acoustic signature challenger.pdf

(112 KB) Pobierz
gram08-pop.pdf
Analog
HI-FI
Niemieckie œrodowisko analogowego
audio jest jednym z najsilniejszych na
œwiecie. Za ka¿dym razem, kiedy
jestem na wystawie High End,
odkrywam kolejn¹, jak siê okazuje
w Niemczech dobrze ju¿ znan¹,
markê, nowe gramofony, wk³adki itp.
Acoustic Signature jest dobrym
przyk³adem na to, jak wygl¹da taki
archetypiczny niemiecki gramofon:
idealnie wykonany ze znakomicie
obrobionych, ciê¿kich metalowych
elementów, skupia w sobie jak
w soczewce kierunek zainteresowañ
niemieckich in¿ynierów. ¯adnych
subchassis, miêkkich zawieszeñ,
drewna czy akrylu, jeno solidny metal.
Proporcje tych rzeczy zmieniaj¹ siê
z firmy na firmê i modelu na model,
jednak w ogólnym zarysie pozostaj¹
w³aœnie takie.
Acoustic Signature
CHALLENGER
Benz Micro MC SILVER
Sterownik Alpha jest skomplikowan¹ przetwornic¹ napiêcia z generato-
rem nowej sinusoidy. Tutaj mo¿na prze³¹czaæ miêdzy ró¿nymi
prêdkoœciami obrotowymi.
Acoustic Signature jest mi³ym wytchnie-
niem po doœæ czêsto przedstawianych
gramofonach Pro-Jecta. Pomimo nieco odmien-
nej filozofii, gramofon ten nale¿y do tej samej
kategorii konstrukcji o sztywnym zawieszeniu.
W odró¿nieniu od PJ mamy tutaj do czynienia
z podejœciem “masywnym”, mówi¹cym, ¿e aby
poradziæ sobie z wibracjami, nale¿y je mo¿liwie
szybko wygasiæ, zamieniaj¹c na ciep³o. S³u¿y te-
mu bardzo ciê¿ka, metalowa konstrukcja. Dlate-
go talerz wa¿y 10 kg, a podstawa o okr¹g³ym kszta³-
cie, wykonana z litego aluminium, ma gruboϾ 4 cm.
Talerz zosta³ wykonany z miêkkiego aluminium,
do którego od spodu doklejono dodatkowy ma-
teria³ absorbuj¹cy wibracje. £o¿ysko zosta³o op-
racowane przez Acoustic Signature – jest to eks-
tremalnie twarda kulka z wêglików wolframu,
poruszaj¹ca siê w gnieŸdzie z nowoczesnego ma-
teria³u o nazwie w³asnej Tidorfolon. Jest to po³¹-
czenie wanadu, ferrytu, tytanu i Teflonu. £o¿ysko
nie wymaga smarowania (!), dziêki czemu firma
udziela nañ 10-letniej gwarancji. Ca³oœæ stoi na
trzech sto¿kach, wykonanych z kilku, naprze-
miennie pouk³adanych materia³ów – dwóch warstw
gumowych kr¹¿ków (przypominaj¹cych Vibrapo-
dy), metalowego, wydr¹¿onego sto¿ka i stalowe-
go szpikulca, którym mo¿na regulowaæ poziom.
Synchroniczny silnik wy³¹czono poza podsta-
wê. Zosta³ on umieszczony w ciê¿kim, metalo-
wym odlewie. Posiada osobny uk³ad elektronicz-
nego sterowania o nazwie Alpha, który ma po-
staæ aluminiowego prostopad³oœcianu, z dwoma
prze³¹cznikami hebelkowymi: jeden w³¹cza sil-
nik, a drugim wybieramy miêdzy dwoma prêd-
koœciami obrotowymi. Inaczej ni¿ w innych silni-
kach, sterowanie nie zale¿y od warunków w sie-
ci, najczêœciej sprawiaj¹cych du¿e k³opoty syn-
chronicznym silnikom AC, poniewa¿ zamiast
zwyk³ego transformatora, mamy tutaj przetwor-
nicê. W pierwszym kroku Alpha zmniejsza na-
piêcie sieci do wartoœci 36 V i poprzez uk³ady
filtruj¹ce zamienia je na pr¹d sta³y. Na tym etapie
napiêcie jest przetwarzane przez precyzyjny os-
cylator generuj¹cy idealnie czyst¹ sinusoidê
o wartoœci 24 V, zasilaj¹c¹ silnik gramofonu.
Wraz z pokaŸn¹ mas¹ talerza daje to stabilny
i pewny obrót. Moment obrotowy przenoszony
jest za pomoc¹ gumowego paska o kwadrato-
wym przekroju.
Ramiê montowane jest na regulowanym
blacie, mo¿na zainstalowaæ do trzech blatów
i trzech ramion jednoczeœnie (np. jedno z wk³ad-
k¹ stereofoniczn¹ i jedno z monofoniczn¹). Gra-
mofon mo¿e byæ dostarczony z wieloma ró¿nymi
ramionami. Testowany egzemplarz mia³ najtañ-
sz¹ opcjê, fajne, chocia¿ produkowane tylko
sierpieñ 2006
33
G ramofon Challenger niemieckiej firmy
694640484.008.png 694640484.009.png 694640484.010.png 694640484.011.png
 
HI-FI
Audio Analog
w trybie OEM przez Regê, ramiê RB250 . Jego
jedyn¹ wad¹ s¹ niespecjalne kabelki w ramieniu
i po³¹czeniowe (nie da siê ich zast¹piæ innymi,
poniewa¿ s¹ zamocowane na sta³e). Inaczej ni¿
w Redze, mo¿na tutaj ustawiæ VTA, jednak nie
jest to ³atwe. Kompletu dope³nia bardzo dobra,
choæ wcale nie taka droga, wk³adka MC Silver
szwajcarskiej firmy Benz Micro. Jest to wk³adka
MC o wysokim poziomie wyjœciowym (HO), bê-
dzie wiêc wspó³pracowa³a z klasycznymi przed-
wzmacniaczami gramofonowymi MM. Wspomnij-
my jeszcze o tym, ¿e gramofon dostêpny jest
standardowo w kolorze naturalnego aluminium
lub w kolorze czarnym.
jest w ka¿dym calu u³o¿ony. Mo¿na po-
wiedzieæ, ¿e akuratny, solidny, i wiado-
mo (albo nie), o co chodzi. Ma du¿o do przeka-
zania, jednak nie szaleje, nie bryluje, nie popisuje
siê. Precyzyjny, dok³adny dŸwiêk zdaje egzamin
przede wszystkim z przekazania stabilnego, do-
k³adnego pulsu nagrañ. Jak przy p³ycie Ballads
John Coltrane Quartet (Impulse/Speakers Cor-
ner, AS-32, 180 g), gdzie blachy mia³y niewymu-
szony atak, z ³adnym wybrzmieniem i swego ro-
dzaju “halo” wokó³ nich, z odczuciem powietrza.
Charakter ten przy d³u¿szym s³uchaniu wcale nie
staje siê mêcz¹cy czy bezduszny, a wprost prze-
ciwnie – dŸwiêk zaczyna przypominaæ to, co
wnosi do systemu dobry przedwzmacniacz lam-
powy, czyli barwê i klimat. Wprawdzie saksofon
Coltrane’a mia³ nieco podniesiony tembr i nie
mia³ tak pe³nej, nasyconej œrednicy, jak w LP12
Linna z wk³adk¹ Dynavectora, jednak mia³ za to
lepszy kontur, precyzyjniejszy rysunek i fakturê,
rzecz, która przy dobrych nagraniach pozwoli
delektowaæ siê muzyk¹.
Acoustic Signature potrafi tak¿e coœ jeszcze:
buduje bardzo g³êbok¹, stabiln¹, pe³n¹ scenê.
A przy tym Challenger zaskoczy wielu znakomi-
tym, niskim i zwartym basem. Takiego basu
z l¿ejszych konstrukcji (a tak¿e, takie jest moje
zdanie, z konstrukcji z akrylowym talerzem)
osi¹gn¹æ siê po prostu nie da. Breathe z p³yty
Exciter Depeche Mode (Virgin, 8102431, 180 g)
by³ wiêc doskonale ustawiony, bas w miksie wraz
z blachami œwietnie ustawia³ rytm ca³ego nagra-
nia. A gitara Gore’a... miód! Pomimo ¿e œrednica
Linna jest nieco bardziej romantyczna, to neu-
tralnoœæ Challengera robi wielkie wra¿enie i po-
kazuje równie dobry, choæ nieco inny, spektakl.
DŸwiêk jest mieszanin¹ mnóstwa informacji, roz-
machu czarnego t³a i prób¹ uchwycenia wszyst-
kiego, co zapisano na p³ycie, z bardzo dobrymi
skrajami pasma. Te ostatnie w wiêkszoœci innych
gramofonów (wyj¹tkiem jest tu testowany w
“Audio” gramofon VPI Scout Master ) poni¿ej 10
tys. z³ s¹ nieco rozedrgane, jakby w ich obszarze
wibrowa³o powietrze jak nad rozgrzan¹ szos¹.
Challenger pokazuje te elementy bardzo dok³ad-
nie, bez takich dodatków.
Nieco problematyczny mo¿e siê okazaæ œred-
ni i wy¿szy bas. Zakresy te s¹ ¿ywe oraz
dŸwiêczne i gramofon lubi tutaj trochê przysza-
leæ. Przy p³ytach w rodzaju Depeche Mode
bêdzie to s³yszalne, jednak nie bêdzie przeszka-
dza³o, a byæ mo¿e wp³ynie nawet na lepszy od-
biór. Przy referencyjnych nagraniach, do jakich
niew¹tpliwie nale¿y p³yta Midnight Sugar Tsuyos-
hi Yamamoto Trio (TBM/Cisco, TBM-23, HQ-
180g, 45 rpm), mo¿e to jednak nieco pogrubiæ
brzmienie kontrabasu i fortepianu. Podkoloro-
wanie nie jest du¿e, jednak przy precyzji gramo-
fonu s³yszalne. Znaj¹c dobrze brzmienie wk³adki,
ods³uchiwanej tak¿e w innych zestawieniach,
a tak¿e ramienia, mogê powie dzieæ, ¿e to
najprawdopodobniej sprawka tego ostatniego.
W takiej formie oraz zestawieniu gramofon jest
znakomity i przyniesie wiele radoœci, jednak da siê
z niego wycisn¹æ jeszcze wiêcej. Warto te¿ wy-
próbowaæ opcjonalny, ciê¿ki docisk p³yty Grip .
Wojciech Pacu³a
Silnik synchroniczny zosta³ umieszczony na
zewn¹trz, w ciê¿kim, masywnym odlewie.
CHALLENGER + MC SILVER
Cena [z³]:
6200 + 1200
Kolce, na których spoczywa gramofon, to
jedyny element giêtki w budowie Challenge-
ra. Za pomoc¹ odkrêcanych czubków mo¿na
regulowaæ poziom.
Dystrybutor:
RCM
Ramiê mocuje siê do solidnej podstawy – w Challengerze
mo¿na zainstalowaæ do trzech blatów. Jedynym proble-
mem jest nieco utrudnione precyzyjne wyregulowanie
VTA.
34
sierpieñ 2006
sierpieñ 2006
D Ÿwiêk gramofonu z wk³adk¹ Benz Micro
sierpieñ 2006
sierpieñ 2006
694640484.001.png 694640484.002.png 694640484.003.png 694640484.004.png 694640484.005.png 694640484.006.png 694640484.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin