne
elementy służące do sterowania pracą silnika(zawory, regulatory). Niezbędnym
elementem układu jest również zbiornik, w którym magazynuje się ciecz roboczą
pobierana przez generator i do którego wraca ona po oddaniu energii ciśnienia i jej
zamianie w silniku na energię mechaniczną. Aby zapewnić czystość i stałość
właściwości cieczy w układach hydrostatycznych stosuje się również urządzenie takie jak filtry i chłodnice.
Schemat przedstawiający działanie napędu hydrostatycznego(przekazywanie
poszczególnych form energii):
P2
P1
Pstr
P1 - moc wejściowa (moc doprowadzana do napędu),
P2 - moc wyjściowa (moc otrzymywana z napędu),
Pstr - moc tracona w napędzie
Rysunek obrazuje ogólny schemat układu hydrostatycznego - przekazywanie
poszczególnych form energii, mianowicie:
o dostarczanie energii mechanicznej do układu przez silnik elektryczny, cieplny lub za pomocą napędu ręcznego,
o zamianę energii mechanicznej na energię ciśnienia, nazywaną inaczej energią
hydrauliczną, zamiana ta zachodzi w pompie hydraulicznej,
o przekazywanie energii hydraulicznej za pomocą przewodów i elementów
sterujących,
o zamianę energii hydraulicznej na mechaniczną, zamiana ta zachodzi w
hydraulicznym silniku obrotowym lub siłowniku hydraulicznym,
o przekazywanie energii mechanicznej do elementów maszyny roboczej,
wykonujących pracę użyteczną.
W związku z tym w każdym układzie hydrostatycznym możemy wyróżnić elementy
zaliczane do jednej z poniższych czterech grup:
o pompy, czyli elementy zamieniające dostarczoną z zewnątrz energię
mechaniczną na energię ciśnienia cieczy roboczej,
o elementy sterujące, jest to bardzo rozbudowana grupa do której zaliczamy
elementy sterujące: kierunkiem przepływu, ciśnieniem, natężeniem przepływu, kierunkiem i natężeniem przepływu oraz magazynujące energię,
o silniki hydrauliczne i siłowniki hydrauliczne, czyli elementy zamieniające
dostarczoną energię hydrauliczną na energię mechaniczną i przekazujące ją do napędzanego urządzenia,
o elementy pomocnicze, czyli elementy, które nie biorą udziału w funkcjach
napędowych i sterujących pracą układu, jednak ich obecność warunkuje
połączenie elementów i poprawne działanie układu, zaliczymy do nich:
przewody sztywne i elastyczne, zbiorniki, filtry, chłodnice, nagrzewnice i
elementy pomiarowe.
Przykładowy układ hydrauliczny:
Wymagania stawiane współczesnym maszynom i pojazdom, ograniczenie
zużycia energii, konieczność płynnej zmiany prędkości jazdy w szerokim zakresie, możliwość uzyskiwania małych prędkości, w przypadku niektórych maszyn i pojazdów jest istotnym czynnikiem przemawiającym za wprowadzaniem tych układów. Trudne warunki pracy maszyn inżynieryjnych i pojazdów wojskowych, duże i zmienne obciążenia ich układów roboczych i jezdnych, eksploatacja w relatywnie niekorzystnych warunkach pracy, sprawiają iż poszukuje się efektywniejszych układów przenoszenia mocy, obniżających koszt eksploatacji maszyn i pojazdów. Postępujący rozwój elementów hydraulicznych, ich niezawodność i podatność na sterowanie, sprawił iż hydrostatyczne układy napędowe są coraz częściej stosowane w rozwiązaniach układów napędowych jazdy współczesnych maszyn i pojazdów.
Zalety stosowania napędu hydrostatycznego:
o bezstopniowa regulacja prędkości ruchu roboczego
o bezstopniowa zmiana regulacja kierunku obrotów
o spokojny i płynny ruch
o układ napędowy o dużej zwartości konstrukcyjnej
o prostota i niezawodność zabezpieczeń przed przeciążeniem
o duża wartość momentu przy małej prędkości obrotowej
o możliwość uzyskania bardzo dużych sił ( nieosiągalnych przy innych rodzajach napędu) w sposób prosty, przy małych wymiarach urządzeń,
o możliwość użycia małych sił do sterowania nawet ciężkich maszyn
o łatwość obsługi urządzeń sterowni...
Derb1