SILNIK dane.doc

(53 KB) Pobierz
SILNIK

SILNIK

 

Zapłon samoczynny, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Silnik typu AHF

Średnica cylindra    79,5 mm

Skok tłoka    95,5 mm

Pojemność skokowa    1896 cm3

Stopień sprężania    19,5

Ciśnienie sprężania

-    nominalne    2,5...3,1 MPa

  minimalne    1,9 MPa

-    dopuszczalna różnica między cylindrami    0,5 MPa

Moc maksymalna    81 kW (110 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej    4150 obr/min

Moment maksymalny    235 N×m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego    1900 obr/min

 

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny

Luz zaworów do kontroli

faz rozrządu    0 mm

Fazy rozrządu

-    otwarcie zaworu ssącego    16° po ZZ

-    zamknięcie zaworu ssącego    25° po ZW

-    otwarcie zaworu wydechowego    28° przed ZW

-    zamknięcie zaworu wydechowego    19° przed ZZ

Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Oznaczenie wałka rozrządu / znakiem „38A” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem „DE” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej

-    naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego

    mimośrodowo

-    wymiana / co 60 000 km

 

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją)

Termostat / umieszczony po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej

-    temperatura początku otwarcia    85°C

-    temperatura pełnego otwarcia    105°C

-    skok minimalny zaworu    7 mm

Wentylator(y)

-    wersje bez klimatyzacji / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/

    /100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem

-    wersje z klimatyzacją / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, lewy o mocy

    60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek

    290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik

-    temperatura włączenia

    -    1. prędkości    92...97°C

    -    2. prędkości    99...105°C

-    temperatura wyłączenia

    -    1. prędkości    84...91°C

    -    2. prędkości    91...98°C

Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego    140...160 kPa

 

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym

Ciśnienie minimalne oleju (w temp. 80°C)

-    na biegu jałowym    0,1 MPa

-    przy 2000 obr/min    0,2 MPa

Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego    1,2 MPa

Czujnik ciśnienia oleju / wkręcony we wspornik filtru oleju

-    napięcie zasilania    12 V

-    ciśnienie rozwarcia styków    0,07 MPa

-    oznaczenie / kolorem brązowym

Filtr oleju / wymienny, VAG

 

Układ zasilania / wtryskowy, z doładowaniem turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany elektronicznie, zawierający:

-    zbiornik paliwa,

-    filtr paliwa,

-    filtr powietrza,

-    turbosprężarkę,

-    chłodnicę powietrza doładowanego,

-    zawór przepustnicy powietrza,

-    zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza,

-    pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej,

-    wtryskiwacze,

-    czujnik temperatury cieczy chłodzącej,

-    czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego,

-    przepływomierz powietrza,

-    czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej),

-    czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego,

-    czujnik położenia pedału przyspieszenia,

-    czujnik początku wtrysku,

-    czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej),

-    czujnik położenia pedału sprzęgła,

-    regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej),

-    zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej),

-    zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),

-    zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,

-    zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin,

-    zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,

-    zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,

-    świece żarowe,

-    włącznik świateł hamowania,

-    elektroniczne urządzenie sterujące,

-    katalizator utleniający w układzie wydechowym,

-    przekaźnik główny i przekaźnik świec żarowych,

-    lampkę kontrolną w zestawie wskaźników.

Filtr paliwa / Mann WK 853/3, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 30 000 km

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C37 153,  umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem, wymiana co 60 000 km

Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2075 R 700

Kolejność wtrysku    1-3-4-2

(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Ustawienie statyczne pompy / za pomocą trzpienia ustawczego

Ustawienie dynamiczne pompy / za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552

Prędkość obrotowa biegu jałowego    875...950 obr/min

Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia)    5000 ± 200 obr/min

Wtryskiwacze / zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0,17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne

Typ

-    wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4 / Bosch                0432 193 733         (0986 430 434)

-    wtryskiwacz cylindra nr 3 / Bosch                0432 193 734         (0986 430 435)

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza   

-    nominalne        19...20 MPa

-    minimalne dopuszczalne    17 MPa

Świece żarowe / ołówkowe, Bosch                0250 020 022       

-    napięcie zasilania    12 V

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy

Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami „1” i „3” złącza czujnika lub „70” i „54” złącza urządzenia sterującego)

-    przy 0°C    5000...6500 W

-    przy 10°C    3300...4500 W

-    przy 20°C    2200...3000 W

-    przy 30°C    1500...2000 W

-    przy 40°C    1000...1400 W

-    przy 50°C    700...950 W

-    przy 60°C    540...680 W

-    przy 70°C    400...500 W

-    przy 80°C    275...375 W

-    przy 90°C    200...275 W

-    przy 100°C    150...225 W

Czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego / podwójny, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z przodu po prawej stronie (na przewodzie łączącym chłodnicę powietrza z kolektorem ssącym)

Oznaczenie złącza

-    czujnik temperatury / styki „1” i „2”

-    czujnik ciśnienia / styki „3” i „4”

Napięcie zasilania (między stykami „1” i „2” złącza)    5 V

Rezystancja czujnika temperatury powietrza zasilającego (między stykami czujnika lub między stykami „13” i „25” złącza urządzenia sterującego)

-    przy 0°C    5000...6500 W

-    przy 10°C    3300...4500 W

-    przy 20°C    2200...3000 W

-    przy 30°C    1500...2000 W

-    przy 40°C    1000...1400 W

-    przy 50°C    700...950 W

-    przy 60°C    540...680 W

-    przy 70°C    400...500 W

-    przy 80°C    275...375 W

-    przy 90°C    200...275 W

Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie na wyjściu filtru powietrza

-    napięcie zasilania (między stykami „3” i „5” złącza)    12 V

-    napięcie zasilania (między stykami „1” i „5” złącza)    5 V

Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej

Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami „4” i „7” złącza pompy wtryskowej lub „53” i „76” złącza urządzenia sterującego)

-    przy 0°C    5000...6500 W

-    przy 10°C    3300...4500 W

-    przy 20°C    2200...3000 W

-    przy 30°C    1500...2000 W

-    przy 40°C    1000...1400 W

-    przy 50°C    700...950 W

Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym

-    rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” czujnika

    lub „67” i „69” złącza urządzenia sterującego)    1000...1500 W

Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik swobodnego położenia pedału

Oznaczenia styków złącza czujnika

-    czujnik położenia pedału / styki „1”, „2” i „3”

-    stycznik swobodnego położenia pedału / styki „4” i „6”

Rezystancja między stykami złącza czujnika (lub stykami złącza urządzenia sterującego)

-    „1” i „3” („24” i „23”) pedał swobodny    800...1400 W

-    „2” i „3” („11” i „23”) pedał swobodny    800...1400 W

-    „4” i „6” („12” i „25”)

    pedał swobodny        800...1200 W

    pedał wciśnięty do oporu    ¥ W

Czujnik początku wtrysku / elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra

-    rezystancja (między stykami czujnika lub „55” i „62”

    złącza urządzenia sterującego)    80...120 W

Regulator wydatku paliwa / umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora

-    rezystancja regulatora (między stykami „5” i „6” złącza

    pompy wtryskowej)    0,5...2,5 W

Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku / umieszczony w pompie wtryskowej

-    rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” złącza

    pompy wtryskowej lub „56” i „57” złącza urządzenia

    sterującego)    4,9...7,5 W

-    rezystancja czujnika (między stykami „2” i „3” złącza

    pompy wtryskowej lub „57” i „64” złącza urządzenia

    sterującego)    4,9...7,5 W

Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej

-    rezystancja zaworu (między stykami „9” i „10” złącza

    pompy wtryskowej)    12...20 W

Zawór przepustnicy powietrza / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany przez zawór elektromagnetyczny

Zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zamocowany do kolektora ssącego

-    rezystancja zaworu    25...45 W

Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony w przedziale silnika z tyłu na kolektorze ssącym

-    rezystancja zaworu    14...20 W

Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny

Zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / umieszczony z tyłu przedziału silnika po lewej stronie na przegrodzie czołowej

-    napięcie zasilania    12 V

-    rezystancja (między stykami zaworu)    14...20 W

Zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / przesuwający pierścień zmieniający warunki opływu łopatek turbiny

Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przypedale sprzęgła

-    napięcie zasilania    12 V

-    rezystancja

    -    pedał wciśnięty    maks. 10 W

    -    pedał swobodny    ¥ W

Włącznik świateł hamowania / podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca

Oznaczenia styków złącza włącznika

-    włącznik świateł hamowania / styki „1” i „4”

-    czujnik położenia pedału / styki „2” i „3”

Turbosprężarka / Garrett, o zmiennej geometrii łopatek turbiny

Ciśnienie doładowania (mierzone na III biegu

przy 1500...3000 obr/min silnika)    170...220 kPa

Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze

Elektroniczne urządzenie sterujące / umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych 1 do 52 oraz 53 do 80)

Typ / Bosch MSA 15.5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin