scenariusz 2.doc

(45 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć . Dzieci czteroletnie

Blok tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

Temat dnia: Pyszne ciasto owocowe

Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:

poruszam się w rytm muzyki,

ćwiczę narządy mowy,

sprawnie kroję owoce,

przygotowuję wspólnie z grupą ciasto owocowe,

czerpię radość ze wspólnej pracy,

planuję przyjęcie, wiem, co należy po kolei zrobić, aby przyjęcie się udało,

umiem policzyć, ilu będzie gości i ile nakryć przygotować,

umiem nakryć do stołu, znam nazwy sztućców,

biorę udział w przyjęciu i znam zasady zachowania się przy stole,

sprzątam po przyjęciu wraz z innymi dziećmi,

naśladuję czynności związane z pieczeniem ciasta.

Przebieg zajęć:

I.                    Zajęcia poranne

·                     „Mało nas” – zabawa ruchowa w kole, ze śpiewem.

Mało nas

Mało nas, mało nas do pieczenia chleba,

tylko nam, tylko nam... (imię) tu potrzeba.

Dwoje dzieci trzyma się za ręce i obraca w koło. Osoba, której imię wypowiadają, dołącza do nich, po czym wymienia imię następnego dziecka. Jeżeli w grupie jest kilkoro dzieci o tym samym imieniu, wszystkie dołączają do koła. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci są już w kole.

CD Utwory... cz. 1 – „Mało nas do pieczenia chleba” (nr 25), „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka”, oprac. M. Bogdanowicz, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005, s. 29

 

· „Pieczemy ciasto” – zabawa logopedyczna. Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę. Języczek, posiadający ogromny talent do pieczenia i gotowania, postanawia upiec przepyszne ciasto. Nauczyciel opowiada, demonstruje poszczególne ćwiczenia i kontroluje poprawność ich wykonania przez dzieci.

 

PIECZEMY CIASTO

Wkładamy do miski:

jajka – wysuwamy i cofamy język,

cukier – wysuwamy i cofamy język.

Ucieramy – oblizujemy szeroko otwarte usta.

Wkładamy masło – wysuwamy i cofamy język.

Dodajemy jeszcze rodzynki – wysuwamy i chowamy język.

Kosztujemy, czy wszystko dodaliśmy – mlaskanie.

I oblizujemy łyżkę – podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę.

Przekładamy ciasto do tortownicy wysuwamy i chowamy język.

Ciasto w piecu rośnie – praca policzków (nadymanie).

Wyciągamy ciasto z pieca – wysuwamy i chowamy język.

Ale ono jest bardzo gorące – dmuchamy.

Kosztujemy – poruszamy buzią (żucie).

Zostały nam okruszki:              – na ustach oblizujemy wargi,

                                                        – w kącikach ust – język na boki,

                                                        – na ząbkach – oblizujemy ząbki.

Bardzo nam smakowało to ciasto – cmokamy.

 

I. Rutkowska-Błachowiak, „Gimnastyka buzi na wesoło. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci”, Bonami Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Poznań 2000, s. 15

 

II Zajęcia główne

·                     „Ciasto owocowe” – wspólne robienie ciasta. Nauczyciel zaprasza dzieci do przygotowanych wcześniej stolików, na których znajdują się miseczki z owocami oraz puste miseczki, plastikowe nożyki, tarki, deski do krojenia. Opowiada dzieciom, że wspólnie zrobią dziś najłatwiejsze ciasto na świecie. Dzieli dzieci na zespoły. Przedszkolaki z jednego zespołu kroją owoce lub ścierają je na tarkach, następnie wrzucają do pustej miseczki. W tym czasie dzieci z drugiego zespołu układają na dnie brytfanny biszkopty, tak aby nie było pomiędzy nimi żadnej przerwy. Na biszkoptach dzieci ostrożnie układają pokrojone lub starte owoce. Na koniec nauczyciel delikatnie zalewa wszystko tężejącą galaretką owocową i wstawia do lodówki. Wszyscy czekają aż galaretka zastygnie całkowicie. Następnie jedzą przygotowane przez siebie ciasto.

 

miękkie owoce: gruszki, śliwki lub morele – obrane i bez pestek, jabłka do ścierania na tarce, plastikowa tarka, plastikowe nożyki dla każdego dziecka, brytfanna, biszkopty, galaretka owocowa, miseczki, łyżki, talerzyki i łyżeczki

 

II.                 Zajęcia popołudniowe

·                     „Planujemy i urządzamy przyjęcie dla misiów” – przygotowanie przyjęcia.

 

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola”, WSiP, Warszawa 2004, scenariusz 1, s. 161; lalki i misie, stoliki; krzesełka – tyle, ile jest dzieci; serwetki, kubeczki, łyżeczki, klocki (ciastka) – tyle, ilu jest gości; kasztany (czekoladki) – trzy razy więcej niż lalek i misiów razem; ziarna białej fasoli (cukierki) – cztery razy więcej niż gości

 

·                     „Pieczemy ciasto” – zabawa naśladowcza przy melodii „Mało nas do pieczenia chleba”. Dzieci chodzą w dużym kole wiązanym i przy akompaniamencie z płyty śpiewają: Mało nas, mało nas do pieczenia ciasta…

Między zwrotkami podczas przygrywek dzieci zatrzymują się i naśladują rękami czynności związane z pieczeniem ciasta, np. podczas pierwszej przygrywki „sypią mąkę”, w czasie drugiej przygrywki „wbijają jajka”, w czasie trzeciej „ugniatają lub mieszają ciasto”.

Za każdym razem gdy pojawia się melodia piosenki, dzieci, śpiewając, podają sobie ręce i krążą dookoła w kole wiązanym.

CD Utwory… cz. 1 – „Mało nas do pieczenia chleba” (nr 25)

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin