BUDOWLANI Nr 1.2009 (nr31).pdf

(2410 KB) Pobierz
untitled
BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
NR 1/2009 (31)
BUDOWLANI
STYCZEŃ - LUTY 2009
ISSN 1731-9110
W numerze m.in.:
PIERWSZY TUNEL
TRAMWAJOWY
W POLSCE
ÂWIADECTWA
ENERGETYCZNE
198820755.029.png 198820755.030.png 198820755.031.png 198820755.032.png 198820755.001.png 198820755.002.png 198820755.003.png 198820755.004.png 198820755.005.png 198820755.006.png 198820755.007.png 198820755.008.png 198820755.009.png 198820755.010.png 198820755.011.png 198820755.012.png 198820755.013.png 198820755.014.png 198820755.015.png
MA¸OPOLSKA OKR¢GOWA IZBA
IN˚YNIERÓW BUDOWNICTWA
(MOIIB) w KRAKOWIE
ul. CZARNOWIEJSKA 80
30-054 KRAKÓW
tel.: (12) 630–90–60, 630–90–61
fax: (12) 632–35–59
e-mail: map@piib.org.pl
www.map.piib.org.pl
biuro czynne poniedzia∏ek, Êroda,
piàtek 9.00-14.00
wtorek, czwartek 12.00-18.00
Adres do korespondencji:
Ma∏opolska Okr´gowa Izba
In˝ynierów Budownictwa w Krakowie
ul. Czarnowiejska 80
30-054 Kraków
Punkty Informacyjne w Tarnowie,
Nowym Sàczu i Zakopanem
udzielajà informacji
na temat dzia∏alnoÊci Izby oraz
przyjmujà wnioski o wpisanie na list´
cz∏onków MOIIB w Krakowie
Ta r nów, ul. Konarskiego 4
Terminy dy˝urów:
wtorek i czwartek
w godz. od 15.00 do 17.00.
Tel. (014) 626-47-18.
Nowy Sàcz,
ul. Kraszewskiego 44.
Te r miny dy˝urów:
wtorek w godz.: 13 - 15
piàtek w godz.: 15 - 17
dy˝ur cz∏onka OKK
czwartek w godz.: 17 - 19
Tel. (018) 441 18 59
Zakopane, ul. Nowotarska 6 IIp.
Terminy dy˝urów:
wtorki w godz. 11 - 13
Êrody w godz. 16 - 18
Tel. (018) 201-35-74.
Terminy dy˝urów:
przewodniczàcego Rady MOIIB
w ka˝dy wtorek w godz.: 15 – 16
wiceprzewodniczàcych Rady MOIIB
w ka˝dy czwartek w godz.: 16 – 17
sekretarza Rady MOIIB
w ka˝dy wtorek w godz.: 15 – 16
Okr´gowego Rzecznika
OdpowiedzialnoÊci Zawodowej
w co drugi czwartek (parzysty)
w godz.: 16 – 18
przewodniczàcego Sàdu Dyscyplinarnego
w co drugi wtorek (parzysty)
w godz.: 16 – 18
przewodniczàcego Okr´gowej Komisji
Kwalifikacyjnej w ka˝dy pierwszy
czwartek miesiàca w godz.: 15 – 16
(w sprawie skarg i wniosków)
Dy˝ur cz∏onka OKK
w ka˝dy czwartek w godz.: 15 – 18
(w Biurze MOIIB w Krakowie)
Porady prawne
w ka˝dy czwartek w godz.: 17 – 18
(dla cz∏onków MOIIB)
Sk∏ady Orzekajàce
drugie i czwarte Êrody miesiàca
(w sprawach cz∏onkowskich)
SIEDZIBA MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
PRZY UL. CZARNOWIEJSKIEJ W KRAKOWIE
CZŁONKOWIE ORGANÓW MOIIB
Prezydium Rady:
3. Franczak Zbigniew — rzecznik
4. Jastrz´bska El˝bieta — rzecznik
5. Konczewska Wiktoria — rzecznik
6. Marcjan Wac∏aw — rzecznik
7. Rasiƒski Jerzy — rzecznik
8. Wisor-Pronobis Janina — rzecznik
Okr´gowy Sàd Dyscyplinarny:
1. Rawicki Zygmunt — przewodniczàcy Rady
2. Oprocha Jerzy — wiceprzewodniczàcy Rady
3. ˚akowski Ryszard — wiceprzewodniczàcy
Rady
4. Skoplak Gra˝yna — sekretarz Rady
5. Boryczko Miros∏aw — skarbnik Rady
6. Kot Zbigniew — cz∏onek Prezydium
7. Legutki Andrzej — cz∏onek Prezydium
Okr´gowa Rada:
1. Zbigniew Domos∏awski — przewodniczàcy
2. BraÊ Zbigniew
3. Caba∏a Marek — sekretarz
4. Damijan Ryszard — wiceprzewodniczàcy
5. Dyk Krzysztof,
6. Go∏aszewski Andrzej
7. Klass Krzysztof
8. Krawczyk Jacek
9. Lysy Jerzy
10. ¸ab´dê Renata
11. Struzik Wojciech
12. Strzeboƒski Stanis∏aw
13. Szmigiel Tadeusz
14. WiÊniewski Mieczys∏aw
Okr´gowa Komisja Rewizyjna:
1. Bobulska-Pacek Irena
2. Boryczko Miros∏aw
3. Bryksy Anna
4. Dro˝d˝ Andrzej
5. Godek Jaros∏aw
6. Gogola Katarzyna
7. Guzik Gabriela
8. Janusz Krzysztof
9. Kawik Antoni
10. Knapik Adam
11. Korkowski Jerzy
12. Korniak-Figa Krystyna
13. Kot Zbigniew
14. Legutki Andrzej
15. Lisowski Franciszek
16. ¸ukasik Krzysztof
17. Majda Krzysztof
18. Majka W∏adys∏aw
19. Oprocha Jerzy
20. Potok Wies∏aw
21. Rawicki Zygmunt
22. Ry˝ Karol
23. Seweryn Krzysztof
24. Skawiƒski Jan
25. Skoplak Gra˝yna
26. Âlusarczyk Kazimierz
27. Tr´bacz-Piotrowska Ma∏gorzata
28. ˚akowski Ryszard
29. ˚u∏awiƒska Gra˝yna
Okr´gowa Komisja Kwalifikacyjna:
1. Tr´bacz Henryk — przewodniczàcy
2. Dzi´giel Boles∏aw
3. Jach Jerzy
4. ¸agan Zbigniew
5. Opolska Danuta — sekretarz
6. Turowicz Andrzej — wiceprzewodniczàcy
Delegaci na Krajowe Zjazdy PIIB:
1. Bobulska-Pacek Irena
2. CieÊliƒski Janusz
3. Domos∏awski Zbigniew
4. Dro˝d˝ Andrzej
5. Duraczyƒska Krystyna
6. Gogola Katarzyna
7. Guzik Gabriela
8. Jach Jerzy
9. Ka∏kowski Zbys∏aw
10. Kawik Antoni
11. Korniak-Figa Krystyna
12. Rasiƒski Jerzy
13. Rawicki Zygmunt
14. Skawiƒski Jan
15. Skoplak Gra˝yna
16. Su∏kowski Tadeusz
17. Szostak Józef
18. Âlusarczyk Kazimierz
1. Karczmarczyk Stanis∏aw — przewodniczàcy
2. Borsukowska Ma∏gorzata
3. Chmiel Roman
4. Chrobak Stanis∏aw
5. CieÊliƒski Janusz — wiceprzewodniczàcy
6. Duraczyƒska Krystyna
7. Dziedzic Jan
8. GabryÊ El˝bieta — sekretarz
9. Jamborski Marian
10. Kuldanek Andrzej
11. Kutyƒski Piotr
12. Moskal Krzysztof
13. P∏achecki Marian
14. Su∏kowski Tadeusz — wiceprzewodniczàcy
15. ˚akowski Jan
Okr´gowy Rzecznik OdpowiedzialnoÊci Zawodowej:
Cz∏onkowie MOIIB we w∏adzach Krajowych
Polskiej Izby In˝ynierów Budownictwa (PIIB):
1. Ka∏kowski Zbys∏aw — wiceprzewodniczàcy KR
2. Rawicki Zygmunt — cz∏onek KR
3. Skawiƒski Jan — cz∏onek KR
4. Âlusarczyk Kazimierz — cz∏onek KR
5. Korniak-Figa Krystyna — przewodniczàca KKR
6. P∏achecki Marian — wiceprzewodniczàcy KKK
7. Szostak Józef — cz∏onek KSD
1. Abrahamowicz Stanis∏aw — rzecznik - koordynator
2. Ciasnocha Andrzej — rzecznik
198820755.016.png 198820755.017.png 198820755.018.png
Szanowni Paƒstwo,
Kole˝anki i Koledzy
BUDOWLANI
Prze wod ni czà cy
MO IIB
Zyg munt Ra wic ki
SPIS TREÂCI:
W2009 rok weszliÊmy wnie najlepszych nastrojach – ogólnoÊwiatowy kryzys dotarł
tak˝e do naszego kraju idaje si´ ju˝ doÊç wyraênie odczuç wbran˝y budowlanej. Jed-
nak nie powinniÊmy załamywaç ràk, ana pewno nie zamykaç budów. Mimo cz´Êcio-
wego ograniczenia inwestycji, trzeba optymistycznie patrzeç wprzyszłoÊç – wszak
w2012 roku mamy zorganizowaç wPolsce Mistrzostwa Europy wPiłce No˝nej ido
tego czasu trzeba b´dzie wybudowaç sporo dróg iautostrad, stadionów ihoteli. Pracy
dla budowlanych nie powinno zabraknàç.
Pragn´ serdecznie podzi´kowaç za liczne ˝yczenia Êwiàteczno–noworoczne, które
napłyn´ły do naszej Małopolskiej Izby In˝ynierów Budownictwa od ró˝nych instytucji
iorganizacji, atak˝e od indywidualnych członków izby.
Wobecnym numerze biuletynu „Budowlani” przedstawiamy krótkie sprawozdania
ze spotkaƒ, które odbyły si´ pod koniec ubiegłego roku. Władze MOIIB spotkały si´
zprzewodniczàcymi stowarzyszeƒ naukowo-technicznych zbran˝y budowlanej dzia-
łajàcych wMałopolsce oraz zprzedstawicielami administracji architektoniczno–bu-
dowlanej wwojewództwie małopolskim.
Wgrudniu ub.r. odbyła si´ dwunasta sesja egzaminacyjna na uprawnienia budow-
lane. Wyniki tej sesji omawia drin˝.Stanisław Karczmarczyk – przewodniczàcy Okr´-
gowej Komisji Kwalifikacyjnej MOIIB.
Tak˝e wgrudniu wstolicy Małopolski oddano do u˝ytku pierwszy tunel tramwajowy
wPolsce. Otym wyjàtkowym obiekcie budowlanym, oinnych realizacjach komunika-
cyjnych, atak˝e orecepcie na kryzys rozmawiamy zmgr.in˝.Wiesławem Nowakiem
– prezesem Zakładów Usług Energetycznych iKomunikacyjnych Grupa ZUE
S.A.wKrakowie. Uzupełnieniem tego wywiadu jest artykuł na temat historii iperspek-
tyw tzw.Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Wbiuletynie przedstawiamy artykuł na temat modernizacji jednego zmostów za-
projektowanych przez Rudolfa Modrzejewskiego przez rzek´ Missisipi wNowym Or-
leanie oraz drugà cz´Êç artykułu dotyczàcego zagro˝eƒ ikorzyÊci wynikajàcych ze
swoistej symbiozy miasta ijego rzeki, na przykładzie Krakowa iWisły.
Tych, którym dała si´ we znaki recesja gospodarcza na rodzimych budowach, byç
mo˝e zainteresujà informacje na temat uznawania kwalifikacji zawodowych wAustrii.
Wspominamy tak˝e ojubileuszu 60-lecia Małopolskiego Oddziału Polskiego Zwiàzku
In˝ynierów iTechników Budownictwa.
Na koniec dodam, ˝e po 30 numerach zdecydowaliÊmy si´ na mo˝e mało radykal-
nà, ale jednak zmian´ tzw.layoutu wnaszym biuletynie. Prosimy PT Czytelników
oewentualne uwagi.
Tam, gdzie sà tramwaje, jest te˝ ZUE . . . . . . .4-6
Priorytet dla komunikacji zbiorowej . . . . . . .7-13
Co w Krajowej Radzie? . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Kalendarium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Trudne poczàtki za nami . . . . . . . . . . . . . . . . .16
O dobrej współpracy na przyszłoÊç . . . . . . . . .17
Na koniec roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Honorowe Odznaki PIIB
dla działaczy małopolskich . . . . . . . . . . . . . . .19
Kto mo˝e potwierdzaç praktyki? . . . . . . . . . . .20
Slalom in˝ynierów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
BHP w teorii i praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Zmieniony regulamin . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Gratulacje dla Jubilata . . . . . . . . . . . . . . . .23-26
Miasto i rzeka (2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27-29
Zwyrazami szacunku
ikole˝eƒskimi pozdrowieniami
Nowe ˝ycie mostu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30-33
Zygmunt Rawicki
przewodniczàcy Rady MOIIB
Obowiàzkowe ubezpieczenie OC
- podsumowanie 2008 roku . . . . . . . . . . . .34-35
„Budowlani” – Biuletyn Ma∏opolskiej Okr´gowej Izby In˝ynierów Budownictwa
Redaguje: Zygmunt Rawicki
Rada Programowa Biuletynu MOIIB Budowlani:
RAWICKI Zygmunt (MOIIB) – przewodniczàcy, BRYKSY Anna (SITK RP) – cz∏onek, DRZY˚D˚YK W∏odzimierz (SITWM)
– cz∏onek, KORNIAK – FIGA Krystyna (PZITS) – cz∏onek, MALINOWSKI W∏adys∏aw (SITPNiG) – cz∏onek
PASICH Halina (PZITB) – cz∏onek, RY˚ Karol (ZMRP) – cz∏onek, WINCENCIK Krzysztof (SEP) – cz∏onek
Wydawca – Ma∏opolska Okr´gowa Izba In˝ynierów Budownictwa
30–054 Kraków, ul. Czarnowiejska 80, tel. 0–12 630–90–60, 630–90–61
Ok∏adka: Stacja Politechnika - tunel szybkiego tramwaju
Okładka zamykajàca: Tunel szybkiego tramwaju
Nakład 10200 egzemplarzy
Publikowane w Biuletynie „Budowlani“ artykuły prezentujà stanowiska, opinie i poglàdy ich autorów.
Redakcja zastrzega sobie prawo do adjustacji tekstów i zmiany tytułów.
Sprawna likwidacja szkody . . . . . . . . . . . . . . .36
In˝ynier budownictwa w Austrii . . . . . . . . .37-38
Szkolenia dla członków MOIIB . . . . . . . . . . . . .39
Âwiadectwo energetyczne
- pytania i odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . .40-42
198820755.019.png 198820755.020.png 198820755.021.png 198820755.022.png 198820755.023.png 198820755.024.png 198820755.025.png
STYCZE¡ - LUTY 2009
4
TEMAT MIESIÑCA: PIERWSZY TUNEL TRAMWAJOWY W POLSCE
Tam, gdzie sà tramwaje,
jest te˝ ZUE
Rozmowa z mgr. in˝. Wiesławem Nowakiem,
prezesem Zarzàdu Zakładów Usług Energetycznych i Komunikacyjnych
Grupa ZUE S.A. w Krakowie
- Czy Pan wie,
˝e w´zeł komuni-
kacyjny – rondo
Mogilskie wraz
z tunelem szyb-
kiego tramwaju
w Krakowie, który
konsorcjum ZUE,
Budostal 5, MP
Mosty oddało do
u˝ytku ponad
miesiàc temu –
w plebiscycie
czytelników jed-
nej z gazet regio-
nalnych, został
okrzykni´ty Suk-
cesem Roku
2008? Czy czuje
si´ Pan ojcem
sukcesu?
- Nie, nie wiedziałem o tym plebis-
cycie, ale jest mi bardzo miło usły-
szeç taki werdykt. Tym bardziej, ˝e
tunel był jednym z najtrudniejszych
technicznie i technologicznie zadaƒ,
z jakimi musiały si´ zmierzyç Zakła-
dy Usług Energetycznych i Komuni-
kacyjnych. A działamy na rynku od
1991 r. i nic, co dotyczy tramwajów,
nie jest nam obce.
- Tunel szybkiego tramwaju jest
pierwszym tego typu obiektem
w Polsce. Czy dlatego to była trud-
na inwestycja, ˝e ˝adna firma
w kraju nie ma doÊwiadczeƒ w tej
dziedzinie i wszystkiego trzeba si´
uczyç na własnych bł´dach?
- Najwi´ksza trudnoÊç polegała na
tym, ˝e koƒczyliÊmy inwestycj´, któ-
ra ciàgn´ła si´ od ponad 30 lat. Naj-
starszy z odziedziczonych po po-
przednikach odcinków liczył sobie
trzy dekady, najmłodszy 1,5 roku,
a sami dobudowywaliÊmy pozostałe
Skrócenie terminu jest
mo˝liwe niemal na ka˝dej
budowie, pod warunkiem,
˝e inwestor zechce zapła-
ciç za krótszy czas reali-
zacji. To sà konkretne
koszty – godziny nadlicz-
bowe, czasem praca
w nocy. To sà równie˝
konkretne zyski. Jednak
w naszym kraju nie ma ta-
kiego zwyczaju, wi´c in-
westycje si´ wlokà.
centymetrze. Nieoczekiwane prze-
dłu˝enie prac, a całe zadanie trzeba
było skoƒczyç w 14 miesi´cy.
- Opinia publiczna była na bie-
˝àco informowana o przesuni´-
ciach w odbiorze tunelu. Powo-
dem były zastrze˝enia stra˝y po˝a-
rnej. Sprostanie jakim wymogom
sprawiło wykonawcom takà trud-
noÊç, ˝e trzeba było kilku podejÊç
do odbioru?
- Nic takiego si´ nie stało. Spros-
taliÊmy bardzo wyÊrubowanym nor-
mom odnoÊnie oddymiania i wenty-
lacji oraz systemu przeciwpo˝arowe-
go, choç to nie było proste. Na Za-
budowle i konstrukcje. Pierwszy od-
cinek pod Dworcem Głównym w kie-
runku ul. Rakowickiej i Lubomirskie-
go to był jeszcze tunel jednokomoro-
wy, obecnie buduje si´ tylko dwuko-
morowe. Poszczególne etapy projek-
towali ró˝ni projektanci, według ró˝-
nych norm, realizowali ró˝ni wyko-
nawcy, cz´sto majàc ÊwiadomoÊç,
˝e nie b´dà koƒczyç tej inwestycji....
Trzeba było te stare konstrukcje
z ró˝nych okresów doprowadziç do
stanu u˝ywalnoÊci i dostosowaç do
współczesnych norm. Na tym pole-
gała główna trudnoÊç. Poza tym tra-
fialiÊmy na przeszkody, których si´
nie spodziewaliÊmy. Podam przy-
kład: na Êcianach tunelu sprzed 30
lat poło˝ono warstwy specjalnej far-
by, która miała je uchroniç przed ko-
rozjà, grzybami itd. Nie mo˝na jej
było usunàç za pomocà ˝adnego
preparatu chemicznego. Wszystko
trzeba było sfrezowaç centymetr po
mgr in˝.
Wiesław Nowak
198820755.026.png 198820755.027.png
STYCZE¡ - LUTY 2009
TEMAT MIESIÑCA: PIERWSZY TUNEL TRAMWAJOWY W POLSCE
5
chodzie przygotowuje si´ projekt,
a potem przeprowadza symulacje –
np. po˝arów. Projekt wtedy si´ po-
prawia i realizuje. My mieliÊmy kon-
strukcj´ i to do niej musieliÊmy do-
braç urzàdzenia tak, aby były speł-
nione wszystkie normy. Pomógł nam
Instytut Techniki Budowlanej, który
wykonał symulacje i na podstawie
ich wyników opracowaliÊmy systemy
oddymiania i wentylacji. Jednak stra-
˝acy sprawdzali najczarniejsze sce-
nariusze, nawet na wypadek ataku
terrorystycznego i kilku po˝arów
w tunelu jednoczeÊnie. Opóênienia
w oddaniu tunelu do u˝ytku wynikały
z faktu, ˝e na skutek zaleceƒ stra˝a-
ków, informatycy musieli przeprogra-
mowaç system, np. opuszczenie kur-
tyny przeciwpo˝arowej po 30 sekun-
dach, a nie po 60, jak w pierwszym
wariancie, zresztà, zgodnym z nor-
mami przeciwpo˝arowymi. Jednak te
normy sà ró˝nie interpretowane. My
nie protestowaliÊmy, zdajàc si´ na
ich doÊwiadczenie i wiedz´. Obser-
wowałem prac´ stra˝aków. To zna-
komici profesjonaliÊci. Wiedzà, co
robià, a i my b´dziemy spaç spokoj-
nie. Lepiej dmuchaç na zimne.
- ZUE ma na swoim koncie prze-
budow´ ronda Grzegórzeckiego
w Krakowie oraz skrzy˝owania ulic
Dietla i StarowiÊlnej. Miałam okaz-
j´ niemal codziennie obserwowaç
t´ ostatnià budow´ i przyznam, by-
łam pod wra˝eniem. Praca od Êwi-
tu do póênych godzin nocnych
i nie doÊç, ˝e efekt znakomity, to
inwestycja oddana przed czasem.
To wielka rzadkoÊç.
- Gdyby w Polsce było inne podej-
Êcie do inwestycji, takie sytuacje nie
byłyby rzadkoÊcià. Przecie˝ skrócenie
terminu przebudowy tak strategiczne-
go skrzy˝owania opłaca si´ wszyst-
kim: kierowcom, okolicznym miesz-
kaƒcom, miastu i wykonawcy. To jest
mo˝liwe niemal na ka˝dej budowie,
pod warunkiem, ˝e inwestor zechce
zapłaciç za krótszy czas realizacji. To
sà konkretne koszty – godziny nad-
liczbowe, czasem praca w nocy. To sà
równie˝ konkretne zyski. Jednak
w naszym kraju nie ma takiego zwy-
czaju, wi´c inwestycje si´ wlokà.
- Czasem si´ wlokà, a czasem
opóêniajà, gdy wykonawca trafia
na placu budowy na niespodzian-
k´. Tak jak ZUE na skrzy˝owaniu
Dietla i StarowiÊlnej...
- Okazało si´, po pierwsze, ˝e tory
tramwajowe schodziły si´ tam w nie-
ck´. Dlaczego? ZastanawialiÊmy si´,
zostawiç ten układ, czy go przebu-
dowaç zgodnie ze sztukà, choç nikt
tego nie uwzgl´dnił w wymaganiach.
Nie mogliÊmy te˝ znaleêç odpowie-
dzi na pytanie, dlaczego asfalt tak ła-
two p´ka na tym skrzy˝owaniu. Było
gruntownie modernizowane w latach
90. SprawdziliÊmy podbudow´ do
gł´bokoÊci 40 cm. Była bez zarzutu.
KtóregoÊ dnia musieliÊmy przesunàç
rur´ pod ziemià i wtedy poznaliÊmy
odpowiedzi na te pytania. Otó˝ kie-
dyÊ w tym miejscu stały kamienice.
Wyburzono je, aby poprowadziç uli-
ce. Zostawiono jednak piwnice i to
na ich stropach opierała si´ droga.
Asfalt musiał p´kaç. ZamuliliÊmy te
podziemne komory i mamy nadziej´,
˝e w te jezdnie i tory nikt długo nie
b´dzie musiał ingerowaç.
- Zmienił si´ równie˝ układ ko-
munikacyjny w tym miejscu. Ruch
tramwajów jest płynny, przejÊcia
dla pieszych bezpieczne. Jak si´
projektuje takie rozwiàzania? Ko-
rzysta si´ ze specjalnych progra-
mów komputerowych, symulujà-
cych ruch, czy wystarczy dobry
projektant?
- Robimy to na pami´ç. Tam,
gdzie sà tramwaje, tam jest ZUE.
Wydaje mi si´, ˝e wiemy du˝o na te-
mat rozwiàzaƒ komunikacyjnych, ale
mimo to, poza Małopolskà pracuje-
my z lokalnymi projektantami. Oni le-
piej znajà swój teren i łatwiej im si´
poruszaç w urz´dach. A urz´dy to
d˝ungla, przez którà cz´sto nie mo˝-
na si´ przebiç.
- Poza Małopolskà, ZUE buduje
głównie w Warszawie...
-... w Poznaniu, w Katowicach,
w Bydgoszczy, we Wrocławiu, w Łodzi
i Szczecinie. W Warszawie przebudo-
waliÊmy torowisko w Alejach Jerozo-
limskich, wybudowaliÊmy nowà lini´
tramwajowà do Bemowa, a obecnie
przebudowujemy tras´ W-Z oraz most
Kraków - skrzy˝owanie ul. StarowiÊlnej i Dietla
Dokoƒczenie na str. 6
198820755.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin