PLANY MIESIĘCZNE – 4 LATKI
WRZESIEŃ
BLOK TEMATYCZNY: Poznajemy siebie i biedronkę Lolę.
CEL OGÓLNY: Wzajemne poznawanie siebie oraz swojego otoczenia. Nabywanie właściwego stosunku do kolegów oraz pracowników przedszkola.
Dzień
Rodzaj aktywności dziecka
Przewidywane efekty edukacyjne
Zajęcia ruchowe
Realizacja treści podstawy programowej
Uwagi
Podstawowe
Rozszerzone
1. Ja i moi nowi koledzy.
Poznajemy się – zabawa dydaktyczna.
Co się zmieniło? – zabawa rozwijająca pamięć i spostrzegawczość.
Zwiedzamy przedszkole – spacer po przedszkolu.
Nasze wspólne zabawy – zabawy dowolne w sali.
Dziecko:
· Poznaje swoich kolegów.
· Potrafi wymienić imiona kilkorga dzieci w grupie.
· Łączy osobę z imieniem.
· Poznaje biedronkę Lolę - maskotkę czterolatków, opisuje jej wygląd.
· Poznaje wyposażenie kącików zabaw.
· Kształci spostrzegawczość, uwagę.
· Podporządkowuje się zasadom zabawy.
· Podejmuje próby współdziałania w małym zespole.
· Potrafi poruszać się po przedszkolu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
· Wie, do czego służą poszczególne pomieszczenia w przedszkolu.
· Poznaje pracowników przedszkola.
· Rozpoznaje swój znaczek indywidualny, rozumie jego zastosowanie.
· Dokładnie poznaje wyposażenie sali.
· Przestrzega zasad zabawy wspólnymi zabawkami.
· Odkłada zabawki na wyznaczone miejsce.
· Rozmawia z rówieśnikami w przyjacielski i grzeczny sposób.
· potrafi podzielić imię biedronki: Lola na sylaby.
· Odczytuje globalnie swoje imię.
· Rozpoznaje znaczki identyfikacyjne swoich najbliższych kolegów.
Zestaw zabaw porannych nr 1.
Zabawy integracyjne w kole.
Nasz teren – zabawy ruchowe na terenie przedszkolnym.
Obszar 1/1
Obszar 14/6
Obszar 1/2
Obszar 6/5
Obszar 1/5
Obszar 4/3
Obszar 2/5
2. Wesołe zabawy z biedronką Lolą.
Nasze zabawy – rozmowa na podstawie obrazków.
Nasz przedszkolny teren – zabawy na terenie przedszkolnym.
Powitanie – zabawa według pedagogiki zabawy.
Zabawa w chowanego – zabawa rozwijająca orientację w otoczeniu.
Obrazek i imię – ćwiczenia w czytaniu globalnym.
· Zauważa poszczególne elementy obrazka, wypowiada się na jego temat.
· Przekształca szkic w obrazek przedstawiający dziecko.
· Rozwija wyobraźnię i kreatywność.
· Liczy w zakresie 4.
· Dopełnia zbiory do 4 właściwie dobierając elementy.
· Poznaje swój plac zabaw.
· Poznaje zasady korzystania ze sprzętu terenowego i przyborów sportowych oraz przestrzegania zasad zabawy.
· Nie oddala się z wyznaczonego terenu.
· Rozumie znaczenie gestów, stosuje gesty w zabawie.
· Rozumie i poprawnie stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni.
· Rozpoznaje kartonik ze swoim imieniem.
· Poznaje zapis imienia bohaterki cyklu – biedronki Loli.
· Rysuje dokładną sylwetkę dziecka z zachowaniem symetrii.
· Potrafi przedstawić określona sytuację bez słów, za pomocą gestów.
· Dzieli wyrazy (imiona dzieci) na sylaby.
Zabawy ruchowe na terenie przedszkolnym.
Obszar 14/1
Obszar 13/1
Obszar 13/2
Obszar 5/4
Obszar 2/4
Obszar 7/2
Obszar 13/4
Obszar 14/4
3. Nasze ciało – nasz wygląd.
Nasz wygląd – zabawy dydaktyczne.
Portrety – malowanie portretu kolegi farbami plakatowymi.
Sekret czterolatka – zapoznanie z nową piosenką.
Kto jest wyższy? –...
siostra138