Małgorzata Łatkowska
grupa wiekowa : 6 – latki
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA NAUCZYCIELA STAŻYSTY
Temat : „W królestwie liter.”
Cele :
dzieci będą:
- doskonaliły umiejętność czytania
- koncentrowały uwagę, pamięć, zdolności skojarzeniowe
- doskonaliły umiejętność tworzenia i odczytywania sylab, nazywania liter
- kształciły umiejętność identyfikacji obrazu graficznego z konkretem i rysunkiem
Środki dydaktyczne :
- koperty ze znaczkiem dziecka z sylabami imienia
- dowolny podkład muzyczny
- piłka
- litery wycięte z folii samoprzylepnej
- kartoniki z nazwami przedmiotów i zabawek z sali
- wizytówki z imieniem każdego dziecka
- kartoniki z sylabami
- ołówki
Metody :
- zadania stawiane do wykonania
- globalnego czytania Ireny Majchrzak
- pedagogika Marii Montesorii
- aktywizująca Edwarda de Bono
Przebieg :
1. „Wizytówki.” – zabawa ruchowo – sylabowa
Na sali rozłożone są koperty ze znaczkiem każdego dziecka. Dzieci odnajdują swoją kopertę, układają swoje imię z sylab, umieszczają swoją wizytówkę w dowolnym miejscu w sali. Stają przy swojej wizytówce, nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania.
2. „Wymień nazwę” – zabawa tematyczna
Dzieci ustawione w kole. Dzieci podają sobie piłkę. Gdy muzyka milknie dziecko, które trzyma piłkę otrzymuje od n – lki literę, przykleja ją na bluzkę i wymienia nazwę przedmiotu rozpoczynającą się daną literą (są tylko cztery rodzaje liter: a, k, l, z)
3. „Bal liter” – zabawa ruchowa
Dzieci z przypiętymi literami zapraszają pozostałe do tańca w kole wg poleceń n – lki:
a) wasze imię zaczyna się na tą literę
b) wasze imię kończy się tą literą
c) wasze imię ma w środku tę literę
4. „Znajdź słowo”
Dzieci otrzymują po jednym kartoniku z nazwą sprzętu lub zabawki z sali. Szukają przedmiotu, którego nazwę otrzymały i umieszczają przy nim kartonik. N – lka sprawdza poprawność wykonanego zadania.
5. „Loteryjka z imionami” – zabawa fonetyczna
Dzieci odszukują w sali swoje wizytówki, siadają z nimi przed tablicą. Otrzymują ołówki. Nauczycielka przypina na tablicy rzeczownik. Dzieci, w których imieniu występują litery z tego rzeczownika skreślają je na swojej wizytówce. To dziecko, które pierwsze skreśli wszystkie litery swojego imienia – wygrywa i jest nagradzane brawami.
6. „Zabawa sylabami”
Dzieci otrzymują kartoniki z rzeczownikami. N – lka pokazuje kartonik z sylabą i dopowiada do niej drugą sylabę np. sza – fa. Dziecko, które ma kartonik z tym napisem klaszcze w ręce.
7. „Mycie” – zabawa relaksacyjna
Dzieci siedzą w kole jedno za drugim tak, aby mogły dotykać pleców kolegi palcami. Nauczycielka mówi wierszyk, a dzieci palcami naśladują czynności, o których mowa w wierszu, wykonując lekki masaż :
Mama córkę myła ( głaskanie pleców kolegi)
Żeby czysta była ( rozcieranie pleców okrężnym ruchem dłoni)
Myła długie włosy (dwoma palcami kreślenie linii wzdłuż pleców)
Plecy szorowała ( przesuwanie czubków palców w poprzek pleców)
Gdy wszystko umyła ( przesuwanie otwartych dłoni po całych plecach)
Brzuszek masowała (obejmowanie kolegi od tyłu i masowanie brzucha)
Chociaż piana szczypie ( lekkie szczypanie całych pleców)
Trochę w małe oczy ( rysowanie na plecach małych kółeczek)
Dziewczynka nie płacze ( delikatne opukiwanie pleców opuszkami palców)
Tylko rączki moczy ( opukiwanie pleców otwartymi dłońmi)
Żeby były czyste, prania się nie bały ( trzymanie za nadgarstki i klaskanie w dłonie)
Mamusi w sprzątaniu zawsze pomagały ( klaskanie w dłonie kolegi)
8. Zakończenie.
Dzieci ustawione w kole, maszerują, śpiewają piosenkę pt. „Mam 6 lat”
Literatura :
Majchrzak Irena „Wprowadzenie dziecka w świat pisma”, WSiP, Warszawa 1995
Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja. Maj 2004 nr 5 (32)
ambrozja69