zabawy.zimowe.doc

(42 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna

                                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

                                         

 

                       Opracowanie książki M.Mazurek - ,,Co robimy w zimie?”.

 

Cel ogólny: poznajemy bezpieczne zabawy zimowe .

 

Temat tygodnia: Bezpieczeństwo zabaw na śniegu

 

Litera tygodnia: E, e

 

Tematy do rozmów z dziećmi:

Na czym jeździmy po śniegu i lodzie? Gdzie można jeździć na nartach, łyżwach, sankach?

Jak bawimy się w zimie? Co to znaczy bezpieczne zabawy na śniegu? Gdzie można bezpiecznie jeździć na sankach, łyżwach, sankach? Co można ulepić ze śniegu?

 

                                 OBSZARY  EDUKACYJNE

 

 

I  Poznanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja przyrodnicza:

1. Obserwowanie śladów pozostawionych na śniegu przez człowieka oraz zwierzęta leśne

    i ptaki.

      Cel operacyjny: - dziecko rozróżnia ślady na śniegu.

2. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.

       Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że duży mróz, często padający śnieg, wiejący wiatr

                                     oraz ślizgawica to zjawiska związane z aktualną porą roku (zimą). k

 

Działalność matematyczna:

1. Tworzenie zbioru trzyelementowego  (czteroelementowego) przez dokładanie jednego

    elementu  (różniącego się kolorem wielkością…) do wcześniej poznanego zbioru.

    Przeliczanie elementów w nowym zbiorze.

        Cel operacyjny: - dziecko potrafi tworzyć zbiory, potrafi przeliczać elementy.

2. Dokonywanie coraz dokładniejszej oceny ciężaru, ciężki – cięższy, lekki – lżejszy.

    Cel operacyjny: - dziecko porównuje ciężar przedmiotów.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:          

1. Obserwowanie własnej mimiki w lusterku.

           Cel operacyjny: - dziecko potrafi wyrażać treści przekazywane przez niewerbalne

                                          środki wyrazu (mimikę).

2. Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego podczas wypowiedzi w kręgu

    dyskusyjnym.

            Cel operacyjny: - dziecko zna pojęcia związane ze zabawami na śniegu:

                                          jazda na nartach, sankach, łyżwach, lepienie bałwana…

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym.

            Cel operacyjny: - dziecko potrafi czekać na swoją kolej podczas wypowiedzi.

2.Wykazywanie zainteresowań książką ,,Co robimy w zimie?”.

             Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać nową książkę.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Dobieranie w pary takich samych obrazków.

            Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje jednakowe obrazki.

2. Wsłuchiwanie się odgłosy dochodzące z otoczenia (przy zamkniętych oczach – skupianie

    się na dźwięku) i nazywanie czynności, które powodują ich powstawanie (pukanie do

    drzwi, zamykanie drzwi, dzwonienie dzwonkiem…)

             Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje dźwięki z otoczenia.

 

Program czytania:  (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i przez chłopców,

    od tyłu, każdej strony przez inne dziecko... samodzielnie lub ze wsparciem nauczycielki

    książki ,,Co robimy w zimie?”.

               Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę ,,Co robimy w zimie?

                                            w różny sposób.

2. Urodziny litery „E,e

              Cel operacyjny: dziecko wie, jak wygląda litera „E, e ”, potrafi ją czytać.

 

Program pisania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1. Pisanie po  śladzie lub ze wzorem swojego imienia.

              Cel operacyjny: dziecko pisze po śladzie lub ze wzorem swoje imię.

2. Pisanie litery sztaludze sztaludze E, e na sztaludze (po śladzie) – 4 latki.

              Cel operacyjny: dziecko (4- letnie) pisze na sztaludze literę „E, e”.

                                            

Edukacja zdrowotna:

1. Przestrzeganie zakazu zabawy na sankach, nartach, łyżwach w pobliżu ulicy.

                Cel operacyjny: - dziecko rozumie niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu ulicy

2. Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”

                 Cel operacyjny: -dziecko potrafi rozgrzewać się w razie przemarznięcia

                                              (rozcieranie zmarzniętych miejsc)

 

II  Nabywanie  umiejętności poprzez działanie

 

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenek ,,Panie bałwanie”, „Marsz zimowy”, Tak się zachmurzyło”

                Cel operacyjny: - dziecko zna słowa piosenki, potrafi zaśpiewać I zwrotkę.

2. Rozpoznawanie znanych piosenek po nuconym fragmencie.

                Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje znane piosenki.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. Lepienie z plasteliny bałwanka.

               Cel operacyjny: - dziecko posługuje się plasteliną (lepi z niej kule).

2. „Bałwanek z wydzieranki’

                Cel operacyjny: - dziecko wydziera z białego papieru.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych – załącznik.

2.Zabawy ruchowe: ,,Jeździmy na łyżwach”, „Sanna”, Jazda na nartach”, „Zabawa w śnieżki”

 

III  Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

        Wspólnocie.

 

Edukacja społeczno-moralna:

1.Dochodzenie do samodzielności w rozbieraniu i ubieraniu się.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi się ubrać i rozebrać.

2. Wspólne z nauczycielką porządkowanie zabawek po skończonej zabawie.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi sprzątać zabawki.

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Odnoszenie się do dzieci z uczuciem miłości, troskliwości, opiekuńczości, życzliwości…

                  Cel operacyjny: - dziecko poznaje dobro jako wartość.

 

 

Zabawy:

1.Zabawy konstrukcyjne: - wznoszenie budowli z klocków drewnianych.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozwijać wyobraźnię twórczą.

2.Zabawy tematyczne.

                  Cel operacyjny: - dziecko potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi

3.Zabawa w dowolnie wybranym przez siebie kąciku.

                   Cel operacyjny: - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce.

4.Zabawa dydaktyczna:

        "Co schowałam?” – dziecko zapamiętuje nazwy schowanych zabawek.

5. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:

     „Złoty medal miłości" - nagroda za myślenie o innych. Odznaczenie medalem osoby,

                                           która okazała komuś bardzo dużo serca.  

6. Zabawa relaksacyjna

„ Papierowe śnieżki” -  grupa podzielona na dwa zespoły, które stoją naprzeciwko siebie.

                                      Dzieci ugniatają gazetę tworząc kulki. Następnie uderzają rękoma

                                       w kolana i rzucają się kulkami . Na przerwę w muzyce każdy

                                      otrzepuje się ze śniegu. Pomoce: arkusz gazety dla każdego dziecka.            

7.Zabawa integrująca: - ,,Witaj Olu...”, „Wszyscy są …”

 

Załączniki:

-          zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

-          tekst piosenek

 

Literatura:

1.M.Mazurek - ,,Co robimy w zimie?”.

2.K. Wlaźnik- ,,Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.

3.U. Smoczyńska-Nachtmann -,,Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.

4. ,,ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z podstawą Programową Wych. Przedszk. dla  przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002r., poz18)

                

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin