MOŻLIWOŚCI USPRAWNIANIA DZIECI Z MÓZGOWYM.doc

(59 KB) Pobierz

MOŻLIWOŚCI USPRAWNIANIA DZIECI Z MÓZGOWYM

PORAŻENIEM DZIECIĘCYM

 

Ośrodkowy układ nerwowy dojrzewa około piątego roku życia. Im młodsze

jest dziecko, tym jego układ nerwowy jest bardziej plastyczny i ma większe

możliwości regeneracyjne i kompensacyjne. Wcześnie rozpoczęte leczenie

usprawniające może pomóc w przejęciu zadań uszkodzonej części mózgu przez

inną. Niestety, często dzieci, których rozwój psychomotoryczny jest nieprawidłowy,

trafiają do lekarza po ukończeniu roku, dwóch, a nawet później. W

wielu przypadkach nieprawidłowe wzorce i postawy są już utrwalone, tworzą

się więc wtórne deformacje i upośledzenia. Im później rozpoczyna się leczenie,

tym mniej szans na uzyskanie poprawy.

Indywidualny charakter skutków uszkodzeń mózgu powoduje, iż nie

istnieje jeden uniwersalny schemat postępowania z dzieckiem. Przyjęcie przez

rodziców lub opiekunów określonej metody rehabilitacji wymaga od nich dużej

znajomości potrzeb i możliwości dziecka. Dobra metoda rehabilitacji umożliwia

kompensację, stymulację i korektę jego rozwoju, angażując rodziców w diagnozowanie,

układanie programów, tj. stawianie przed sobą i dzieckiem nowych zadań

obejmujących wszystkie sfery rozwoju (Borkowska 1989b).

W przypadku dzieci z MPD większość metod rehabilitacyjnych dotyczy

rozwoju motorycznego. Do nich należą metody K. i B. Bobathów i V. Vojty.

Metoda K. i B. Bobathów polega na neurorozwojowym leczeniu

usprawniającym. Według twórców tej metody, bodźce dla nieprawidłowej postawy

wypływają przeważnie z ułożenia i ruchów głowy, szyi i obręczy barkowej.

Te części ciała zostały nazwane punktami kluczowymi, ponieważ kontrolują

i wpływają na siłę i nieprawidłowe napięcie mięśni kończyn. Metoda ta

opiera się na dwóch zasadniczych grupach ćwiczeń, wykonywanych poprzez

zmianę położenia punktów kluczowych: ćwiczeniach hamujących nieprawidłowe

odruchy oraz ćwiczeniach ułatwiających wykształcanie prawidłowych odruchów

postawy i sprawnych czynności dowolnych.

Pracę tą metodą rozpoczyna się od oceny wzorca ruchowego dziecka oraz

występowania nieprawidłowych reakcji odruchowych. W metodzie Bobathów

przyjmuje się, iż cała działalność ruchowa polega na odruchach i podczas jej

kształtowania jedne odruchy ustępują miejsca innym. W związku z tym usprawnianie

powinno rozwijać odruchy odpowiednie dla danego etapu fizjologicznego

człowieka oraz hamować odruchy patologiczne przetrwałe. Podczas zajęć

usprawniających dziecko wspierane przez terapeutę samodzielnie wykonuje ruchy.

Usprawnianie ma dostarczać wrażeń poprawnego wykonywania ruchu i postawy.

Jednocześnie metoda ta ma zapobiegać narastaniu spastyczności i atetozy.

Odchodzi się tu od protezowania dzieci oraz operacji.

W omawianej metodzie zasadniczą rolę odgrywają rodzice. Podkreśla się

korzystny wpływ prawidłowych doznań uczuciowych i ruchowych na rozwój

dziecka. Rodzice uczą się wykonywania z dzieckiem ćwiczeń, które kontynuują

w domu. Leczenie dziecka rozpoczyna się już od 3-4 miesiąca życia i trwa 45

minut dziennie. Jak pisze Z. Kułakowska jest to czas niewystarczający, aby

dziecko z MPD zaczęło wykorzystywać ćwiczony ruch w sytuacjach życia codziennego.

Metoda V. Vojty ma na celu ułatwienie rozwoju pionowej postawy i reakcji

równowagi poprzez wyzwalanie wzorców lokomocji odruchowej przez odruchy

pojedynczych mięśni. Stan ruchowy dziecka z MPD traktuje się na równi ze stanem

noworodka. Przyjmuje się, że przyczyną wystąpienia nieprawidłowości jest

zablokowanie rozwoju odruchowego w najwcześniejszym stadium rozwoju.

Technika rehabilitacji polega na stymulacji punktów refleksogennych.

Stąd w czasie zajęć z dzieckiem stosuje się różnego rodzaju uciski i opory i uzyskuje

się w ten sposób odpowiednie ruchy. W technikach metody pojawia się

stabilizacja takich ułożeń dziecka, by podczas ćwiczeń poszczególna kończyna

czy głowa pozostawała wolna, wykonując oczekiwany ruch. Za zakończenie

usprawniania metodą V. Vojty przyjmuje się osiągnięcie przez dziecko stanu, w

którym nastąpi u niego prawidłowe pełzanie i początek prawidłowego raczkowania.

Przewiduje się, iż te osiągnięcia pozwolą na normalne kształtowanie

rozwoju na dalszych etapach.

Metoda ta może być stosowana w warunkach domowych przez matkę

przeszkoloną systemem ambulatoryjnym. Proponuje się ją małym dzieciom już

od pierwszych dni życia, ale również jest przeznaczona dla dzieci starszych i

osób dorosłych. Jednakże w metodzie V. Vojty pomija się uszkodzenie i jego

lokalizację w mózgu, traktując wszystkie dzieci z MPD jak noworodki.

Leczenie jest bierne, poza świadomością, motywacją i czynnością kory

mózgowej. Duży nacisk jest kładziony na usprawnianie ruchowe, pomijając

stronę emocjonalną i psychiczną dziecka. Formy ucisków i oporów stosowane

podczas ćwiczeń są bolesne dla dzieci, co powoduje, iż ich reakcje psychiczne

po zajęciach bywają bardzo silne i długotrwałe. Może stanowić to zagrożenie

dla emocjonalnego rozwoju dziecka.

Jak wynika z charakterystyki przedstawionych metod, usprawnianie jakie

one proponują, dotyczy przede wszystkim rozwoju motorycznego rehabilitowanych

dzieci. Kłopot w tym, iż dzieci z MPD wymagają usprawniania także innych

niż sama motoryka zakresów działania. Uwzględniają to w swoich metodach

A. Petö, G. Doman i J. Baran.

Metoda A. Petö, inaczej nazywana nauczaniem kierowanym, jest przeznaczona

dla dzieci z MPD w wieku przedszkolnym i szkolnym. Metoda ta

łączy usprawnianie lecznicze, psychopedagogiczne i społeczne. Głównym celem

jest osiągnięcie jak największej samodzielności przez dziecko. Ćwiczenia

ruchowe i inne zajęcia połączone są z głośnym mówieniem, liczeniem lub

śpiewaniem, tak więc metoda wykorzystuje proces integracji mowy z ruchem.

Dzieci uczą się w małych grupach utworzonych według kryteriów możliwości

ruchowych i umysłowych.

W metodzie A. Petö podkreśla się, że: niesprawność jest wynikiem

współoddziaływania pomiędzy uszkodzeniem mózgu dziecka a jego środowiskiem;

wyobrażenie i poznanie obrazu własnego ciała przez dziecko jest warunkiem

wytworzenia właściwego stosunku do otoczenia; osoby pracujące z

dziećmi, tzw. przewodnicy, to osoby zdrowe i profesjonalnie przygotowane tak,

aby stanowiły wzór do naśladowania dla dzieci. Charakterystyczną cechą

omawianej metody jest szczebelkowa budowa mebli, spełniających wielofunkcyjne

role w usprawnianiu, np. służą do chwytu, utrzymania pozycji. Liczba mebli

w sali jest ograniczona w celu łatwiejszego opanowania zadań ruchowych

wykonywanych przy ich pomocy. Przywiązuje się dużą wagę do wytworzenia

pojęcia linii środkowej ciała i do koordynacji między wzrokiem a ruchem.

Głównym celem usprawniania jest pobudzenie rozwoju dziecka w zakresie

czynności ruchowych, mowy, uwagi, funkcji poznawczych tak, aby uzyskało

ono możliwość nauki w szkole, a przynajmniej osiągnęło jak najlepsze przystosowanie

do normalnego życia, tzn. samo jadło, ubierało się czy przemieszczało.

Metoda A. Petö nie jest przeznaczona do wykonywania w warunkach domowych,

gdyż dzieci większość czasu z założenia spędzają w grupie, a także w

specjalnie przygotowanych salach. Problemem jest odpowiedni dobór dzieci

tak, aby mogły się wzajemnie stymulować. Trudności sprawia także ułożenie indywidualnego

programu dla każdego dziecka, gdyż musi on obejmować zadania

na cały dzień i być jednocześnie bardzo dokładny i precyzyjny.

G. Doman opracował cały zespół koncepcji stymulacji i nazwał go

„cichą rewolucją". Wśród tych koncepcji wyróżnił wariant przystosowany specjalnie

dla dzieci z MPD. Podstawą jego metody jest profil rozwojowy posiadający

siedem poziomów od rdzenia kręgowego aż do kory mózgowej, z poziomami

odpowiadającymi za wzrok, słuch oraz ośrodki czuciowo-ruchowe

mowy. Porównując poziom dziecka z tym profilem, opracowany zostaje indywidualny

rygorystyczny program dla niego.

W metodzie tej wyróżnia się cztery podstawowe bloki rozwoju dziecka,

które przedstawiają cele usprawniania dziecka. Są to: blok rozwoju fizycznego,

w którym dąży się do doskonałości fizycznej, czyli do jak najlepszego usprawnienia

ruchowego dziecka; blok rozwoju fizjologicznego - dążenie do idealnego

stanu zdrowia dziecka poprzez odpowiednią dietę i dostarczanie tlenu; blok rozwoju

intelektualnego - dążenie do doskonałości intelektualnej poprzez przekazywanie

bitów informacji, wiedzy encyklopedycznej, naukę matematyki i

czytania; blok rozwoju społecznego - przygotowanie do dobrego funkcjonowania

w społeczeństwie, dbałość o poprawny rozwój emocjonalny.

Ćwiczenia odbywają się 18 razy dziennie i trwają po 40 minut. Są one

prowadzone przez rodziców i służące pomocą osoby. Pozytywną stroną tej metody

jest fakt, iż uwzględnia ona stymulację wszystkich narządów zmysłów.

Jednakże leczenie to jest bardzo drogie. Rodzina ponosi wysokie koszty materialne,

jak i czasowe oraz musi podporządkować całokształt organizacji życia

wszystkich członków rodziny rehabilitacji dziecka.

Terapia zabawą J. Baran jest przeznaczona do usprawniania psychoruchowego

dziecka z MPD w wieku od dwóch do sześciu lat. Wiek dwóch lat autorka

poleca jako rozpoczęcie tej terapii, gdyż zwiększa się w tym okresie rozwój

zainteresowań dziecka obrazkami oraz wzmaga się tendencja do naśladowania

czynności. Ponadto w wieku dwóch lat można bezspornie mówić o

opóźnieniu w zakresie funkcji koordynacji wzrokowo-ruchowej, która nie

wynika jedynie z wolniejszego procesu dojrzewania dziecka, jeśli dziecko nie

wykonuje czynności wymagających chwytów precyzyjnych. Jedynym warunkiem

podjęcia terapii zabawowej jest zainteresowanie dziecka otoczeniem i zabawkami.

Terapia zabawowa J. Baran jest formą pracy wyrównawczej. Ma na

celu usprawnienie funkcji percepcyjno-ruchowych i umysłowych w ramach

zwiększenia i ukierunkowywania aktywności zabawowej dziecka. Prowadząc

pracę wyrównawczą należy uwzględnić poziom zainteresowań dziecka i charakter

jego relacji zabawowej z dorosłym. Dorosły ma za zadanie zachęcanie dziecka

do podejmowania wysiłku i nagradzanie tego wysiłku okazywaniem radości i

pieszczoty. Do dorosłego należy także pomoc dziecku, które nie jest w stanie

samo rozwinąć swej aktywności zabawowej ze względu na ograniczenia ruchowe.

W tych przypadkach osoba pracująca z dzieckiem powinna zapoczątkować

ruch ręki dziecka. Wykonywanie porażoną kończyną ruchu sięgania pozwoli

dziecku na podstawie odnoszonych wielokrotnie wrażeń na uzmysłowienie

sobie tego ruchu. Dopiero gdy dorosły wyczuje, że dziecko jest w stanie wykonać

w mniej lub bardziej dokładny sposób ruch spontanicznie, może stwarzać

sytuacje zabawowe skłaniające dziecko do wykonywania tej czynności.

W celu ułatwienia doboru odpowiednich dla danego dziecka zabaw w

aneksie autorka zamieściła ramowe programy usprawniania koordynacji

wzrokowo-ruchowej oraz funkcji myślenia. Oba programy są zbiorem propozycji

zabaw i przykładów pomocy niezbędnych do ich przeprowadzenia. Układ

proponowanych zabaw jest zgodny z naturalnym przebiegiem rozwoju funkcji

koordynacji wzrokowo-ruchowej i myślenia.

Program usprawniania J. Baran ma za zadanie uczulić rodziców na możliwości

zaburzeń u dziecka i jednocześnie wskazać im sposoby jego usprawniania.

Prezentowane opracowanie nie obejmuje natomiast zabaw wyrównawczych

w zakresie usprawniania artykulacji.

Osoby pracujące z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym z powodu

braku zadowalających rozwiązań sięgają do programów i metod dostosowanych

do potrzeb dzieci wolniej i nieharmonijnie rozwijających się. Najczęściej wykorzystywane

są: Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Metoda Dobrego

Startu w opracowaniu M. Bogdanowicz oraz „Wzory i obrazki. Program rozwijający

percepcję wzrokową" M. Frostig i D. Horne.

Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne jest metodą niewerbalną,

uaktywniającą język ciała i ruchu. Wywodzi się ze szkoły R. Labana, której założeniem

jest wiązanie ruchu ze słowem, rytmem i muzyką. Główną ideą metody

W. Sherborne jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania

rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju. Ćwiczenia

oparte są na naturalnych potrzebach dziecka, które mogą być zaspokajane w

kontakcie z dorosłym. Założeniem prezentowanej metody jest rozwijanie przez

ruch świadomości swojego ciała, świadomości przestrzeni i działania w niej,

dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi, nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu

oraz usprawnianie ruchowe. Dzięki ćwiczeniom dziecko poznaje swoją siłę i

możliwości ruchowe, co sprawia, że zaczyna przejawiać większą inicjatywę i

staje się bardziej twórcze.

Zajęcia prowadzone metodą W. Sherborne mogą być organizowane w

formie indywidualnej lub grupowej. Nie jest ograniczony wiek uczestników. W

ćwiczeniach każdemu dziecku towarzyszy partner, którym może być rodzic lub

młodzież chętna do pomocy. Skład grupy jest stały, zajęcia odbywają się systematycznie

- przynajmniej raz w tygodniu; każde zajęcie trwa około jednej

godziny. Zajęcia prowadzi jeden lub dwóch terapeutów.

Metoda W. Sherborne największy wpływ wywiera na sferę emocjonalną i

motoryczną, dzieci uczestnicząc w zajęciach wyrażają wiele pozytywnych

emocji. Równie dobrze metoda ta wpływa na rozwój poznawczy, szczególnie w

zakresie orientacji w schemacie swojego ciała oraz twórczego podejścia do życia.

W toku działania w grupie z innymi dziećmi i osobami dorosłymi ulega poprawie

także rozwój społeczny dziecka.

Metoda Dobrego Startu w opracowaniu M. Bogdanowicz jest zaadoptowaną

do warunków polskich francuską metodą Bon Depart T. Bugneta. Najczęściej

wykorzystuje się ją w usprawnianiu dzieci z dysharmoniami psychomotorycznymi,

a jej celem jest przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym

do nauki pisania i czytania, a także pomoc dzieciom w wieku szkolnym, które

wykazują trudności w czytaniu i pisaniu.

W prezentowanej metodzie istotną rolę pełnią trzy elementy: element

wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczny (wykonywanie

ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem

piosenki). Dlatego też często metodę tę nazywa się metodą wzrokowo-słuchowo-

motoryczną.

Metoda Dobrego Startu jest metodą uzupełniającą inne stosowane metody oddziaływania

pedagogicznego, dlatego powinna być stosowana razem z

zajęciami plastycznymi, ruchowymi, dydaktycznymi, konstrukcyjnymi i umuzykalniającymi.

Ćwiczenia prowadzone tą metodą składają się z trzech grup: ćwiczeń ruchowych,

ruchowo-słuchowych i ruchowo-słuchowo-wzrokowych. Wszystkie

trzy rodzaje ćwiczeń występują na każdych zajęciach, stanowią etapy danego

zajęcia. Ćwiczenia prezentowanej metody prowadzi się zazwyczaj w formie zespołowej.

W pracy z dziećmi z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym zespół

nie powinien być większy niż 7-8 dzieci.

Metoda Dobrego Startu oprócz funkcji usprawniających może również

pełnić funkcje diagnostyczne. Pozwala orientacyjnie określić, które funkcje nie

osiągnęły pożądanego poziomu sprawności, a tym samym pozwala podjąć szybkie

działania korygujące rozwój dziecka. Metoda ta jest także bardzo użyteczna

w kształtowaniu sfery pozaintelektualnej - pobudza motywację, kształci krytycyzm,

rozwija dojrzałość społeczną, może też mieć walor psychoterapeutyczny.

Żadna metoda nie zapewnia dziecku z MPD całkowitego wyleczenia. Zakres

poprawy zależy bowiem od stopnia i rodzaju uszkodzenia mózgu. Jednak

najlepsze rezultaty osiągane są wtedy, gdy usprawnianie jest rozpoczęte

wcześnie, prowadzone systematycznie i dostosowane do potrzeb i możliwości

dziecka. Bardzo ważne jest aby metoda usprawniania uwzględniała wszystkie

sfery rozwoju dziecka – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Należy pamiętać,

że poprawa możliwości ruchowych dziecka odgrywa istotną rolę w procesie

zdobywania przez dziecko wiedzy o swoim ciele i otaczającej przestrzeni. Odpowiedni

poziom orientacji przestrzennej pozwala dziecku radzić sobie z tym,

co je otacza, a także przygotowuje je do trudnej drogi edukacji. Dlatego też starając

się jak najlepiej usprawnić dziecko fizycznie, należy pamiętać, aby równocześnie

dbać o jego rozwój umysłowy i emocjonalny.

Bibliografia

1. Baran J. (1987): terapia zabawą, czyli usprawnianie psychoruchowe

dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Centralny

Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo – Zawodowego M.O.i

W., Warszawa.

2. Bogdanowicz M., Kisiel B., (1994): Metoda Weroniki Sherborne w terapii

i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, Warszawa.

3. Borkowska M. (red.) (1989b): Rozwój metod i znaczenie wczesnego

usprawniania dziecka z zaburzeniami psychoruchowymi. Wyd. Dolnośląskie

Fundacji „Pomoc dzieciom”, Wrocław.

4. Doman G. (1996): Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu.

Wyd. PROTEST, Poznań.

5. Kułakowska Z. (1995): Rehabilitacja neurologiczna dziecka z uszkodzonym

układem nerwowym. W: ABC rehabilitacji 3. Mózgowe porażenie

dziecięce c.d., Wyd. Dolnośląskie Fundacji „Pomoc dzieciom”, Wrocław.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin