KONSPEKT ZAJĘCIA
Grupa – 5-cio latki
Temat kompleksowy- „ W krainie Smokolandii”
Temat zajęcia – „ Jaki z Ciebie dziwny smok – dowiadujemy się co to jest i jak
przeprowadza się wywiad”
Cel główny – kształcenie umiejętności zadawania pytań i udzielania konkretnej
odpowiedzi na określony temat
Środki dydaktyczne – przebranie smoka dla każdego dziecka przygotowane na
poprzednich zajęciach, mikrofon, aparat fotograficzny,
kilka ilustracji z różnych bajek, dwa arkusze grubego
papieru, farby
Sytuacja edukacyjna
Cele operacyjne
Uwagi
1. Powitanie, nawiązanie do poprzednich zajęć, przebranie się dzieci za smoki
2. Nawiązanie do tematu zajęcia
- n-l przedstawia się jako reporter przedszkolnej gazetki, który ma za zadanie przeprowadzić wywiad ze smokami
- wyjaśnienie słów: reporter, wywiad
3. Zabawa integracyjna „ Smocze imiona”
- wymyślenie dla siebie smoczego imienia i zaprezentowanie go dzieciom
4. Zabawa „ Znajdź podobnego smoka”
- przywitaj się z innym smokiem: łapą, nogą, ogonem
- znajdź smoka tej samej płci i utwórzcie 2 długie węże
- podaj rękę smokowi, którego lubisz
- poszukaj smoka o takim samym kolorze włosów i stańcie do siebie tyłem
- pokaż jak porusza się rodzina smoków, do której należysz
5. Zabawa „ Smoki o 12 głowach”
- dzieci ustawiają się i tworzą smoki o liczbie głów podanych przez n-la lub odczytując cyfrę z kartonika, wybrane dziecko przelicza i sprawdza czy dzieci ustawiły się prawidłowo
6. Zabawa „ Dogoń ogon smoka”
lub „ Przeskakiwanie przez kamyki”
7. Zabawa dydaktyczna „ Czy znasz tą bajkę” przy pomocy pytań stawianych dzieciom lub ilustracji
przykładowe pytania:
- Są smoki dobre i złe. Kto pokonał złego smoka w bajce o smoku wawelskim ?
- Pewna królewna została wygnana do lasu przez złą macochę, co tam znalazła?
- Czym zatruła się królewna Śnieżka?
- Co zgubił Kopciuszek na balu?
- Jakim zwierzątkom pomógł Szewczyk Dratewka?
8. Wywiad ze smokami przy pomocy mikrofonu - przykładowe pytania:
- Gdzie mieszkasz? Jak się czujesz? Co lubisz robić? Co lubisz jeść?
Czego się boisz? W co lubisz się bawić? Jak wygląda Twój najlepszy przyjaciel? Czy znasz jakąś królewnę itp.
Pytania zadaje n-l, później również wybrane dziecko
9. Zadanie plastyczne w grupach
„ Nasz wspólny autoportret”
- dzieci kolejno podchodzą do arkusza papieru i malują farbami
cześć smoka.
N-l dzieli dzieci na dwie grupy
10. Zakończenie
- obejrzenie prac
- pożegnanie reportera
- wręczenie dzieciom- smokom cukierka i kolorowani
1. Dzieci potrafią odpowiedzieć co robiły na poprzednich zajęciach i jaki jest temat kompleksowy ostatnich dni
2. Dzieci znają znaczenie słów: reporter, wywiad
3. Dzieci potrafią twórczo myśleć i ćwiczą pamięć
4. Dzieci uczą się spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni
- potrafią również odpowiednio zareagować na polecenia n-la
5. Dzieci potrafią przeliczać w zakresie 10
6. Dzieci ćwiczą sprawność i szybkość
7. Dzieci znają treść bajek,
potrafią wypowiadać się zdaniami złożonymi
8. Dzieci potrafią zadawać pytania i udzielać konkretne odpowiedzi, a także wypowiadają się zdaniami zlożonymi
9. Dzieci potrafią pracować w
grupie, doskonalą swe umiejętności plastyczne, potrafią zaplanować i odpowiednio dorysować odpowiedni element
Na poprzednich zajęciach dzieci wykonują dla siebie przebranie smoka
n-l ma przygotowane przykłady smoczych imion w razie kłopotów niektórych dzieci z wymyśleniem np. Babibar, Machjsmok, Mlekopij, Muzozar, Smoczuś itp
Zwrócić uwagę na bezpieczeństwo w tej zabawie
W czasie wywiadu n-l udaje, że zapisuje wypowiedzi dzieci
Wcześniej należy przygotować miejsce gdzie dzieci będą malować
opr. mgr Marzenna Domańska , Przedszkole nr 1 w Luboniu
Hel53land