GRUPA: 3-4 latki
CEL GŁÓWNY: Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: wskazywania i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem wielkości, kształtu, koloru i przeznaczenia
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Utrwalenie w pamięci kształtu koła,
- Rozpoznawanie i wyróżnianie koła spośród innych figur,
- Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania,
- Kształtowanie umiejętności do współdziałania w zabawie,
- Zapoznanie z Mandalą,
- Doskonalenie sprawności manualnej ręki,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowej.
METODY:
v Podająca,
v Poszukująca,
v Ekspresyjna,
v Praktyczna.
FORMY:
v Zbiorowa (grupowa),
v Indywidualna.
POMOCE:
v Mandale dla każdego dziecka,
v Kredki,
v Pacynka grupowa
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc na dywanie – dzieci siadają w półkolu.
2. Przedsztawienie się i powitanie pacynki.
3. Rozłożenie na dywanie wszystkich potrzebnych do zajęcia figur geometrycznych – klocki Dines'a.
4. Wysłuchanie wiersza „Dziwny piesek” - nauczyciel/ pacynka w trakcie mówienia rysuje na kartonie odpowiednie figury (pieska).
Jedno kółko, albo dwa i już piesek oczka ma.
Jeden trójkąt albo dwa i już piesek uszka ma.
Jeszcze tylko parę kresek i już biega dziwny piesek.
5. Omówienie rysunku przez dzieci,
- Jakie zwierzę zostało narysowane? (piesek)
- Co najpierw narysował nasz Króliczek? (kółko, kwadrat, trójkąt, kreska)
- Których kształtów jest najwięcej? (kół)
6. Wskazywanie przez dzieci kół na rysunku wykonanym przez nauczyciela.
7. Kreślenie w powietrzu kształtu kół.
8. Wyszukiwanie w klasie przedmiotów w kształcie kół.
9. Zabawa ruchowa „kółko graniaste”, „ balonik”
10. Zabawa dydaktyczna „kółka”.
Kółko małe
Głowa prosto
Ręce w górze
Najpierw w prawo
Chwieje drzewo.
11. Zaproszenie do zajęcia miejsc przy stoliczkach.
12. Rozdanie Mandali
13. Samodzielna praca dzieci przy stolikach.
14. Wspólna ocena wykonanych prac.
malinek1981