TEMAT ZAJĘCIA: Zabawy matematyczne – zdobywamy „Dyplom Mądrej Główki”
Þ doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1 – 6;
Þ utrwalenie znajomości pojęć wielkości przedmiotów od najmniejszego do największego, pojęcia „para”, nazw kolorów;
rozwijanie zainteresowania znakami graficznymi symbolizującymi liczbę;
Þ rozpoznawanie figur geometrycznych, nazywanie ich, umiejętne manipulowanie;
Þ rozumienie i rozróżnianie lewej i prawej strony ciała;
Þ kształtowanie logiki myślenia, umiejętności pokonywania trudności;
Þ zgodne współdziałanie dzieci podczas pracy w zespołach.
wiersz „Pranie” i „Pajacyk”, zagadki o zwierzętach, wyrazy do zagadek, emblematy (pary skarpet), sznurek do bielizny, klamerki, cyfry, pudełko, kolorowe kulki, figury geometryczne w kopertach, kwiaty z brystolu, motyle, obrazki od najmniejszego do największego dla każdego dziecka, dyplomy.
1. Przywitanie rodziców
2. Zaproszenie dzieci do wspólnych zabaw matematycznych – ustalenie zasad zdobywania punktów za wykonane zadania, zapowiedź niespodzianki – możliwości zdobycia „Dyplomu Mądrej Główki”.
3. Zabawa „Pranie” - wysłuchanie wiersza, dobieranie i rozwieszanie na sznurku skarpetek do pary wg wzoru, umiejętne manipulowanie klamerkami, przeliczanie liczebnikami porządkowymi, umieszczenie cyfr od 1 – 6..
Zrobiłam porządki, zrobiłam pranie,
Czeka mnie tylko skarpetek rozwieszanie.
Tu kolorowe, tutaj w paseczki,
tu całe białe, a tu w gwiazdeczki.
Wszystkie skarpetki tak wymieszane.
Sama już nie wiem , czy są dwie takie same.
4. Zabawa „Zaczarowane pudełko” - losowanie kolorowych kulek przez każde dziecko, losowanie kulek prawą ręką, dobieranie się parami wg koloru kulek, zabawa ruchowa do piosenki „Chodź do mnie”.
5. Zabawa „Kolorowy pajacyk” – zadanie w parach, dzieci wyciągają z kopert figury geometryczne, nazywają poszczególne figury, zaproszenie dzieci do ułożenia obrazka z figur wg instrukcji zawartej w wierszu; uważne słuchanie wiersza przez dzieci.
Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada
Popatrzcie jak sprawnie mozaikę układa
Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty,
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych
No i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały.
6. Zabawa „Zgadnij, jaka to figura?” – zadanie z udziałem rodziców; ustawienie 6 krzeseł i zaproszenie chętnych rodziców do zabawy, wręczenie rodzicom kopert, a dzieciom figur, które muszą narysować palcem na plecach rodziców. Każde dziecko rysuje figurę, rodzic zgaduje, pokazuje wybraną figurę z koperty, porównuje z dzieckiem i nazywają swoją figurę. Zabawę można powtórzyć.
7. Zabawa „Zagadki z krainy zwierząt” – zadanie w 4 zespołach; dzieci dobierają się w zespoły po 6 osób wokół kwiatów ułożonych na podłodze, na kwiaty przyfruwają motyle z zagadkami, rozwiązanie przez cały zespół zagadek czytanych przez nauczycielkę, dzieci dobierają odpowiedni wyraz do rozwiązania zagadki. Zabawa ruchowo – naśladowcza : naśladowanie ruchem, głosem żabę, kota, pszczołę, konia.
Nie chodzą, lecz skaczą, Często w polu ciągnie pług
nad stawem mieszkają. kopytami stuka w bruk.
Gdy wieczór zapadnie Kowal w kuźni go podkuwa,
na głosy kumkają. (żaby) on po cukier łeb wysuwa.(koń)
Ma cztery łapki, ogonek, dwa Brzęczą sobie i fruwają, wonne
uszka. Gdy śpi, podobny jest do kwiaty odwiedzają. Kiedy przejdzie
kłębuszka. Gdy się obudzi, zawoła mina zła, plaster miodu słodycz da.
· Miau! Zimą przy piecu wciąż by Zgodnie żyją przyjaciółki,
się grzał. (kotek) zawsze pilne, małe... (pszczółki)
8. Zabawa „Układamy obrazki” - praca indywidualna dzieci przy stolikach; układanie i przyklejanie obrazków od najmniejszego do największego, zachowanie kierunku od lewej do prawej strony, umieszczenie cyfr pod obrazkami.
9. Zakończenie zajęcia – podsumowanie pracy dzieci, podliczenie punktów, ogłoszenie wyników, wręczenie dzieciom niespodzianki „Dyplomu Mądrej Główki”
Zabawa przy muzyce – taniec pajaców (dla dzieci starszych)
Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy przy muzyce. „To będzie taniec pajaców”.
Dzieci wykonują znane im ruchy pajaca w takt muzyki. „Pajacom zepsuły się prawe
ręce” – mówi nauczycielka. Dzieci z rozbawieniem przyjmują tę propozycję
i próbują wykonywać ruchy pajaca, nie poruszając prawą ręką. W dalszym ciągu
zabawy nauczycielka sugeruje zepsucie się lewej nogi, potem prawej ręki i lewej
ręki. Za każdym razem pajace powracają do stanu wyjściowego; są naprawione.
„Mały guzik – duży guzik” – dobieranie par przeciwstawnych.
Przed dzieckiem kładziemy duży guzik i prosimy o wyszukanie małego, kładąc
płaski, prosimy o wypukły itd.Dziecko samo dobiera guziki, starając się utworzyć
jak najwięcej par przeciwstawnych.W zabawie udział bierze kilkoro dzieci.
Na sygnał układają pary przeciwstawne. Wygrywa dziecko, które miało
najwięcej par.
Zabawa „Sokole oko”
Bierzemy kilka guzików i obrysowujemy je (mogą to wykonać dzieci).
Następnie prosimy dziecko, by umieściło guziki na odpowiednim miejscu.
Zabawa w schowany klocek
Celem tej zabawy jest utrwalenie przez dzieci znajomości relacji: klocki mają
ten sam kolor. Wszystkie klocki są umieszczone w woreczkach lub pudełkach.
Każde dziecko z zamkniętymi oczyma wybiera dowolny klocek, a następnie
szuka drugiego, którego długość jest równa długości pierwszego klocka.
Po otwarciu oczu stwierdzają, że wybrane przez nich klocki mają ten sam kolor.
Co spada, a co nie?
Na blacie stolika leżą różnorodne, odpowiednio dobrane przedmioty: metalowy
klucz, kasztan, metalowa przykrywka do słoika, szklana butelka, wata, ptasie
pióro, kawałek styropianu, karta papieru, kawałek folii aluminiowej, kamyk.
Zachęcamy dzieci, aby wystąpiły w roli wiatru. Stojąc z jednej strony stołu
dmuchają na leżące na stole przedmioty. Obserwują, jak jedne z nich spadają
na podłogę, inne zaś nie. – Co się stało?
Zabawa badawcza „Mierzymy czas”
...
ambrozja69