PRZEBUDOWA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH - GDDKiA.pdf
(
239 KB
)
Pobierz
GENERALNA DYREKCJA DRÓG PUBLICZNYCH
OGÓLNE SPECYFIKACJE TECHNICZNE
D - 10.10.01
PRZEBUDOWA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH
Warszawa
1998
Opracowanie wykonano na zlecenie
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych
Zgodnie z decyzją Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych niniejsza ogólna specyfikacja
techniczna stanowi obowiązującą podstawę sporządzenia szczegółowej specyfikacji
technicznej przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i wojewódzkich oraz jest
zalecona do wykorzystania przy zlecaniu robót na drogach miejskich i gminnych.
Jednostka autorska,
opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego, Sp. z o.o.
03-802 Warszawa, ul. Skaryszewska 19, tel./fax (0-22) 18-58-29
Konsultacje:
Wydział Budowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie
Treść ogólnej specyfikacji technicznej jest aktualna na dzień 30 kwietnia 1998 r.
Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej należy ewentualnie uaktualnić
przepisy zawarte w wykorzystywanej niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej.
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
...........................................................................................................................3
2. MATERIAŁY
................................................................................................................5
4. TRANSPORT
................................................................................................................5
5. WYKONANIE ROBÓT
...............................................................................................6
6. KONTROLA JAKOŚCI ROBÓT
.............................................................................11
7. OBMIAR ROBÓT
.......................................................................................................11
8. ODBIÓR ROBÓT
.......................................................................................................12
9. PODSTAWA PŁATNOŚCI
.......................................................................................12
10. PRZEPISY ZWIĄZANE
............................................................................................12
NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I SKRÓTY
OST
- ogólna specyfikacja techniczna
SST
- szczegółowa specyfikacja techniczna
D-10.10.01
Przebudowa przełomów drogowych
3
1. WSTĘP
1.1. Przedmiot OST
Przedmiotem niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania
dotyczące wykonania i odbioru robót związanych z przebudową przełomów drogowych.
1.2. Zakres stosowania OST
Ogólna specyfikacja techniczna (OST) stanowi obowiązującą podstawę
opracowania szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) stosowanej jako dokument
przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych i
wojewódzkich.
Zaleca się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach miejskich i
gminnych.
1.3. Zakres robót objętych OST
Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotyczą zasad prowadzenia robót
związanych z przebudową przełomów drogowych, obejmujących:
− zapobieganie powstawaniu przełomów,
− odwodnienie odcinka przełomowego,
− wzmocnienie nawierzchni uszkodzonej przełomami,
− przebudowę wgłębną przełomów,
− przebudowę przełomów z podniesieniem niwelety drogi.
W przypadku braku wystarczających ustaleń, dotyczących zastosowania
właściwego zabiegu naprawczego, sposób zapobiegania lub przebudowy odcinków
przełomowych można przyjąć według tablicy 1.
1.4. Określenia podstawowe
1.4.1.
Wysadziny - miejscowe odkształcenia nawierzchni spowodowane tworzeniem się w
gruncie podłoża lub w samej nawierzchni soczewek lodowych, które powodują pęcznienia
podłoża i podnoszenie się (wysadzanie) nawierzchni.
1.4.2.
Kryterium wysadzinowości gruntów (wg S. Rolli):
a) grunty niewysadzinowe żwiry, pospółki i piaski, nie tworzące bryłek w stanie
wysuszonym, o wskaźniku piaskowym ponad 35,
b) grunty wątpliwe piaski pylaste, żwiry i pospółki gliniaste, tworzące po wysuszeniu
lekko spojone bryłki, o wskaźniku piaskowym w granicach od 25
do 35,
c) grunty wysadzinowe - grunty spoiste (pyły, grunty pylaste), które można uwałeczkować
i uformować w kulkę, bądź też które podczas rozcierania w stanie wilgotnym
pozostawiają na palcach jasną mączkę, o wskaźniku piaskowym poniżej 25.
1.4.3.
Przełomy - trwałe odkształcenia i uszkodzenia nawierzchni w postaci sfalowań lub
spękań, powstałe pod obciążeniem kół pojazdów, wskutek nawodnienia podłoża lub samej
nawierzchni.
4
Przebudowa przełomów drogowych
D-10.10.01
Rozróżnia się:
a) przełomy lekkie - bardzo nieznaczne, miejscowe odkształcenia i spękania nawierzchni z
ewentualnymi wysiękami wody, które nie stanowią większego utrudnienia w ruchu
pojazdów,
b) przełomy średnie - miejscowe spękania i odkształcenia (wgniecenia) nawierzchni,
którym towarzyszy rozluźnienie warstwy jezdnej i wysięki wody; ruch pojazdów jest
nieco utrudniony,
c) przełomy ciężkie - duże odkształcenia i rozluźnienia całej nawierzchni, przy czym z
nawierzchni wydobywa się nie tylko woda, lecz również grunt podłoża; ruch pojazdów
jest bardzo utrudniony lub wręcz niemożliwy.
1.4.4.
Pozostałe określenia podstawowe są zgodne z obowiązującymi, odpowiednimi
polskimi normami i z definicjami podanymi w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne”
pkt 1.4.
1.5. Ogólne wymagania dotyczące robót
Ogólne wymagania dotyczące robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania
ogólne” pkt 1.5.
Tablica 1. Sposoby zapobiegania przełomom i przebudowy odcinków przełomowych
Rodzaj przełomów
Lp. Sposoby zapobiegania
i likwidacji przełomów
Stan
przedprzeło-
mowy
nawierzchni
Przełomy
lekkie
Przełomy
średnie
Przełomy
ciężkie
1 Zapobieganie
powstawaniu
przełomów
+
2 Odwodnienie odcinka
przełomowego
+
+
3 Wzmocnienie
nawierzchni
uszkodzonych
przełomami
+
+
4 Przebudowa wgłębna
przełomów
+
5 Przebudowa przełomów
z podniesieniem
niwelety
+
D-10.10.01
Przebudowa przełomów drogowych
5
2. MATERIAŁY
2.1. Ogólne wymagania dotyczące materiałów
Ogólne wymagania dotyczące materiałów, ich pozyskiwania i składowania,
podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.
2.2. Materiały stosowane przy przebudowie przełomów drogowych
Przy przebudowie przełomów drogowych należy stosować materiały niezbędne do
wykonania robót, przewidzianych przez dokumentację projektową, w zakresie:
− robót odwodnieniowych, jak sączki poprzeczne, sączki podłużne, warstwy odsączające,
filtracyjne, składające się z kruszyw, rurek drenarskich, materiałów kamiennych i
betonowych itp.
− robót ziemnych, obejmujących grunty nasypowe,
− robót nawierzchniowych, obejmujących materiały do wykonania wyrównań,
podbudów, warstw wiążących i ścieralnych, składających się z kruszyw, betonów
cementowych, asfaltów itp.
Wszystkie materiały powinny odpowiadać charakterystykom podanym w
odpowiednich OST, wymienionych w punkcie 5 niniejszej specyfikacji.
3. SPRZĘT
3.1. Ogólne wymagania dotyczące sprzętu
Ogólne wymagania dotyczące sprzętu podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania
ogólne” pkt 3.
3.2. Sprzęt do wykonania przebudowy przełomów drogowych
Wykonawca przystępujący do wykonania przebudowy przełomów drogowych
powinien wykazać się możliwością korzystania ze sprzętu, który został podany w punkcie
3 odpowiednich OST, wymienionych w punkcie 5 niniejszej specyfikacji.
4. TRANSPORT
4.1. Ogólne wymagania dotyczące transportu
Ogólne wymagania dotyczące transportu podano w OST D-M-00.00.00
„Wymagania ogólne” pkt 4.
4.2. Transport stosowany przy przebudowie przełomów drogowych
Transport materiałów, stosowanych przy przebudowie przełomów drogowych
powinien odpowiadać wymaganiom punktu 4 odpowiednich OST, wymienionych
w punkcie 5 niniejszej specyfikacji.
Plik z chomika:
nice_use
Inne pliki z tego folderu:
Robot_Structural_Analysis_Professional_2009_keygen_full_PL.rar
(1491998 KB)
PRZEBUDOWA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH - GDDKiA.pdf
(239 KB)
Pytania, normy, ustawy i wymagania.rar
(3231 KB)
Materiały szkoleniowe - Egzamin na uprawnienia budowlane-bloki.rar
(3198 KB)
Kominy przemysłowe - M. Meller, M. Pacek.pdf
(64652 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Aranżacja wnętrz
archicad biblioteki Różne
ARCHogdan
ASD 2013 PL 32bit
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin