. ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
Środa
JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?
Ø zapoznanie dzieci z etapami powstawania książki od pomysłu autora po gotowy wytwór; wykorzystanie ilustracji i plansz; łączenie wyrazów w pary, tworzenie zdań: „Pisarz pisze”, Plastyk rysuje”, „Drukarz drukuje”, „Sprzedawca sprzedaje”, „Czytelnik czyta”; układanie zdań na temat pracy ludzi związanych z wytwarzaniem książek; wiersz T. Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę” - zachęcanie do samodzielnego czytania książek, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką; zabawa dydaktyczna „Czy znasz tę bajkę?”;
Ø wycieczka do pobliskiej księgarni w celu zapoznania się z ofertą książek dla dzieci; zwrócenie uwagi na wygląd książek, twarde i miękkie oprawy, sposób przeglądania książek, odkładania na miejsce; wybór i zakup książek do przedszkolnej biblioteczki.
Czwartek
ZAKŁADECZKI DO KSIĄŻECZKI
Ø wysłuchanie wiersza W.Badalskiej „Nad książką” ; rozmowa na temat znaczenia czytelnictwa, kształtowanie właściwego stosunku i szacunku do książki – wykonanie zakładki do swojej książki, zapoznanie z kolejnymi etapami pracy, wykorzystanie nożyczek do cięcia pasków do przeplatanki, umieszczenie zakładek w książeczkach;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych; pomoce – woreczki, kółka, doskonalenie szybkości reagowania na ulubione sygnały dźwiękowe,
Ø zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”, rozpoznawanie utworów na podstawie treści i ilustracji;
Piątek
MOJA WŁASNA KSIĄŻECZKA
Ø improwizacje melodyczne do słów „Szanuj książki” – umożliwienie dzieciom tworzenia własnej melodii do podanego tekstu; rozwijanie wrażliwości słuchowej podczas rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich, inwencji twórczej podczas tworzenia; wprowadzenie piosenki „Książeczki, bajeczki” zabawa ruchowa do piosenki;
Ø wysłuchanie wiersza B. S. Kossuth „Wielki skarb”; przybliżenie dzieciom znaczenia książek w życiu każdego człowieka; zachęcenie do stworzenia własnej książki z wymyślonym przez siebie tekstem i ilustracjami; rysowanie, malowanie wycinanie kolejnych ilustracji odzwierciedlających treść opowiadania czy bajki na kartkach papieru odpowiadających wielkości książki; wdrażanie do estetycznego wykonania pracy; dbanie o szczegóły.
Ø czytanie fragmentów ulubionych bajek i baśni z książek przyniesionych przez dzieci.
Poniedziałek
KSIĄŻECZKI Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI
Ø oglądanie książek o różnej tematyce z „kącika książki”,, dzielenie się wrażeniami z kolegami, wymiana książek z innymi, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i chęci poznawania świata, prawidłowe korzystanie książek i ich szanowanie; wprowadzenie dzieci w świat bajek i baśni; podział na książki z bajkami – Cz. Janczarski, baśniami – Ch.H. Andersen oraz poezją dla dzieci – J. Brzechwa, J. Tuwim; wysłuchanie baśni Andersena „Stokrotka”; omówienie treści, wyjaśnienia pojęcia dobro i zło na przykładzie baśni; zabawa dramowa do treści baśni – naśladowanie odczuć głównej bohaterki; karta pracy – Bohaterowie baśni;
Ø zastaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem toru przeszkód (tunel, poprzeczki); umiejętne pokonywanie przeszkód z zachowaniem bezpieczeństwa, zdrowa rywalizacja dzieci
Wtorek
KIERMASZ KSIĄŻKI
Ø wprowadzenie nowego układu tanecznego do muzyki „Galop”; utrwalanie piosenek i zabaw rytmiczno ruchowych z programu na uroczyste spotkanie z rodzicami; doskonalenie umiejętności poruszania się przy utworach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych;
Ø „Kiermasz książek” – doskonalenie działania na zbiorach równo i różnolicznych, określanie liczby elementów zbioru bez przeliczania tych elementów, podpisywanie zbiorów cyframi, praca indywidualna w kartach pracy;
Ø zabawa ruchowa „Dzieci i ptaki” oraz „Równoważnia”.
O PRZYRODZIE W KSIĄŻKACH
Ø zorganizowanie wystawki książek o tematyce przyrodniczej – albumy, atlasy, książki o zwierzętach i roślinach; prezentacja ulubionych książek o tematyce przyrodniczej z domowych biblioteczek (ulubiony fragment, ciekawostka, ilustracja, zdjęcia itp.); przekonanie dzieci o korzyściach płynących z wydawania takich książek – poznanie zjawisk niedostępnych bezpośredniej obserwacji;
Ø mali obserwatorzy przyrody – w czasie spaceru obserwowanie chmur (kolor, wielkość, kształt, przemieszczanie się), wiatru z wykorzystaniem chorągiewek (kierunek, siła) i słońca; wyciąganie wniosków z obserwacji zjawisk przyrodniczych;
Z WIZYTĄ W BIBLIOTECE
Ø wyjazd na spotkanie z panią bibliotekarką w Miejskiej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży; zapoznanie z zasadami korzystania z wypożyczalni i czytelni, przybliżenie rodzajów książek i zasad korzystania z nich, rozmowa z pracownikami biblioteki, udział w zajęciu przygotowanym przez bibliotekarkę; poznanie życiorysu H.Ch.Andersena oraz wysłuchanie baśni „Księżniczka na ziarnku grochu”; po powrocie dzielenie się wrażeniami;
Ø zabawa ruchowa „Motyle”, „Bocian i Żaby”.
MIŚ USZATEK OPOWIADA BAJKI
Ø zabawa taneczno – rytmiczna „Wężyk Hop”, „Pociąg”, ćwiczenia w sprawnym układzie w dwóch szeregach, w kole, w parach; doskonalenie poczucia rytmu, zapamiętanie kolejności kroków; utrwalenie piosenki „Książeczki, bajeczki”;
Ø inscenizacja przygotowana przez dzieci z wykorzystaniem pluszowych zabawek do wybranej bajki z książki Cz. Janczarskiego „Przygody Misia Uszatka”; stwarzanie dzieciom warunków do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami i ruchem zabawek – kukiełek, treści bajki; wyzwalanie inwencji twórczej, wiary we własne możliwości;
Ø praca plastyczna z wykorzystaniem techniki orgiami (koła) na temat „Miś Usztek”; umiejętne składanie i przyklejanie kółek, dorysowywanie brakujących elementów – nos, oczy, dbanie o estetykę pracy, właściwe wykorzystanie kleju; satysfakcja z samodzielnego wykonania pracy.
Hel53land