BUDOWLANI_nr11.pdf

(1584 KB) Pobierz
untitled
Budowlani
BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
CZERWIEC 2005
ISSN 1731-9110
W numerze m.in.:
> Coraz lepsze relacje nadzoru
z inwestorami
> Przeobrażenia
komunikacyjne
w Krakowie
NR 11
50843976.009.png 50843976.010.png
MAŁOPOLSKA OKRĘGOWA IZBA
INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA (MOIIB)
w KRAKOWIE
ul. WARSZAWSKA 17 (I piętro)
31–155 KRAKÓW
tel.: (12) 630–90–60, 630–90–61
fax: (12) 632–35–59
www.map.piib.org.pl
biuro czynne poniedziałek, środa,
piątek 9.00 — 14.00
wtorek, czwartek 12.00–18.00
Adres do korespondencji:
Małopolska Okręgowa Izba
Inżynierów Budownictwa w Krakowie
skrytka pocztowa 6
30–961 Kraków 5
Punkty Informacyjne w Tarnowie,
Nowym Sączu i Zakopanem
udzielają informacji
na temat działalności Izby oraz
przyjmują wnioski o wpisanie na listę
członków MOIIB w Krakowie
Tarnów, ul. Konarskiego 4
Terminy dyżurów:
wtorek i czwartek
w godz. od 15.00 do 17.00.
Tel. (014) 626-47-18.
Nowy Sącz,
ul. Kraszewskiego 44.
Terminy dyżurów:
trzy pierwsze czwartki miesiąca
w godz. 17.00 — 19.00
ostatni poniedziałek miesiąca
w godz. 14.00 — 17.00
Wiceprzewodniczący Rady MOIIB
pełni dyżur
w pierwszy i trzeci czwartek miesiąca
w godz. 17.00 — 18.00.
Zakopane, ul. Nowotarska 6 IIp.
Terminy dyżurów:
wtorki w godz. 11.00-13.00
czwartki w godz. 16.00-18.00
Tel. (018) 201-35-74.
Dyżury przewodniczącego Rady MOIIB
w każdy wtorek
w godz. 15.00 — 16.00
w siedzibie Izby
Dyżury sekretarza Rady MOIIB
w każdy czwartek
w godz. 16.00 - 17.00
w siedzibie Izby
Dyżur Okręgowego
Rzecznika Odpowiedzialności
Zawodowej
co drugą środę (parzystą)
w godz. 14.00 — 16.00
Dyżur przewodniczącego
Sądu Dyscyplinarnego
co drugą środę (parzystą)
w godz. 14.00 — 16.00
Dyżury członków Okręgowej
Komisji Kwalifikacyjnej
odbywają się w siedzibie Izby
w każdy czwartek
w godz. 15.00 — 18.00
Dyżur Przewodniczącego Okręgowej
Komisji Kwalifikacyjnej
lub jego zastępcy w sprawach
skarg i wniosków
— w każdy pierwszy czwartek miesiąca
w siedzibie Izby
w godz. 15.00 — 16.00
Punkt porad prawnych dla członków
MOIIB czynny w siedzibie Izby
w każdy wtorek
w godz. 17.00 — 18.00
Siedziba Małopolskiej Okręgowej
Izby Inżynierów Budownictwa
przy ul. Warszawskiej w Krakowie
PREZYDIUM OKRĘGOWEJ RADY MOIIB
Zygmunt Rawicki — przewodniczący
Antoni Kawik — wiceprzewodniczący
Jerzy Rasiński — wiceprzewodniczący
Grażyna Skoplak — sekretarz
Irena Bobulska–Pacek — skarbnik
Małgorzata Piotrowska-Trębacz — członek
Wojciech Pawlikowski — członek
Zbigniew Kot — członek
SKŁAD OKRĘGOWEGO
SĄDU DYSCYPLINARNEGO
1. Zbigniew Domosławski — przewodniczący
2. Zbigniew Braś
3. Ryszard Damijan
4. Czesław Grzesiak
5. Janusz Jedynak
6. Krzysztof Klass
7. Andrzej Kucharski — wiceprzewodniczący
8. Zbigniew Łagan
9. Krzysztof Majda — wiceprzewodniczący
10. Józef Potrzebowski
11. Elżbieta Ryzner — sekretarz
12. Tadeusz Szmigiel
13. Mieczysław Wiśniewski
SKŁAD OKRĘGOWEJ RADY MOIIB
1. Wojciech Biliński
2. Irena Bobulska–Pacek
3. Andrzej Drożdż
4. Krystyna Duraczyńska
5. Zbigniew Dutka
6. Krzysztof Dyk
7. Paweł Fenrych
8. Henryk Hołota
9. Krzysztof Janusz
10. Antoni Kawik
11. Marek Kluczyński
12. Zbigniew Kot
13. Józef Mąka
14. Wojciech Pawlikowski
15. Bogusław Pilujski
16. Zygmunt Rawicki
17. Jerzy Rasiński
18. Jan Skawiński
19. Grażyna Skoplak
20. Wiesław Smoroński
21. Małgorzata Piotrowska-Trębacz
22. Stefan Wieloch
23. Joanna Wingralek
24. Janina Wisor–Pronobis
OKRĘGOWY RZECZNIK
ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ
1. Stanisław Abrahamowicz – rzecznik
2. Józef Czekajski — zastępca rzecznika
3. Wiktoria Konczewska — zastępca rzecznika
DELEGACI NA I KRAJOWY ZJAZD
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
1. Stanisław Abrahamowicz
2. Irena Bobulska–Pacek
3. Janusz Cieśliński
4. Andrzej Drożdż
5. Krystyna Duraczyńska
6. Zbysław Kałkowski
7. Stanisław Karczmarczyk
8. Antoni Kawik
9. Krystyna Korniak–Figa
10. Zbigniew Kot
11. Elżbieta Mierzowska
12. Jerzy Oprocha
13. Andrzej Pełech
14. Zbigniew Racoń
15. Zygmunt Rawicki
16. Leszek Reguła
17. Józef Szostak
18. Kazimierz Ślusarczyk
SKŁAD OKRĘGOWEJ
KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ
1. Stanisław Karczmarczyk — przewodniczący
2. Małgorzata Borsukowska–Stefaniczek
3. Stanisław Chrobak
4. Janusz Cieśliński
5. Krzysztof Dybaś
6. Piotr Kutyński
7. Artur Ludomirski
8. Hieronim Perczyński
9. Stefan Popławski
10. Krzysztof Siekierzyński
11. Tadeusz Sułkowski — wiceprzewodniczący
12. Jerzy Tworek — sekretarz
CZŁONKOWIE MOIIB
WE WŁADZACH KRAJOWYCH
POLSKIEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA (PIIB)
1. Janusz Cieśliński — wiceprzewodniczący KKK
2. Zbysław Kałkowski — wiceprzewodniczący KR
3. Krystyna Korniak-Figa — przewodnicząca KKR
4. Jerzy Oprocha — członek KKR
5. Zygmunt Rawicki — członek KR
6. Leszek Reguła — członek KSD
7. Kazimierz Ślusarczyk — członek KR
SKŁAD OKRĘGOWEJ KOMISJI
REWIZYJNEJ
1. Henryk Trębacz – przewodniczący
2. Tomasz Iwaszko
3. Jarosław Krzywiec
4. Danuta Opolska — sekretarz
5. Zygmunt Salwiński
6. Andrzej Turowicz — wiceprzewodniczący
50843976.011.png 50843976.012.png
Szanowni Państwo,
Koleżanki i Koledzy
Budowlani
Jesteśmy już po kolejnym IV Zjeździe Sprawozdawczym naszej Okręgowej
Izby Inżynierów Budownictwa, który odbył się 13 kwietnia. Zjazd dokonał oceny
działalności merytorycznej i finansowej MOIIB za 2004 rok i przyjął budżet na
2005 rok. Wszystkie przedstawione na Zjeździe sprawozdania (Rady i jej orga-
nów) zostały przez delegatów przyjęte formalnymi uchwałami. Ponadto, na wnio-
sek Okręgowej Komisji Rewizyjnej, Zjazd udzielił Radzie MOIIB absolutorium za
rok 2004 (jednomyślnie!). Przyjęto także wiele wniosków skierowanych do Rady
MOIIB oraz do Krajowego Zjazdu PIIB. Sprawozdanie z IV Zjazdu zamieszczamy
wewnątrz numeru.
Uwadze naszych Czytelników polecamy wywiad z Głównym
Inspektorem Nadzoru Budowlanego, dr. inż. Markiem Naglew-
skim. Relacje inwestorów z nadzorem budowlanym są coraz lep-
sze. Sprzyjają temu ułatwienia w procesie budowlanym dokony-
wane za pomocą zmian w przepisach prawa. Niestabilność pra-
wa jest dla budowlanych uciążliwa, ale, jak podkreśla dr inż. Ma-
rek Naglewski, zmiany dokonywane są w ich interesie. W rozmo-
wie omawiamy najnowsze regulacje dotyczące osób wykonują-
cych samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
W niniejszym biuletynie zamieszczamy ciekawy artykuł doty-
czący przeobrażeń komunikacyjnych w centrum Krakowa, boga-
to ilustrowany wizualizacjami i fotografiami z realizacji poszcze-
gólnych inwestycji.
W maju odbyła się już piąta tura egzaminów na uprawnienia
budowlane organizowanych przez okręgowe izby inżynierów budownictwa. Wy-
niki i spostrzeżenia z tych egzaminów przedstawia przewodniczący Okręgowej
Komisji Kwalifikacyjnej.
30 maja w Warszawie uroczyście wręczono nagrody w XV jubileuszowej edy-
cji ogólnopolskiego konkursu „Budowa Roku”, organizowanego przez PZITB
przy współpracy Ministerstwa Infrastruktury i Głównego Urzędu Nadzoru Budow-
lanego. Do obecnej edycji konkursu zgłoszono 55 obiektów budowlanych, które
podzielono na 8 grup tematycznych. W gronie nagrodzonych i wyróżnionych
znalazły się wszystkie budowy zgłoszone z Małopolski (w liczbie 11). W biulety-
nie prezentujemy laureatów i wyróżnionych z naszego regionu.
Ponadto przedstawiamy Państwu kolejną ofertę dotyczącą szkoleń, kursów,
seminariów i konferencji na III kwartał 2005 roku organizowanych lub współorga-
nizowanych przez MOIIB i jak zawsze, zachęcamy do korzystania z możliwości
doskonalenia zawodowego.
SPIS TREŚCI:
Coraz lepsze relacje nadzoru
z inwestorami
– str. 4-5
Co w Krajowej Radzie?
– str. 6
Przed Zjazdem Krajowym
– str. 7
Po zjeździe okręgowym, przed krajowym – str. 8-9
Przewodniczący MOIIB
Zygmunt Rawicki
Przeobrażenia komunikacyjne
w centrum Krakowa
– str. 10-16
Plan szkoleń, kursów i seminariów organizowanych
lub współorganizowanych przez MOIIB
w III kwartale 2005 r.
– str. 17-18
20 procent dla Małopolski
– str. 19-21
Kolejna kadencja
– str. 22-23
Z wyrazami szacunku
i koleżeńskimi pozdrowieniami
Nowe władze u bratanków
– str. 23
Zygmunt Rawicki
przewodniczący MOIIB
Uchwała Krajowej Rady
Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
z dnia 25 maja 2005 r.
– str. 24-25
„Budowlani” – Biuletyn Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
Redaguje zespół : Zygmunt Rawicki i Grażyna Skoplak.
Rada Programowa Biuletynu Informacyjnego MOIIB :
Anna Bryksy (SITK RP), Włodzimierz Drzyżdżyk (SITWM), Krystyna Korniak–Figa (PZITS), Andrzej Legutki (PZITB), Władysław
Malinowski (SITPNiG), Zygmunt Rawicki (MOIIB), Karol Ryż (ZMRP),
Grażyna Skoplak (MOIIB), Krzysztof Wincencik (SEP).
Wydawca – Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa
31–155 Kraków, ul. Warszawska 17, tel. 0–12 630–90–60, 630–90–61
Na okładce: wizualizacja ronda Mogilskiego w Krakowie po przebudowie. Okładka zamykająca: fotoreportaż z IV Zjazdu MOIIB
Skład i łamanie : J&R Agencja Reklamowa
Nakład 8100 egzemplarzy
Niebezpieczna mieszkaniówka
– str. 25
Egzaminy przed rozporządzeniem
– str. 26
50843976.001.png 50843976.002.png 50843976.003.png 50843976.004.png
str. 4 • CZERWIEC 2005
WŁADZE KRAJOWE
Coraz lepsze
Rozmowa z dr. inż. Markiem Naglewskim
- Ostatnio słyszy się informacje o projektowanych
zmianach w zakresie podziału kompetencji w nadzorze
budowlanym i wyłączeniu policji budowlanej spod
zwierzchnictwa starosty i wojewody. Jak dokładnie ma
wyglądać ta reforma i czemu ma służyć?
- Były takie przymiarki, ale w tej chwili nie ma już o czym
mówić. Poselski projekt ustawy dotyczący „odzespolenia”
służb nadzoru budowlanego (autorstwa Komisji Infrastruktury
Sejmu RP) został odrzucony w pierwszym czytaniu.
- Na ile zmiany — niestety, częste —
w Prawie budowlanym przyczyniły się do
zwiększenia kadry nadzoru budowlanego?
Wpisanie do zadań inspektorów kontroli
budynków zgłoszonych do użytkowania
spowodowało ogromny napór inwestorów
na nadzór. Jeśli ktoś wybudował, to chce
jak najszybciej budynek użytkować. Czy te-
go typu czynności zdominowały pracę in-
spektorów w terenie?
- Zmiany rzeczywiście przeprowadzane są
często, ale z myślą o uproszczeniu procesu in-
westycyjnego. Nowelizacja Prawa budowlanego z 2003 r.
wprowadziła obowiązkowe kontrole określonych rodzajów
budów, przede wszystkim jednak uprościła procedury admi-
nistracyjne w procesie budowlanym, poprzez rozszerzenie
katalogu obiektów i robót budowlanych nie wymagających
pozwolenia na budowę oraz wprowadzenie ułatwień związa-
nych z uzyskiwaniem pozwolenia na budowę. Wprowadzono
oświadczenia inwestora o posiadanym prawie do dyspono-
wania nieruchomością na cele budowlane zamiast obowiąz-
ku dostarczenia organowi wypisów z księgi wieczystej i aktów
notarialnych. Zdyscyplinowano również organy administra-
cyjne — urząd ma miesiąc na rozpatrzenie sprawy, w uzasad-
nionych przypadkach dwa, a za każdy dzień zwłoki płaci 500
zł kary.
Tak więc, wychodząc z założenia, że przebieg procesu
budowlanego, i tak znacznie uproszczony, nie może pozosta-
wać poza kontrolą organów państwa, wprowadzono obowią-
zek kontroli niektórych obiektów oddawanych do użytkowa-
nia. Wcześniej kontrolowano budowy w sposób wybiórczy —
z własnej inicjatywy bądź w wyniku interwencji zaniepokojo-
nych sąsiadów, ograniczając się w istocie do reagowania na
przypadki naruszania prawa. Obecnie, nieuchronność obo-
wiązkowych kontroli działa, jak myślimy, prewencyjnie, co
znacząco ogranicza przypadki naruszania prawa w trakcie
budowy.
- Czy inspektorów wystarcza? Jakie pieniądze poszły
w ślad za nowymi zadaniami nadzoru budowlanego?
- Na realizację nowych zadań kontrolnych nadzór budow-
lany w całym kraju otrzymał w latach 2003-2004 dodatkowo
ok. 600 etatów. Środki na ten cel zwiększono w 2004 r.
o 21.365 tys. zł.
Oczywiście, dodatkowe zadania wymagają szczególnego
wysiłku inspektorów nadzoru budowlanego i wraz ze zwięk-
szeniem ilości inwestycji budowlanych w Polsce, liczba
osób, które mogłyby wykonywać takie zadania, jest ciągle
niewystarczająca.
- Gdyby Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
miał scharakteryzować przeciętnego polskiego inwe-
stora, zwłaszcza w kontakcie z nadzorem, to co by
o nim powiedział?...
- Moja ocena może wynikać z wniosków z kontroli budów
i robót prowadzonych przez inspektorów nadzoru budowla-
nego. Inwestorzy są bardzo zróżnicowani, np. w zależności
od skali i rodzaju realizowanego przedsięwzięcia. Trudno po-
równywać inwestora dużej budowy celu publicznego, bu-
downictwa hydrotechnicznego czy autostrady lub drogi krajo-
wej z inwestorem budującym dom jednorodzinny.
Mogę jednak stwierdzić, że od wprowadzenia Prawa bu-
dowlanego w 1995 r. i zorganizowania nadzoru budowlane-
go w nowych strukturach od 1999 r. zauważalne jest realizo-
wanie obiektów budowlanych i prowadzenie budów zgodnie
z Prawem budowlanym. Relacje inwestor – nadzór systema-
tycznie się poprawiają. Przykładem może tu być korzystanie
z uwag i wniosków inwestorów przy kolejnych nowelizacjach
Prawa budowlanego oraz zmniejszająca się ilość samowoli
budowlanych.
- A gdyby miał Pan to samo powiedzieć o przecięt-
nym kierowniku budowy i o przeciętnym projektancie,
to jakie błędy, które najczęściej wychwytuje policja bu-
dowlana, by mu wytknął?
- Regulacje Prawa budowlanego nie przewidują dokony-
wania przez organy oceny prawidłowości przyjętych rozwią-
zań projektowych, a jedynie, przed zatwierdzeniem projektu
budowlanego, kontrolę: zgodności projektu budowlanego
z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania prze-
strzennego, zgodności projektu zagospodarowania działki
z przepisami, zwłaszcza techniczno-budowlanymi, komplet-
ności projektu budowlanego, wykonania projektu i jego
sprawdzenia przez osoby posiadające wymagane uprawnie-
nia budowlane i będące członkami izby samorządu zawodo-
wego.
Podczas budowy kontroluje się głównie: wykonywanie
samodzielnych funkcji technicznych przez kierownika bu-
dowy, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz stosownie
do specyfiki budowy — pełnienie nadzoru autorskiego
przez projektanta. Ponadto kontrolowane jest przestrze-
ganie ustaleń warunków pozwolenia na budowę i zgod-
ność wykonywania robót z zatwierdzonym projektem bu-
dowlanym.
Zastrzeżenia do kierowników budów stwierdzane pod-
czas kontroli dotyczą zwłaszcza nieprawidłowości w prowa-
dzeniu dziennika budowy, opracowania i przestrzegania pla-
nu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas wykonywania
robót, udokumentowanego dopuszczenia do stosowania
wbudowywanych wyrobów budowlanych.
- Jak funkcjonują inspektoraty w skali kraju? Na pew-
no są lepsze i gorsze? Które? Czy zależy to od sposobu
organizacji pracy czy raczej od kompetencji konkret-
nych ludzi?
Marek Naglewski
50843976.005.png 50843976.006.png
CZERWIEC 2005 • str. 5
WŁADZE KRAJOWE
relacje nadzoru z inwestorami
– Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego
- Uważam, że jak na zakres zadań nałożonych na nadzór
budowlany, inspektoraty funkcjonują na ogół dobrze. Trud-
no jest jednak skonstruować obiektywną listę rankingową
„dobrych i złych” inspektoratów w odniesieniu do wszyst-
kich zadań. We wszystkich wojewódzkich inspektoratach
pracują osoby kompetentne i posiadające odpowiednie
uprawnienia do wykonywania zadań. Każde województwo
ma jednak swoją specyfikę i swoiste uwarunkowania do
działalności, np. ilość i zakres inwestycji, ilość powiatów,
stopień skomplikowania sytuacji prawnej gruntów i nieru-
chomości, specyfika terenów przygranicznych, tereny zale-
wowe, szkody górnicze.
- Czy PINB w Krakowie, który w opinii NIK zasłużył
na fatalną ocenę, jest wyjątkiem w kraju? Jakie działa-
nia wobec powiatowego nadzoru w Krakowie podjął
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego po wspo-
mnianym raporcie NIK?
- Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego nie ma w ta-
kiej sytuacji prawa podjąć działań w stosunku do PINB.
Zgodnie z ustrojową zasadą decentralizacji kompetencji,
organy nadzoru budowlanego realizują zadania wynikające
z ustawy Prawo budowlane, wg ściśle określonych w usta-
wie kompetencji, których inne organy nie mogą podejmo-
wać. Tak więc, działania wobec powiatowych inspektora-
tów nadzoru budowlanego może podejmować jedynie nad-
zór budowlany szczebla wojewódzkiego - WINB.
- Inżynierowie budownictwa narzekają, i słusznie, że
trudno nadążyć za zmianami w Prawie budowlanym.
Czy w najbliższym czasie są przewidywane jakieś no-
wości, o których muszą wiedzieć?
- W dniu 17 czerwca 2005 roku Sejm RP przyjął w trze-
cim czytaniu ustawę o zmianie ustawy Prawo budowlane
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (aktualnie ustawa
trafi do Senatu). Obecna nowelizacja wprowadza znaczne
ułatwienia dla inwestorów, m.in. znosi obowiązek uzyskania
przez inwestora decyzji o pozwoleniu na budowę i dokona-
nia zgłoszenia budowy przyłączy. Remonty obiektów bu-
dowlanych, z wyjątkiem wpisanych do rejestru zabytków,
wymagać będą jedynie zgłoszenia. Nakłada ona również na
inwestora obowiązek dołączenia do zawiadomienia o za-
kończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o po-
zwolenie na użytkowanie, potwierdzenia odbioru wykona-
nych przyłączy. Ograniczono także listę istotnych od-
stępstw i nałożono pełną odpowiedzialność na projektanta
za dokonane odstępstwa.
Ponadto zostają wprowadzone zmiany w zakresie prze-
pisów dotyczących nabywania uprawnień budowlanych i ty-
tułu rzeczoznawcy budowlanego. Zgodnie z tymi zmianami
uprawnienia budowlane bez ograniczeń będą mogły uzy-
skiwać osoby z wyższym wykształceniem i dyplomem magi-
stra inżyniera, a uprawnienia w ograniczonym zakresie oso-
by z wykształceniem wyższym i dyplomem inżyniera bądź li-
cencjata. Nie będą mogły uzyskać uprawnień budowlanych
osoby z wykształceniem średnim. Skrócono także okres
praktyki do 2 lat. Zmodyfikowano tryb nadawania upraw-
nień rzeczoznawcy budowlanego poprzez podniesienie wy-
magań oraz uregulowano kwestie pozbawiania tytułu rze-
czoznawcy. Tytuł rzeczoznawcy będzie mogła uzyskać rów-
nież osoba bez uprawnień budowlanych, ale dysponująca
szczególną specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem w za-
kresie nie objętym uprawnieniami budowlanymi.
- Lada dzień wejdzie w życie rozporządzenie Mini-
stra Inrastruktury w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie. Jakie zmiany przynie-
sie?
- Minister Infrastruktury 18 maja 2005 r. podpisał rozpo-
rządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie, które zostało opublikowanie w Dzienniku
Ustaw z dnia 2 czerwca 2005 r. Nr 96, poz. 817. Powyższe
rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia, czyli 2 lipca 2005 roku.
W stosunku do poprzednich uregulowań rozporządzenie
to wprowadza zasadę, że osoba, pod kierunkiem której od-
bywana jest praktyka zawodowa, musi posiadać uprawnie-
nia bez ograniczeń we właściwej specjalności, przewiduje
możliwość zaliczenia praktyki zawodowej wykonywanej
w ramach nadzoru autorskiego, rezygnuje z określania sto-
sunku pracy, w jakim odbywana była praktyka, przewiduje
dokumentowanie praktyki zawodowej bez opiniowania
przez pracodawcę.
W rozporządzeniu odstąpiono również od możliwości
nadawania uprawnień wykraczających poza zakres jednej
specjalności (nadanie uprawnień budowlanych bez ograni-
czeń w jednej specjalności oznaczało automatyczne nada-
nie uprawnień w ograniczonym zakresie w innych specjal-
nościach). Rozwiązanie to dotyczy uprawnień budowlanych
zwłaszcza w specjalnościach: konstrukcyjno-budowlanej,
drogowej oraz mostowej, w których to uprawnieniach na-
stępowało wzajemne „przenikanie się” zakresów upraw-
nień.
Ponadto wprowadzono zasadę, że specjalizacje można
uzyskać w uprawnieniach budowlanych najwcześniej po
5 latach od uzyskania uprawnień budowlanych, zależnie od
tych uprawnień — w projektowaniu lub w wykonawstwie.
- Praktyków niepokoją rozbieżne stanowiska doty-
czące Zespołów Uzgadniania Dokumentacji Projekto-
wej. Mówi się, że mogą zostać zlikwidowane, a uzgad-
nianie projektów ma prowadzić starosta. Gdzie szukać
szczegółów postępowania w tej sytuacji — w prawie
geodezyjnym czy budowlanym?
- Przyjęta w trzecim czytaniu, w dniu 17 czerwca 2005
roku, przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy Prawo bu-
dowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw, skierowa-
na obecnie do Senatu, wprowadza również zmiany w usta-
wie z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartogra-
ficzne (Dz. U. z 2000r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.).
Zmiany te dotyczą art. 7d pkt 2 i art. 28 i mają na celu
uproszczenie inwestorskiego procesu budowlanego.
Rozmawiała
Aleksandra VEGA
50843976.007.png 50843976.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin