PRZEWODNIK PO ZAWODACH WYDANIE II – Warszawa 2003, Departament Rynku Pracy;
PORÓWNANIE - DORADCA PERSONALNY I ZAWODOWY
DORADCA PERSONALNY
DORADCA ZAWODOWY
ZADANIA I CZYNNOŚCI ROBOCZE
· współtworzenie i realizowanie polityki personalnej firmy
· utrzymywanie konkurencyjności firmy
· kontrola systemów motywacyjnych
· odpowiada za rekrutację
· nadzoruje opracowanie ścieżek karier pracowników (rozwój zawodowy)
· pomaga w adaptacji nowo zatrudnionym osobom
· utrzymuje kontakty z przedstawicielami organizacji pracowniczych
· tworzy i realizuje budżet związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi
· opracowuje sprawozdania z zakresu ZZL
· rodzaje doradców personalnych:
1. konsultanci w firmie doradztwa personalnego – poszukuje kierowników wyższego szczebla, specjalistów, diagnozuje potencjał pracowników i szkoli kadrę;
2. łowcy głów (head hunterzy) – dobór kandydatów na konkretne stanowiska, łowca talentów, tworzą bazy danych osób zdolnych, poszukują kontaktów wśród specjalistów;
3. pracownicy działów kadr - zajmuje się procesem doboru pracowników.
· udziela pomocy w formie porad młodzieży i dorosłym przy wyborze zawodu, kierunku kształcenia,
· współpracuje z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów;
· posiada i rozwija wiedzę z zakresu mechanizmów rynku pracy, zawodoznawstwa,
· pomaga podejmować decyzje dotyczące kariery zawodowej,
· pomaga w odnajdywaniu się w trudnej sytuacji poszukiwania pracy, przekwalifikowania się,
· pomaga w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych, przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej,
· prowadzą karty usług doradczych,
· pracują nad tworzeniem nowych narzędzi badawczych, np. testów,
· aktualizacja informacji dotyczących zawód nadwyżkowych i deficytowych,
· przygotowują statystyki
· współpracują z innymi instytucjami rynku pracy (firmy szkoleniowe, szkoły, urzędy pracy, stowarzyszeniami, poradniami, firmami)
· poradnictwo dzieli się na:
1. profesjonalne i nieprofesjonalne
2. indywidualne i grupowe
ŚRODOWISKO PRACY
· pomieszczenia biurowe lub miejsce pracy przyszłego pracownika,
· szkolenia – krajowe lub zagraniczne
· wyposażenia biura: komputer, faks, telefon, nowoczesne oprogramowania, kserokopiarka
· prawo jazdy, samochód, środek komunikacji – mobilność zawodowa
· praca indywidualna lub grupowa
· może pracować samodzielnie lub być pod nadzorem firmy, dla której pracuje
· wymagana jest umiejętność współpracy z wszystkimi grupami zawodowymi w danym przedsiębiorstwie
· praca oparta na zaufaniu – ważny kodeks etyczny (profesjonalizm, kompetencja, obiektywizm, poufność danych i informacji, lojalność, rzetelność, terminowość)
· tworzenie sieci kontaktów międzyludzkich w sferze zawodowej – intensywne kontakty
· możliwe są konflikty interpersonalne w tej profesji (odporność psychiczna i emocjonalna)
· pomieszczenia biurowe lub zajęcia terenowe
· intensywne kontakty międzyludzkie (udzielanie rad, odpowiadanie na pytania, wywiady, świadczenie usług, uczenie i konsultowanie)
· praca ma charakter głównie indywidualny i samodzielny, możliwa praca w grupie z kilkoma doradcami,
· praca niesie za sobą duże ryzyko konfliktów interpersonalnych.
WARUNKI ORGANIZACYJNE
· czas pracy zależy od charakteru
· w siedzibie firmy – godziny stałe (6 – 9h)
· praca może odbywać się w tzw. terenie (czas nieokreślony)
· praca nie ma charakteru zrutynizowanego
· możliwość awansu w przypadku pracy w konkretnym przedsiębiorstwie
· zazwyczaj praca ma charakter samodzielny
· powinien dba o swój wizerunek i reputację
· generalnie pełni rolę podwładnego
· stałe godziny pracy (poradnie 4h i inne instytucje 8h) w dni powszednie z wyjątkiem np. targów pracy,
· praca nie jest ściśle nadzorowana (kontrola okresowa)
· rzadko wymagane wyjazdy (zazwyczaj do szkół lub doskonalenie zawodowe)
· strój pracowniczy – dowolny
WYMAGANIA PSYCHOLOGICZNE
· umiejętność komunikowania się ze „zróżnicowanym odbiorcą”
· umiejętność słuchania, obserwacji i wyciągania wniosków
· obiektywizm, odporność emocjonalna
· umiejętność negocjacyjne, organizacyjne
· kreatywność, zainteresowania społeczne, samokontrola
· umiejętność zarządzania zespołami ludzi
· umiejętność zrozumiałego formułowania i przekazywania informacji
· brak kierowania się uprzedzeniami i stereotypami
· umiejętność przełamywania oporów klienta, empatia
· odporność emocjonalna, samokontrola
· umiejętność współdziałania z innymi ludźmi i instytucjami rynku pracy
· niezależność, samodzielność, inicjatywa, zdolność przekonywania, wytrwałość
· nie można „przerzucać” negatywnych emocji na klienta i tym samym pokazywać tych emocji
· umiejętność obiektywnej diagnozy, stworzenia strategii działania
man1957