ABC_Fotografowania.pdf

(1578 KB) Pobierz
ABC FOTOGRAFOWANIA
ABC FOTOGRAFOWANIA
Niewiele rzeczy przybliża świat tak, jak czyni to fotografia. Dzięki niej odległe miejsca i ludzie stają się
bliscy, a nasze życie bogatsze. Często tym, co nas najbardziej porusza, jest niepowtarzalny punkt
widzenia, właściwy każdemu autorowi zdjęć. W niniejszym poradniku zamieszczony został zbiór
przykładowych fotografii, których przestudiowanie pozwoli pobudzić wyobraźnię i pomoże każdemu
odkryć własny, wyjątkowy sposób patrzenia na świat.
Wstęp do świata doskonałej fotografii .
Co decyduje o wspaniałości zdjęcia?
Chyba każdy z nas miał kiedyś okazję oglądać w galerii lub czasopiśmie jakieś zdjęcie, zastanawiając
się jednocześnie, co takiego przyciąga w nim naszą uwagę. Bo zdjęcie było po prostu dobre. Miało w
sobie coś, co zostało zrobione wyjątkowo dobrze, jednak w przypadku fotografii różnica pomiędzy
dziełem wystarczająco dobrym a wybitnym jest trudna do zdefiniowania. Tymczasem w dzisiejszych
czasach tak wielu ludzi robi zdjęcia, że sama czynność wydaje się wręcz banalna. Co więcej,
współczesne aparaty fotograficzne są tak łatwe w użyciu, że wykonanie dobrego, prawidłowo
naświetlonego zdjęcia nie jest niczym nadzwyczajnym. W rezultacie widzimy wokół siebie mnóstwo
fotografii, które, choć na ogół poprawne, często nie wyróżniają się niczym szczególnym. Ale przecież
zdarzają się i takie, które przykuwają uwagę swoją wyjątkowością. Niniejszy poradnik jest
przeznaczony dla każdego, kto pragnie zgłębić tajniki fotografii i doskonalić swój warsztat tak, by
wykonywać zdjęcia dorównujące jakością pracom podziwianym przez siebie. W kolejnych rozdziałach
będziemy zamieszczać opisy podstawowych i bardziej zaawansowanych technik, które pomogą
Państwu w zrozumieniu reguł rządzących fotografią. Znajdziecie Państwo przykładowe zdjęcia i
porównania pomiędzy zdjęciami udanymi i nieudanymi. Jeśli poświęci się odrobinę czasu na lekturę
tego poradnika i zastosuje zawartą w nim wiedzę we własnej praktyce fotograficznej, to na efekty nie
trzeba będzie długo czekać.
CZĘŚĆ PIERWSZA - Podstawowe techniki
Dobre zrozumienie trzech podstawowych czynników mających wpływ na jakość zdjęć prowadzi do
znakomitych rezultatów.
Ostrość, ekspozycja i kompozycja
Nowoczesne lustrzanki jednoobiektywowe są bardzo łatwe w użyciu. Najnowsze osiągnięcia
technologiczne, takie jak niezawodny system automatycznej ekspozycji i precyzyjne, automatyczne
ustawianie ostrości, działające nawet przy słabym oświetleniu, sprawiają, że dosłownie każdy może
robić dobre zdjęcia, niezależnie od warunków zewnętrznych. Dostępne na rynku wysokiej klasy
obiektywy o zmiennej ogniskowej także znacznie ułatwiają kompozycję wspaniałych kadrów i to
bezpośrednio w celowniku. Ponieważ trzy podstawowe czynniki warunkujące powstanie udanej
fotografii - ostrość, ekspozycja i kompozycja - są teraz całkowicie pod kontrolą, możemy się
zastanowić, dlaczego niektóre z naszych fotografii nadal nie są doskonałe. Chodzi o to, że nawet
najbardziej zaawansowane technicznie aparaty muszą być umiejętnie obsługiwane.
·
- Lustrzanka jednoobiektywowa.
·
- Autofocus - system automatycznego ustawiania ostrości.
·
- Czasy otwarcia migawki.
·
·
- Ogniskowa i kąt widzenia.
·
- Czas otwarcia migawki, liczba przysłony i czułość filmu.
·
- Wprowadzenie kompozycji i kadrowania.
Podstawowe techniki: Lustrzanka jednoobiektywowa
Lustrzanka jednoobiektywowa jest najbardziej wyrafinowanym narzędziem do robienia zdjęć
dostępnym w dzisiejszych czasach.
Ze wszystkich rodzajów aparatów dostępnych obecnie na rynku, lustrzanki jednoobiektywowe na film
o szerokości 35 mm są sprzętem niewątpliwie najbardziej popularnym wśród osób traktujących
- Przysłona.
9218368.017.png
fotografię poważnie. Łącząc wyrafinowane możliwości ze zwartą i lekką konstrukcją. lustrzanki są
doskonałymi aparatami do fotografii reporterskiej, sportowej, turystycznej, a także do robienia zdjęć
niepozowanych. Niewielkie rozmiary i wszechstronność to dwie główne zalety, dzięki którym na
lustrzankach można polegać w każdej sytuacji. Możliwość zmiany obiektywu sprawia, że możemy
robić właśnie takie zdjęcia, o jakie nam chodzi. W obecnych czasach komputerowe "mózgi" lustrzanek
jednoobiektywowych najwyższej klasy, takich jak te z serii EOS, zautomatyzowały proces
fotografowania do tego stopnia, że fotograf może skupić się wyłącznie na treści zdjęcia. Można
dosłownie zaprogramować aparat tak, aby dopasował się do panujących warunków ekspozycji. To
naprawdę duże ułatwienie, bo przecież wysublimowane piękno krajobrazu wymaga innych ustawień
niż szybkość i dynamika sportowych wydarzeń. Co więcej, polegając na nowoczesnej i precyzyjnej
technologii systemu automatycznego ustawienia ostrości, możemy uchwycić na zdjęciu te szczególne,
niepowtarzalne momenty, które najprawdopodobniej umknęłyby przy ręcznym ustawieniu.
Zrozumienie kilku podstawowych zasad fotografii pomoże nam cieszyć się wyrafinowanymi
możliwościami naszego aparatu, a co najważniejsze, robić lepsze zdjęcia.
Lustrzanka jednoobiektywowa a kompaktowy aparat fotograficzny
Wielkim udogodnieniem oferowanym przez lustrzanki jednoobiektywowe jest
ich konstrukcja, oparta o system TTL, dzięki któremu fotografująca osoba
widzi dokładnie to, co będzie utrwalone na klatce filmu. Zastosowanie
konstrukcji tego typu sprawia, że używanie obiektywów o różnych
ogniskowych jest bardzo praktyczne. Kompaktowy aparat fotograficzny ma
osobny wizjer celownika do ustawiania kadru, więc tylko w przybliżeniu
pokazuje obraz obejmowany przez obiektyw. Poza tym, jedynym sposobem
na fotografowanie z innym obiektywem jest dodanie specjalnego celownika.
9218368.018.png 9218368.019.png 9218368.020.png 9218368.001.png 9218368.002.png
Podstawowe techniki: Autofocus - system automatycznego ustawiania ostrości
Używanie autofocusu jest łatwe, jednak należy pamiętać o jego właściwej obsłudze.
Po prostu naprowadzamy ramkę autofocusu na
fotografowany obiekt.
Autofocus jest jednym z wielkich udogodnień
nowoczesnych lustrzanek jednoobiektywowych. Po
prostu naprowadzamy ramkę autofocusu na ten
element obrazu, który ma być ostry i naciskamy
spust migawki do połowy.
Obiektyw
automatycznie nastawi ostrość wybranego przedmiotu. Autofocus jest prawie zawsze szybszy i
bardziej niezawodny niż ręczne ustawianie ostrości. Ważne jest zrozumienie zasad prawidłowej
obsługi tej funkcji. Po pierwsze należy zdecydować, który element obrazu ma być ostry, a jest to
9218368.003.png 9218368.004.png 9218368.005.png 9218368.006.png
czasami trudny wybór.Poza tym, poruszenie aparatu może spowodować przesunięcie ramki
autofocusu z wybranego obiektu. Może temu zapobiec włączenie blokady ostrości, jednak ważne jest,
byśmy zawsze pamiętali o obecności ramki.
Potwierdzenie wskaźnikiem ostrości
Przed naciśnięciem spustu migawki dobrze jest upewnić się, czy zdjęcie będzie ostre. Widać to, rzecz
jasna, w celowniku. Czasami jednak, kiedy fotografujemy przy słabym oświetleniu, trudno mieć
pewność co do właściwego ustawienia ostrości. System automatycznego ustawiania ostrości okaże
się pomocny i w tej sytuacji. Warto przyzwyczaić się do sprawdzenia przed każdym zdjęciem, czy
świeci się zielona lampka wskaźnika ostrości widoczna w celowniku. To zajmie tylko chwilę, a może
oszczędzić wielu rozczarowań. Jeśli stwierdzimy, że przydałaby się nam odrobina praktyki w używaniu
systemu autofocusu, możemy poćwiczyć z aparatem bez filmu, dopóki prawidłowa obsługa stanie się
tylko kwestią intuicji.
Użycie blokady ostrości może znacznie poprawić jakość naszych zdjęć.
Blokada ostrości pomaga skomponować ujęcie.
Jeżeli główny obiekt na zdjęciu ma być w samym
centrum kadru, możemy w prosty sposób ustawić
ostrość, używając systemu automatycznego
ustawienia ostrości. Jednak co zrobić, gdy nie
chcemy aby wybrany przez nas motyw był w samym
środku zdjęcia? Na przykład, jeśli na fotografii mają
być dwie stojące obok siebie osoby, ramka
autofocusu najprawdopodobniej znajdzie się
pomiędzy nimi i ostrość zostanie ustawiona
względem tła.
Prosta funkcja zwana "blokadą ostrości" rozwiązuje
ten problem. Po prostu naprowadzamy ramkę
autofocusu na fotografowany obiekt, uruchamiamy
system autofocusu naciskając spust migawki do
połowy i komponujemy ujęcie przesuwając aparat i
trzymając spust migawki. Autofocus będzie pamiętał
prawidłowe ustawienie, dopóki spust migawki nie
zostanie zwolniony.
Funkcja blokady ostrości ułatwia również wyostrzenie obrazu przy fotografowaniu obiektów, takich jak
puste ściany lub błyszczące powierzchnie, które mogą sprawić kłopoty przy automatycznym
ustawianiu ostrości. W takim przypadku wybieramy po prostu jakiś inny przedmiot znajdujący się mniej
więcej w tej samej odległości co fotografowany obiekt, ustawiamy ostrość przy pomocy autofocusu i
trzymając spust migawki wciśnięty do połowy, wracamy do wybranego wcześniej ujęcia.
Tryby pracy One Shot i Al Servo AF
Podczas robienia zdjęć w trybie One Shot AF, migawka nie może być zwolniona dopóki ustawianie
ostrości nie zostanie zakończone. Ten tryb fotografowania stosuje się w połączeniu z blokadą ostrości.
Naciśnięcie spustu migawki do połowy zachowuje parametry ustawienia ostrości odpowiadające
wybranej odległości. Kiedy jednak fotografujemy ruchome obiekty w trybie Al Servo AF, po naciśnięciu
spustu migawki do połowy autofocus śledzi poruszający się obiekt i w sposób ciągły dopasowuje
ostrość do zmieniającej się odległości. Funkcja ta jest funkcją odwrotną do funkcji blokady ostrości.
Podstawowe techniki: Czasy otwarcia migawki
Dysponując różnymi czasami otwarcia migawki możemy kontrolować przedział czasu, w
którym światło wpada do aparatu.
9218368.007.png 9218368.008.png
Co to jest czas otwarcia migawki?
Mówiąc w skrócie, czas otwarcia migawki to czas naświetlenia
klatki filmu. Krótki czas otwarcia migawki, 1/2000 s, 1/4000 s itd,.
oznacza, że migawka pozostanie otwarta tylko przez tę krótką
chwilę. I na odwrót - dłuższy czas otwarcia migawki znaczy, że
ekspozycja będzie trwała odpowiednio dłużej. Nie dajmy się zmylić
liczbom umieszczonym na aparacie. Czas otwarcia migawki
opisany symbolem "2000" to w rzeczywistości 1/2000 sekundy -
bardzo krótko. Oznaczenie ułamka 1/ zostało dla uproszczenia
pominięte; mówimy o robieniu zdjęć z migawką "dwa tysiące" mając
na myśli czas otwarcia migawki równy "jednej dwutysięcznej
sekundy".
Dlaczego czasy otwarcia migawki są takie ważne?
Kiedy fotografujemy obiekty w ruchu przy długim czasie otwarcia
migawki, zdjęcie najprawdopodobniej wyjdzie nieostre. Nie można
jednak fotografować wszystkiego przy krótkim czasie otwarcia
migawki, gdyż wówczas ekspozycja musiałaby trwać krócej, co nie
zawsze jest możliwe ze względu na czułość filmu. Jeśli czas
otwarcia migawki jest za krótki w danych warunkach, zbyt mało
światła dotrze do filmu i zdjęcie będzie niedoświetlone. Robiąc
zdjęcia należy zawsze pamiętać o zrównoważeniu trzech następujących czynników: czasu otwarcia
migawki (jak długo światło pada na klatkę filmu), liczby przysłony (ile światła pada na klatkę filmu) i
czułość filmu (ile światła potrzebuje dany film do prawidłowej
ekspozycji).
Zrozumienie zasad postępowanie z tymi trzema parametrami jest
najważniejszym krokiem ku udanym fotografiom.
Można by sądzić, że wiedza dotycząca wspomnianych parametrów
okaże się zbędna, jeśli tylko będziemy unikać fotografowania
obiektów w ruchu. Ale nawet ograniczenie się do robienia zdjęć
nieruchomych przedmiotów nie zwalnia nas z konieczności
pamiętania o czasie otwarcia migawki. Wszystko dlatego, że aparat
może się poruszyć, jeśli nie jest zamocowany na statywie. Jeżeli w
momencie ekspozycji aparat ulegnie jakimkolwiek wstrząsom, to
obraz na zdjęciu będzie rozmazany. Mówimy wtedy o "poruszeniu"
aparatu. Jednak jeśli dobierze się wystarczająco krótki czas
otwarcia migawki, to w większości przypadków zdjęcie wyjdzie
doskonale, nawet jeśli robiła je osoba niedoświadczona.
Mechanizm migawki w aparatach EOS
Aparaty EOS posiadają pionową migawkę szczelinową z
elektromagnetycznym mechanizmem wyzwalania. Czas migawki
kontrolowany jest elektronicznie. W konstrukcji migawki wykorzystano
mechanizm z dwiema kurtynami. W stanie spoczynku (przed naciśnięciem
spustu), pierwsza kurtyna zasłania klatkę filmu, a druga jest otwarta. W
momencie naciśnięcia spustu pierwsza kurtyna otwiera się tworząc
szczelinę, przez którą światło pada na klatkę filmu. W czasie ekspozycji
druga kurtyna zaczyna podążać za pierwszą, przez co szczelina przesuwa
się naświetlając resztę klatki. Następnie pierwsza kurtyna zatrzymuje się, a
druga kurtyna zamyka się zaraz za nią kończąc ekspozycję.
9218368.009.png 9218368.010.png 9218368.011.png 9218368.012.png 9218368.013.png 9218368.014.png 9218368.015.png 9218368.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin