ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK-5l.doc

(34 KB) Pobierz

.                ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK

Środa

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

Ø        zapoznanie dzieci z etapami powstawania książki od pomysłu autora po gotowy wytwór; wykorzystanie ilustracji i plansz; łączenie wyrazów w pary, tworzenie zdań: „Pisarz pisze”, Plastyk rysuje”, „Drukarz drukuje”, „Sprzedawca sprzedaje”, „Czytelnik czyta”; układanie zdań na temat pracy ludzi związanych z wytwarzaniem książek; wiersz T. Kubiaka  „Kup mi mamo książeczkę” - zachęcanie do samodzielnego czytania książek, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką;  zabawa dydaktyczna „Czy znasz tę bajkę?”;

Ø        wycieczka do pobliskiej księgarni w celu zapoznania się z ofertą książek dla dzieci; zwrócenie uwagi na wygląd książek, twarde i miękkie oprawy, sposób przeglądania książek, odkładania na miejsce; wybór i zakup książek do przedszkolnej biblioteczki.

 

Czwartek

ZAKŁADECZKI DO KSIĄŻECZKI

Ø        wysłuchanie wiersza W.Badalskiej „Nad książką” ; rozmowa na temat znaczenia czytelnictwa, kształtowanie właściwego stosunku i szacunku do książki – wykonanie zakładki do swojej książki, zapoznanie z kolejnymi etapami pracy, wykorzystanie nożyczek do cięcia pasków do przeplatanki, umieszczenie zakładek w książeczkach;

Ø        zestaw ćwiczeń gimnastycznych; pomoce – woreczki, kółka, doskonalenie szybkości reagowania na ulubione sygnały dźwiękowe,

Ø        zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”, rozpoznawanie utworów na podstawie treści i ilustracji;

 

 

Piątek

MOJA WŁASNA KSIĄŻECZKA

Ø        improwizacje melodyczne do słów „Szanuj książki” – umożliwienie dzieciom tworzenia własnej melodii do podanego tekstu; rozwijanie wrażliwości słuchowej podczas rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich, inwencji twórczej podczas tworzenia; wprowadzenie piosenki „Książeczki, bajeczki” zabawa ruchowa do piosenki;

Ø        wysłuchanie wiersza B. S. Kossuth „Wielki skarb”; przybliżenie dzieciom znaczenia książek w życiu każdego człowieka; zachęcenie do stworzenia własnej książki z wymyślonym przez siebie tekstem i ilustracjami; rysowanie, malowanie wycinanie kolejnych ilustracji odzwierciedlających treść opowiadania czy bajki na kartkach papieru odpowiadających wielkości książki;  wdrażanie do estetycznego wykonania pracy; dbanie o szczegóły.

Ø        czytanie fragmentów ulubionych bajek i baśni z książek przyniesionych przez dzieci.

 

 

Poniedziałek

KSIĄŻECZKI Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI

Ø        oglądanie książek o różnej tematyce z „kącika książki”,, dzielenie się wrażeniami z kolegami, wymiana książek z innymi, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i chęci poznawania świata, prawidłowe korzystanie książek i ich szanowanie; wprowadzenie dzieci w świat bajek i baśni; podział na książki z bajkami – Cz. Janczarski, baśniami – Ch.H. Andersen oraz poezją dla dzieci – J. Brzechwa, J. Tuwim; wysłuchanie baśni Andersena „Stokrotka”; omówienie treści, wyjaśnienia pojęcia dobro i zło na przykładzie baśni; zabawa dramowa do treści baśni – naśladowanie odczuć głównej bohaterki; karta pracy – Bohaterowie baśni;

Ø        zastaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem toru przeszkód (tunel, poprzeczki); umiejętne pokonywanie przeszkód z zachowaniem bezpieczeństwa, zdrowa rywalizacja dzieci

 

Wtorek

KIERMASZ KSIĄŻKI

Ø        wprowadzenie nowego układu tanecznego do muzyki „Galop”; utrwalanie piosenek i zabaw rytmiczno ruchowych z programu na uroczyste spotkanie z rodzicami; doskonalenie  umiejętności poruszania się przy utworach muzycznych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych;

Ø        „Kiermasz książek” – doskonalenie działania na zbiorach równo i różnolicznych, określanie liczby elementów zbioru bez przeliczania tych elementów, podpisywanie zbiorów cyframi, praca indywidualna w kartach pracy;

Ø        zabawa ruchowa „Dzieci  i  ptaki” oraz „Równoważnia”.

 

Środa

O PRZYRODZIE W KSIĄŻKACH

Ø        zorganizowanie wystawki książek o tematyce przyrodniczej – albumy, atlasy, książki o zwierzętach i roślinach; prezentacja ulubionych książek o tematyce przyrodniczej z domowych biblioteczek (ulubiony fragment, ciekawostka, ilustracja, zdjęcia itp.); przekonanie dzieci o korzyściach płynących z wydawania takich książek – poznanie zjawisk niedostępnych bezpośredniej obserwacji;

Ø        mali obserwatorzy przyrody – w czasie spaceru obserwowanie chmur (kolor, wielkość, kształt, przemieszczanie się),  wiatru z wykorzystaniem chorągiewek (kierunek, siła) i słońca; wyciąganie wniosków z obserwacji zjawisk przyrodniczych;

 

Czwartek

Z WIZYTĄ W BIBLIOTECE

Ø        wyjazd na spotkanie z panią bibliotekarką w Miejskiej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży; zapoznanie z zasadami korzystania z wypożyczalni i czytelni, przybliżenie rodzajów książek i zasad korzystania z nich, rozmowa z  pracownikami biblioteki, udział w zajęciu przygotowanym przez bibliotekarkę; poznanie  życiorysu H.Ch.Andersena oraz wysłuchanie baśni „Księżniczka na ziarnku grochu”; po powrocie dzielenie się wrażeniami;

Ø        zabawa ruchowa „Motyle”, „Bocian i Żaby”.

 

 

Piątek

MIŚ USZATEK OPOWIADA BAJKI

Ø        zabawa taneczno – rytmiczna „Wężyk Hop”, „Pociąg”, ćwiczenia w sprawnym układzie w dwóch szeregach, w kole, w parach; doskonalenie poczucia rytmu, zapamiętanie kolejności kroków; utrwalenie piosenki „Książeczki, bajeczki”;

Ø        inscenizacja przygotowana przez dzieci z wykorzystaniem pluszowych zabawek do wybranej  bajki z książki  Cz. Janczarskiego „Przygody Misia Uszatka”; stwarzanie dzieciom warunków do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami i ruchem zabawek – kukiełek, treści bajki; wyzwalanie inwencji twórczej, wiary we własne możliwości;

Ø        praca plastyczna z wykorzystaniem techniki orgiami (koła) na temat „Miś Usztek”; umiejętne składanie i przyklejanie kółek, dorysowywanie brakujących elementów – nos, oczy, dbanie o estetykę pracy, właściwe wykorzystanie kleju; satysfakcja z samodzielnego wykonania pracy.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin