Miłkowski, Machcewicz Historia Hiszpanii.txt

(1289 KB) Pobierz
TADEUSZ MIŁKOWSKI, PAWEŁ MACHCEWICZ
HISTORIA HISZPANII
WROCŁAW • WARSZAWA • KRAKÓW
ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH
WYDAWNICTWO


Okładkę i wyklejkę projektował
JACEK SIKORSKI
Wydanie publikacji dofinansowane przez 
Komitet Badań Naukowych
22G
Redaktor Wydawnictwa
RYSZARD SZLAGOR
Redaktor techniczny
RYSZARD ULANECKI
Mapy wykonał
MICHAŁ CHWISZCZUK Copyright by Zaklad 
Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wroclaw 1998
Wydanie pierwsze ISBN 
83-04-04403-X
Printed in Poland



WSTĘP
 



NAPISANA dla wydawnictwa Ossolineum 
Historia Hiszpanii jest drugim w polskiej historiografii całościowym 
opracowaniem dziejów tego kraju. Pierwsze ukazało się 150 lat temu 
(Tadeusz Dziekoński, 1852/53). Polska, podobnie jak Hiszpania leżąca na 
kresach Europy, w XVI w. stała się jedną z największych europejskich 
potęg, w tym samym czasie Hiszpania stworzyła pierwsze imperium 
światowe. W ciągu następnych wieków oba państwa przeistoczyły się w 
zacofane, peryferyjne kraje Europy. Joachim Lelewel, po raz pierwszy w 
dziejach światowej historiografii podejmując badania porównawcze, dokonał 
analizy podobieństw rozwoju i upadku naszych dwóch narodów (1831). Ze 
względu na nowość i oryginalność ujęcia jego Paralela historyczna 
zyskała popularność w Europie i została przetłumaczona na kilka języków. 
Lelewel jednak zbyt słabo znał historię Hiszpanii, aby jego tezy odnoszące 
się do tego tak bliskiego, lecz odmiennego od Polski kraju były trafne.
Zajmijmy się jednak podstawowymi kwestiami spornymi dotyczącymi 
historii samej Hiszpanii. Tak się składa, że są to te same problemy, które 
odróżniają historię Polski i Hiszpanii. Czy można mówić o historii jednej 
Hiszpanii, czy raczej o dziejach wielu Hiszpanii? Kiedy powstała Hiszpania? 
Najwięksi historycy hiszpańscy mieli w tych kwestiach odmienne zdania. 
Americo Castro uważał, że Hiszpania narodziła się dopiero po zakończeniu 
rekonkwisty, a co najwyżej rok tysięczny (koniec dominacji muzułmańskiej) 
jest jej początkiem. Claudio Sanchez Albornoz był przekonany, że punktem 
wyjścia historii Hiszpanii był podbój Półwyspu Iberyjskiego przez Rzym. 
Francuski historyk Bartolome Bennassar redagując Historię Hiszpanów 
uznał, że zaczyna sirfona w okresie wizygockim.
W moim przekcflaniu na Półwyspie Iberyjskim, scalonym terytorialnie 
po raz pierwszy przez Rzym, uformowała się w ciągu kilkuset lat 
cywilizacja ściśle związana z metropolią. Wizygoci podjęli na nowo próbę 
zjednoczenia Półwyspu Iberyjskiego, którą zakończyli (wypierając 
Bizancjum z południa) na niecałe sto lat przed muzułmańską inwazją. W 
odróżnieniu od Hiszpanii Rzymskiej państwo Wizygotów było ograniczone 
tylko do Półwyspu Iberyjskiego (poza skrawkiem terytorium na południu 
Francji). Jego mieszkańcy wyznawali tę samą religię, posługiwali się 
powszechnie zrozumiałą zwulgaryzowaną formą łaciny i podlegali temu 
samemu prawu (wprowadzonemu, co prawda, dopiero na pół wieku przed 
upadkiem wizygockiego państwa). Na pozostałych obszarach zachodniej 
Europy podobne uwarunkowania do-


prowadziły do powstania zjednoczonych (przynajmniej kulturowo i 
językowo) narodów. Islamski podbój położył kres temu procesowi na 
Półwyspie Iberyjskim. Zdaniem współczesnych hiszpańskich nacjonalistów 
była to pierwsza z przyczyn tego, że Hiszpania pozostała niedokończona 
(„inacabada").
W chrześcijańskich państewkach, które prowadziły wojnę z muzułmana-
mi, ukształtowały się odmienne języki, zwyczaje, prawa. Odcięte od siebie 
przez prawie 400 lat społeczności chrześcijańskie (nawet sąsiadujące doliny 
pirenejskie, aż do XI w., mogły utrzymawać kontakty tylko poprzez Francję) 
znalazły się pod wpływem francuskim lub ludów zamieszkujących niedo-
stępne górskie tereny, na których się schronili. Były to ludy, które nie uległy 
ani Rzymianom, ani Wizygotom i przyjęły bardzo późno chrześcijaństwo 
(Asturowie, Kantabrowie, Baskowie). W XI w. zaczęto w Prowansji 
określać chrześcijańskiego mieszkańca Półwyspu Iberyjskiego mianem 
„espanol" (czyli Hiszpan). Nazwa ta nie była używana przez tych, do 
których się odnosiła, nazywali oni siebie Aragończykami, Kastylijczykami, 
Asturyj-czykami itd., a gdy podejmowali wspólne działania, mówili „my 
chrześcijanie".
Wraz z postępami rekonkwisty niektóre różnice zaczęły się zacierać 
przede wszystkim dzięki ekspansji języka kastylijskiego, który wyparł ara-
goński, asturyjski i mozarabski. Jednak języki galicyjski i kataloński nie tylko 
przetrwały, lecz rozprzestrzeniły się na nowe obszary (Portugalia, 
Walencja). Władcy chrześcijańskich państw próbowali je kilkakrotnie zjed-
noczyć w ramach różnych konfiguracji, co udało się dopiero Izabeli i Fer-
dynandowi. Poza unią pozostała jeszcze Portugalia, która skończyła rekon-
kwistę na 200 lat przed Kastylią i jej rozwój od tego momentu przebiegał w 
odmienny sposób niż Kastylii. Gdy w 1580 r. i Portugalia znalazła się pod 
panowaniem Filipa II wydawało się, że proces unifikacji Półwyspu Iberyj-
skiego uległ zakończeniu.
W momencie największego kryzysu imperium hiszpańskiego (1640) 
Portugalczycy postanowili wykorzystać sytuację i odzyskali niepodległość. 
Podobne działania podjęte przez Katalończyków zakończyły się 
niepowodzeniem. Wojna o koronę hiszpańską pomiędzy Burbonami i 
austriackimi Habsburgami podzieliła ponownie Hiszpanię. Katalonia, 
Aragonia i Walencja, z wielu powodów niechętne francuskiej dynastii, 
poparły stronę, która przegrała i w ramach represji zostały pozbawione 
własnych praw.
W wojnie o niepodległość przeciwko armiom Napoleona walczyli miesz-
kańcy wszystkich regionów Hiszpanii. Wydawało się, że to doświadczenie 
scementuje kraj. Jednak centralizacyjna polityka liberałów doprowadziła w 
XIX w. do poparcia przez większość Basków i znaczną część Kataloń-
czyków reakcyjnego pretendenta do tronu (Carlosa), który gwarantował im 
zachowanie autonomii. Zwycięzcy liberałowie odebrali ostatnie przywileje, 
jakie posiadały Nawarra i Kraj Basków, jednak fenomen federalizmu i poja-
wienie się nacjonalizmu katalońskiego i baskijskiego wyraźnie wykazały, że 
Hiszpania może być zunifikowana tylko przy użyciu siły. Co z takiej próby 
unifikacji podjętej przez generała Franco wyniknęło, opowie w zakończeniu 
tej pracy jej współautor.
Tadeusz Miłkowski


CZĘŚĆ PIERWSZA
TADEUSZ MIŁKOWSKI
OD POCZĄTKU DZIEJÓW PÓŁWYSPU IBERYJSKIEGO 
DO INWAZJI NAPOLEOŃSKIEJ (1808)


I. HISZPANIA W 
PREHISTORII I 
STAROŻYTNOŚCI



UWARUNKOWANIA 
GEOGRAFICZNE
PÓŁWYSEP IBERYJSKI jest odgrodzony od 
sąsiednich ziem przez Pireneje i morza (jednak zarówno góry, jak i Cieśnina 
Gibraltarska nie stanowiły, nawet w czasach prehistorycznych, przeszkody 
nie do przebycia). Wnętrze kraju, przedzielone pasmami górskimi, nie 
posiada żadnej centralnej arterii komunikacyjnej, co powoduje rozbicie 
Hiszpanii na wiele izolowanych od siebie ośrodków. Połowę Półwyspu 
Iberyjskiego zajmuje meseta, płaskowyż osiągający średnio 600 m 
wysokości. Razem z górami meseta obejmuje 3/5 powierzchni Półwyspu 
Iberyjskiego.
Góry oddzielają centralne części Półwyspu Iberyjskiego od wybrzeży, 
dlatego najlepszą komunikację z wnętrzem Półwyspu zapewniają doliny 
rzek: Gwadalkiwiru (spławnej do Kordoby), Gwadiany (spławnej do 
Meridy) i Ebro. Góry utrudniają także komunikację wewnątrz Półwyspu. 
Pasmo Guadarrama dzieli mesetę na dwie części, oddzielając tym samym 
dorzecze Duero od dorzecza Tagu. Góry Toledo oddzielają dolinę 
Gwadiany od doliny Tagu, Sierra Morena stanowi barierę pomiędzy 
Gwadalkiwirem a Gwadianą. Wszystkie te ograniczenia komunikacyjne 
warunkowały rozwój Półwyspu Iberyjskiego aż do czasów współczesnych.
Na cały Półwysep spada średnio około 1000 mm deszczu rocznie, 
najbardziej suche są wybrzeża południowe (śródziemnomorskie i 
atlantyckie) i wschodnie (śródziemnomorskie), północne (atlantyckie) 
wybrzeże Półwyspu otrzymuje dużą ilość opadów. Ze względu na brak 
wody, do produkcji rolniczej nadają się prawie wyłącznie tereny w dolinach 
rzek.
PREHISTORIA PÓŁWYSPU IBERYJSKIEGO
Epoka kamienna
Człowiek wytwarzający narzędzia z kamienia, który przywędrował naj-
prawdopodobniej z Afryki, pojawił się na terenie dzisiejszej Hiszpanii okoła 
1000000 lat p.n.e. Najstarsze szczątki człowieka na Półwyspie Iberyjski^ (i 
w całej Europie), znalezione w roku 1996 i 1997, pochodzą z jaskini 
Atapuerca w prowincji Burgos. Datuje się je wstępnie na około 780 000 lat 
p.n.e. Badacze hiszpańscy uważają, że może tutaj chodzić o wspólnego 
przodka homo sapiens i neandertalczyka, i nadali mu nazwę homo 
antecessor.
Wcześniejsze znaleziska w tej samej okolicy, dotychczas uznawane za 
najstarsze szczątki człowieka w Hiszpanii, datuje się na 250000 lat p.n.e..



a fragmenty kości wskazują na prekursora neandertalczyka. Pozostawione 
przez tego człowieka narzędzia świadczą o jego afrykańskim pochodzeniu 
(choć, nie wiadomo czemu, część hiszpańskich archeologów neguje moż-
liwość kontaktów z Północną Afryką).
Resztki neandertalczyka występują na całym obszarze Półwyspu Iberyj-
skiego i pochodzą z lat 100000-35000 p.n.e. Zwyczaje pogrzebowe 
neandertalczyka wskazują na to, że był istotą wierzącą w życie 
pozagrobowe.
Około 40000 lat p.n.e. na Półwyspie Iberyjskim pojawił się homo 
sapiens w postaci bardzo zbliżonego antropologicznie do współczesnych 
ludzi „człowieka z Cro-Magnon". Zostało po nim wspaniałe malarstwo 
jaskiniowe, którego szczyt przypadł na okres pomiędzy 15000 a 10000 lat 
p.n.e. (Altamira i wiele innych jaskiń na obszarze kantabryjsko-
akwitańskim). Ludzie ci polowali na wielkie zwierzęta, które stały się ich 
podstawowym pożywieniem.
W wyniku wielkich zmian klimatycznych w końcu ostatniego 
(czwartego) zlodowacenia doszło od około 10000 lat p.n.e. do stopn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin