„W świecie książek”
Zajęcia w
ranku
Zajęcia
główne
Sfera aktywności
dzieci
Cele operacyjne zajęć
głównych
Zajęcia popołudniowe
popołudniowych
„Praca mrówek” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
„Wiemy, jak powstaje książka i jak należy dbać o książki” – na podstawie utworu „Skarga książki”(W. Huszcza) poszerzenie słownictwa dzieci.
„Nasze ulubione książki”- zorganizowanie w sali kącika ulubionych książek.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg metody twórczej (A. i M. Kniessów) –zestaw XII (opracowany przez R. Gałuszkę).
językowa
społeczna
zdrowotna
-wie, w jaki sposób powstaje książka i w jaki sposób należy dbać o książki, omawia drogę powstawania książek na podstawie ilustracji, odczytuje wprowadzone napisy
-jest aktywne podczas organizacji kącika
-dostosowuje ruch do muzyki, ćwiczy wykorzystując przybory (woreczki, klocki, szarfy)
„Trudne słowa”- zabawa ortofoniczna na podstawie utworu L. Marjańskiej
„Muzyka”.
„Jaka to książka?” – zagadki pantomimiczne - wyrażanie mimiką i gestem treści wierszy D. Wawiłow.
Dziecko:
-naśladuje odgłosy przyrody ożywionej
wyraża ruchem treść wybranej książki, wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas odgadywania zagadek
„Tunel"- zab. ruch. z el. czworakowania.
„Książeczka" - słuchanie piosenki odtwarzanej z taśmy magnetofonowej, zabawa rytmiczno- ruchowa przy piosence, improwizacja wokalna - śpiewanie na własną melodię podanego zdania: "Każda książka literkami, obrazkami chce przemówić do nas".
„Moja książeczka”
projektowanie i ilustrowanie " - tworzenie swobodnych tekstów do własnych rysunków, wykorzystanie techniki Freineta.
muzyczna
ruchowa
plastyczna
-wypowiada się na temat treści piosenki, wyklaskuje jej rytm, tworzy własną melodię do podanego zdania
-samodzielnie projektuje treść i wykonuje wg wzoru książeczkę, którą dowolnie ilustruje
„Bo książka to mój przyjaciel" - nauka wiersza S. Kosuth, swobodne wypowiedzi dzieci nt. "Moja ulubiona książka", ćw. "burza mózgów"- "Czy książki są potrzebne i dlaczego?"
„Bajkowe puzzle” - składanie całości obrazka.
-recytuje poznany wiersz z odpowiednią intonacją, potrafi wymienić kilka tytułów ulubionych książek, wypowiada się na temat ich treści, wypowiada się na temat pożytku płynącego z książek
-potrafi złożyć w całość obrazek przedstawiający postacie z bajek
"Przeskocz murek"- zab. ruch. z elementem skoku "
„Zakupy Ali i Tomka" - ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań z treścią z wykorzystaniem liczmanów, cyfr 0-10, znaków matematycznych wg toku matematycznego Gruszczyk - Kolczyńskiej
Aerobik - zestaw ćwiczeń gimnastycznych przy muzyce, nauka krótkiego zestawu.
matematyczna
-rozwiązuje zadania arytmetyczne wykorzystując liczmany; cyfry 0-10; znaki matematyczne "+; -, =";
-rytmicznie porusza się przy muzyce, pamięta układ ruchów
„Zakładka do książki" - wykonanie wycinanki symetrycznej z kolorowego papieru i naklejanie na karton
-samodzielnie projektuje wzór na zakładce, wycina i nakleja go na karton
"Duża piłka” - zab. ruch. z el. toczenia.
Zabawa w teatr:a) Inscenizowanie własnymi słowami znanych książek, wykorzystanie napisów zamiast dekoracji,b) Odgrywanie scenek dramatycznych: czytanie dialogów z zastosowaniem właściwej intonacji i modulacji głosu,
"Przygody Zielonej Półnutki" - opowiadanie twórcze w oparciu o ilustracje, piosenkę. Układanie nazw solmizacyjnych wg określonego wzoru z tekstu.
-potrafi własnymi słowami inscenizować znane książki, opowiadania, bajki, tworzy napisy i je wykorzystuje w zabawie
-zna treść piosenki, wie, że piosenki mają zapis nutowy
„Układamy opowiadanie” –tworzenie własnych opowiadań w oparciu o ilustracje wybranych książek.
Układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
Prace użyteczne: dokonywanie drobnych napraw zniszczonych książek
-potrafi śmiało wypowiadać się na temat własnych doświadczeń, przeżyć wynikających z kontaktów z książką
-naprawia zniszczone książki,
"Koniki" - zab. ruch. z el. biegu
„W bibliotece”- wycieczka do biblioteki publicznej, obserwacja pracy bibliotekarki; wyglądu biblioteki; wypożyczenie pozycji książkowych.
-chętnie uczestniczy w zabawach z elementami współzawodnictwa, uczy się sportowej rywalizacji
„Bajkowe postacie” - kalkowanie ulubionych postaci z bajek. Kolorowanie ich w/g własnego pomysłu
Słuchanie bajki muzycznej "Kopciuszek".
-potrafi dokładnie kalkować, dobiera odpowiednie kolory podczas kolorowania
-skupia uwagę podczas słuchania bajki, wypowiada się na temat jej treści
Hel53land