NOWE PRAWO z 7 kwietnia 10 (nr 67).pdf

(660 KB) Pobierz
Nowe Prawo Praktyka_067.qxd
nr 67 (2698) 7 kwietnia 2010
praktyka
nowe prawo
PRAKTYKA
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
PRZEDSIĘBIORCA ENERGIA ELEKTRYCZNA ORAZ CIEPŁO Źródła odnawialne
Jakie dofinansowanie można otrzymać na projekt
Czy ulga meldunkowa ma zastosowanie
do zbycia gruntu
» strona D2
Aż 40 mln zł dofinansowania może
otrzymać projekt instalacji produku-
jącej energię elektryczną lub ciepło
ze źródeł odnawialnych.
Czytelnik jest przedsiębiorcą. Wkrótce
planuje zamontowanie instalacji, która
będzie wytwarzać energię elektryczną
ze źródeł odnawialnych.
– Czy będę mógł ubiegać się o dofinan-
sowanie takiego projektu – pyta pan An-
drzej z województwa wielkopolskiego.
Czy spółka jest płatnikiem
» strona D2
Potrzebny wniosek z załącznikami
Czy ubezpieczenie
od firmy to przychód
» strona D2
Wnioskodawca powinien złożyć jeden egzemplarz papierowej wersji wniosku o dofi-
nansowanie wraz z wymaganymi załącznikami oraz tożsamą wersją elektroniczną
(wniosku i załączników) na nośniku CD lub DVD (wniosek o dofinansowanie powi-
nien być zapisany w formacie Word i PDF). Wnioski i załączniki wypełnione odręcz-
nie nie będą przyjmowane. Pozostałe wymagania konkursowe oraz sposób sporzą-
dzenia wniosku o dofinansowanie zostały określone w Regulaminie konkursu.
Czy do kontroli i postępowania podatkowego
wystarczy jedno pełnomocnictwo
» strona D2
podmioty świadczące usługi publicz-
ne w ramach realizacji obowiązków
własnych jednostek samorządu tery-
torialnego;
Ocena formalna i merytoryczna (I i II
stopnia) wniosków o dofinansowanie
będzie dokonywana na podstawie obo-
wiązujących na dzień ogłoszenia kon-
kursu kryteriów wyboru projektów, któ-
re zostały określone w Załączniku nr
1 do Szczegółowego opisu priorytetów
PO Infrastruktura i Środowisko i są do-
stępne na stronie internetowej Mini-
sterstwa Gospodarki – www.mg.gov.pl.
Nabór wniosków o dofinansowanie
projektów prowadzony jest w terminie
od 17 maja 2010 r. do 31 maja 2010 r.,
w siedzibie Ministerstwa Gospodarki.
Wnioski o dofinansowanie należy do-
starczać osobiście przez przedstawicie-
la wnioskodawcy do kancelarii ogólnej
Ministerstwa Gospodarki od ponie-
działku do piątku w godzinach 8–16,
przesyłką kurierską lub za pośrednic-
twem poczty na adres Ministerstwo Go-
spodarki, pl. Trzech Krzyży 3/5, 00-507
Warszawa.
Decydujący dla zachowania terminu
jest moment wpływu wniosku do siedzi-
by Ministerstwa Gospodarki.
Czy w polskim PIT można odliczyć składki
niemieckie
» strona D2
Nabór wniosków
Ministerstwo Gospodarki pełniące rolę
Instytucji Pośredniczącej PO IiŚ ogłosi-
ło nabór w trybie konkursowym za-
mkniętym nr 2/PO IiŚ/9.4/2010 wnio-
sków o dofinansowanie ze środków
Funduszu Spójności i krajowych środ-
ków publicznych w ramach Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środo-
wisko 2007–2013 Priorytetu IX – Infra-
struktura energetyczna przyjazna śro-
dowisku i efektywność energetyczna
Działanie 9.4 Wytwarzanie energii ze
źródeł odnawialnych obejmujących in-
westycje w zakresie budowy jednostek
wytwarzania energii elektrycznej lub
ciepła ze źródeł odnawialnych, tj.:
kościoły, kościelne osoby prawne i ich
stowarzyszenia oraz inne związki wy-
znaniowe.
Czy trzeba wziąć kredyt na remont starej
kamienicy
Ekspert GP » strona D3
Kwoty na realizację projektów
Na realizację projektów wyłonionych do
dofinansowania w ramach konkursu do-
stępna jest kwota 195 mln zł.
Dodatkowo zabezpieczono 20 proc.
kwoty całej alokacji wspólnotowej prze-
znaczonej na dany nabór, stanowiącą
rezerwę kursową oraz rezerwę zabez-
pieczającą.
Minimalna wartość projektu to 20 mln
zł z zastrzeżeniem następujących wy-
jątków:
Jak na stanowiska służbowe są wyznaczani
żołnierze zawodowi
Ekspert GP » strony D4–D5
Czy wyjazd szkoleniowy członka zarządu
jest przychodem
Ekspert GP » strona D6
budowa lub zwiększenie mocy jedno-
stek wytwarzania energii elektrycz-
nej wykorzystujących energię wiatru,
wody w małych elektrowniach wod-
nych do 10 MW, biogazu lub biomasy;
W jaki sposób można zwrócić się
do ZUS o pomoc
» strona D7
dla inwestycji w zakresie wytwarza-
nia energii elektrycznej z biomasy lub
biogazu – 10 mln zł;
Jakie są nowe standardy
dotyczące ulg i umorzeń
budowa lub zwiększenie mocy jedno-
stek wytwarzania ciepła przy wyko-
rzystaniu energii geotermalnej lub
słonecznej.
Jak poinformowano na stronie inter-
netowej Ministerstwa Gospodarki, o do-
finansowanie mogą występować:
dla inwestycji w zakresie budowy lub
rozbudowy małych elektrowni wod-
nych – 10 mln zł.
Maksymalna kwota dofinansowania
wynosi 40 mln zł.
Maksymalny udział dofinansowania
w wydatkach kwalifikowanych na po-
ziomie projektu – zgodnie z maksymal-
nym dopuszczalnym pułapem pomocy
publicznej określonym w programie po-
mocowym.
» strona D7
Jak przekazać dokumenty
przez transmisję danych
Krzysztof Tomaszewski
» strona D7
przedsiębiorcy;
Podstawa
Informacja na stronie internetowej Minister-
stwa Gospodarki (www.mg.gov.pl).
Jak należy prawidłowo
ustalić wysokość zasiłku
jednostki samorządu terytorialnego
oraz ich grupy – związki, stowarzy-
szenia i porozumienia JST;
» strona D7
Prawo – strona D8
Czy można łączyć korzystanie
z urlopu z wykonywaniem pracy
» strona D7
OBYWATEL UPRAWNIENIA Odbywanie podróży
Czy należy się odszkodowanie za opóźnienie samolotu
Którzy kierowcy powinni
posiadać kwalifikację wstępną
» strona D8
Za dłuższe opóźnienie samolotu
pasażer może otrzymać posiłek
i nocleg w hotelu.
Samolot czytelnika opóźnił się o po-
nad dwie godziny i nie zdążył przez to
na drugie połączenie.
– Czy mogę starać się o odszkodowa-
nie – zastanawia się pan Piotr z Zielo-
nej Góry.
Zgodnie z wyrokiem Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości odszkodo-
wanie może przysługiwać pasażerom
dopiero, gdy opóźnienie jest dłuższe niż
trzy godziny. W przypadku krótszych
opóźnień pasażer może żądać od prze-
woźnika jedynie określonej w unijnym
rozporządzeniu pomocy.
Zgodnie z art. 9 Rozporządzenia
(WE) nr 261/2004 Parlamentu Euro-
pejskiego i Rady 11 lutego 2004 r. usta-
nawiającego wspólne zasady odszko-
dowania i pomocy dla pasażerów
w przypadku odmowy przyjęcia na po-
kład albo odwołania lub dużego opóź-
nienia lotów, jeżeli obsługujący prze-
woźnik lotniczy ma uzasadnione po-
wody, by przewidywać, że lot będzie
opóźniony w stosunku do planowego
startu, powinien zapewnić pasażerom
posiłki oraz napoje w ilościach ade-
kwatnych do czasu oczekiwania, za-
kwaterowanie w hotelu oraz transport
między lotniskiem a hotelem.
Takie obowiązki nie dotyczą jednak
niewielkich opóźnień. Będą natomiast
konieczne w przypadku lotów do 1,5 tys.
km – gdy opóźnienie jest dłuższe niż
dwie godziny, a w przypadku lotów we-
wnątrzwspólnotowych dłuższych niż
1,5 tys. km i wszystkich innych lotów
o długości między 1,5 tys. km a 3 tys. km
– gdy opóźnienie wynosi trzy lub więcej
godzin. Natomiast w przypadku
wszystkich innych lotów, np. poza UE,
jeżeli są to loty dłuższe niż 3 tys. km,
przewoźnik zapewni zakwaterowanie
w hotelu oraz transport między lotni-
skiem a hotelem, jeżeli opóźnienie prze-
kroczy cztery godziny. Niezależnie od
tych uprawnień o odszkodowanie moż-
na starać się w sądzie na podstawie za-
sad ogólnych kodeksu cywilnego. Pasa-
żer musi wówczas udowodnić przed są-
dem fakt poniesienia i rozmiar szkody.
Czy kopię lub odpis dokumentów
trzeba przekazać pocztą
» strona D8
Czy konieczne
jest dokonanie rozbiórki obiektu
» strona D8
Czy można wystąpić z żądaniem
o zwrot działki
Daria Stojak
» strona D8
Czy reklamodawca
jest uprawniony do korzystania
z cudzego znaku towarowego
Podstawa
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości WE (aktu-
alnie UE) z 19 listopada 2009 r. (w połączo-
nych sprawach C-402/07 i C-432/07).
» strona D8
Prawo – strona D8
274241105.012.png 274241105.013.png
D 2
Nowe prawo – Praktyka
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PIT PODATNIK Zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości
Czy ulga meldunkowa
ma zastosowanie do zbycia gruntu
PIT PODATNIK Świadczenia pozapłacowe
Czy ubezpieczenie od firmy to przychód
Wydatki poniesione przez praco-
dawcę na sfinansowanie zakupu
ubezpieczeń na życie dla pracow-
ników stanowią przychód ubez-
pieczonego w wysokości opłaco-
nej składki i powinny być opodat-
kowane wraz z innymi przychoda-
mi ze stosunku pracy.
Spółka planuje stworzenie swoim
pracownikom programu motywacyj-
nego, będącego planem finansowego
premiowania na podstawie stażu pra-
cy, w formie ubezpieczenia na życie
z funduszem kapitałowym. Upraw-
nionymi do ubezpieczenia będą pra-
cownicy zatrudnieni w spółce na pod-
stawie umowy o pracę na czas nie-
określony.
– Czy składki ubezpieczeniowe
w zakresie składki na pokrycie kosz-
tów umowy podstawowej wpłacane
przez spółkę stanowić będą dla pra-
cowników przychód ze stosunku pra-
cy – pyta pan Kamil z Krakowa.
Jeżeli zakład pracy zawrze umowę
grupowego ubezpieczenia na życie na
rzecz swoich pracowników i będzie
opłacał składki należne od tych ubez-
pieczeń oraz nie będzie uprawniony
do otrzymania świadczeń wynikają-
cych z zawartej umowy, wówczas
wartość składek płaconych przez za-
kład pracy na takie ubezpieczenie
stanowi przychód pracownika.
Wobec tego, że otrzymane nieodpłat-
ne świadczenia są przychodami ze sto-
sunku pracy, po stronie spółki powsta-
ną obowiązki płatnicze. Potwierdził to
dyrektor Izby Skarbowej w Warsza-
wie w interpretacji z 19 marca 2010 r.
(nr IPPB2/415-784/09-3/AS).
Ulga meldunkowa, która pozwala
uniknąć PIT przy sprzedaży nieru-
chomości, nie ma zastosowania do
przychodów ze zbycia gruntu zwią-
zanego ze zbywaną nieruchomością.
Podatniczka kupiła mieszkanie
w 2007 roku. Sprzedała je w 2008 ro-
ku. Była w nim zameldowana na po-
byt stały przez 12 miesięcy.
– Czy mogę skorzystać z ulgi mel-
dunkowej, uwzględniając zarówno
przychody ze sprzedaży mieszkania,
jak i gruntu z nim związanego – pyta
pani Alina z Łodzi.
Nie. W sytuacji gdy przychód uzy-
skany jest ze sprzedaży mieszkania
nabytego w 2007 roku, zastosowa-
nie mają przepisy ustawy o PIT obo-
wiązujące od 1 stycznia 2007 r. do 31
grudnia 2008 r. Ulga meldunkowa
pozwala uniknąć PIT przy zbyciu
nieruchomości, jeśli podatnik w zby-
wanym mieszkaniu był zameldowa-
ny przez co najmniej 12 miesięcy.
Ulga będzie miała zastosowanie do
przychodu (dochodu) uzyskanego ze
sprzedaży mieszkania nabytego
w 2007 roku, natomiast nie będzie
miała zastosowania do przychodu
uzyskanego ze sprzedaży udziału
w gruncie.
Podatniczka jest zobowiązana do
zapłacenia podatku dochodowego od
osób fizycznych od przychodu uzy-
skanego ze sprzedaży gruntu,
w związku ze sprzedażą lokalu
mieszkalnego wraz z częścią ułam-
kową w gruncie. Od dochodu z od-
płatnego zbycia gruntu PIT wynosi
19 proc. Podstawą obliczenia podat-
ku jest dochód stanowiący różnicę
pomiędzy przychodem z odpłatnego
zbycia nieruchomości a kosztami
uzyskania przychodów. Podatek jest
płatny do 30 kwietnia roku następu-
jącego po roku podatkowym, w któ-
rym nastąpiła sprzedaż. W przypad-
ku podatniczki termin płatności mi-
nął 30 kwietnia 2009 r.
Takie stanowisko potwierdził dy-
rektor Izby Skarbowej w Warszawie
w interpretacji z 25 marca 2010 r. (nr
IPPB2/415-4/10-2/AS).
Ewa Matyszewska
Podstawa prawna
Art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
PROCEDURY PODATNIK Uprawnienia ustawowe
Czy do kontroli i postępowania podatkowego
wystarczy jedno pełnomocnictwo
Ewa Matyszewska
Jedno pełnomocnictwo wysta-
wione podczas kontroli podatko-
wej nie będzie ważne w postępo-
waniu podatkowym.
Spółka zamierza, w przypadku wsz-
częcia wobec niej kontroli skarbowej,
upoważnić doradcę podatkowego do
reprezentowania jej zarówno na eta-
pie postępowania kontrolnego, jak
i ewentualnego postępowania podat-
kowego za ten sam okres.
– Czy pełnomocnictwo zawierające
wyraźne upoważnienie do reprezen-
towania spółki na etapie kontroli po-
datkowej i postępowania podatkowe-
go za wskazany w nim okres, złożo-
ne na etapie kontroli podatkowej
w urzędzie skarbowym, jest skutecz-
ne w momencie wszczęcia postępo-
wania podatkowego – pyta pani Ka-
tarzyna z Bydgoszczy.
Podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz
następcy prawni mogą, w formie pi-
semnej, wyznaczyć osobę fizyczną,
która będzie upoważniona do ich re-
prezentowania w zakresie kontroli
podatkowej, oraz zgłosić tę osobę
naczelnikowi urzędu skarbowego
właściwemu w sprawie opodatko-
wania podatkiem dochodowym, wój-
towi, burmistrzowi (prezydentowi
miasta).
Artykuł 281a Ordynacji podatko-
wej upoważnia kontrolowanego do
ustanowienia pełnomocnika repre-
zentującego go w zakresie kontroli
podatkowej. Tryb wyznaczenia peł-
nomocnika na podstawie tych regu-
lacji ma zastosowanie jeszcze przed
wszczęciem kontroli podatkowej
i ma postać stałego, ogólnego pełno-
mocnictwa w razie wszczęcia i pro-
wadzenia takiej kontroli.
Jeśli chodzi o postępowanie podat-
kowe, to zgodnie z art. 136 Ordynacji
podatkowej, strona może działać
przez pełnomocnika, chyba że cha-
rakter czynności wymaga jej osobi-
stego działania.
W postępowaniu podatkowym nie-
zbędne jest pisemne potwierdzenie
udzielenia pełnomocnictwa albo po-
przez złożenie go w formie pisemnej,
albo poprzez spisanie protokołu na
okoliczność udzielenia pełnomocnic-
twa. Zatem w aktach sprawy zawsze
powinien znaleźć się sporządzony pi-
semnie dokument zaświadczający
o udzieleniu pełnomocnictwa.
Złożone na etapie kontroli podat-
kowej pełnomocnictwo zawierają-
ce upoważnienie do reprezentowa-
nia spółki na etapie kontroli podat-
kowej i postępowania podatkowego
wywoływać będzie skutki prawne
jedynie w ramach prowadzonej
przez organ kontroli podatkowej.
Takie wyjaśnienia przedstawił dy-
rektor Izby Skarbowej w Poznaniu
w interpretacji z 16 marca 2010 r.
(nr ILPB3/423-2/10-4/EK).
Podstawa prawna
Art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz.
307; w brzmieniu obowiązującym w la-
tach 2007–2008).
PIT ROZLICZENIA Wypłata dywidendy
Czy spółka jest płatnikiem
W związku z wypłatą dywidendy
akcjonariuszom spółki – osobom
fizycznym – na spółce ciążą obo-
wiązki płatnika.
Spółka jest publiczną spółką prawa
polskiego notowaną na Giełdzie Pa-
pierów Wartościowych. W kolejnych
latach spółka planuje wypłacać akcjo-
nariuszom dywidendę z zysku netto
osiągniętego przez spółkę w danym
roku podatkowym. Transakcja wy-
płaty dywidendy zostanie rozliczona
poprzez Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych (centralną instytucję
odpowiedzialną za prowadzenie i nad-
zorowanie systemu depozytowo-roz-
liczeniowego w zakresie obrotu pa-
pierami wartościowymi).
– Czy, w związku z wypłatą dywidendy
akcjonariuszom spółki – osobom fizycz-
nym – na spółce ciążą obowiązki płatni-
ka – pyta pan Krzysztof z Poznania, od-
powiedzialny za księgowość spółki.
Jednym ze źródeł przychodów są ka-
pitały pieniężne i prawa majątkowe.
Za przychody z kapitałów pieniężnych
uważa się dywidendy i inne przycho-
dy z tytułu udziałów w zyskach osób
prawnych, których podstawą uzyska-
nia są udziały (akcje) w spółce mającej
osobowość prawną lub spółdzielni.
Od uzyskanych dochodów (przycho-
dów) z tytułu dywidend i innych przy-
chodów z tytułu udziału w zyskach
osób prawnych pobiera się 19-proc.
zryczałtowany podatek dochodowy.
Podmiotem zobowiązanym do wypła-
ty i wypłacającym dywidendę jest spół-
ka będąca emitentem akcji oraz z tego
tytułu ma ona obowiązek pobrać PIT.
Płatnikiem jest osoba fizyczna, oso-
ba prawna lub jednostka organizacyj-
na niemająca osobowości prawnej, zo-
bowiązana na podstawie przepisów
prawa podatkowego do obliczenia
i pobrania od podatnika podatku
i wpłacenia go we właściwym termi-
nie organowi podatkowemu.
Płatnicy są zobowiązani pobierać
zryczałtowany podatek dochodowy
od dokonywanych wypłat (świad-
czeń) lub stawianych do dyspozycji
podatnika pieniędzy lub wartości pie-
niężnych. Płatnik powinien przeka-
zać kwoty zryczałtowanego podatku
w terminie do 20 dnia miesiąca nastę-
pującego po miesiącu, w którym po-
brano zaliczki (podatek) – na rachu-
nek urzędu skarbowego.
W przypadku wypłaty dywidendy
osobom fizycznym przez spółki giełdo-
we za pośrednictwem Krajowego De-
pozytu Papierów Wartościowych na
emitentach akcji ciążą obowiązki płat-
nika zryczałtowanego podatku z tego
tytułu, mimo faktu że faktyczna wypła-
ta nastąpi za pośrednictwem Krajowe-
go Depozytu Papierów Wartościowych
oraz w dalszej kolejności domów ma-
klerskich. Taką wykładnię przedstawił
dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
w interpretacji z 19 marca 2010 r. (nr
IPPB2/415-777/09-2/AS).
Ewa Matyszewska
Podstawa prawna
Art. 281a, 136 ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r.
nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
PIT PODATNIK Ubezpieczenie zdrowotne
Czy w polskim PIT można odliczyć składki niemieckie
Podatniczka, która opłaca obo-
wiązkowe składki na ubezpiecze-
nie zdrowotne w Niemczech, mo-
że odliczyć je od podatku w rocz-
nym PIT.
Podatniczka mieszka w Niemczech
i tam pobiera rentę po zmarłym mę-
żu, która jest przekazywana przez
ZUS. Od renty płaci podatek w Pol-
sce, natomiast składki na obowiązko-
we ubezpieczenie zdrowotne płaci
w Niemczech.
– Czy podatniczka może odliczyć od
podatku od renty płaconego w Polsce
składki na obowiązkowe ubezpiecze-
nie zdrowotne zapłacone w Niem-
czech – pyta pani Halina z Zielonej
Góry.
Podatek dochodowy, obliczony
zgodnie ze skalą, PIT ulega obniżeniu
o kwotę składki na ubezpieczenie
zdrowotne:
a) opłaconej w roku podatkowym
bezpośrednio przez podatnika zgod-
nie z przepisami o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych,
b) pobranej w roku podatkowym
przez płatnika zgodnie z przepisami
o świadczeniach opieki zdrowotnej fi-
nansowanych ze środków.
Podatek można pomniejszyć również
o kwotę składki zapłaconej w roku po-
datkowym ze środków podatnika na
obowiązkowe ubezpieczenie zdrowot-
ne podatnika lub osób z nim współpra-
cujących, zgodnie z przepisami doty-
czącymi obowiązkowego ubezpiecze-
nia zdrowotnego obowiązującymi w in-
nym niż Polska państwie
członkowskim Unii Europejskiej lub
w innym państwie należącym do Euro-
pejskiego Obszaru Gospodarczego, lub
w Konfederacji Szwajcarskiej.
Kwota składki na ubezpieczenie
zdrowotne, o którą zmniejsza się po-
datek, nie może przekroczyć 7,75
proc. podstawy wymiaru tej składki.
Zatem podatniczka może odliczyć
od podatku płaconego w Polsce od
renty wypłacanej przez ZUS skład-
ki na obowiązkowe ubezpieczenie
zdrowotne zapłacone w Niemczech,
w przypadku gdy renta ta jest otrzy-
mywana po 1 stycznia 2008 r. Po-
twierdził to dyrektor Izby Skarbo-
wej w Warszawie w interpretacji
z 15 marca 2010 r. (nr IPPB4/415-
858/09-2/SP).
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
Podstawa prawna
Art. 41 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Podstawa prawna
Art. 27b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Wójt i rada wyznaczą kąpieliska na terenie gminy
Dziś
7 kwietnia 2010 r.
Kiedy można wykluczyć wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia
274241105.014.png 274241105.015.png
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 3
Ekspert GP
PRAWO OBYWATEL Termomodernizacja i remonty budynków
Czy trzeba wziąć kredyt
Właściciele kamienic, w których są mieszkania przeznaczone pod wynajem,
będą mogli otrzymać premię kompensacyjną na ich remont
i termomodernizację także wówczas, gdy dokonają inwestycji z własnych
oszczędności. Nie będą musieli w tym celu brać kredytów bankowych.
Premia kompensacyjna
Premię kompensacyjną mogą otrzymać osoby, które
realizują:
przedsięwzięcie remontowe – w przypadku budynku wie-
lorodzinnego lub
remont – w przypadku budynku mieszkalnego jednoro-
dzinnego.
dane identyfikacyjne bu-
dynku mieszkalnego,
pensacyjnej bierze się pod
uwagę okres od nabycia tytu-
łu prawnego przez tego
współwłaściciela, który ten
tytuł nabył najwcześniej, ale
nie wcześniej niż od 12 listo-
pada 1994 r.
W każdym przypadku
współwłaściciele będą mogli
tylko raz wystąpić o premię
kompensacyjną.
przyznanej premii. Wyna-
grodzenie to pobierane jest
w dniu uruchomienia pierw-
szej transzy udzielonego kre-
dytu.
Do końca miesiąca następu-
jącego po każdym kwartale
BGK będzie zobowiązany do
złożenia sprawozdania mini-
strowi właściwemu do spraw
budownictwa, gospodarki
przestrzennej i mieszkanio-
wej. Sprawozdanie to powin-
no zawierać informacje o wy-
sokości przyznanych premii,
przewidywanych terminach
ich przekazania oraz o wyso-
kości wypłaconych premii od-
rębnie dla premii termomo-
dernizacyjnych, premii re-
montowych i premii kompen-
sacyjnych.
Arkadiusz Jaraszek
arkadiusz.jaraszek@infor.pl
imię, nazwisko, PESEL in-
westora i adres do kore-
spondencji, a w przypadku
cudzoziemca nazwę i numer
dokumentu tożsamości,
Warunki, których spełnienie nie jest konieczne do uzy-
skania premii kompensacyjnej:
wymóg, by w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia na-
stąpiło zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na ener-
gię dostarczaną do budynku wielorodzinnego na potrze-
by ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej co naj-
mniej o 10 proc.,
wymóg, by jeśli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia re-
montowego przekracza 0,3, uzyskać zmniejszenie rocz-
nego zapotrzebowania na energię, dostarczaną na po-
trzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz
ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków
zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących
własność jednostek samorządu terytorialnego służą-
cych do wykonywania przez nie zadań publicznych co
najmniej o 25 proc.,
wymóg, by w przypadku przedsięwzięcia remontowego,
w związku z którym przekazano premię remontową – wa-
runkiem uzyskania premii związanej z kolejnym przedsię-
wzięciem remontowym dotyczącym tego budynku było
uzyskanie zmniejszenia rocznego zapotrzebowania na
energię dostarczaną do budynku wielorodzinnego na po-
trzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej na po-
ziomie co najmniej 5 proc., chyba że w efekcie przepro-
wadzonych wcześniej przedsięwzięć osiągnięto oszczęd-
ności na poziomie co najmniej 25 proc. rocznego zapo-
trzebowania na energię przed realizacją pierwszego
przedsięwzięcia remontowego.
Zmienią się zasady uzyski-
wania premii kompensacyj-
nych na remonty starych
kamienic z wynajmowanymi
mieszkaniami. Ich właści-
ciele, którzy będą chcieli do-
konać ich remontu lub ter-
momodernizacji, nie będą
musieli zaciągać bankowych
kredytów na te przedsię-
wzięcia. Koszty wykona-
nych prac będą mogli po-
kryć także z własnych
oszczędności. Nie stracą
przy tym szans na uzyska-
nie premii kompensacyjnej.
Takie zmiany przewiduje
przyjęta przez Senat nowe-
lizacja ustawy o wspieraniu
termomodernizacji i remon-
tów, która trafiła do podpisu
prezydenta.
informacje o lokalach kwa-
terunkowych, ich po-
wierzchni użytkowej i okre-
sach, w jakich ich wynajem
podlegał ograniczeniom
czynszowym.
W celu potwierdzenia prze-
kazanych do banku danych
właściciel nieruchomości po-
winien dołączyć do wniosku
uwierzytelnione kopie doku-
mentów.
Wypłata premii
BGK rozpatruje wnioski
o premie według kolejności,
w jakiej do niego wpłynęły.
BGK przekaże inwestorowi
premię kompensacyjną po
poniesieniu przez niego wy-
datków na przedsięwzięcie
lub remont zgodnie z zakre-
sem rzeczowym dołączonym
do wniosku. Wysokość wy-
datków zostaje wówczas
określona na podstawie
przedłożonych przez inwe-
stora faktur.
Premie przyznawane są
w granicach wolnych środ-
ków Funduszu w ramach
limitów premii każdego ro-
dzaju określonych w planie
finansowym Funduszu.
W przypadku okresowego
braku wolnych środków Fun-
duszu BGK ogłasza informa-
cję o braku wolnych środków
w Biuletynie Informacji Pu-
blicznej, a banki kredytujące
wstrzymują przyjmowanie
wniosków, począwszy od na-
stępnego dnia po takim ogło-
szeniu. Wznowienie przyj-
mowania wniosków po usta-
niu okresowego braku wol-
nych środków następuje
w tym samym trybie. Dodat-
kowo BGK bezzwłocznie za-
wiadamia inwestora i bank
kredytujący o pozostawieniu
bez rozpatrzenia złożonego
wniosku o przyznanie pre-
mii. Wnioski pozostawione
bez rozpatrzenia są rozpa-
trywane w pierwszej kolejno-
ści po uzyskaniu wolnych
środków Funduszu.
Z tytułu przyznania premii
BGK otrzymuje od inwesto-
ra wynagrodzenie prowizyj-
ne równe 0,6 proc. kwoty
Wysokość wsparcia
Właściciel budynku będzie
mógł liczyć na premię kom-
pensacyjną w wysokości
2 proc. wskaźnika przelicze-
niowego za każdy 1 mkw. po-
wierzchni użytkowej lokalu
kwaterunkowego za każdy
rok, w którym obowiązywa-
ły ograniczenia dotyczące
wysokości czynszu za na-
jem. Chodzi tutaj o ograni-
czenia ustawowe do 3 proc.
wartości odtworzeniowej lo-
kalu w skali roku lub o usta-
wowe ograniczenia w zakre-
sie możliwości podwyższa-
nia tego czynszu do 10 proc.
dotychczasowego czynszu
w skali roku. Ograniczenia te
powinny występować w ja-
kimkolwiek okresie między
12 listopada 1994 r. a 25
kwietnia 2005 r. Gdyby zaś
inwestor nabył dom albo jego
część w inny sposób niż
w drodze spadku, to wów-
czas bierze się pod uwagę
okres od nabycia do 25 kwiet-
nia 2005 r.
Nowela ustawy o wspiera-
niu termomodernizacji i re-
montów określa też sposób
obliczania premii dla inwe-
stora, którym są łącznie
współwłaściciele, a jeden
z nich nabył tytuł prawny po
12 listopada 1994 r. w inny
sposób niż w drodze dziedzi-
czenia. W takim przypadku
dla obliczania premii kom-
Przyczyny zmian
Wprowadzenie zmian, a przede
wszystkim likwidacja obo-
wiązku występowania o kre-
dyt na inwestycje, było ko-
nieczne, bowiem dotychcza-
sowe przepisy ustawy
o wspieraniu termomoderni-
zacji i remontów, które obo-
wiązują od 19 marca 2009 r.,
nie są w ogóle stosowane
w praktyce. Do tej pory nie
udzielono żadnej premii kom-
pensacyjnej.
Wynika to głównie z tego, że
właściciele nieruchomości
nie byli zainteresowani lub
nie mogli uzyskać potrzebne-
go do otrzymania premii kre-
dytu. Był to wynik zarówno
zaostrzenia przez banki poli-
tyki kredytowej, jak i braku
zainteresowania ze strony
banków wprowadzeniem do
swojej oferty nowego produk-
tu kredytowego, adresowane-
go do stosunkowo wąskiej
grupy osób fizycznych.
Teraz ma to się zmienić. Do
uzyskania premii kompensa-
cyjnej na remont budynku
wielorodzinnego lub jednoro-
dzinnego z przynajmniej jed-
nym lokalem kwaterunko-
wym nie trzeba będzie wystę-
pować do banku o kredyt.
Nowe przepisy mają wejść
w życie po upływie 30 dni od
Wniosek do BGK
O wypłatę premii kompensa-
cyjnej będzie mogła wystą-
pić osoba, która jest właści-
cielem budynku mieszkalne-
go z co najmniej jednym lo-
kalem kwaterunkowym, albo
właścicielem części takiego
budynku. Dodatkowo osoba
ta musiała być właścicielem
tego budynku w dniu 25
kwietnia 2005 r. albo też na-
była ten budynek w drodze
spadkobrania. W przypadku
współwłasności nierucho-
mości inwestorem mogą być
wyłącznie wszyscy współ-
właściciele.
Inwestor, który chce uzy-
skać premię kompensacyjną
bez zaciągania kredytu, powi-
nien złożyć swój wniosek bez-
pośrednio do Banku Gospo-
darstwa Krajowego. To bo-
wiem ten bank uprawniony
jest do wypłaty pieniędzy ze
środków Funduszu Termo-
modernizacji i Remontów.
Wniosek o przyznanie pre-
mii kompensacyjnej najczę-
ściej składa się wraz z wnio-
skiem o przyznanie premii
remontowej. Wniosek taki
powinien zawierać:
Przedsięwzięcia remontowe to przedsięwzięcia związa-
ne z termomodernizacją, których przedmiotem jest:
remont budynków wielorodzinnych,
wymiana w budynkach wielorodzinnych okien lub remont
balkonów, nawet jeśli służą one do wyłącznego użytku
właścicieli lokali,
przebudowa budynków wielorodzinnych, w wyniku której
następuje ich ulepszenie,
wyposażenie budynków wielorodzinnych w instalacje
i urządzenia wymagane dla oddawanych do użytkowania
budynków mieszkalnych, zgodnie z przepisami technicz-
no-budowlanymi;
Bank Gospodarstwa Krajowego wypłaca premię:
termomodernizacyjną,
remontową,
kompensacyjną.
ich ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw.
Wszystkie wnioski o przy-
znanie premii kompensa-
cyjnej złożone przed dniem
wejścia w życie nowych
przepisów będą rozpatry-
wane zgodnie z obowiązują-
cymi obecnie procedurami.
Inwestorzy, którzy teraz
chcą o taką pomoc wystą-
pić, muszą więc postarać
się o kredyt w banku ko-
mercyjnym.
Podstawa prawna
Art. 1 ustawy z 5 marca 2010 r.
o zmianie ustawy o wspieraniu ter-
momodernizacji i remontów
(ustawa została przyjęta przez Se-
nat bez poprawek i trafiła do pod-
pisu prezydenta).
na remont starej kamienicy
274241105.001.png 274241105.002.png 274241105.003.png
 
D 4
Nowe prawo – Praktyka
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PRACA PROCEDURY Służba wojskowa żołnierzy zawodowych
Jak na stanowiska służbowe są
GP ODPOWIADA
Rozporządzenie ministra obrony narodowej określa m.in. szczegółowe
wymagania kwalifikacyjne do wyznaczania na poszczególne stanowiska
służbowe oraz warunki i tryb zaliczania i przenoszenia żołnierzy do innego
korpusu osobowego lub grupy osobowej.
Czy można poddać żołnierza
badaniom kompetencyjnym
Czy badanie kompetencyjne może obejmować testy lub
rozmowy indywidualne w zakresie wymagań na stanowi-
sku służbowym, na które żołnierz ma być wyznaczony?
Przed wyznaczeniem na równorzędne stanowisko służbowe lub
mianowaniem na wyższy stopień wojskowy w związku z wyzna-
czeniem na wyższe stanowisko służbowe organ właściwy do wy-
znaczania na stanowisko służbowe lub mianowania może poddać
żołnierza badaniom kompetencyjnym. Zgodnie z rozporządze-
niem ministra obrony narodowej w sprawie trybu wyznaczania
żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych
stanowisk, badanie kompetencyjne może obejmować testy lub
rozmowy indywidualne w zakresie wymagań na stanowisku służ-
bowym, na które żołnierz ma być wyznaczony. Przed wyznacze-
niem żołnierza na stanowisko służbowe od stopnia etatowego puł-
kownika (komandora) organ właściwy do wyznaczania na stano-
wisko służbowe może zasięgnąć opinii organów Żandarmerii Woj-
skowej lub uzyskać od prokuratora wojskowego informację, czy
przeciwko żołnierzowi jest prowadzone postępowanie przygoto-
wawcze, a w przypadku oficerów korpusu osobowego medyczne-
go, dodatkowo, opinii Wojskowej Izby Lekarskiej.
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
twa wojskowego, w porozumie-
niu z dyrektorem departamen-
tu Ministerstwa Obrony Naro-
dowej właściwego do spraw
kadr, stwierdzają dla potrzeb
pełnienia zawodowej służby
wojskowej równorzędność
świadectw lub dyplomów za-
granicznych oraz krajowych
szkół i uczelni ze świadectwa-
mi lub dyplomami krajowych
uczelni wojskowych, o których
mowa w art. 36 ust. 3 ustawy.
Wymagania kwalifikacyjne
Wymagania kwalifikacyjne do wyznaczenia na poszczególne
stanowiska służbowe są następujące:
dla szeregowych zawodowych,
zaszeregowane do stopni etatowych:
szeregowego (marynarza) – ukończenie gimnazjum oraz
szkolenia w ramach służby kandydackiej albo pełnienie
przed powołaniem do zawodowej służby wojskowej czynnej
służby wojskowej,
starszego szeregowego (starszego marynarza) – ukończe-
nie kursu doskonalącego;
Rozporządzenie ministra
obrony narodowej w sprawie
trybu wyznaczania żołnierzy
zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych
stanowisk wydano na podsta-
wie ustawy o służbie wojsko-
wej żołnierzy zawodowych.
Rozporządzenie weszło w ży-
cie 1 stycznia 2010 r.
Rozporządzenie określa:
szczegółowe wymagania
kwalifikacyjne do wyznacza-
nia na poszczególne stano-
wiska służbowe;
Ukończone studia
Żołnierza służby kandydac-
kiej, który ukończył studia
w uczelni wojskowej lub szko-
lenie wojskowe (o którym mo-
wa w art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz
124a ustawy), wyznacza się na
stanowisko służbowe zaszere-
gowane do stopnia etatowego
podporucznika (podporuczni-
ka marynarki).
Oficera rezerwy, o którym
mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 lit. b)
i art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy, po-
wołanego do zawodowej służ-
by wojskowej wyznacza się na
stanowisko służbowe:
dla podoficerów zawodowych,
zaszeregowane do stopni etatowych:
kaprala (mata) – ukończenie szkoły średniej oraz szkolenia
w szkole podoficerskiej albo pełnienie przed powołaniem do
zawodowej służby wojskowej czynnej służby wojskowej,
starszego kaprala (starszego mata) – ukończenie kursu do-
skonalącego,
plutonowego (bosmana mata) – ukończenie kursu kwalifi-
kacyjnego,
sierżanta (bosmana) i starszego sierżanta (starszego bos-
mana) – ukończenie kursu doskonalącego,
młodszego chorążego (młodszego chorążego marynarki) –
ukończenie kursu kwalifikacyjnego,
chorążego (chorążego marynarki) i starszego chorążego
(starszego chorążego marynarki) – ukończenie kursu do-
skonalącego,
starszego chorążego sztabowego (starszego chorążego szta-
bowego marynarki) – ukończenie kursu kwalifikacyjnego;
szczegółowy tryb wyznacza-
nia żołnierzy zawodowych
(nazywanych dalej żołnierza-
mi), na stanowiska służbowe
i zwalniania z tych stano-
wisk, w tym tryb organizacji
oraz kierowania żołnierzy na
kursy specjalistyczne i szko-
lenie oraz staż przed wyzna-
czeniem na stanowiska;
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony narodowej z 15 grudnia 2009 r.
w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz.U. nr 218, poz. 1699).
Jak przedłużyć okres kadencji
Czy okresy kadencji powinny się kończyć z ostatnim
dniem kwartału kalendarzowego i czy można przedłużyć
okres kadencji?
W decyzji personalnej o wyznaczeniu żołnierza na stanowi-
sko służbowe określa się datę rozpoczęcia i zakończenia kaden-
cji na tym stanowisku. Okresy kadencji powinny się kończyć
z ostatnim dniem kwartału kalendarzowego. Przedłużenia żoł-
nierzowi okresu kadencji na zajmowanym stanowisku służbo-
wym dokonuje organ właściwy do wyznaczenia na stanowisko
służbowe, w decyzji personalnej, w której określa nowy ter-
min zakończenia kadencji.
szczegółowe warunki i tryb
zaliczania i przenoszenia żoł-
nierzy do innego korpusu oso-
bowego lub grupy osobowej;
zaszeregowane do stopnia
etatowego odpowiadającego
stopniowi wojskowemu posia-
danemu przez tego żołnierza
przed powołaniem do zawo-
dowej służby wojskowej albo
zaszeregowane do stopnia
etatowego bezpośrednio
wyższego od stopnia wojsko-
wego posiadanego przez tego
żołnierza przed powołaniem
do zawodowej służby wojsko-
wej, po mianowaniu na sto-
pień wojskowy odpowiadają-
cy stopniowi etatowemu sta-
nowiska służbowego, na jakie
ma być wyznaczony.
Żołnierza służby kandydac-
kiej, który ukończył szkołę
podoficerską, wyznacza się na
stanowisko służbowe zaszere-
gowane do stopnia etatowego
kaprala (mata).
Podoficera rezerwy, o którym
mowa w art. 11 ust. 2 pkt 2 lit. b)
i art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy, po-
wołanego do zawodowej służ-
by wojskowej wyznacza się na
stanowisko służbowe:
zaszeregowane do stopnia
etatowego odpowiadającego
stopniowi wojskowemu po-
siadanemu przez tego żoł-
nierza przed powołaniem do
zawodowej służby wojsko-
wej albo
tryb przenoszenia żołnierzy
do rezerwy kadrowej, wa-
runki i sposób pełnienia
przez nich zawodowej służ-
by wojskowej w tym okresie,
a także sposób nakładania
na nich zadań służbowych
oraz rozliczania z ich wyko-
nania oraz limit żołnierzy
pozostających w rezerwie
kadrowej dla poszczegól-
nych organów wymienio-
nych w art. 20 ust. 3 ustawy
z 11 września 2003 r. o służ-
bie wojskowej żołnierzy za-
wodowych (nazywanej dalej
ustawą), w ramach ogólnej
liczby stanowisk służbo-
wych określonej na podsta-
wie art. 4 ust. 4 ustawy;
dla oficerów zawodowych,
zaszeregowane do stopni etatowych:
podporucznika (podporucznika marynarki) – posiadanie
dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz ukończenie
szkolenia w uczelni wojskowej,
porucznika (porucznika marynarki) i kapitana (kapitana
marynarki) – ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub stażu,
majora (komandora podporucznika) – posiadanie tytułu za-
wodowego magistra (równorzędnego),
podpułkownika (komandora porucznika) – ukończenie kur-
su kwalifikacyjnego lub stażu,
pułkownika (komandora) – ukończenie studiów podyplo-
mowych lub specjalizacji albo posiadanie stopnia naukowe-
go doktora,
od generała brygady (kontradmirała) – ukończenie pody-
plomowych studiów polityki obronnej lub innych równorzęd-
nych studiów.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony narodowej z 15 grudnia 2009 r.
w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz.U. nr 218, poz. 1699).
Jakie są następstwa orzeczenia
wojskowej komisji lekarskiej
Jakie znaczenie ma orzeczenie wojskowej komisji lekar-
skiej dotyczące pełnienia służby w określonych jednost-
kach wojskowych albo na zajmowanym stanowisku służ-
bowym?
Żołnierza, który orzeczeniem wojskowej komisji lekarskiej zo-
stał uznany za niezdolnego do pełnienia służby w określonych
jednostkach wojskowych albo na zajmowanym stanowisku służ-
bowym, zwalnia się z zajmowanego stanowiska służbowego. W
takim przypadku dowódca jednostki wojskowej, jeżeli sam nie jest
organem uprawnionym do wyznaczenia na stanowisko służbo-
we, występuje, drogą służbową, do właściwego organu z wnio-
skiem o wyznaczenie żołnierza na stanowisko odpowiadające je-
go stanowi zdrowia i kwalifikacjom. Żołnierza, który orzecze-
niem wojskowej komisji lekarskiej został uznany za zdolnego do
zawodowej służby wojskowej z ograniczeniami, organ uprawnio-
ny wyznacza na stanowisko służbowe uzgodnione z żołnierzem.
wej, po mianowaniu na sto-
pień wojskowy odpowiadają-
cy stopniowi etatowemu sta-
nowiska służbowego, na jakie
ma być wyznaczony.
Żołnierza służby kandydac-
kiej, który ukończył szkolenie
w ośrodku szkolenia, wyzna-
cza się na stanowisko służbo-
we zaszeregowane do stopnia
etatowego szeregowego (ma-
rynarza).
Żołnierza rezerwy, o którym
mowa w art. 12 ust. 2 pkt 3 usta-
wy, powołanego do zawodowej
służby wojskowej wyznacza się
na stanowisko służbowe:
nierza przed powołaniem do
zawodowej służby wojsko-
wej albo
terminy i sposób przeprowa-
dzania corocznej oceny sytu-
acji kadrowej.
zaszeregowane do stopnia
etatowego bezpośrednio
wyższego od stopnia wojsko-
wego posiadanego przez tego
żołnierza przed powołaniem
do zawodowej służby wojsko-
wej, po mianowaniu na sto-
pień wojskowy odpowiadają-
cy stopniowi etatowemu sta-
nowiska służbowego, na jakie
ma być wyznaczony.
Żołnierza zakwalifikowanego
na kurs specjalistyczny lub
staż, wymagany przed obję-
ciem stanowiska służbowego
określonego w indywidualnej
prognozie bliższej przebiegu
służby wojskowej, kieruje na
Ważne procedury
Rodzaj kursu kwalifikacyjnego
lub doskonalącego (nazywane-
go dalej kursem specjalistycz-
nym), stażu, specjalizacji lub
kierunku studiów wymaganych
na stanowisku służbowym, na
które żołnierz ma być wyzna-
czony, określa się w karcie opi-
su stanowiska służbowego.
Na wniosek organu właści-
wego do wyznaczenia żołnie-
rza na stanowisko służbowe
dyrektor departamentu Mini-
sterstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw szkolnic-
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony narodowej z 15 grudnia 2009 r.
w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych stanowisk (Dz.U. nr 218, poz. 1699).
zaszeregowane do stopnia
etatowego bezpośrednio
wyższego od stopnia wojsko-
wego posiadanego przez tego
żołnierza przed powołaniem
do zawodowej służby wojsko-
zaszeregowane do stopnia
etatowego odpowiadającego
stopniowi wojskowemu po-
siadanemu przez tego żoł-
Krzysztof Tomaszewski, ekspert Gazety Prawnej
274241105.004.png 274241105.005.png
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 5
wyznaczani żołnierze zawodowi
ten kurs lub staż dowódca jed-
nostki wojskowej, w której żoł-
nierz zajmuje stanowisko służ-
bowe lub do której został skie-
rowany w ramach pełnienia
zawodowej służby wojskowej
w rezerwie kadrowej lub dys-
pozycji, zwany dalej dowódcą
jednostki wojskowej.
gowane do stopnia etatowego
pułkownika (komandora)
włącznie organ właściwy do
wyznaczenia na to stanowisko
przesyła, drogą służbową, dy-
rektorowi departamentu Mini-
sterstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw kadr,
wniosek o mianowanie oficera
na wyższy stopień wojskowy
w związku z przewidywanym
wyznaczeniem na wyższe sta-
nowisko służbowe.
Gdy organem właściwym do
wyznaczenia na stanowisko
służbowe jest dyrektor depar-
tamentu Ministerstwa Obrony
Narodowej właściwego do
spraw kadr, wniosku o miano-
wanie nie sporządza się.
Z kolei według par. 8 ust. 3,
przełożeni organu właściwego
do wyznaczenia oficera na
wyższe stanowisko służbowe
mogą dodatkowo przedsta-
wiać wnioski o mianowanie in-
nych oficerów spełniających
warunki do mianowania na
wyższy stopień wojskowy
w związku z planowanym wy-
znaczeniem na stanowisko.
Paragraf 8 ust. 4 rozporzą-
dzenia przewiduje, że dyrektor
departamentu Ministerstwa
Obrony Narodowej właściwe-
go do spraw kadr kwalifikuje
oficera do mianowania na wyż-
szy stopień wojskowy spośród
oficerów:
zgodność posiadanych kwa-
lifikacji z wymogami okre-
ślonymi w karcie opisu sta-
nowiska służbowego, na któ-
re oficer ma być wyznaczony
po mianowaniu;
doświadczenie zawodowe oraz
przebieg służby wojskowej;
staż służby w posiadanym
stopniu wojskowym;
Zagraniczne szkoły i uczelnie
Żołnierze przed wyznacze-
niem na stanowiska służbo-
we mogą być kierowani na
kursy specjalistyczne do za-
granicznych szkół, uczelni
oraz ośrodków szkolenia, na
kierunkach zgodnych z kar-
tami opisu tych stanowisk
służbowych.
Na kursy specjalistyczne do
zagranicznych szkół, uczel-
ni oraz ośrodków szkolenia
kwalifikuje i kieruje minister
obrony narodowej – ofice-
rów zawodowych zajmują-
cych lub przewidzianych do
wyznaczenia na stanowiska
służbowe zaszeregowane
od stopnia etatowego puł-
kownika (komandora)
i wyższych, oraz dyrektor
departamentu Ministerstwa
Obrony Narodowej właści-
wego do spraw kadr – żoł-
nierzy zajmujących stano-
wiska służbowe zaszerego-
wane do pozostałych stopni
etatowych.
Wniosek o mianowanie
Zgodnie z par. 8 ust. 1 rozpo-
rządzenia, w przypadku wy-
znaczania oficera na wyższe
stanowisko służbowe zaszere-
predyspozycje do zajmowa-
nia określonych stanowisk
służbowych;
informację o karalności oraz
czy przeciwko żołnierzowi
jest prowadzone postępowa-
nie przygotowawcze.
Przed dokonaniem kwalifikacji,
o której mowa w par. 8 ust. 4, dy-
rektor departamentu Minister-
stwa Obrony Narodowej właści-
wego do spraw kadr może skon-
sultować się z osobami, o których
mowa w art. 35 ust. 3 ustawy,
oraz osobami zajmującymi kie-
rownicze stanowiska Minister-
stwa Obrony Narodowej.
Organy uczestniczące w pro-
cesie kwalifikowania oficerów
do mianowania na wyższy sto-
pień wojskowy uwzględniają
równy dostęp żołnierzy do wyż-
szych stanowisk służbowych.
Po przeprowadzeniu kwalifi-
kacji dyrektor departamentu
Ministerstwa Obrony Narodo-
wej właściwego do spraw kadr
przedstawia Ministrowi Obro-
ny Narodowej wniosek o mia-
nowanie zakwalifikowanego do
mianowania oficera na kolejny
wyższy stopień wojskowy.
Kursy specjalistyczne
Rozporządzenie przewiduje,
że kursy specjalistyczne
przed wyznaczeniem żoł-
nierzy na stanowiska służ-
bowe o stopniu etatowym
porucznika (porucznika
marynarki), kapitana (kapi-
tana marynarki), podpuł-
kownika (komandora po-
rucznika) organizowane są
w uczelniach wojskowych
lub jednostkach badawczo-
-rozwojowych.
Kursy specjalistyczne przed
wyznaczeniem podoficerów
na stanowiska służbowe or-
ganizowane są w szkołach
podoficerskich i centrach
szkolenia.
Kursy specjalistyczne przed
wyznaczeniem szerego-
wych (marynarzy) na sta-
nowiska służbowe organi-
zowane są w centrach
i ośrodkach szkolenia.
Za zgodą dyrektora departa-
mentu Ministerstwa Obrony
Narodowej właściwego do
spraw szkolnictwa wojsko-
wego kursy specjalistyczne
mogą być organizowane dla:
oficerów – w centrach
i ośrodkach szkolenia;
podoficerów – w uczel-
niach wojskowych.
Kursy specjalistyczne przed
wyznaczeniem na stanowi-
ska służbowe w korpusie
osobowym medycznym,
Żandarmerii Wojskowej,
Służby Kontrwywiadu Woj-
skowego i Służby Wywiadu
Wojskowego mogą być pro-
wadzone we właściwych dla
tych korpusów centrach
i ośrodkach szkolenia.
zgłoszonych w trybie par.
8 ust. 1 i 3;
W przypadku mianowania
przez Ministra Obrony Naro-
dowej żołnierza na wyższy sto-
pień wojskowy dyrektor de-
partamentu Ministerstwa
Obrony Narodowej właściwe-
go do spraw kadr przesyła de-
cyzję o mianowaniu do organu
właściwego w celu wyznacze-
nia na stanowisko służbowe.
W przypadku gdy stanowisko
służbowe, na które oficer ma
być wyznaczony, jest inne niż
określone w indywidualnej
prognozie bliższej przebiegu
zawodowej służby wojskowej
oficera, organ właściwy do wy-
znaczenia oficera na stanowi-
sko służbowe określa nową
prognozę.
Przepisów par. 8 ust. 1–10 nie
stosuje się do oficerów plano-
wanych do wyznaczenia na
stanowiska sędziów w sądach
wojskowych oraz asesorów
i prokuratorów w wojskowych
jednostkach organizacyjnych
prokuratury, dla których tryb
postępowania przy wyznacza-
niu i odwoływaniu z tych sta-
nowisk określają przepisy
ustawy z 21 sierpnia 1997 r.
– Prawo o ustroju sądów woj-
skowych (Dz.U. z 2007 r. nr 226,
poz. 1676 z późn. zm.) i ustawy
z 20 czerwca 1985 r. o prokura-
turze (Dz.U. z 2008 r. nr 7, poz.
39 z późn. zm.).
których stanowiska służbo-
we są likwidowane;
pozostających w rezerwie
kadrowej;
kończących służbę na stano-
wiskach służbowych poza
granicami państwa.
W ramach kwalifikowania,
o którym mowa w par. 8 ust. 4,
bierze się pod uwagę:
wyniki opiniowania służbo-
wego;
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony
narodowej z 15 grudnia 2009 r.
w sprawie trybu wyznaczania żoł-
nierzy zawodowych na stanowiska
służbowe i zwalniania z tych sta-
nowisk (Dz.U. nr 218, poz. 1699).
opinie innych organów, jeże-
li obowiązek sporządzania
takich opinii wynika z odręb-
nych przepisów;
PRACA PROCEDURY Żołnierze zawodowi
W jaki sposób można otrzymać nagrody uznaniowe oraz zapomogi
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
sowania, a także sposób ustala-
nia wysokości środków tego
funduszu pozostających w dys-
pozycji dowódców jednostek
wojskowych, o których mowa
w art. 104 ustawy z 11 września
2003 r. o służbie wojskowej żoł-
nierzy zawodowych (nazywanej
dalej ustawą), oraz sposób
zwiększania tego funduszu
w trakcie roku kalendarzowego.
Zgodnie z par. 2 ust. 1 rozpo-
rządzenia, wysokość funduszu
wynosi 2,5 proc. planowanych
na dany rok kalendarzowy
środków na uposażenia żołnie-
rzy zawodowych.
Źródłem finansowania fun-
duszu są:
środki budżetowe części bu-
dżetu państwa, której dyspo-
nentem jest minister obrony
narodowej – dla żołnierzy za-
wodowych, bez względu na
miejsce pełnienia przez nich
zawodowej służby wojsko-
wej (par. 2 ust. 1 pkt 1 rozpo-
rządzenia);
zawodowych pełniących za-
wodową służbę wojskową
w tych jednostkach (par.
2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia).
Jak wynika z par. 3 ust. 1 roz-
porządzenia, środki funduszu,
o którym mowa we wspomnia-
nym par. 2 ust. 1, pozostawia się
do dyspozycji:
każdego dowódcy jednostki
wojskowej będącej państwo-
wą jednostką budżetową,
o którym mowa w art. 104
ustawy – w wysokości 1,5
proc. wydatkowanych w da-
nym roku kalendarzowym
środków na uposażenia żoł-
nierzy zawodowych w bez-
pośrednio podległej jednost-
ce wojskowej oraz podległej
jednostce wojskowej, której
dowódca zajmuje stanowi-
sko służbowe niższe niż
określone w art. 104 ust.
1 ustawy (par. 3 ust. 1 pkt
1 rozporządzenia);
(par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporzą-
dzenia).
Naliczenia środków fundu-
szu, o którym mowa w par.
1 ust. 1 pkt 1, dokonuje się
w okresach kwartalnych. Środ-
ki na poszczególne kwartały
danego roku kalendarzowego
ustala się zaliczkowo, przyjmu-
jąc za podstawę wydatki na
uposażenia żołnierzy zawodo-
wych poniesione w pierwszym
miesiącu danego kwartału.
Natomiast rozliczenia środ-
ków, o których mowa powyżej,
dokonuje się po zakończeniu
kwartału kalendarzowego,
z tym że środki za czwarty
kwartał rozlicza się w grudniu.
Do dyspozycji dowódcy
W nowym rozporządzeniu
określono wysokość fundu-
szu na nagrody uznaniowe
i zapomogi dla żołnierzy za-
wodowych, a także źródła je-
go finansowania.
W Dzienniku Ustaw nr 45 z 24
marca 2010 r. opublikowano
rozporządzenie ministra obro-
ny narodowej z 4 marca 2010 r.
w sprawie wysokości funduszu
na nagrody uznaniowe i zapo-
mogi dla żołnierzy zawodo-
wych. Rozporządzenie to we-
szło w życie z dniem ogłoszenia,
z mocą od 1 stycznia 2010 r.
Minister obrony narodowej
może z własnej inicjatywy
przekazać do dyspozycji
dowódcy jednostki woj-
skowej środki funduszu
pozostające w jego dyspo-
zycji, z przeznaczeniem na
nagrody uznaniowe dla
żołnierzy zawodowych
pełniących zawodową
służbę wojskową w bezpo-
średnio podległej mu jed-
nostce wojskowej, w tym
również pozostającym
w rezerwie kadrowej lub
dyspozycji.
Minister obrony narodowej
może z własnej inicjatywy prze-
kazać do dyspozycji dowódcy
jednostki wojskowej środki fun-
duszu pozostające w jego dys-
pozycji, z przeznaczeniem na
nagrody uznaniowe dla żołnie-
rzy zawodowych pełniących za-
wodową służbę wojskową
w bezpośrednio podległej mu
jednostce wojskowej, w tym
również pozostającym w rezer-
wie kadrowej lub dyspozycji,
a także pełniącym służbę
w podległych mu jednostkach
wojskowych niższego szczebla.
Fundusz, o którym mowa we
wspomnianym par. 2 ust. 2 pkt
2 rozporządzenia, może zostać
zwiększony o odpis z zysku, nie
więcej niż o 2,5 proc. środków
pieniężnych wydatkowanych
na uposażenia żołnierzy zawo-
dowych w poprzednim roku
kalendarzowym.
Zwiększenia funduszu, o któ-
rym mowa w par. 2 ust. 2 pkt 2,
dokonuje się po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego
jednostki wojskowej.
Uprawnienia ministra
Wysokość funduszu, o którym
mowa we wspomnianym już
par. 2 ust. 1 rozporządzenia,
może być podwyższona przez
ministra obrony narodowej
w ciągu roku kalendarzowego
o niewykorzystane środki na
uposażenie i dodatkowe uposa-
żenie roczne żołnierzy zawo-
dowych oraz pozostawiona do
jego dyspozycji.
Nagrody uznaniowe i zapomogi
Rozporządzenie wydane zo-
stało na podstawie art. 84 ust.
2 ustawy z 11 września 2003 r.
o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz.U. z 2008 r. nr
141, poz. 892 z późn. zm.).
Określa ono wysokość fundu-
szu na nagrody uznaniowe i za-
pomogi (nazywanego dalej fun-
duszem) oraz źródła jego finan-
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony
narodowej z 4 marca 2010 r.
w sprawie wysokości funduszu na
nagrody uznaniowe i zapomogi dla
żołnierzy zawodowych (Dz.U. nr
45, poz. 264).
ministra obrony narodowej
– w wysokości 1,0 proc. okre-
ślonych w ustawie budżeto-
wej środków na uposażenia
żołnierzy zawodowych w da-
nym roku kalendarzowym
środki finansowe jednostek
wojskowych niebędących
państwowymi jednostkami
budżetowymi – dla żołnierzy
274241105.006.png 274241105.007.png 274241105.008.png 274241105.009.png 274241105.010.png 274241105.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin