BUDOWLANI Nr 1.2009 (nr31).pdf
(
2410 KB
)
Pobierz
untitled
BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
NR 1/2009 (31)
BUDOWLANI
STYCZEŃ - LUTY 2009
ISSN 1731-9110
W numerze m.in.:
PIERWSZY TUNEL
TRAMWAJOWY
W POLSCE
ÂWIADECTWA
ENERGETYCZNE
MA¸OPOLSKA OKR¢GOWA IZBA
IN˚YNIERÓW BUDOWNICTWA
(MOIIB) w KRAKOWIE
ul. CZARNOWIEJSKA 80
30-054 KRAKÓW
tel.: (12) 630–90–60, 630–90–61
fax: (12) 632–35–59
e-mail: map@piib.org.pl
www.map.piib.org.pl
biuro czynne poniedzia∏ek, Êroda,
piàtek 9.00-14.00
wtorek, czwartek 12.00-18.00
Adres do korespondencji:
Ma∏opolska Okr´gowa Izba
In˝ynierów Budownictwa w Krakowie
ul. Czarnowiejska 80
30-054 Kraków
Punkty Informacyjne w Tarnowie,
Nowym Sàczu i Zakopanem
udzielajà informacji
na temat dzia∏alnoÊci Izby oraz
przyjmujà wnioski o wpisanie na list´
cz∏onków MOIIB w Krakowie
Ta r nów, ul. Konarskiego 4
Terminy dy˝urów:
wtorek i czwartek
w godz. od 15.00 do 17.00.
Tel. (014) 626-47-18.
Nowy Sàcz,
ul. Kraszewskiego 44.
Te r miny dy˝urów:
wtorek w godz.: 13 - 15
piàtek w godz.: 15 - 17
dy˝ur cz∏onka OKK
czwartek w godz.: 17 - 19
Tel. (018) 441 18 59
Zakopane, ul. Nowotarska 6 IIp.
Terminy dy˝urów:
wtorki w godz. 11 - 13
Êrody w godz. 16 - 18
Tel. (018) 201-35-74.
Terminy dy˝urów:
przewodniczàcego Rady MOIIB
w ka˝dy wtorek w godz.: 15 – 16
wiceprzewodniczàcych Rady MOIIB
w ka˝dy czwartek w godz.: 16 – 17
sekretarza Rady MOIIB
w ka˝dy wtorek w godz.: 15 – 16
Okr´gowego Rzecznika
OdpowiedzialnoÊci Zawodowej
w co drugi czwartek (parzysty)
w godz.: 16 – 18
przewodniczàcego Sàdu Dyscyplinarnego
w co drugi wtorek (parzysty)
w godz.: 16 – 18
przewodniczàcego Okr´gowej Komisji
Kwalifikacyjnej w ka˝dy pierwszy
czwartek miesiàca w godz.: 15 – 16
(w sprawie skarg i wniosków)
Dy˝ur cz∏onka OKK
w ka˝dy czwartek w godz.: 15 – 18
(w Biurze MOIIB w Krakowie)
Porady prawne
w ka˝dy czwartek w godz.: 17 – 18
(dla cz∏onków MOIIB)
Sk∏ady Orzekajàce
drugie i czwarte Êrody miesiàca
(w sprawach cz∏onkowskich)
SIEDZIBA MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ
IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
PRZY UL. CZARNOWIEJSKIEJ W KRAKOWIE
CZŁONKOWIE ORGANÓW MOIIB
Prezydium Rady:
3. Franczak Zbigniew — rzecznik
4. Jastrz´bska El˝bieta — rzecznik
5. Konczewska Wiktoria — rzecznik
6. Marcjan Wac∏aw — rzecznik
7. Rasiƒski Jerzy — rzecznik
8. Wisor-Pronobis Janina — rzecznik
Okr´gowy Sàd Dyscyplinarny:
1. Rawicki Zygmunt — przewodniczàcy Rady
2. Oprocha Jerzy — wiceprzewodniczàcy Rady
3. ˚akowski Ryszard — wiceprzewodniczàcy
Rady
4. Skoplak Gra˝yna — sekretarz Rady
5. Boryczko Miros∏aw — skarbnik Rady
6. Kot Zbigniew — cz∏onek Prezydium
7. Legutki Andrzej — cz∏onek Prezydium
Okr´gowa Rada:
1. Zbigniew Domos∏awski — przewodniczàcy
2. BraÊ Zbigniew
3. Caba∏a Marek — sekretarz
4. Damijan Ryszard — wiceprzewodniczàcy
5. Dyk Krzysztof,
6. Go∏aszewski Andrzej
7. Klass Krzysztof
8. Krawczyk Jacek
9. Lysy Jerzy
10. ¸ab´dê Renata
11. Struzik Wojciech
12. Strzeboƒski Stanis∏aw
13. Szmigiel Tadeusz
14. WiÊniewski Mieczys∏aw
Okr´gowa Komisja Rewizyjna:
1. Bobulska-Pacek Irena
2. Boryczko Miros∏aw
3. Bryksy Anna
4. Dro˝d˝ Andrzej
5. Godek Jaros∏aw
6. Gogola Katarzyna
7. Guzik Gabriela
8. Janusz Krzysztof
9. Kawik Antoni
10. Knapik Adam
11. Korkowski Jerzy
12. Korniak-Figa Krystyna
13. Kot Zbigniew
14. Legutki Andrzej
15. Lisowski Franciszek
16. ¸ukasik Krzysztof
17. Majda Krzysztof
18. Majka W∏adys∏aw
19. Oprocha Jerzy
20. Potok Wies∏aw
21. Rawicki Zygmunt
22. Ry˝ Karol
23. Seweryn Krzysztof
24. Skawiƒski Jan
25. Skoplak Gra˝yna
26. Âlusarczyk Kazimierz
27. Tr´bacz-Piotrowska Ma∏gorzata
28. ˚akowski Ryszard
29. ˚u∏awiƒska Gra˝yna
Okr´gowa Komisja Kwalifikacyjna:
1. Tr´bacz Henryk — przewodniczàcy
2. Dzi´giel Boles∏aw
3. Jach Jerzy
4. ¸agan Zbigniew
5. Opolska Danuta — sekretarz
6. Turowicz Andrzej — wiceprzewodniczàcy
Delegaci na Krajowe Zjazdy PIIB:
1. Bobulska-Pacek Irena
2. CieÊliƒski Janusz
3. Domos∏awski Zbigniew
4. Dro˝d˝ Andrzej
5. Duraczyƒska Krystyna
6. Gogola Katarzyna
7. Guzik Gabriela
8. Jach Jerzy
9. Ka∏kowski Zbys∏aw
10. Kawik Antoni
11. Korniak-Figa Krystyna
12. Rasiƒski Jerzy
13. Rawicki Zygmunt
14. Skawiƒski Jan
15. Skoplak Gra˝yna
16. Su∏kowski Tadeusz
17. Szostak Józef
18. Âlusarczyk Kazimierz
1. Karczmarczyk Stanis∏aw — przewodniczàcy
2. Borsukowska Ma∏gorzata
3. Chmiel Roman
4. Chrobak Stanis∏aw
5. CieÊliƒski Janusz — wiceprzewodniczàcy
6. Duraczyƒska Krystyna
7. Dziedzic Jan
8. GabryÊ El˝bieta — sekretarz
9. Jamborski Marian
10. Kuldanek Andrzej
11. Kutyƒski Piotr
12. Moskal Krzysztof
13. P∏achecki Marian
14. Su∏kowski Tadeusz — wiceprzewodniczàcy
15. ˚akowski Jan
Okr´gowy Rzecznik OdpowiedzialnoÊci Zawodowej:
Cz∏onkowie MOIIB we w∏adzach Krajowych
Polskiej Izby In˝ynierów Budownictwa (PIIB):
1. Ka∏kowski Zbys∏aw — wiceprzewodniczàcy KR
2. Rawicki Zygmunt — cz∏onek KR
3. Skawiƒski Jan — cz∏onek KR
4. Âlusarczyk Kazimierz — cz∏onek KR
5. Korniak-Figa Krystyna — przewodniczàca KKR
6. P∏achecki Marian — wiceprzewodniczàcy KKK
7. Szostak Józef — cz∏onek KSD
1. Abrahamowicz Stanis∏aw — rzecznik - koordynator
2. Ciasnocha Andrzej — rzecznik
Szanowni Paƒstwo,
Kole˝anki i Koledzy
BUDOWLANI
Prze wod ni czà cy
MO IIB
Zyg munt Ra wic ki
SPIS TREÂCI:
W2009 rok weszliÊmy wnie najlepszych nastrojach – ogólnoÊwiatowy kryzys dotarł
tak˝e do naszego kraju idaje si´ ju˝ doÊç wyraênie odczuç wbran˝y budowlanej. Jed-
nak nie powinniÊmy załamywaç ràk, ana pewno nie zamykaç budów. Mimo cz´Êcio-
wego ograniczenia inwestycji, trzeba optymistycznie patrzeç wprzyszłoÊç – wszak
w2012 roku mamy zorganizowaç wPolsce Mistrzostwa Europy wPiłce No˝nej ido
tego czasu trzeba b´dzie wybudowaç sporo dróg iautostrad, stadionów ihoteli. Pracy
dla budowlanych nie powinno zabraknàç.
Pragn´ serdecznie podzi´kowaç za liczne ˝yczenia Êwiàteczno–noworoczne, które
napłyn´ły do naszej Małopolskiej Izby In˝ynierów Budownictwa od ró˝nych instytucji
iorganizacji, atak˝e od indywidualnych członków izby.
Wobecnym numerze biuletynu „Budowlani” przedstawiamy krótkie sprawozdania
ze spotkaƒ, które odbyły si´ pod koniec ubiegłego roku. Władze MOIIB spotkały si´
zprzewodniczàcymi stowarzyszeƒ naukowo-technicznych zbran˝y budowlanej dzia-
łajàcych wMałopolsce oraz zprzedstawicielami administracji architektoniczno–bu-
dowlanej wwojewództwie małopolskim.
Wgrudniu ub.r. odbyła si´ dwunasta sesja egzaminacyjna na uprawnienia budow-
lane. Wyniki tej sesji omawia drin˝.Stanisław Karczmarczyk – przewodniczàcy Okr´-
gowej Komisji Kwalifikacyjnej MOIIB.
Tak˝e wgrudniu wstolicy Małopolski oddano do u˝ytku pierwszy tunel tramwajowy
wPolsce. Otym wyjàtkowym obiekcie budowlanym, oinnych realizacjach komunika-
cyjnych, atak˝e orecepcie na kryzys rozmawiamy zmgr.in˝.Wiesławem Nowakiem
– prezesem Zakładów Usług Energetycznych iKomunikacyjnych Grupa ZUE
S.A.wKrakowie. Uzupełnieniem tego wywiadu jest artykuł na temat historii iperspek-
tyw tzw.Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Wbiuletynie przedstawiamy artykuł na temat modernizacji jednego zmostów za-
projektowanych przez Rudolfa Modrzejewskiego przez rzek´ Missisipi wNowym Or-
leanie oraz drugà cz´Êç artykułu dotyczàcego zagro˝eƒ ikorzyÊci wynikajàcych ze
swoistej symbiozy miasta ijego rzeki, na przykładzie Krakowa iWisły.
Tych, którym dała si´ we znaki recesja gospodarcza na rodzimych budowach, byç
mo˝e zainteresujà informacje na temat uznawania kwalifikacji zawodowych wAustrii.
Wspominamy tak˝e ojubileuszu 60-lecia Małopolskiego Oddziału Polskiego Zwiàzku
In˝ynierów iTechników Budownictwa.
Na koniec dodam, ˝e po 30 numerach zdecydowaliÊmy si´ na mo˝e mało radykal-
nà, ale jednak zmian´ tzw.layoutu wnaszym biuletynie. Prosimy PT Czytelników
oewentualne uwagi.
Tam, gdzie sà tramwaje, jest te˝ ZUE . . . . . . .4-6
Priorytet dla komunikacji zbiorowej . . . . . . .7-13
Co w Krajowej Radzie? . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Kalendarium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Trudne poczàtki za nami . . . . . . . . . . . . . . . . .16
O dobrej współpracy na przyszłoÊç . . . . . . . . .17
Na koniec roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Honorowe Odznaki PIIB
dla działaczy małopolskich . . . . . . . . . . . . . . .19
Kto mo˝e potwierdzaç praktyki? . . . . . . . . . . .20
Slalom in˝ynierów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
BHP w teorii i praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Zmieniony regulamin . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Gratulacje dla Jubilata . . . . . . . . . . . . . . . .23-26
Miasto i rzeka (2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27-29
Zwyrazami szacunku
ikole˝eƒskimi pozdrowieniami
Nowe ˝ycie mostu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30-33
Zygmunt Rawicki
przewodniczàcy Rady MOIIB
Obowiàzkowe ubezpieczenie OC
- podsumowanie 2008 roku . . . . . . . . . . . .34-35
„Budowlani” – Biuletyn Ma∏opolskiej Okr´gowej Izby In˝ynierów Budownictwa
Redaguje: Zygmunt Rawicki
Rada Programowa Biuletynu MOIIB Budowlani:
RAWICKI Zygmunt (MOIIB) – przewodniczàcy, BRYKSY Anna (SITK RP) – cz∏onek, DRZY˚D˚YK W∏odzimierz (SITWM)
– cz∏onek, KORNIAK – FIGA Krystyna (PZITS) – cz∏onek, MALINOWSKI W∏adys∏aw (SITPNiG) – cz∏onek
PASICH Halina (PZITB) – cz∏onek, RY˚ Karol (ZMRP) – cz∏onek, WINCENCIK Krzysztof (SEP) – cz∏onek
Wydawca – Ma∏opolska Okr´gowa Izba In˝ynierów Budownictwa
30–054 Kraków, ul. Czarnowiejska 80, tel. 0–12 630–90–60, 630–90–61
Ok∏adka: Stacja Politechnika - tunel szybkiego tramwaju
Okładka zamykajàca: Tunel szybkiego tramwaju
Nakład 10200 egzemplarzy
Publikowane w Biuletynie „Budowlani“ artykuły prezentujà stanowiska, opinie i poglàdy ich autorów.
Redakcja zastrzega sobie prawo do adjustacji tekstów i zmiany tytułów.
Sprawna likwidacja szkody . . . . . . . . . . . . . . .36
In˝ynier budownictwa w Austrii . . . . . . . . .37-38
Szkolenia dla członków MOIIB . . . . . . . . . . . . .39
Âwiadectwo energetyczne
- pytania i odpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . .40-42
STYCZE¡ - LUTY 2009
4
TEMAT MIESIÑCA: PIERWSZY TUNEL TRAMWAJOWY W POLSCE
Tam, gdzie sà tramwaje,
jest te˝ ZUE
Rozmowa z mgr. in˝. Wiesławem Nowakiem,
prezesem Zarzàdu Zakładów Usług Energetycznych i Komunikacyjnych
Grupa ZUE S.A. w Krakowie
- Czy Pan wie,
˝e w´zeł komuni-
kacyjny – rondo
Mogilskie wraz
z tunelem szyb-
kiego tramwaju
w Krakowie, który
konsorcjum ZUE,
Budostal 5, MP
Mosty oddało do
u˝ytku ponad
miesiàc temu –
w plebiscycie
czytelników jed-
nej z gazet regio-
nalnych, został
okrzykni´ty Suk-
cesem Roku
2008? Czy czuje
si´ Pan ojcem
sukcesu?
- Nie, nie wiedziałem o tym plebis-
cycie, ale jest mi bardzo miło usły-
szeç taki werdykt. Tym bardziej, ˝e
tunel był jednym z najtrudniejszych
technicznie i technologicznie zadaƒ,
z jakimi musiały si´ zmierzyç Zakła-
dy Usług Energetycznych i Komuni-
kacyjnych. A działamy na rynku od
1991 r. i nic, co dotyczy tramwajów,
nie jest nam obce.
- Tunel szybkiego tramwaju jest
pierwszym tego typu obiektem
w Polsce. Czy dlatego to była trud-
na inwestycja, ˝e ˝adna firma
w kraju nie ma doÊwiadczeƒ w tej
dziedzinie i wszystkiego trzeba si´
uczyç na własnych bł´dach?
- Najwi´ksza trudnoÊç polegała na
tym, ˝e koƒczyliÊmy inwestycj´, któ-
ra ciàgn´ła si´ od ponad 30 lat. Naj-
starszy z odziedziczonych po po-
przednikach odcinków liczył sobie
trzy dekady, najmłodszy 1,5 roku,
a sami dobudowywaliÊmy pozostałe
Skrócenie terminu jest
mo˝liwe niemal na ka˝dej
budowie, pod warunkiem,
˝e inwestor zechce zapła-
ciç za krótszy czas reali-
zacji. To sà konkretne
koszty – godziny nadlicz-
bowe, czasem praca
w nocy. To sà równie˝
konkretne zyski. Jednak
w naszym kraju nie ma ta-
kiego zwyczaju, wi´c in-
westycje si´ wlokà.
centymetrze. Nieoczekiwane prze-
dłu˝enie prac, a całe zadanie trzeba
było skoƒczyç w 14 miesi´cy.
- Opinia publiczna była na bie-
˝àco informowana o przesuni´-
ciach w odbiorze tunelu. Powo-
dem były zastrze˝enia stra˝y po˝a-
rnej. Sprostanie jakim wymogom
sprawiło wykonawcom takà trud-
noÊç, ˝e trzeba było kilku podejÊç
do odbioru?
- Nic takiego si´ nie stało. Spros-
taliÊmy bardzo wyÊrubowanym nor-
mom odnoÊnie oddymiania i wenty-
lacji oraz systemu przeciwpo˝arowe-
go, choç to nie było proste. Na Za-
budowle i konstrukcje. Pierwszy od-
cinek pod Dworcem Głównym w kie-
runku ul. Rakowickiej i Lubomirskie-
go to był jeszcze tunel jednokomoro-
wy, obecnie buduje si´ tylko dwuko-
morowe. Poszczególne etapy projek-
towali ró˝ni projektanci, według ró˝-
nych norm, realizowali ró˝ni wyko-
nawcy, cz´sto majàc ÊwiadomoÊç,
˝e nie b´dà koƒczyç tej inwestycji....
Trzeba było te stare konstrukcje
z ró˝nych okresów doprowadziç do
stanu u˝ywalnoÊci i dostosowaç do
współczesnych norm. Na tym pole-
gała główna trudnoÊç. Poza tym tra-
fialiÊmy na przeszkody, których si´
nie spodziewaliÊmy. Podam przy-
kład: na Êcianach tunelu sprzed 30
lat poło˝ono warstwy specjalnej far-
by, która miała je uchroniç przed ko-
rozjà, grzybami itd. Nie mo˝na jej
było usunàç za pomocà ˝adnego
preparatu chemicznego. Wszystko
trzeba było sfrezowaç centymetr po
mgr in˝.
Wiesław Nowak
STYCZE¡ - LUTY 2009
TEMAT MIESIÑCA: PIERWSZY TUNEL TRAMWAJOWY W POLSCE
5
chodzie przygotowuje si´ projekt,
a potem przeprowadza symulacje –
np. po˝arów. Projekt wtedy si´ po-
prawia i realizuje. My mieliÊmy kon-
strukcj´ i to do niej musieliÊmy do-
braç urzàdzenia tak, aby były speł-
nione wszystkie normy. Pomógł nam
Instytut Techniki Budowlanej, który
wykonał symulacje i na podstawie
ich wyników opracowaliÊmy systemy
oddymiania i wentylacji. Jednak stra-
˝acy sprawdzali najczarniejsze sce-
nariusze, nawet na wypadek ataku
terrorystycznego i kilku po˝arów
w tunelu jednoczeÊnie. Opóênienia
w oddaniu tunelu do u˝ytku wynikały
z faktu, ˝e na skutek zaleceƒ stra˝a-
ków, informatycy musieli przeprogra-
mowaç system, np. opuszczenie kur-
tyny przeciwpo˝arowej po 30 sekun-
dach, a nie po 60, jak w pierwszym
wariancie, zresztà, zgodnym z nor-
mami przeciwpo˝arowymi. Jednak te
normy sà ró˝nie interpretowane. My
nie protestowaliÊmy, zdajàc si´ na
ich doÊwiadczenie i wiedz´. Obser-
wowałem prac´ stra˝aków. To zna-
komici profesjonaliÊci. Wiedzà, co
robià, a i my b´dziemy spaç spokoj-
nie. Lepiej dmuchaç na zimne.
- ZUE ma na swoim koncie prze-
budow´ ronda Grzegórzeckiego
w Krakowie oraz skrzy˝owania ulic
Dietla i StarowiÊlnej. Miałam okaz-
j´ niemal codziennie obserwowaç
t´ ostatnià budow´ i przyznam, by-
łam pod wra˝eniem. Praca od Êwi-
tu do póênych godzin nocnych
i nie doÊç, ˝e efekt znakomity, to
inwestycja oddana przed czasem.
To wielka rzadkoÊç.
- Gdyby w Polsce było inne podej-
Êcie do inwestycji, takie sytuacje nie
byłyby rzadkoÊcià. Przecie˝ skrócenie
terminu przebudowy tak strategiczne-
go skrzy˝owania opłaca si´ wszyst-
kim: kierowcom, okolicznym miesz-
kaƒcom, miastu i wykonawcy. To jest
mo˝liwe niemal na ka˝dej budowie,
pod warunkiem, ˝e inwestor zechce
zapłaciç za krótszy czas realizacji. To
sà konkretne koszty – godziny nad-
liczbowe, czasem praca w nocy. To sà
równie˝ konkretne zyski. Jednak
w naszym kraju nie ma takiego zwy-
czaju, wi´c inwestycje si´ wlokà.
- Czasem si´ wlokà, a czasem
opóêniajà, gdy wykonawca trafia
na placu budowy na niespodzian-
k´. Tak jak ZUE na skrzy˝owaniu
Dietla i StarowiÊlnej...
- Okazało si´, po pierwsze, ˝e tory
tramwajowe schodziły si´ tam w nie-
ck´. Dlaczego? ZastanawialiÊmy si´,
zostawiç ten układ, czy go przebu-
dowaç zgodnie ze sztukà, choç nikt
tego nie uwzgl´dnił w wymaganiach.
Nie mogliÊmy te˝ znaleêç odpowie-
dzi na pytanie, dlaczego asfalt tak ła-
two p´ka na tym skrzy˝owaniu. Było
gruntownie modernizowane w latach
90. SprawdziliÊmy podbudow´ do
gł´bokoÊci 40 cm. Była bez zarzutu.
KtóregoÊ dnia musieliÊmy przesunàç
rur´ pod ziemià i wtedy poznaliÊmy
odpowiedzi na te pytania. Otó˝ kie-
dyÊ w tym miejscu stały kamienice.
Wyburzono je, aby poprowadziç uli-
ce. Zostawiono jednak piwnice i to
na ich stropach opierała si´ droga.
Asfalt musiał p´kaç. ZamuliliÊmy te
podziemne komory i mamy nadziej´,
˝e w te jezdnie i tory nikt długo nie
b´dzie musiał ingerowaç.
- Zmienił si´ równie˝ układ ko-
munikacyjny w tym miejscu. Ruch
tramwajów jest płynny, przejÊcia
dla pieszych bezpieczne. Jak si´
projektuje takie rozwiàzania? Ko-
rzysta si´ ze specjalnych progra-
mów komputerowych, symulujà-
cych ruch, czy wystarczy dobry
projektant?
- Robimy to na pami´ç. Tam,
gdzie sà tramwaje, tam jest ZUE.
Wydaje mi si´, ˝e wiemy du˝o na te-
mat rozwiàzaƒ komunikacyjnych, ale
mimo to, poza Małopolskà pracuje-
my z lokalnymi projektantami. Oni le-
piej znajà swój teren i łatwiej im si´
poruszaç w urz´dach. A urz´dy to
d˝ungla, przez którà cz´sto nie mo˝-
na si´ przebiç.
- Poza Małopolskà, ZUE buduje
głównie w Warszawie...
-... w Poznaniu, w Katowicach,
w Bydgoszczy, we Wrocławiu, w Łodzi
i Szczecinie. W Warszawie przebudo-
waliÊmy torowisko w Alejach Jerozo-
limskich, wybudowaliÊmy nowà lini´
tramwajowà do Bemowa, a obecnie
przebudowujemy tras´ W-Z oraz most
Kraków - skrzy˝owanie ul. StarowiÊlnej i Dietla
Dokoƒczenie na str. 6
Plik z chomika:
kafri31
Inne pliki z tego folderu:
BUDOWLANI NR 5.2009 (nr35).pdf
(2497 KB)
BUDOWLANI Nr 3.2009 (nr33).pdf
(3443 KB)
BUDOWLANI Nr 2.2009 (nr32).pdf
(2203 KB)
BUDOWLANI Nr 1.2009 (nr31).pdf
(2410 KB)
BUDOWLANI Nr 4.2009 (nr34).pdf
(1136 KB)
Inne foldery tego chomika:
2007
2008
2010
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin