GAZETA PRAWNA z 9 kwietnia 10 (nr 69).pdf

(2333 KB) Pobierz
dgp069_k01.qxd
Piątek–niedziela 9–11 kwietnia 2010 nr 69 (2700) www.gazetaprawna.pl
DZIŚ:
Jak uzyskać odszkodowanie za słupy energetyczne
stojące na naszej działce > B 10
W PONIEDZIAŁEK:
O czym pamiętać,
korzystając
z ulg mieszkaniowych
W NUMERZE
Telefon na kartę
W gminach
bez nadgodzin
Niższy podatek od
zrujnowanego budynku.
Budynek zajęty na działal-
ność gospodarczą, który
nie jest wykorzystywany
z powodu złego stanu tech-
nicznego, podlega niższej
stawce podatku od nieru-
chomości.
> B 2 Podatki
Kara umowna jest
kosztem podatkowym.
Kara umowna za zerwanie
umowy najmu może być
kosztem podatkowym, gdy
przedsiębiorca wykaże, że
spowoduje to zwiększenie
przychodów lub ogranicze-
nie kosztów.
> B 3 Podatki
jak z abonamentem
Aby uniknąć kar, gminy
muszą zmienić regulaminy
i przestać płacić za nadgo-
dziny. Tak twierdzi Główny
Inspektor Pracy. Samorzą-
dy wciąż jednak nie wiedzą,
czy nie złamią prawa, jeśli
dodatkowo nie będą wyna-
gradzać urzędników za pra-
cę po godzinach. Inaczej niż
PIP uważa bowiem Mini-
sterstwo Pracy i Polityki
Społecznej czy Kancelaria
Premiera.
Użytkownicy pre-paidów uzyskają prawa abonentów sieci komórkowych
Daria Stojak
daria.stojak@infor.pl
skiego Trybunału Sprawie-
dliwości Polska miała czas
do końca stycznia 2010 r. Ko-
misja Europejska już wcze-
śniej wszczęła postępowanie
restrykcyjne wobec Polski,
która nie dostosowała się do
wyroku – tłumaczyła Dzien-
nikowi Gazecie Prawnej
Magdalena Gaj, podsekre-
tarz stanu w Ministerstwie
Infrastruktury.
– Wszystkie te nowe obo-
wiązki generują oczywiście
ogromne koszty – komentuje
zmiany Marcin Gruszka,
rzecznik prasowy Play.
Dobrą wiadomością dla
użytkowników pre-paid jest
jednak to, że po wejściu w ży-
cie nowelizacji będą oni mo-
gli bezpłatnie identyfikować
rozmowy przychodzące, te-
raz za taką usługę muszą do-
datkowo płacić. Będą też mo-
gli umieszczać swoje dane
w książkach telefonicznych.
Obowiązująca w Polsce de-
finicja abonenta jest sprzecz-
na z unijną dyrektywą ramo-
wą, zgodnie z którą określe-
nie abonent powinno doty-
czyć każdej osoby prawnej
lub fizycznej, która jest stro-
ną umowy z operatorem udo-
stępniającym publicznie
usługi łączności elektronicz-
nej o świadczeniu takich
usług. W konsekwencji osoby
zawierające umowy w innej
formie, a więc np. kupując
kartę pre-paid, są dziś pozba-
wione uprawnień przyznawa-
nych abonentom w dyrekty-
wach unijnych o łączności
elektronicznej.
AR
Każdy posiadacz telefonu
komórkowego na kartę, który
udostępni swoje dane, będzie
otrzymywał bezpłatnie wykaz
wykonanych usług telekomu-
nikacyjnych. Będą w nim za-
warte informacje o zrealizo-
wanych płatnych połącze-
niach, czyli billing wraz z fak-
turą. Klient będzie miał też
prawo do darmowego bloko-
wania niechcianych połączeń.
Operatorzy telefonii komór-
kowej będą musieli dostar-
czać cenniki, regulaminy
świadczenia usług oraz umo-
wę na piśmie wszystkim oso-
bom korzystającym z telefo-
nu na kartę, które zrezygnu-
ją z anonimowości i podadzą
operatorowi swoje dane.
> B 5 Sprzeczne przepisy
o wynagradzaniu
Inspektorzy
przeciągają
kontrole
Kiedy odliczyć koszty
kredytu na zakup akcji.
Odsetki i prowizje od kredy-
tu na zakup akcji są kosz-
tem przypadającym pro-
porcjonalnie na część kre-
dytu, która została faktycz-
nie wydatkowana na ten cel.
> B 4 Podatki
Pięć lat na rewizję
przez audytora. Pięcio-
letni termin wykonywania
czynności rewizji finanso-
wej przez kluczowego bie-
głego liczy się od wejścia
w życie przepisów ustawy
o biegłych. Nie dotyczy to
zakładów ubezpieczeń.
> B 4 Podatki
Nauka zawodu
za pieniądze z Unii.
Instruktorzy praktycznej
nauki zawodu oraz nauczy-
ciele przedmiotów zawo-
dowych mogą odbyć finan-
sowane przez UE staże
w przedsiębiorstwach.
> B 6 Praca
Rzecznik patentowy
z adwokatem i doradcą
w jednej kancelarii.
Doradcy podatkowi będą
mogli wchodzić w spółki
z adwokatami, radcami
prawnymi i biegłymi rewi-
dentami. Takie same
możliwości będą mieli
rzecznicy patentowi.
> B 8 Prawo
Nieujawnienie
dochodów kosztuje.
Podatnik, który nie ujawnił
wszystkich bądź części
dochodów, musi liczyć się
z kosztownymi konsekwen-
cjami. Od zatajonego
dochodu trzeba zapłacić
75-proc. PIT.
> B 11 DGP radzi
Wczoraj w trybie pilnym
Sejm uchwalił nowelizację
prawa telekomunikacyjnego,
która dostosowuje polską de-
finicję abonenta do wyroku
ETS.
– Zgodnie z prawem na wy-
konanie wyroku Europej-
Sprawozdanie Minister-
stwa Finansów z kontroli
skarbowych przeprowadzo-
nych w 2009 roku wskazu-
je pozytywną tendencję –
z roku na rok spada liczba
kontroli długotrwałych. Za
takie należy uważać te, któ-
rych czas trwania przekro-
czył sześć miesięcy. W 2009
roku na 10 168 wszystkich
kontroli skarbowych 1462 –
czyli około 10 proc. – były
długotrwałe. Zdarzają się
kontrole, które trwają kil-
ka, a nawet kilkanaście
miesięcy.
> B 7 Kto zapłaci za dodatkowe
obowiązki operatorów telekomu-
nikacyjnych
ROMAN JARZĄBEK o naruszeniach prawa przez korporacje taksówkarzy
Kontrola cen taksówek nie chroni pasażerów przed zmowami
EM
Czy miasto może zagwaran-
tować pasażerom, że wsia-
dając do taksówki, nie zo-
staną naciągnięci?
W myśl ustawy o transporcie
drogowym rady gmin mogą
ustalić stawki maksymalne
za przejazd taksówką, a tak-
że limity wydawania nowych
licencji na taksówki. Jest to
jednak prawo, a nie obowią-
zek. Moim zdaniem większą
pewność na rynku daje kon-
sumentom określenie cen
maksymalnych. Taka regula-
cja chroni zwłaszcza tury-
stów i osoby odwiedzające
dane miasto, którzy najczę-
ściej nie orientują się w re-
aliach nowego dla nich rynku.
Gdy ustalone są ceny maksy-
malne, klient nie zapłaci po-
nad pewien limit. Dlatego
wiele gmin decyduje się na
określenie maksymalnych
stawek. Jeśli taksówkarz po-
bierze w takim przypadku
wyższą opłatę, naraża się na
zarzut nieprzestrzegania
prawa miejscowego. Rozwią-
zanie to, jako że cena maksy-
malna nie jest sztywna, nie
przeszkadza w konkurowa-
niu poszczególnych korpora-
cji i pobieraniu przez nie niż-
szych cen. Tak zresztą dzieje
się w większości miast, może
z wyjątkiem Wrocławia.
dziej przyjazny dla konsu-
mentów?
Po pierwsze, z prawa drogowe-
go powinien zniknąć przepis,
który pozwala gminie ustalić
limit wydawania nowych licen-
cji w danym roku. Regulacje
powinny iść w kierunku za-
ostrzenia kryteriów jakościo-
wych, a nie ingerowania w licz-
bę taksówek. Po drugie, na
rynku przewozu osób ceny
uzależniane są często od tzw.
stref. Często taki sztuczny po-
dział jest problemem, zwłasz-
cza jeśli chodzi o aglomeracje,
np. śląską lub trójmiejską.
Gminy powinny porozumie-
wać się w tej kwestii między
sobą. Uregulowania wymaga
też kwestia oznaczania samo-
chodów używanych przez
przedsiębiorców trudniących
się okazjonalnym przewozem
osób, a także miejsc postojów
takich przewoźników.
> B 2 Jak sobie radzić
z przeciągającą się kontrolą
Trzy testy
po VI klasie
Czy ustalanie przez gminy
cen maksymalnych eliminu-
je możliwości zawarcia zmo-
wy cenowej?
Przykład taksówkarzy ze
Szczecina, którzy wcześniej
także zostali ukarani za zmo-
wę cenową, pokazuje, że nie.
W mieście tym rada gminy
ustaliła ceny maksymalne na
dość wysokim poziomie. Cho-
dziło o to, żeby taksówkarze
mieli pewną rezerwę, tak aby
mogli swobodnie stosować
upusty. I przez pewien czas
tak było. Później jednak kor-
poracje taksówkowe zmówiły
się i od pewnego dnia wszyst-
kie przestały stosować jakie-
kolwiek rabaty. De facto nie
przekroczyły ceny maksymal-
nej, ale naruszyły prawo, gdyż
ograniczyły konkurencję, eli-
minując możliwość wzajem-
nej rywalizacji cenowej na niż-
szym poziomie niż ten okre-
ślony przez radę miasta.
Centralna Komisja Egza-
minacyjna chce, aby szósto-
klasiści zamiast jednego te-
stu pisali trzy. Jednym
z nich będzie na pewno
sprawdzian z języka obcego.
Ciągle jednak nie wiadomo,
czy będzie test polonistycz-
ny i matematyczny czy hu-
manistyczny i matematycz-
no-przyrodniczy. Pierwsze
rozwiązanie oznaczałoby, że
nie będzie sprawdzana wie-
dza historyczna i przyrod-
nicza. Nauczyciele tych
przedmiotów twierdzą, że
to dyskryminacja.
jgo
Co można by było zmienić
na rynku usług taksówkar-
skich, aby stał się on bar-
Roman Jarząbek
dyrektor Delegatury UOKiK
w Gdańsku
> B 5 Jak przebiegał
tegoroczny sprawdzian
275478983.060.png 275478983.071.png 275478983.081.png 275478983.092.png 275478983.001.png 275478983.011.png 275478983.012.png 275478983.013.png 275478983.014.png 275478983.015.png 275478983.016.png 275478983.017.png 275478983.018.png 275478983.019.png 275478983.020.png 275478983.021.png 275478983.022.png 275478983.023.png 275478983.024.png 275478983.025.png 275478983.026.png
B 2
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9–11 kwietnia 2010 nr 69 (2700) www.gazetaprawna.pl
W SKRÓCIE:
PROCEDURY Uprawnienia urzędów kontroli skarbowej
Dokumentowanie
ulgi internetowej
Komisja Przyjazne Państwo rozpatry-
wała nowe wnioski dotyczące zmian
przepisów podatkowych. Wśród po-
mysłów, którymi będą zajmować się
posłowie, jest propozycja rezygnacji
z dokumentowania ulgi internetowej
fakturami VAT. Podatnik mógłby
przedstawiać inne dowody ponosze-
nia wydatków na sieć, np. pocztowe
dowody wpłaty czy poświadczenia do-
konania przelewów bankowych.
Więcej www.sejm.gov.pl
Coraz mniej długich kontroli
Ponad 10 proc. kontroli skarbowych w 2009 roku trwało przynajmniej sześć miesięcy
Kontrole długotrwałe najczęściej dotyczą e-handlu i ukrywanych dochodów
Eksperci radzą: współpraca z fiskusem skróci okres sprawdzania podatników
Dyżury podatkowe
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ję-
drzejowie organizuje 10 i 24 kwietnia
w godz. 9.00–13.00 oraz w ostatnim
tygodniu kwietnia do godz. 18.00 dy-
żury podatkowe. Podczas dyżurów
będzie można uzyskać informacje do-
tyczące rozliczenia rocznego PIT za
2009 rok oraz zwrotu VAT z tytułu
wydatków mieszkaniowych.
Więcej www.izba-skarbowa.kielce.pl
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
– 10 proc. kontroli, które zo-
stały uznane za długotrwałe
w 2009 roku, to znikoma licz-
ba w porównaniu z liczbą pro-
wadzonych kontroli ogółem,
szczególnie że z roku na rok
liczba ta maleje – ocenia nasza
rozmówczyni z MF.
Innego zdania są eksperci.
Według nich dobrze, że liczba
kontroli długotrwałych z roku
na rok spada. Jednak 10 proc.
to nadal sporo.
wszczęte i niezakończone do
marca 2009 r. (które były pro-
wadzone na podstawie wcze-
śniejszych, mniej rygorystycz-
nych przepisów) musiały zo-
stać zakończone w terminie 60
dni od dnia wejścia w życie
marcowej nowelizacji ustawy
o swobodzie działalności go-
spodarczej.
Na długość czynności inspek-
torów skarbowych z pewno-
ścią wpływ miała także popra-
wa typowania podmiotów do
kontroli oraz dysponowanie
coraz nowocześniejszymi na-
rzędziami do sprawdzania po-
datników, np. programami
komputerowymi.
Prowadzisz działalność gospo-
darczą w internecie lub nie
ujawniłeś przed urzędem skar-
bowym wszystkich uzyskanych
dochodów? Zawitała do ciebie
kontrola skarbowa? Możesz być
pewien, że urzędnicy zabawią
u ciebie przynajmniej sześć mie-
sięcy. Wszystko dlatego, że kon-
trole długotrwałe najczęściej
dotyczą spraw e-handlu i nie-
ujawnionych źródeł przychodu.
Wiesława Drożdż z Minister-
stwa Finansów wyjaśnia, że
badanie obrotów, wykonanych
transakcji czy sprawdzanie de-
klarowanych przez podatnika
źródeł przychodu jest proce-
sem długotrwałym, ponieważ
wymaga uzyskania wielu infor-
macji pozostających w dyspo-
zycji innych podmiotów. Uzy-
skanie odpowiedzi, np. od ad-
ministratora internetowego na
temat liczby dokonanych
transakcji za badany okres –
wymaga odpowiednio dłuższe-
go czasu niż w kontroli doku-
mentów pozostających w dys-
pozycji podatnika.
– Takie sprawy są traktowa-
ne w sposób szczególny, ponie-
waż trafiają pod dodatkowy
monitoring pozwalający kon-
trolować przyczyny długiego
okresu ich prowadzenia –
stwierdza Wiesława Drożdż.
W 2009 roku na 10 168
wszystkich kontroli 1462 były
kontrolami długotrwałymi.
Kontrolami długotrwałymi są
te, których okres prowadzenia
przekracza sześć miesięcy.
W 2008 roku nastąpił 35-proc.
spadek kontroli długotrwałych
w stosunku do roku poprzed-
niego, a w 2009 roku nastąpił
dalszy spadek o kolejne 12 proc.
NOWOŚĆ DGP:
Przedłużanie czynności
Sprawozdanie MF z kontroli
skarbowych przeprowadzo-
nych w 2009 roku wskazuje na
bardzo pozytywną statystykę
– z roku na rok spada liczba
kontroli długotrwałych. Zda-
niem Agnieszki Tałasiewicz,
partnera w Ernst & Young, to
informacja, która ucieszy
wszystkich podatników, którzy
wiedzą, jak ciężko jest pogo-
dzić codzienne prowadzenie
biznesu z kontrolą, i to w do-
datku długotrwałą.
Problem jednak w tym, że na-
dal zdarzają się kontrole, któ-
re trwają kilka, a nawet kilka-
naście miesięcy. Joanna Patyk,
doradca podatkowy w BDO,
podaje, że w swojej praktyce
spotkała się z kontrolami skar-
bowymi trwającymi wiele mie-
sięcy. Niektóre z nich przekro-
czyły nawet rok.
– Najczęściej przedłużenie
kontroli przez organ kontroli
wynika bądź ze skomplikowa-
nego stanu faktycznego spo-
tkanego w danym podmiocie,
bądź ze zbyt dużej ilości mate-
riału podlegającego kontroli
– tłumaczy Joanna Patyk.
Taka sytuacja jest bardzo
niekorzystna dla kontrolowa-
nego, gdyż jest on przez długi
okres obciążony dodatkowymi
obowiązkami nałożonymi na
Amortyzacja
dla
niewtajemniczonych
Zobacz:
www.gazetaprawna.pl
niego w związku z kontrolą,
np. składaniem dodatkowych
wyjaśnień lub dostarczaniem
kolejnych dokumentów.
– Pozostaje więc dobrze zor-
ganizować swoją działalność
na czas kontroli i otwarcie roz-
mawiać z kontrolującymi o ich
planach co do przebiegu kon-
troli w kontekście naszych
priorytetów biznesowych – ra-
dzi Agnieszka Tałasiewicz.
Będzie mniej kontroli
Na zmniejszenie liczby kontro-
li długotrwałych powinny
wpłynąć zmiany przepisów
ustawy o kontroli skarbowej,
które wejdą w życie za ponad
trzy miesiące. Joanna Patyk
podkreśla, że ustawodawca
dokonał zmiany art. 24 ustawy
o kontroli skarbowej. Z nowe-
lizacji wynika, że w przypad-
ku kontroli długotrwałych, tj.
takich, których okres trwania
przekroczył sześć miesięcy, li-
cząc od momentu wszczęcia
postępowania kontrolnego, nie
nalicza się odsetek za zwłokę
od zaległości podatkowych,
począwszy od dnia przekro-
czenia tego terminu. Ustawo-
dawca doprecyzował też, że
nie dotyczy to opóźnień, do
których przyczynił się sam
kontrolowany lub jego przed-
stawiciel, a także sytuacji gdy
opóźnienie powstało z przy-
czyn niezależnych od kontro-
lującego. Nowelizacja ustawy
wejdzie w życie 1 lipca 2010 r.
i zapewne także przyczyni się
do zmniejszenia czasu trwania
kontroli skarbowych.
Konsultacje podatkowe
Pracownicy Izby Skarbowej w Gdań-
sku wezmą udział 14 kwietnia w godz.
9.00–14.00 w konsultacjach podatko-
wych w siedzibie Centrum Integracja
Gdynia przy ul. Traugutta 2.
Więcej www.is.gdansk.pl
Punkt informacyjny
W związku trwającą akcją rozliczeń
rocznych za 2009 rok naczelnik Urzę-
du Skarbowego w Braniewie urucho-
mił pod numerem 55 244–10–27 stały
telefoniczny punkt informacyjny.
Więcej www.olsztyn.is.gov.pl
Przyczyny zmian
Dane resortu finansów nie
wskazują, jakie czynniki spo-
wodowały spadek liczby kon-
troli długotrwałych. Szymon
Daszuta, doradca podatkowy
w kancelarii Salans, przypusz-
cza, że oprócz usprawnienia
procesu kontroli podstawową
przyczyną tego stanu rzeczy
było wejście w życie w marcu
2009 r. wielu istotnych ograni-
czeń co do liczby i czasu kon-
troli przewidzianych w przepi-
sach ustawy o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej. W tym
zakresie zwrócić uwagę nale-
ży w szczególności na przepisy,
zgodnie z którymi kontrole
System celny
Ministerstwo Finansów poinformowało,
że 17 kwietnia zaplanowana została prze-
rwa techniczna w działaniu systemu cel-
nego NCTS. Odbieranie komunikatów
zostanie wyłączone o godz. 6.00, a całko-
wite wyłączenie nastąpi o godz. 8.00.
System zostanie uruchomiony ponownie
o godz. 20.00.
Więcej www.mf.gov.pl
miesięcy
to minimalny
okres
prowadzenia
kontroli
długotrwałej
Nowy podatek w Bułgarii
Od 2010 roku weszły w życie przepisy
zmieniające sposób opodatkowania
dystrybucji tzw. ukrytych dywidend
w Bułgarii. Wypłaty na rzecz zagra-
nicznych udziałowców opodatkowane
są 5-proc. podatkiem źródłowym.
Więcej www.informacjeipodatki.pl
ROZLICZENIA WSA w Warszawie o nieruchomościach
Zrujnowany budynek gospodarczy jest objęty niższym podatkiem
Wymiana informacji
Rząd Kajmanów zobowiązał się do pod-
pisania kolejnych 16 umów o wymianie
informacji podatkowych z krajami o du-
żym znaczeniu gospodarczym. Do tej
pory Kajmany zawarły 14 takich umów.
Więcej www.informacjeipodatki.pl
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
prowadzenie działalności
gospodarczej podatkiem
od nieruchomości ma
wpływ jego stan technicz-
ny. W sytuacji gdy budynek
jest w złym stanie technicz-
nym i nie może być wyko-
rzystywany w działalności
gospodarczej, należy go
opodatkować według staw-
ki jak dla budynków pozo-
stałych.
Oznacza to znaczne obni-
żenie podatku. Taka kwali-
fikacja i zastosowanie niż-
szej stawki znajduje opar-
cie w ustawie z 12 stycznia
1991 r. o podatkach i opła-
tach lokalnych (t.j. Dz.U.
z 2006 r. nr 121, poz. 844
z późn. zm.). Jest to – jak
dodał sąd – jedyna ulga dla
właściciela nieruchomości,
która jest w złym stanie
technicznym.
Sąd uzasadniał, że art. 7
wspomnianej ustawy nie
przewiduje zwolnienia
z podatku dla budynków,
które nie mogą ze wzglę-
dów technicznych być wy-
korzystywane do działal-
ności. Ponadto ustawa
określa, że obowiązek po-
datkowy w podatku od nie-
ruchomości ciąży na wła-
ścicielu.
Skarżący podnosił, że
uprawnione organy odstą-
piły od obmiaru spornego
budynku ze względu na za-
grożenie zdrowia i życia.
Organ podatkowy ustalił
więc należny podatek na
podstawie wcześniej spo-
rządzonego operatu sza-
cunkowego. Skarżący nie
zgadzał się z ustaleniem
podatku według stawki dla
budynków pozostałych.
Twierdził, że taki budynek
w ogóle nie powinien być
opodatkowany.
Z wyroku WSA w War-
szawie wynika, że w sytu-
acji, gdy budynek nie nada-
je się do użytkowania oraz
remontu, należy go wybu-
rzyć. Dopiero wtedy prze-
stanie istnieć podstawa do
naliczenia podatku od nie-
ruchomości. Wyrok jest
nieprawomocny.
Sygn. akt III SA/Wa 1880/09
ORZECZENIE
Budynek zajęty na dzia-
łalność gospodarczą,
który nie jest wykorzy-
stywany z powodu złego
stanu technicznego, pod-
lega niższej stawce po-
datku od nieruchomości.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie
orzekł, że na opodatkowa-
nie budynku zajętego na
Umowa międzynarodowa
W marcu Mołdawia i Kuwejt zawarły
umowę o unikaniu podwójnego opo-
datkowania dochodu i majątku. Umo-
wa wzorowana na Modelowej Kon-
wencji OECD została zawarta
w trzech wersjach językowych: moł-
dawskiej, arabskiej i angielskiej.
Więcej www.informacjeipodatki.pl
275478983.027.png 275478983.028.png 275478983.029.png 275478983.030.png 275478983.031.png 275478983.032.png 275478983.033.png 275478983.034.png 275478983.035.png 275478983.036.png 275478983.037.png 275478983.038.png 275478983.039.png 275478983.040.png 275478983.041.png 275478983.042.png 275478983.043.png 275478983.044.png 275478983.045.png 275478983.046.png 275478983.047.png 275478983.048.png 275478983.049.png 275478983.050.png 275478983.051.png 275478983.052.png 275478983.053.png 275478983.054.png 275478983.055.png 275478983.056.png 275478983.057.png 275478983.058.png 275478983.059.png 275478983.061.png 275478983.062.png 275478983.063.png 275478983.064.png 275478983.065.png 275478983.066.png 275478983.067.png 275478983.068.png 275478983.069.png 275478983.070.png 275478983.072.png
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna 9–11 kwietnia 2010 nr 69 (2700) www.gazetaprawna.pl
B 3
AKADEMIA PODATKOWA CZ. 943
www.gazetaprawna.pl/akademia_podatkowa
Czym różnią się
dwie unijne zasady
proporcjonalności
trafnie opisuje tę zasadę pro-
porcjonalności ETS w wyroku
w sprawie Sosnowska (C-
25/07): państwa członkow-
skie muszą zgodnie z zasadą
proporcjonalności stosować
środki, które umożliwiając im
efektywne osiąganie takiego
celu, jednocześnie w jak naj-
mniejszym stopniu zagrażają
celom i zasadom wynikają-
cym z odpowiednich przepi-
sów wspólnotowych, takim
jak zasada podstawowa pra-
wa do odliczenia VAT. Z orze-
czenia tego wynika również,
że niezgodne z zasadą pro-
porcjonalności są takie środki
prawne mające na celu zwal-
czanie nadużyć podatkowych,
które uniemożliwiają podatni-
kom uwolnienie się od ich sto-
sowania, nawet jeśli wykażą
brak ryzyka takich nadużyć
w ich przypadku.
Druga z tych zasad jest to za-
sada proporcjonalności VAT.
Wynika z art. 1 Dyrektywy
2006/112, zgodnie z którym
zasada wspólnego systemu
VAT polega na zastosowaniu
do towarów i usług ogólnego
podatku konsumpcyjnego do-
kładnie proporcjonalnego do
ceny towarów i usług, nieza-
leżnie od liczby transakcji,
które mają miejsce w procesie
produkcji i dystrybucji po-
przedzającym etap obciąże-
nia tym podatkiem.
Z zasady tej wynika, że VAT
powinien być dokładnie pro-
porcjonalny do ceny towarów
i usług, co ma znaczenie
przede wszystkim w kontek-
ście obliczania podstawy opo-
datkowania. Pochodną tej za-
sady jest prawo podatnika do
obniżania obrotu w przypadku
obniżenia ceny, aby po korek-
cie podatek był nadal propor-
cjonalny do faktycznej ceny.
Warto przy tym zauważyć, że
obecne przepisy dotyczące
korekty obrotu zawarte w art.
29 ust. 4a ustawy o VAT (uza-
leżniające jego obniżenie od
uzyskania potwierdzenia od-
bioru faktury korygującej
przez nabywcę) poprzez swój
nadmierny rygoryzm nie dość,
że naruszają pierwszą z opisa-
nych zasad proporcjonalności
(będącą zasadą ogólną prawa
wspólnotowego), to naruszają
też drugą z omawianych za-
sad – proporcjonalność VAT.
Not. EM
W prawie unijnym dosyć
niefortunnie istnieją dwie
różne zasady, które nazy-
wają się tak samo: zasada
proporcjonalności. Na
czym one polegają?
Jerzy Martini
doradca podatkowy,
Baker & McKenzie
Jedna z nich jest zasadą ogól-
ną (podstawową) prawa unij-
nego wynikającą z art. 5 Trak-
tatu Unii Europejskiej. Bardzo
PODATKI 2009 PIT Rozliczenia dochodów osób małoletnich
Egzekucję podatku można
przeprowadzić z majątku dziecka
PROCEDURY IS w Warszawie o zaliczkach
Płatnik potrąci wynagrodzenie
za terminową wpłatę PIT
Ewa Konderak
gp@infor.pl
poz. 2065) przysługuje wyna-
grodzenie z tytułu terminowe-
go wpłacania podatków, wy-
noszące 0,3 proc. kwoty po-
branych podatków.
Przepisy nie nakazują płatni-
kom potrącania należnego wy-
nagrodzenia w tym samym
miesiącu, w którym wpłacili
pobrany podatek, ani nie okre-
ślają terminu, w jakim upraw-
nienie może być zrealizowane.
Nie ma przeciwwskazań do
potrącania wynagrodzeń raz
na kwartał czy też raz do ro-
ku. Należy jednak przyjąć, że
uprawnienie to przysługuje
przez cały okres istnienia zo-
bowiązania podatkowego,
a więc do upływu terminu je-
go przedawnienia. Trzeba pa-
miętać, że zobowiązanie po-
datkowe przedawnia się
z upływem pięciu lat, licząc od
końca roku kalendarzowego,
w którym upłynął termin płat-
ności podatku.
Interpretacja indywidualna dyrek-
tora Izby Skarbowej w Warszawie
z 25 marca 2010 r. (nr IPPB2/415-
11/10-3/MK1).
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
– Dochody z pracy małolet-
niego, z przedmiotów odda-
nych mu do swobodnego użyt-
ku oraz stypendiów są u niego
opodatkowane odrębnie i wy-
kazywane w odrębnym zezna-
niu podatkowym – przypomi-
na dr Janusz Orłowski, radca
prawny z Kancelarii Nowa-
kowski i Wspólnicy.
Po wypełnieniu zeznania rocz-
nego może się okazać, że zalicz-
ki na podatek zostały pobrane
w niewystarczającej kwocie
i trzeba dopłacić. Niezapłace-
nie podatku w terminie skutku-
je powstaniem zaległości po-
datkowej. Janusz Orłowski pod-
kreśla, że jeżeli nie zostanie za-
płacony podatek wynikający
z odrębnego zeznania podatko-
wego małoletniego, to egzeku-
cję tego zobowiązania przepro-
wadza się z jego majątku.
W przypadku doliczenia do-
chodów małoletnich do do-
chodów rodziców wpływa to
na sumę ich dochodów opo-
datkowanych według skali.
Z zeznania wynika tylko jed-
no zobowiązanie podatkowe.
Nie ma znaczenia, jak rozlicza
się dorosły, który uwzględnia
dochody małoletniego w swo-
odpowiedzialność za stosow-
ną do wysokości dochodów
kwotę podatku należy przypi-
sać małoletniemu – dodaje
Janusz Orłowski.
Przypomnijmy jeszcze zasa-
dy doliczania dochodów mało-
INTERPRETACJA
Płatnik może potrącić należ-
ne wynagrodzenie z tytułu
wpłaty zaliczek na PIT jedy-
nie do upływu terminu
przedawnienia podatku.
Izba Skarbowa w Warsza-
wie wyjaśniła, kiedy płatni-
kowi przysługuje wynagro-
dzenie od terminowo pobra-
nych i wpłaconych zaliczek
na podatek dochodowy.
W analizowanym przez izbę
przypadku bank wypłaca
wynagrodzenia i odprowa-
dza od nich należne zaliczki
na PIT. Bank chciałby
w związku z terminowym
wpłacaniem zaliczek pobie-
rać sobie wynagrodzenie.
Płatnikom zgodnie z rozpo-
rządzeniem ministra finan-
sów z 24 grudnia 2002 r.
w sprawie wynagrodzenia
płatników i inkasentów pobie-
rających podatki na rzecz bu-
dżetu państwa (Dz.U. nr 240,
Małoletnie dziecko, które
samodzielnie złożyło ze-
znanie roczne, odpowia-
da za podatek własnym
majątkiem.
Dochody małoletnich dzieci,
podlegające opodatkowaniu
w Polsce, dolicza się do docho-
dów rodziców. Dotyczy to za-
równo dochodów dzieci wła-
snych, jak i przysposobionych,
do momentu ukończenia
przez nie 18 lat. W takim przy-
padku małoletni nie składa
własnego zeznania rocznego.
Jego dochody są wykazywane
w rocznym zeznaniu podatko-
wym rodziców. Zasada ta nie
ma jednak zastosowania, jeże-
li rodzicom nie przysługuje
prawo pobierania pożytków
ze źródła przychodów dziec-
ka. Nie jest to jedyny wyjątek.
DGP ma honorowy
patronat nad akcją
Szybki PIT Izby
Skarbowej
w Warszawie
22 dni
zostały do rozliczenia
PIT za 2009 rok
letnich do dochodów rodziców
w zależności od sytuacji, w ja-
kiej znajdują się dorośli podat-
nicy. Jeżeli małżonkowie pod-
legają odrębnemu opodatko-
waniu, to dochody małoletnich
dzieci dolicza się po połowie do
dochodów rodziców. Nie doty-
czy to rodziców, wobec któ-
rych orzeczono separację.
Wtedy dochody małoletniego
dolicza się do dochodów wy-
chowującego go rodzica.
im zeznaniu rocznym (tzn.
łącznie z małżonkiem, odręb-
nie czy jako osoba samotnie
wychowująca dziecko). Obo-
wiązkowi podatkowemu pod-
legają zarówno rodzice, jak
i małoletnie dzieci, a z ustawy
podatkowej nie wynika ich so-
lidarna odpowiedzialność.
– Choć formalnie, na podsta-
wie zeznania, obowiązani do
zapłaty są rodzice, to jednak
PIT Konsekwencje zerwania umowy najmu
Kara umowna stanowi koszt podatkowy
PODATKI Odpowiedzialność karna skarbowa
Zarząd spółki odpowiada
za przestępstwa podatkowe
Powstało
nowe centrum
outsourcingu
kiego wydatku w tzw. negatyw-
nym katalogu kosztów.
Dodaje też, że kara za odstą-
pienie od umowy może być
kosztem podatkowym, jeżeli
podatnik wykaże, że została
poniesiona w celu osiągnięcia
przychodów lub zachowania
albo zabezpieczenia ich źró-
dła. Każdą karę umowną na-
leży jednak analizować indy-
widualnie, zwracając szczegól-
ną uwagę na przyczyny i oko-
liczności jej zapłaty.
Z ekonomicznego punktu wi-
dzenia nietrudno wskazać
przypadki, kiedy zerwanie
umowy jest dla przedsiębiorcy
korzystne, nawet po uwzględ-
nieniu konieczności zapłaty ka-
ry umownej. Anna Beneturska
zwraca uwagę, że przeniesie-
nie sklepu czy kawiarni do
atrakcyjniejszej lokalizacji po-
zwala na zwiększenie przycho-
dów w przyszłości, a zmiana
biura na mniejsze lub położone
dalej od centrum pozwala na
ograniczenie kosztów. Zapłace-
nie kary w takich sytuacjach
wydaje się racjonalnym działa-
niem przedsiębiorcy.
Do tej pory organy podatko-
we prezentowały niestety in-
ne stanowisko. Na taką posta-
wę wpływać mogły wyroki
NSA, wprost zakazujące zali-
czania do kosztów kar umow-
nych z tytułu zerwania umo-
wy, nawet gdy miało to na ce-
lu zapobieżeniu stratom. Wy-
roki te wydawano jednak, gdy
koszt uzyskania przychodu
definiowany był wąsko, tj. jako
poniesiony w celu osiągnięcia
przychodów. Opierając się na
takiej definicji, sądy uznawa-
ły, że odstąpienie od umowy
nie prowadzi do potencjalne-
go osiągnięcia przychodu,
a zatem kary umownej nie
można uznać za koszt. Po roz-
szerzeniu definicji kosztów
uzyskania przychodów sądy
zaczęły analizować kary
umowne w szerszym kontek-
ście, czego wyrazem są ko-
rzystniejsze dla podatnika wy-
roki z końca 2009 i początku
2010 roku.
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
wie umowy sprawami finan-
sowymi zajmował się dorad-
ca lub księgowy, jak również
zewnętrzne biuro rachun-
kowe. Jednak to na prezesie
i członkach zarządu spoczy-
wa udowodnienie, że spra-
wami finansowymi się nie
zajmowali. W przypadkach
postawienia zarzutów moż-
na powołać się na to, że czyn
bezprawny popełniono nie-
umyślnie.
– Przestrzeganie sformali-
zowanych procedur zarzą-
dzania ryzykiem podatko-
wym stanowi zabezpieczenie
dla kadry kierowniczej po-
zwalające na udowodnienie,
że naruszenie prawa podat-
kowego nie nastąpiło z winy
umyślnej członka zarządu
– zauważa Marcin Danile-
wicz, adwokat w Deloitte Le-
gal, Pasternak i Wspólnicy.
Pozwala to ograniczyć ry-
zyko wystąpienia ujemnych
dla firmy konsekwencji nie-
prawidłowego stosowania
przepisów podatkowych.
W Katowicach powstało
centrum usług wspólnych,
które będzie wspierać
usługi audytorskie.
Nowe centrum usług docelo-
wo ma zatrudniać 250 osób
i świadczyć usługi audytor-
skie w krajach Europy Środ-
kowo-Wschodniej. Jednak jak
podkreślił Paweł Pepliński,
partner zarządzający działem
Audytu PricewaterhouseCo-
opers w Polsce, głównym be-
neficjentem inwestycji będą
klienci z polskiego rynku. Wy-
bór Polski jako lokalizacji cen-
trum nie był przypadkowy.
Zdecydowała relatywnie do-
bra sytuacja gospodarcza
w 2009 roku oraz perspekty-
wy rozwojowe na nadchodzą-
ce lata. Sławomir Majman,
prezes zarządu Polskiej Agen-
cji Informacji i Inwestycji Za-
granicznych, obecny na
otwarciu centrum, przyznał,
że w ostatnim czasie Polska
stała się prawdziwym cen-
trum usług i outsourcingu dla
całej Europy.
Jeśli przedsiębiorca wyka-
że, że zerwanie umowy naj-
mu spowodowało zwiększe-
nie przychodów lub ograni-
czenie jego kosztów, to kara
umowna może być kosztem
podatkowym.
Przedsiębiorcy prowadzący
działalność w wynajmowa-
nych lokalach często decydu-
ją się na przedterminowe roz-
wiązanie umowy najmu. Nie-
które umowy przewidują jed-
nak, że w takiej sytuacji
najemca zobowiązany jest za-
płacić wynajmującemu karę
umowną.
Czy kara umowna będzie
kosztem przedsiębiorcy? Zda-
niem Anny Beneturskiej, kon-
sultanta w TPA Horwath Sztu-
ba Kaczmarek, o możliwości
zaliczenia określonego wydat-
ku do kosztów podatkowych
przesądza istnienie związku
przyczynowo-skutkowego po-
między wydatkiem a przycho-
dem oraz niefigurowanie ta-
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
Za przestępstwa skarbo-
we spółek odpowiada
prezes zarządu, chyba
że udowodni, że nie on
zajmował się sprawami
finansowymi.
Odpowiedzialność na grun-
cie kodeksu karnego skar-
bowego ponoszą tylko oso-
by fizyczne. W przypadku
gdy podatnikiem jest osoba
prawna, odpowiedzialność
poniesie osoba zajmująca
się sprawami gospodarczymi
spółki. Może ona działać na
podstawie kodeksu spółek
handlowych lub umowy. Or-
gany mogą również samo-
dzielnie ustalić, kto ponosi
faktyczną odpowiedzial-
ność. Zazwyczaj odpowiada
prezes spółki, chyba że w re-
gulaminie powierzono te za-
dania innemu członkowi za-
rządu. Prezes nie będzie od-
powiadał, jeżeli na podsta-
Pisaliśmy o tym
Jak ewidencjonować kary
umowne – DGP nr 41/2010
ŁZ
275478983.073.png 275478983.074.png 275478983.075.png 275478983.076.png 275478983.077.png
 
B 4
Podatki
Dziennik Gazeta Prawna
9–11 kwietnia 2010 nr 69 (2700) www.gazetaprawna.pl
PIT Dochody kapitałowe
Fiskus sam
ustali adres
dłużnika
Koszty kredytu na zakup akcji są odliczane częściowo
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
korzystając ze środków kredy-
towych, ale ze względu na wy-
soką redukcję zapisów otrzy-
mali tylko część akcji. Ich zobo-
wiązanie podatkowe ze sprze-
daży tak nabytych akcji obecnie
będzie wyższe niż wcześniej.
A jeśli w wyniku redukcji zapi-
sów do nabycia akcji wystarczy-
ły tylko środki gotówkowe inwe-
stora, to organy podatkowe mo-
gą kwestionować możliwość za-
liczenia do kosztów tych
wydatków proporcjonalnych.
Zdaniem Roberta Moraw-
skiego, eksperta podatkowego
w CDM Pekao, jeśli przyjąć,
zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38b
ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2010
r. nr 51, poz. 307), że do kosz-
tów uzyskania przychodów
można a contrario zaliczyć za-
Przykład
Robert Morawski zwraca jed-
nak uwagę, że przepis można
też tłumaczyć inaczej. W jego
opinii, jeśli kredyt służył wy-
łącznie tzw. lewarowaniu
(zwielokrotnienie środków
i dokonanie zapisu na większą
ilość akcji), a do zakupu w wy-
niku redukcji zleceń klient wy-
korzystał tylko środki własne,
to opisane w art. 23 ust. 1 pkt
38b ustawy o PIT ograniczenie
takiego inwestora nie dotyczy.
To ograniczenie o proporcjo-
nalności dotyczy tylko kredy-
tu na zakup, a nie kredytu słu-
żącego lewarowaniu.
Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
Ograniczenie
kosztów
Przy zaciągniętym kredycie
200 tys. zł i prowizji 1 tys. zł
za jego udzielnie, inwestor
nabył akcje o wartości
15 tys. zł w całości ze środków
kredytowych. Zgodnie z lite-
ralnym brzmieniem przepisu
ustawy o PIT do kosztów uzy-
skania przychodów można
zaliczyć 75 zł (1 tys. zł x
(15 tys. zł / 200 tys. zł)).
Odsetki i prowizje od kredy-
tu na zakup akcji są kosztem
przypadającym proporcjo-
nalnie na tę część kredytu,
która została faktycznie wy-
datkowana na nabycie akcji.
Przepis dotyczący możliwości
zaliczenia kosztów kredytu za-
ciągniętego na zakup instru-
mentów finansowych do kosz-
tów podatkowych inwestora
jest postrzegany przez eksper-
tów podatkowych jako jeden
z najbardziej niekorzystnych
przepisów w ustawie o PIT.
Przepis ten dotknie finansowo
tych inwestorów, którzy nabyli
akcje w ofertach pierwotnych,
ORZECZENIE
Nieaktualny adres dłuż-
nika na tytule wykonaw-
czym nie może być pod-
stawą jego zwrotu wie-
rzycielowi.
Wczoraj Naczelny Sąd Ad-
ministracyjny oddalił skar-
gę kasacyjną dyrektora
izby skarbowej dotyczącą
postępowania egzekucyj-
nego. Sąd uznał, że organ
podatkowy, który działa ja-
ko organ egzekucyjny, nie
może zwrócić tytułu wyko-
nawczego z nieaktualnym
adresem dłużnika. W oce-
nie NSA tytuł wykonawczy
można zwrócić tylko wtedy,
gdy nie jest kompletny, np.
w ogóle nie zawiera adresu.
płacone odsetki i prowizję od
kredytu (za który dokonano
nabycia akcji) przypadające
proporcjonalnie na tę część
kredytu, która została wydat-
kowana na nabycie papierów
wartościowych, to w tym przy-
padku do kosztów nie można
zaliczyć ani grosza z prowizji
kredytowej. Klient wykorzy-
stał 0 proc. kredytu. Tak też
będą interpretować ten prze-
pis organy podatkowe.
Przy konstrukcji tego przepi-
su ustawodawca nie wziął pod
uwagę, że bez zaciągnięcia kre-
dytu inwestorowi nie udałoby
się w ogóle dokonać zapisu na
akcje i dokonać zakupu nawet
mniejszej ilości papierów.
Pisaliśmy o tym
W jakiej sytuacji wydatki na zakup
akcji za kredyt stanowią koszt
– DGP nr 212/2009
Komunikat
RACHUNKOWOŚĆ Sprawozdania finansowe
Audytor ma pięć lat na rewizję
w jednym przedsiębiorstwie
POMORSKO MAZURSKA HODOWLA ZIEMNIAKA SP. Z O.O.
Z SIEDZIBA W STRZEKĘCINIE
www.pmhz.pl
OGŁASZA
PIERWSZY PRZETARG NIEOGRANICZONY NA SPRZEDAŻ
NIERUCHOMOŚCI BĘDĄCYCH WŁASNOŚCIĄ SPÓŁKI
I. Przedmiotem sprzedaży jest kompleks działek oznaczonych w ewidencji gruntów w jednostce ewidencyjnej 320908_2-Świeszyno, obręb
0074-Strzekęcino, Działki gruntowe nr 72/4 i 72/6 niezabudowane, dz. 72/5 zabudowana o powierzchni łącznej 0,5549 ha., posiadających
urządzoną księgę wieczystą KW KO1K/00049468/7 prowadzona przez Sąd Rejonowy w Koszalinie VI Wydział Ksiąg Wieczystych.
II. Powierzchnie szczegółowe nieruchomości:
- Dz. 72/4 - 0,2264 ha
- Dz. 72/5 - 0,1480 ha
- Dz. 72/6 - 0,1805 ha
III. Opis nieruchomości.
Kompleks nieruchomości położony jest w miejscowości Strzekęcino, w gminie Świeszyno. Na terenie miejscowości znajduje się siedziba
Spółki Pomorsko Mazurskiej Hodowli Ziemniaka z zabudowaniami gospodarczymi, hotel w zabytkowym zespole pałacowo-parkowym, bloki
mieszkalne wielorodzinne, sklepy i przystanek PKS. Miejscowość położona przy drodze Koszalin- Tychowo, oddalona od siedziby Gminy
ok. 3 km i 10 km od Koszalina, miasta na prawach powiatu.
Kompleks nieruchomości zlokalizowany jest w terenie o płaskim, lekko nachylonym ukształtowaniu, o kształcie prostokąta z wcięciem na
działkę 72/7, na której znajduje się gminne ujęcie wody.
Działka 72/5 w kompleksie działek będących przedmiotem przetargu zabudowana jest budynkiem wolnostojącym, piętrowym, częściowo
podpiwniczonym, z podcieniem wzdłuż strony wschodniej, wykonanym w technologii tradycyjnej.
Rok budowy 1901. Budynek po kapitalnym remoncie elewacji z wymianą stolarki okiennej oraz więźby dachowej z wymianą pokrycia.
Uzbrojenie: na terenie nieruchomości sieć wodno- kanalizacyjna, elektryczna i gazowa.
Stan techniczny średni.
Powierzchnia użytkowa obiektu wynosi Pu= 1351,12 m 2 natomiast kubatura wewnętrzna - ok. 5100 m 3 .
Działki nr 72/4, 72/5 i 72/6 obręb geodezyjny Strzekęcino, gmina Świeszyno nie są objęte miejscowym Planem zagospodarowania
przestrzennego gminy Świeszyno, natomiast w Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Świeszyno
położone są na terenie oznaczonym, jako:
„RPR UA – RPP Strzekęcino (istniejące ośrodki obsługi gospodarki roślinnej i usług administracyjnych – rolnicza przestrzeń produkcyjna
Strzekęcino”.
Na działce 72/5 – Wójt Gminy Świeszyno wydał decyzję o warunkach zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego
na rozbudowie i zmianie sposobu użytkowania budynku gospodarczego na biurowo-laboratoryjny z pokojami gościnnymi.
IV. Cena wywoławcza kompleksu nieruchomości będących przedmiotem przetargu tj. dz.72/4, 72/5 i 72/6,
(łącznie) – wynosi 1 000 000,oo złotych, w tym:
Poz. 1 - Dz.72/4 - 35 814 złotych
Poz. 2 - Dz.72/5 – 935 611 złotych
Poz. 3 - Dz. 72/6 – 28 575 złotych
Do ceny sprzedaży kompleksu działek w poz. 1,poz. 3 – zostanie proporcjonalnie doliczony podatek VAT w wysokości 22%.
Wadium wynosi 100 000,oo złotych
V. Oferty pisemne (w zamkniętych kopertach z napisem PRZETARG STRZEKĘCIN) należy składać w terminie
do 7 czerwca 2010 r. (włącznie) w siedzibie Pomorsko Mazurskiej Hodowli Ziemniaka Spółka z o.o. w Strzekęcinie, 76-024
Świeszyno, Strzekęcino 11, województwo zachodniopomorskie.
Oferta pisemna powinna zawierać :
1. imię, nazwisko i adres oferenta lub firmę oraz siedzibę, jeżeli oferentem jest osoba prawna lub inny podmiot (aktualne zaświadczenie
o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, w przypadku, gdy uczestnikiem przetargu jest
podmiot gospodarczy, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed terminem przetargu)
2. datę sporządzenia oferty,
3. oświadczenie, że oferent zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń,
4. oferowaną cenę i sposób jej zapłaty,
Cudzoziemców nabywających nieruchomości wiążą przepisy ustawy z dnia 24 marca 1920 roku o nabywaniu nieruchomości
przez cudzoziemców (j.t. Dz.U. z 2004 roku nr 167, poz. 1758 ze zmianami)
Do oferty należy dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium lub dowody stanowiące podstawę do zwolnienia z tego obowiązku, w przypadku
osób wymienionych w par. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania
przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. z dnia 22 września 2004 r.).
VI. Część jawna przetargu odbędzie się 11 czerwca 2010 roku o godz. 12.00 w świetlicy Zarządu Pomorsko Mazurskiej Hodowli
Ziemniaka Sp. z o.o. w Strzekęcinie, 76-024 Świeszyno.
VII. Wadium w podanej wysokości należy wpłacić na konto PMHZ Sp z o.o. z/s w Strzekęcinie w BGŻ S. A. Oddział Koszalin nr rachunku
96203000451110000000485220 w terminie do dnia 07 czerwca 2010 r.
Za datę wpłaty uznaje się dzień wpływu środków na wskazany powyżej rachunek bankowy.
Wadium zalicza się na poczet ceny sprzedaży nieruchomości osobie, która wygra przetarg.
W przypadku uchylania się przez tę osobę od zawarcia umowy notarialnej, wadium ulega przepadkowi na rzecz PMHZ Sp. z o.o. Wadium
zwraca się osobom, które przetargu nie wygrały, niezwłocznie po odwołaniu lub zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed upływem
3 dni.
VIII. Przetarg będzie ważny choćby wpłynęła tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu.
INFORMACJE DODATKOWE
1. Nieruchomości nie są obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi i nie ma przeszkód prawnych do rozporządzania nimi. Brak jest
zobowiązań, których przedmiotem są przeznaczone do sprzedaży nieruchomości.
2. Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca, w rozumieniu przepisów ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, wymaga
uzyskania zezwolenia wydawanego w drodze decyzji administracyjnej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
W przypadku nie uzyskania zezwolenia w terminie 3 miesięcy od dnia wyłonienia go jako nabywcy, wpłacone wadium ulegnie przepadkowi
3. Organizator przetargu zawiadomi osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o terminie i miejscu zawarcia umowy sprzedaży w formie
aktu notarialnego, najpóźniej w terminie 30 dni od daty rozstrzygnięcia przetargu.
4. Nabywca nieruchomości zobowiązuje się wpłacić kwotę osiągniętą w przetargu, stanowiącą cenę sprzedaży nieruchomości na konto Pomorsko
Mazurskiej Hodowli Ziemniaka Spółki z o.o. z/s w Strzekęcinie, nie później niż do dnia zawarcia aktu notarialnego.
5. Wszelkie koszty związane ze sprzedażą (w szczególności: notarialne, sądowe, geodezyjne) - ponosi nabywca.
6. Warunkiem nabycia nieruchomości jest uzyskanie zgody Ministra Skarbu Państwa zgodnie z art.5 ust.1. z dnia 08 sierpnia 1996 roku o urzędzie
Ministra Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 z późniejszymi zmianami).
Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z dodatkowymi informacjami o nieruchomościach i warunkach przetargu w siedzibie
Spółki Pomorsko Mazurskiej Hodowli Ziemniaka w Strzekęcinie 76-024 Świeszyno woj. zachodniopomorskie oraz pod telefonem
(094) 316 79 37 , 316 12 95.
Pomorsko Mazurska Hodowla Ziemniaka Sp. z o.o. z siedzibą w Strzekęcinie zastrzega sobie prawo odwołania
lub unieważnienia przetargu.
Dane dłużnika
Jak podkreśliła sędzia
NSA Krystyna Nowak ża-
den przepis prawa nie zo-
bowiązuje wierzyciela do
przeprowadzenia postępo-
wania aktualizującego ad-
res dłużnika. Nawet, jeżeli
wierzyciel podał nieaktu-
alny adres zamieszkania,
organ egzekucyjny musi
wszcząć postępowanie.
– Poborca powinien udać
się pod wskazany adres
i podjąć próbę doręczenia –
tłumaczyła sędzia Nowak.
Gdyby okazało się, że
dłużnik nie mieszka już
pod wskazanym adresem,
organ musi ustalić nowy.
Tylko to pozwoli ustalić,
czy organ jest właściwy
miejscowo do prowadze-
nia egzekucji. Zdaniem
NSA, jeżeli zmiana adresu
pociągnęła za sobą zmianę
właściwości organu egze-
kucyjnego, tytuł wykonaw-
czy należy przekazać
zgodnie z właściwością.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
6 czerwca 2009 r. Wyjątkiem
są czynności rewizji finanso-
wej wykonywane w zakła-
dach ubezpieczeń, do których
zastosowanie mają przepisy
ustawy z 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczenio-
wej (Dz.U. nr 124, poz. 1151
z późn. zm.).
Resort przypomina, że art.
170 tej ustawy w brzmieniu
obowiązującym od 18 czerw-
ca 2009 r. stanowi, że wyboru
podmiotu uprawnionego do
badania sprawozdania finan-
sowego dokonuje się przed
upływem roku obrotowego,
jednak ten sam podmiot nie
może być wybrany na okres
dłuższy niż pięć lat. Minister-
stwo podkreśla, że w tym
przypadku pięcioletni okres
wykonywania czynności rewi-
zji finansowej w tej samej jed-
nostce zainteresowania pu-
blicznego rozpoczyna bieg od
momentu wyboru podmiotu
audytorskiego dla danego za-
kładu ubezpieczeń.
Pięcioletni termin wykony-
wania czynności rewizji fi-
nansowej przez kluczowego
biegłego liczy się od wejścia
w życie przepisów ustawy
o biegłych. Nie dotyczy to za-
kładów ubezpieczeń.
Kluczowy biegły rewident nie
może wykonywać czynności
rewizji finansowej w jednost-
kach zainteresowania publicz-
nego (np. bankach, spółkach
giełdowych) w okresie dłuż-
szym niż pięć lat. Taki wymóg
nałożyła ustawa o biegłych re-
widentach.
Ministerstwo Finansów wy-
jaśnia, że pięcioletni okres
wykonywania czynności rewi-
zji finansowej w tej samej jed-
nostce zainteresowania pu-
blicznego liczy się od momen-
tu wejścia w życie ustawy
o biegłych rewidentach (Dz.U.
z 2009 r. nr 77, poz. 649), tj.
Skarga wójta
Sprawa dotyczyła tytułu
wykonawczego wystawione-
go przez wójta, który organ
egzekucyjny zwrócił bez
wszczęcia postępowania.
Z bazy numerów identyfika-
cji podatkowej wynikało bo-
wiem, że dłużnik od dawna
nie mieszka pod wskazanym
przez wierzyciela adresem.
Organy uznały, że nieaktual-
ny adres jest równoznaczny
z jego brakiem. Wójt nie
zgodził się z taką interpre-
tacją i wniósł skargę do są-
du administracyjnego. Są-
dy obu instancji przyznały
mu rację.
Choć spór w sprawie do-
tyczył tytułu wykonawcze-
go na niecałe 200 zł, będzie
miał istotny wpływ na pra-
cę wszystkich organów eg-
zekucyjnych. Wyrok NSA
pozbawia ich możliwości
zwracania tytułów wyko-
nawczych w przypadku
błędnych czy nieaktual-
nych adresów.
Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt II FSK 2063/08
Reklama
www.pmhz.p
275478983.078.png 275478983.079.png 275478983.080.png 275478983.082.png 275478983.083.png 275478983.084.png 275478983.085.png 275478983.086.png 275478983.087.png 275478983.088.png 275478983.089.png 275478983.090.png 275478983.091.png 275478983.093.png 275478983.094.png 275478983.095.png 275478983.096.png 275478983.097.png
Dziennik Gazeta Prawna
9–11 kwietnia 2010 nr 69 (2700) www.gazetaprawna.pl
B 5
Praca
W SKRÓCIE:
PRACOWNICY SAMORZĄDOWI Zasady wynagradzania
Gminy karane za nadgodziny
Poczta Polska zwalnia
Prawie 5 tys. osób straci pracę lub zmie-
ni warunki zatrudnienia w ramach
zwolnień grupowych przeprowadza-
nych w Poczcie Polskiej. Zwolnienia po-
trwają od marca do końca październi-
ka. Maciej Jankowski, wiceminister in-
frastruktury, zapowiedział podczas de-
baty w Sejmie, że zwolnienia są
spowodowane sytuacją ekonomiczną
przedsiębiorstwa i planowanymi
zmianami organizacyjnymi. Aby złago-
dzić skutki zwolnień, Poczta podejmie
współpracę z urzędami pracy i obejmie
zwalnianych programem aktywizacji
zawodowej. Więcej www.poczta-polska.pl
Inspekcja pracy: gminy nie mogą dodatkowo wynagradzać urzędników za pracę po godzinach
Gminy nie zamierzają zmieniać regulaminów i rezygnować z dodatków dla urzędników
Konieczna jest nowelizacja przepisów, aby rozstrzygnąć kwestie nadgodzin w samorządach
Artur Radwan
artur.radwan@infor.pl
zastosuje się do zaleceń RIO,
będzie narażona na zarzut nie-
gospodarności i naruszenia
dyscypliny finansów.
Dlatego gminy, aby nie nara-
zić się na kary, powinny zmie-
nić regulaminy pracy i wyna-
gradzania pracowników oraz
uchylić przepisy o rekompen-
sacie za dodatkową pracę.
– Stosujemy przepisy kodek-
su pracy dla tych urzędników,
którzy pracują po godzinach –
mówi Bogumił Sobula, z Urzę-
du Miasta w Katowicach.
Tłumaczy, że dopóki nie bę-
dzie kontroli, urząd nie zamie-
rza tego zmieniać.
Nowoczesna izba przyjęć
W Szpitalu Chirurgii Urazowej w Pie-
karach Śląskich zostanie uruchomiona
izba przyjęć. Jej budowa i wyposażenie
kosztowało 4 mln zł, a środki na ten cel
pochodziły z Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Śląskiego.
Doktor Bogdan Koczy, dyrektor pla-
cówki, mówi, że izba przyjęć będzie ca-
łodobowym ambulatorium urazowo-
-ortopedycznym.
Więcej www.urazowka.piekary.pl
Gminy wciąż nie wiedzą, co
mają robić, gdy ich pracowni-
cy zostają w pracy po godzi-
nach. Pat trwa od ponad roku.
Jak pisaliśmy w marcu, mogą
być one karane za dodatkowe
wynagradzanie podwładnych
przez regionalne izby obra-
chunkowe (RIO). Z drugiej
strony na brak rekompensat
nie zgadza się Ministerstwo
Pracy i Polityki Społecznej
(MPiPS). Teraz do tego sporu
włączyła się Państwowa In-
spekcja Pracy (PIP). Przeko-
nuje ją argumentacja RIO.
NOWOŚĆ DGP:
Kiedy można wystąpić
do ZUS o podwyższenie
emerytury
Trzeba płacić
Zastosowanie się przez gminy
do zaleceń RIO i PIP nie ozna-
cza końca ich kłopotów. Wią-
że się to z tym, iż MPiPS uwa-
ża, że pracownik samorządo-
wy, jak każdy inny, powinien
za nadgodziny mieć zagwa-
rantowane dodatkowe wyna-
grodzenie lub zwiększony wy-
miar czasu wolnego. Taką za-
sadę przewiduje Europejska
Karta Społeczna, która obo-
wiązuje Polskę.
– Resort pracy sygnalizował
nam, że do pracowników sa-
morządowych ma też zasto-
sowanie Europejska Karta
Społeczna, w tym prawo do
nadgodzin – mówi Joanna
Adamczyk z Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Ad-
ministracji.
Dodaje, że mimo rozbieżnych
stanowisk nie jest planowana
w najbliższym czasie noweliza-
cja ustawy.
Jednak za nowelizacją usta-
wy o pracownikach samorzą-
dowych opowiada się Adam
Leszkiewicz
Mandaty za nadgodziny
Za pracę wykonywaną w godzi-
nach nadliczbowych przysłu-
guje wynagrodzenie albo czas
wolny. Tak stanowi art. 42 ust.
4 ustawy z 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządo-
wych (Dz.U. nr 223, poz. 1458).
Tyle tylko że wskazuje, iż taka
rekompensata ma być wypła-
cona w tym samym wymiarze.
Pracownikom samorządu nie
należą się więc żadne ekstrado-
datki czy dłuższe wolne za nad-
godziny. Takie stanowisko zaj-
muje PIP. Uważa, że ten prze-
pis jest szczególny i nie można
stosować tu kodeksu pracy.
– W trakcie kontroli czasu
pracy w gminach dla naszych
inspektorów to stanowisko bę-
dzie wiążące – potwierdza Da-
nuta Rutkowska, rzecznik
głównego inspektora pracy.
Podobne uważają RIO. Alina
Smagał, zastępca prezesa RIO
w Lublinie, tłumaczy, że gmi-
na, która będzie płacić manda-
ty nakładane przez PIP i nie
Zobacz:
www.gazetaprawna.pl
Nieprawidłowości
przy pracy na wysokościach
Ponad 5,4 tys. kontroli budynków
mieszkalnych, biurowców, centrów
handlowych i hoteli przeprowadzili
w ubiegłym roku inspektorzy Państwo-
wej Inspekcji Pracy. Wynika z nich, że
najwięcej nieprawidłowości dotyczyło
pracy na wysokościach: braku balu-
strad, zabezpieczenia przejść i zabez-
pieczenia przed upadkiem z wysokości.
Inspektorzy stwierdzili też nieprawi-
dłowości przy zatrudnianiu pracowni-
ków obsługujących maszyny i urządze-
nia budowlane bez wymaganych kwali-
fikacji. W efekcie kontroli kontrolerzy
PIP skierowali prawie 300 wniosków
do sądów.
ustawy) przewodniczący Ra-
dy Służby Cywilnej. Jego zda-
niem rozwiązaniem byłoby
wprowadzenie takich zmian,
jakie są przygotowywane
w służbie cywilnej. Gminy nie
musiałyby wtedy płacić za do-
datkową pracę, a jedynie
przyznawać rekompensatę
w zwiększonym wymiarze
czasu wolnego. Na przykład
za 1 godzinę pracy otrzymy-
wałby 1,25 czasu wolnego.
– Pracownik, który będzie do-
magał się przed sądem rekom-
pensaty za nadgodziny, może
jej jednak nie otrzymać, bo sąd
będzie stosował obowiązującą
ustawę o pracownikach samo-
rządowych – wskazuje Stefan
Płażek z Uniwersytetu Jagiel-
lońskiego, adwokat.
Jednak jego zdaniem art. 42
ust. 4 powinien zostać zaskar-
żony do Trybunału Konstytu-
cyjnego przez rzecznika praw
obywatelskich lub uchylony.
Wtedy urzędnikom przysługi-
wałyby takie jak w kodeksie
pracy dodatki za nadgodziny.
Więcej www.pip.gov.pl
220
tys. osób
pracuje
w samorządach
Walka w sądzie
Sytuację gmin komplikuje
jeszcze to, że pracownicy sa-
morządowi, którzy nie otrzy-
mują za dodatkową pracę re-
kompensaty, mogą się odwołać
do sądu pracy.
Kolejarze
wywalczyli podwyżki
Pracownicy PKP Polskie Linie Kolejo-
we porozumieli się z zarządem spółki
w sprawie podwyżek pensji. Jak poin-
formował Henryk Grymel, szef kole-
jarskiej Solidarności, od 1 kwietnia
otrzymają średnio o 150 zł brutto wyż-
sze pensje, choć początkowo domagali
się 200 zł podwyżki. Zanim doszło do
porozumienia, kolejarze przeprowa-
dzili kilkugodzinne blokady torów,
m.in. w Białymstoku, Wrocławiu,
Gdańsku i Lublinie. Więcej www.plk-sa.pl
Pisaliśmy o tym
Gminy skazane przez rząd na
łamanie prawa – DGP nr 55/2010
(współautor
EDUKACJA Sprawdzian na zakończenie nauki w szkole podstawowej
Szóstoklasiści będą musieli zdawać więcej egzaminów
Jolanta Góra-Ojczyk
jolanta.ojczyk@infor.pl
i wykorzystywanie wiedzy
w praktyce, w tym liczenie.
Identyczny w całym kraju
test składał się z 25 zadań.
Pierwszy raz wielu uczniów
stwierdziło, że zadania ma-
tematyczne były łatwiejsze
od humanistycznych.
– Naszym uczniom na
próbnych sprawdzianach
większy problem zawsze
sprawiała część matema-
tyczna – mówi Marek Zbo-
rowski-Weychman, dyrek-
tor Szkoły Podstawowej
nr 6 w Suwałkach.
Tymczasem w tym roku
stwierdzili, że w poprzed-
nich latach te zadania były
trudniejsze. Tomasz Malic-
ki, dyrektor Szkoły Podsta-
wowej nr 26 w Krakowie,
zauważa jednak, że w ubie-
głym roku rodzaj zadań nie
był dostosowany do czasu
trwania egzaminu.
– Uczniowie nie mieliby
trudności z ich rozwiąza-
niem, gdyby egzamin trwał
dłużej – podkreśla.
Wczoraj pierwsi szósto-
klasiści zakończyli spraw-
dzian już po 35 minutach,
a większość 10 minut przed
czasem. Za poprawne roz-
wiązanie wszystkich zadań
można uzyskać maksymal-
nie 40 punktów.
Dla obecnych pierwszokla-
sistów Centralna Komisja
Egzaminacyjna szykuje jed-
nak zmiany. Przede wszyst-
kim będą oni zdawać spraw-
dzian z języka obcego. Na-
uczyciele uważają, że to do-
bre rozwiązanie. Uczą się go
bowiem już od pierwszej kla-
sy i po sześciu latach warto
sprawdzić ich umiejętności.
Ponadto CKE planuje, że
zamiast jednego ogólnego
testu uczniowie napiszą
dwa. Ciągle jednak nie wia-
domo, czy będzie to test po-
lonistyczny i matematyczny,
czy też tak – jak na egzami-
nie gimnazjalnym – huma-
nistyczny i matematyczno-
-przyrodniczy. CKE i resort
edukacji na podjęcie decy-
zji mają jeszcze czas, bo
pierwszy sprawdzian w no-
wej formule ma się odbyć
w 2015 roku.
Tomasz Malicki zauważa
jednak, że docelowy model
powinien być znany najpóź-
niej za dwa lata. Wtedy
obecni pierwszoklasiści za-
czną naukę w czwartej kla-
sie i przygotowania do
sprawdzianu.
Ograniczony dostęp
do świadczeń pielęgnacyjnych
W siedmiu oddziałach NFZ są w pełni
zapewnione świadczenia pielęgnacyjne
w ramach opieki długoterminowej.
W pozostałych trwają postępowania
uzupełniające lub planuje się ogłosze-
nie dodatkowych konkursów tam,
gdzie nie wpłynęła żadna oferta. Mini-
sterstwo Zdrowia zapewnia, że w naj-
bliższym czasie podliczy wszystkich
pensjonariuszy domów pomocy spo-
łecznej, którzy ze względu na stan
zdrowia wymagają pomocy pielęgniar-
ki długoterminowej. Więcej www.mp.pl
Egzamin na zakończenie
szkoły podstawowej będzie
trudniejszy. Za pięć lat ma
się składać z trzech, a nie
jednej części, w tym z języ-
ka obcego.
388 tys. uczniów w 12,8 tys.
szkół podstawowych pisa-
ło wczoraj sprawdzian po
szóstej klasie. Jego wyniki
pozwolą ocenić, w jakim
stopniu opanowali czyta-
nie, pisanie, rozumowanie,
korzystanie z informacji
275478983.098.png 275478983.099.png 275478983.100.png 275478983.101.png 275478983.102.png 275478983.002.png 275478983.003.png 275478983.004.png 275478983.005.png 275478983.006.png 275478983.007.png 275478983.008.png 275478983.009.png 275478983.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin