Grupa: „Krasnale” – 3 - 4 - latki; w Przedszkolu Niepublicznym „Skrzaty” w Olsztynie
Prowadząca: Anna Kozłowska
Data: 27.03.2008
Temat: Woda – niezbędny element życia. Eksperymenty z wodą dla dzieci.
Cele ogólne:
- poznanie właściwości wody;
- eksperymenty z wodą;
Cele szczegółowe:
- integrowanie dzieci ze sobą podczas zabaw w grupach;
- reagowanie na sygnał;
- obserwowanie zjawisk zachodzących w wodzie;
Metody:
- słowne;
- zabawowa;
Formy:
– zbiorowe;
– zespołowe;
Środki:
- woda gazowana i niegazowana;
- miski z wodą;
- pojemniki do wody;
- ilustracje;
- słomki;
- żaglówki z papieru;
- mąkę, piasek, cukier, czerwony sok, niebieska farba, olej;
- jajka;
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie do tematu:
obserwowanie, wąchanie, próbowanie wody gazowanej i niegazowanej oraz określanie jej koloru, zapachu, smaku;
2. Rozmowa kierowana; Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Ø Do czego używamy wody? - ilustracje
Ø Komu jest jeszcze potrzebna?
Ø Skąd się bierze woda?
3. Zabawa ruchowa: „Kałuże” – skoki obunóż.
Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie plastikowych krążków, które są rozłożone na wykładzinie.
4. Bańki na wodzie
Dzieci dzielimy na grupy tak, aby w każdej było czworo dzieci. Każde z dzieci otrzymuje słomkę. Dzieci siadają przy misce z wodą i dmuchają słomką w wodę (lekko, mocno). Obserwują co się dzieje.
5. Żaglóweczki
Dzieci otrzymują wykonane z papieru żaglówki. Kładą je na wodzie i dmuchają przez słomkę w stateczki; Szukają odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego utrzymują się na wodzie i co powoduje, że pływają?”
6. Zabawa ruchowa: „Jesteśmy rybkami”
Dzieci wyobrażają sobie, że są rybkami pływającymi w wodzie; „pływają” po sali. Na sygnał „duża ryba” chowają się w wyznaczone miejsce (koło hula – hop).
7. Co się stanie, gdy…?
Dzieci siadają naprzeciwko stolika, na którym stoją pojemniki z wodą. Do słoików wrzucamy po kolei: mąkę, piasek, cukier i wlewamy czerwony sok, niebieską farbę, olej. Obserwujemy reakcje, co się dzieje z wodą i daną substancją.
8. Magiczne jajka
Ø Do pojemnika z wodą z kranu wkładamy jajko – jajko opadnie;
Ø Do pojemnika ze słoną woda wkładamy delikatnie jajko – będzie unosić się na wodzie;
9. Podsumowanie zajęć. Dzieci opowiadają, co im się najbardziej podobało podczas dzisiejszych zajęć.
Podziękowanie.
Zajęcie trwały 50 min. Dzieci były bardzo zainteresowane i chętnie brały udział w zabawach. Każda z zabaw sprawiała im ogromną radość.
Hel53land