PORÓWNANIE DORADCA(1).doc

(135 KB) Pobierz
PRZEWODNIK PO ZAWODACH WYDANIE II – Warszawa 2003, Departament Rynku Pracy;

 

 

PRZEWODNIK PO ZAWODACH WYDANIE II – Warszawa 2003, Departament Rynku Pracy;

 

PORÓWNANIE - DORADCA PERSONALNY I ZAWODOWY

 

 

DORADCA PERSONALNY

 

DORADCA ZAWODOWY

ZADANIA I CZYNNOŚCI ROBOCZE

 

·       współtworzenie i realizowanie polityki personalnej firmy

·       utrzymywanie konkurencyjności firmy

·       kontrola systemów motywacyjnych

·       odpowiada za rekrutację

·       nadzoruje opracowanie ścieżek karier pracowników (rozwój zawodowy)

·       pomaga w adaptacji nowo zatrudnionym osobom

·       utrzymuje kontakty z przedstawicielami organizacji pracowniczych

·       tworzy i realizuje budżet związany z zarządzaniem zasobami ludzkimi

·       opracowuje sprawozdania z zakresu ZZL

·       rodzaje doradców personalnych:

1.   konsultanci w firmie doradztwa personalnego – poszukuje kierowników wyższego szczebla, specjalistów, diagnozuje potencjał pracowników i szkoli kadrę;

2.   łowcy głów (head hunterzy) – dobór kandydatów na konkretne stanowiska, łowca talentów, tworzą bazy danych osób zdolnych, poszukują kontaktów wśród specjalistów;

3.   pracownicy działów kadr -  zajmuje się procesem doboru pracowników.

 

 

 

 

 

·       udziela pomocy w formie porad młodzieży i dorosłym przy wyborze zawodu, kierunku  kształcenia,

·       współpracuje z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów;

·       posiada i rozwija wiedzę z zakresu mechanizmów rynku pracy, zawodoznawstwa,

·       pomaga podejmować decyzje dotyczące kariery zawodowej,

·       pomaga w odnajdywaniu się w trudnej sytuacji poszukiwania pracy, przekwalifikowania się,

·       pomaga w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych, przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej,

·       prowadzą karty usług doradczych,

·       pracują nad tworzeniem nowych narzędzi badawczych, np. testów,

·       aktualizacja informacji dotyczących zawód nadwyżkowych i deficytowych,

·       przygotowują statystyki

·       współpracują z innymi instytucjami rynku pracy (firmy szkoleniowe, szkoły, urzędy pracy, stowarzyszeniami, poradniami, firmami)

·       poradnictwo dzieli się na:

1.   profesjonalne i nieprofesjonalne

2.   indywidualne i grupowe

 

 

 

 

 

ŚRODOWISKO PRACY

 

·       pomieszczenia biurowe lub miejsce pracy przyszłego pracownika,

·       szkolenia – krajowe lub zagraniczne

·       wyposażenia biura: komputer, faks, telefon, nowoczesne oprogramowania, kserokopiarka

·       prawo jazdy, samochód, środek komunikacji – mobilność zawodowa

·       praca indywidualna lub grupowa

·       może pracować samodzielnie lub być pod nadzorem firmy, dla której pracuje

·       wymagana jest umiejętność współpracy z wszystkimi grupami zawodowymi w danym przedsiębiorstwie

·       praca oparta na zaufaniu – ważny kodeks etyczny (profesjonalizm, kompetencja, obiektywizm, poufność danych i informacji, lojalność, rzetelność, terminowość)

·       tworzenie sieci kontaktów międzyludzkich w sferze zawodowej – intensywne kontakty

·       możliwe są konflikty interpersonalne w tej profesji (odporność psychiczna i emocjonalna)

 

 

 

 

·       pomieszczenia biurowe lub zajęcia terenowe

·       intensywne kontakty międzyludzkie (udzielanie rad, odpowiadanie na pytania, wywiady, świadczenie usług, uczenie i konsultowanie)

·       praca ma charakter głównie indywidualny i samodzielny, możliwa praca w grupie z kilkoma doradcami,

·       praca niesie za sobą duże ryzyko konfliktów interpersonalnych. 

WARUNKI ORGANIZACYJNE

 

·       czas pracy zależy od charakteru

·       w siedzibie firmy – godziny stałe (6 – 9h)

·       praca może odbywać się w tzw. terenie (czas nieokreślony)

·       praca nie ma charakteru zrutynizowanego

·       możliwość awansu w przypadku pracy w konkretnym przedsiębiorstwie

·       zazwyczaj praca ma charakter samodzielny

·       powinien dba o swój wizerunek i reputację

·       generalnie pełni rolę podwładnego

 

 

 

 

·       stałe godziny pracy (poradnie 4h i inne instytucje 8h) w dni powszednie z wyjątkiem np. targów pracy,

·       praca nie jest ściśle nadzorowana (kontrola okresowa)

·       rzadko wymagane wyjazdy (zazwyczaj do szkół lub doskonalenie zawodowe)

·       strój pracowniczy – dowolny

WYMAGANIA PSYCHOLOGICZNE

 

·       umiejętność komunikowania się ze „zróżnicowanym odbiorcą”

·       umiejętność słuchania, obserwacji i wyciągania wniosków

·       obiektywizm, odporność emocjonalna

·       umiejętność negocjacyjne, organizacyjne

·       kreatywność, zainteresowania społeczne, samokontrola

·       umiejętność zarządzania zespołami ludzi

·       umiejętność zrozumiałego formułowania i przekazywania informacji

·       brak kierowania się uprzedzeniami i stereotypami

 

 

·       umiejętność komunikowania się ze „zróżnicowanym odbiorcą”

·       umiejętność przełamywania oporów klienta, empatia

·       odporność emocjonalna, samokontrola

·       umiejętność współdziałania z innymi ludźmi i instytucjami rynku pracy

·       niezależność, samodzielność, inicjatywa, zdolność przekonywania, wytrwałość

·       nie można „przerzucać” negatywnych emocji na klienta i tym samym pokazywać tych emocji

·       umiejętność obiektywnej diagnozy, stworzenia strategii działania

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin