Konkurs - Co wiemy o bajkach-6l.doc

(50 KB) Pobierz
Zadaniem przedszkola jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka

  Zadaniem przedszkola jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka.
     Nauczyciel wie, że dziecko w tym wieku jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki.
     Jednym ze środków oddziaływań wychowawczych jest literatura. To dzięki książkom nauczyciel może kształtować osobowość dziecka, szczególnie w zakresie problematyki moralnej, kształtowania wzorców osobowych.
     Literatura wzbudza zainteresowanie dziecka zjawiskami i przedmiotami otaczającego świata. Utwory takie dostarczają mu bowiem wiadomości o życiu ludzi, o zwierzętach, o pięknym i fascynującym świecie przyrody, o ciekawych przygodach, w których dziecko chciałoby uczestniczyć. Zainteresowanie jakie budzą książki, wzmaga aktywność umysłową.
      Przedstawione zajęcie przeprowadziłam w grupie dzieci 6 – letnich. Było ono podsumowaniem wiedzy ze znajomości bajek i książek czytanych dzieciom w różnych porach dnia. Było też uwieńczeniem akcji „Cała polska czyta dzieciom”.

Beata Zeidler

TEMAT: Konkurs - Co wiemy o bajkach?

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania tematycznie związane z bohaterami bajek

·         dziecko rozwija procesy myślenia i potrafi odpowiedzieć na zadawane pytania do zagadek

·         dziecko interesuje się ilustracjami, przedmiotami i tekstem literackim

·         dziecko odczuwa radość z udziału w konkursie wiedzy o bajkach

METODY: czynna, praktycznego działania, zabawy aktywizujące,
FORMY: indywidualne, zespołowe, zbiorowe
POMOCE:

·         literatura: "Ballada o złym czarowniku" W. Badalskiej, "Baśnie" J.CH. Andersena, "Malutka czarownica", "Królestwo baśni. 14 najpiękniejszych opowieści świata", "Czerwony Kapturek i inne bajki", "Kubuś Puchatek" A. A. Milne, "Kometa nad doliną Muminków" T. Jansson, "Pipi Pończoszanka" A. Lindgren

·         Wszelkie elementy do dekoracji sali, kukiełki (Calineczka, Czerwony Kapturek, Tomcio Paluch, świnka, czarodziej, Koziołek Matołek, Alladyn), strój Czerwonego Kapturka, 12 ilustracji przedstawiających bajki, kuferek i przedmioty w kuferku (jabłko, groch, 5 monet, zapałka, koszyczek, zwierciadełko, małe saneczki, czerwony czepek, piernik), materiał do przykrycia kuferka i kukiełek, magnetofon i nagrania Klanzy, kostka, uśmiechnięte "buźki" (około 30 sztuk),

·         dla każdego dziecka: historyjka obrazkowa o "Czerwonym Kapturku", medal

P R Z E B I E G

Pląs "Chodźcie wszyscy tu do koła" (KLANZA).
Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło,
Witamy waz wszyscy wraz , na zabawę nadszedł czas.
Prawa ręka, lewa ręka, cały tułów oraz głowa witają was.

  1. Zapoznanie dzieci z "Balladą o złym czarowniku i uwięzionej radości" W. Badalskiej

Na szklanej górze, tak wysokiej,
że trudno ją zmierzyć,
na szczycie, gdzie już nie sięgasz okiem,
żył zły czarownik na wieży.

...Co rano z wieży schodził o świcie
z ogromnym, choć pustym worem,
gdzieś przez dzień cały krążył po świecie,
a wracał późnym wieczorem.
... gdy już w komnacie ponurej stanął,
skrzynię otwierał z łoskotem,
skrzynię po same brzegi wypchaną...
Pewnie myślicie, że złotem?

Czyżby tam stały worów szeregi?
W nich perły rzadkiej piękności?
Nie! Skrzynia pełna była po brzegi
Zwyczajnej, ludzkiej radości.

Bo ten czarownik – powiem wam o tym,
Choć dziw to jest nad dziwy -
Nie dbał o złoto ni o klejnoty,
Ale na radość był chciwy.

I gdyby dłużej w świecie grasował,
To wszystka radość, by znikła.
Szczęściem się kiedyś zdarzyła owa
Historia całkiem niezwykła.

Raz, gdy do wieży wracał z wyprawy,
a wór już pełen miał prawie,
gdzieś, w jakimś domu usłyszał wrzawę,
przez okno więc zajrzał ciekawie.

A tam – zabawa! Nie byle jaka!
Dzieci gromadą wesołą
tańczą poleczkę i krakowiaka,
a radość aż kipi w koło.

Skoczył czarownik! Chciwym pazurem
radość do wora zagarnął!
Wór związał mocno suplastym sznurem,
Jak złodziej czmychnął w noc czarną.

Na wieży kufra wieko odemknął
i łupy złożył w nim swoje.
Zamknął. Wtem w skrzyni coś nagle pękło
i się rozpada na dwoje.

Od huku – wieży runęły ściany,
Taka w nim była siła!
A szklana góra - brzdęk! –
z brzękiem szklanym
na drobiny mak się skruszyła!

Radość, co w kutej skrzyni leżała,
w górę strzeliła jak raca!
Po całym świecie się rozsypała
i znów do ludzi powraca.[...]

  1. Rozniesienie i przyczepienie w sali „radości”, która była zgromadzona wokół czarownika.
  2. Spotkanie z zaproszonym gościem z bajki - Czerwonym Kapturkiem

o        Przedstawienie i rozmowa z zaproszonym gościem

o        Historyjka obrazkowa "Czerwony Kapturek" - każde dziecko samodzielnie układa historyjkę obrazkową (koperta z historyjką dla każdego dziecka) Zagadki Czerwonego Kapturka

  1. "Podaj tytuł książki?" - podawanie przez dzieci tytułu na podstawie przeczytanego fragmentu książki.
  2. Zagadki słowne - rozwiązywanie zagadek przez dzieci

o        Gdy potarł lampę zakurzoną, od razu miał rzecz wymarzoną? (Alladyn)

o        Choć uczciwym był człowiekiem, wiecie o tym sami, jego imię zawsze łączy się z rozbójnikami? (Ali Baba)

o        Na podwórku je tępiono, kto powie dlaczego? Gdy dorosło, łabędzie przyjęły je jak swojego? (Brzydkie Kaczątko)

o        Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzeszka. Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka? (Calineczka)

o        Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała? (Czerwony Kapturek)

o        Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatką zrobioną z piernika? (Jaś i Małgosia)

o        W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą, chałupkę starą i sieci nad wodą? (O rybaku i złotej rybce)

o        Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie? (Kot w butach)

o        A tego kwiatka może wcale nie ma, chociaż się w wyobraźni naszej złoci. Przez jedną noc kwitnie.... (kwiat paproci)

o        Bardzo wiele przygód maiła drewniana chłopczyna, zanim z ojcem się spotkała w ...brzuchu rekina. (Pinokio)

o        Rzadko komu tyle przygód niezwykłych się zdarza, więc na pewno znacie imię znanego żeglarza. (Sindbad)

o        Mówił, że nikogo się nie boi, gdy zechce, da radę wszystkim. Teraz smutny stoi w kącie, bo wystraszył się maleńkiej myszki (Stefek Burczymucha)

o        Bajkowe panienki nie lubią sukienki. Wszystkie wolą rybi ogon i dlatego pływać mogą (Syrenki)

o        W chatce krasnoludków mieszka prześliczna panienka... (Śnieżka)

o        Każda królewna , a tym bardziej ona uważać powinna na wrzeciona (Śpiąca Królewna)

o        Jaka postać mała jak drobna część ciała, bardzo duże kroki bez trudu stawiła? (Tomcio Paluszek)

o        Uwolniona zapluskała złocistym ogonkiem, rybaka – uszczęśliwiła, lecz nie jego żonę (Złota Rybka)

  1. "Zakryta ilustracja" - ilustracje przedstawiające bajki są zakryte, ponumerowane od 1 - 6; dziecko rzuca kostką; wylosowaną ilustrację odkrywa i krótko omawia ją.
  2. Niespodzianka Czerwonego Kapturka - "Zakryte kukiełki" - wylosowane dziecko próbuje odgadnąć co lub kogo z bajki przedstawia zakryta kukiełka.
  3. "Czarowanie" - do melodii La Bastringlo - KLANZA
  4. "Zaczarowany kuferek" - na podstawie wyciągniętych przedmiotów, określanie przez dzieci z jakiej bajki pochodzi przedmiot.
  5. Praca przy stolikach - wydzieranka z kolorowego papieru "Złota rybka". Na zakończenie.
  6. Zabawa "Gdybym był postacią z bajki, książki , to byłbym ..." - twórcze wypowiedzi dzieci.
  7. "Medal - za znajomość książek dla dzieci " - rozdanie przez Czerwonego Kapturka wszystkim dzieciom medali z napisem „Znam bajki” i narysowaną postacią z bajki.
  8. Pląs "Wszystkim dziękujemy" (Klanza)
    Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę,
    Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy.
    I w prawo, i w lewo, i w wprzód i w tył,
    Za to żeś z nami tu wspólnie był.

"……………………………………………………………………………………………………….



TEMAT: "Kopciuszek" - czy warto być miłym dla innych ludzi?

opracowała: nauczycielka mgr Edyta Wrzesińska

grupa wiekowa: 5 - 6 latki

POMOCE:
sylwety papierowe postaci z bajki, emblematy z minami (dobra, zła), dowolna muzyka z CD, skakanki (jedna dla dwojga dzieci), nożyczki, kartki, kredki, medale: "Jestem dobrym kolegą".

FORMA PRACY:
grupowa, zespołowa, indywidualna.

CEL GŁÓWNY:

·         budzenie zainteresowania literaturą dziecięcą.

CELE OPERACYJNE:

·         potrafi określić cechy charakteru postaci z bajki;

·         umie odróżnić dobro od zła;

·         wie, dlaczego warto być miłym (życzliwym) dla innych;

·         potrafi wczuć się w odgrywaną rolę.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Dzieci siedzą z nauczycielką w kole. Nauczycielka wita się z dziećmi zabawą: "Iskierka", mówiąc: "Dzień dobry" ( wszyscy trzymają się za ręce).
  2. Wprowadzenie bajki: "Kopciuszek"-
          Nauczycielka pyta, czy dzieci znają taką bajkę (dobrze jest, gdy bajka zostanie przedstawiona dzieciom wcześniej). Nauczycielka krótko opowiada bajkę, wyliczając najważniejsze wydarzenia, dzieci z nauczycielką wymieniają postaci występujące w bajce, nauczycielka w trakcie opowiadania zawiesza w widocznym miejscu ilustracje z postaciami z bajki, dzieci określają cechy charakteru tych postaci, naśladyją minami zachowanie postaci "dobra" lub "zła". Nauczycielka rozdaje dzieciom emblematy z minami, wyjaśnia co one oznaczają i prosi, by dzieci umieściły je pod właściwymi postaciami z bajki.
  3. Dzieci siadają na dywan nauczycielka pyta:

o        jak macochja i jej córki traktowała Kopciuszka?

o        czy było to właściwe zachowanie? Dlaczego?

o        dlaczegomacocha nie zabrała Kopciuszka na bal?

  1. Nauczycielka opoawiada dalszy ciąg bajki, dzieci włączają się do opowieści.
  2. Zabawa: "Wyjazd Kopciuszka na bal"- dzieci dobierają się parami, nauczycielka rozdaje im skakanki (po jednej na parę), dzieci ustalają kto jest koniem, a kto woźnicą (później zmiana): konie - kląskają, woźnice krzyczą: "wio! prr!", na hsło nauczycielki: "Pałac" wszyscy stają.
  3. Zabawa: "Witamy królewicza"- nauczycielka jest teraz królewiczem- stoi, dzieci są gośćmi zaproszonymi na bal, na hasło: "Powitanie", każde dziecko odgrywa scenkę powitania księcia.
  4. Zabawa: "Bal" - dzieci mogą dobrać się parami, mogą teą tańczyć pojedynczo, nauczycielka wyjaśnia, że na balu królewicz wybierze sobie żonę (nauczycielka chodzi między dziećmi, obserwując je), kiedy muzyka się kończy dzieci kłaniają się sobie.
  5. Dzieci siadają w kole- nauczycielka opowiada dalszą część bajki, ustala wspólnie z dziećmi co było po balu:

o        powrót z balu;

o        zgubienie pantofelka;

o        rozgłoszenie przez Herolda królewskiej wiadomości

     Nauczycielka prosi dzieci o pomoc - dzieci naśladują grę na trąbce i bębnie pomagając Heroldowi.

  1. Zabawa:"Mierzenie pantofelka" - nauczycielka jest Heroldem, prosi dzieci o pomoc-on zgubił pantofelek.Rozdaje dzieciom kartki, kredki i nożyczki, i prosi, by wykonały dla Herolda pantofelek.Dzieci stawiają stopę na kartce i odrysowują ją, później kolorują i wycinają. Po wykonaniu zadania dzieci uprzątają szybko miejsce pracy i mierzą sobie wzajemnie pantofelek ( w parach). Herold dziękuje im za dobrze wykonaną pracę.
  2. Dzieci siadaja w kole - rozmowa na temat życzliwości: nauczycielak opowiada, co było w bajce dalej:

o        pantofelek nie pasował na nogę żadnej z sióstr; pasował na nogę Kopciuszka;

o        Kopciuszek i królewicz wzięli ślub i żyli długo oraz szczęśliwie;

o        macocha i jej córki zostały same w zapomnieniu przez wszystkich.

Nauczycielka pyta:

o        czy postępowanie macochy i jej córekbyło dobre wobec Kopciuszka? Dlaczego?

o        lepiej być dobrym i miłym dla innych, czy złym i nieprzyjemnym? Dlaczego?

  1. Zakończenie - nauczycielka dziękuje za zabawę i chwali dzieci, że są dobrymi kolegami wobec siebie. choć zdarzają się przykre wypadki, to jednak wszyscy się starają i znają zasady właściwego zachowywania się wobec innych. W nagrodę wręcza dzieciom medale (papierowe): "JESTEM DOBRYM KOLEGĄ" i gratuluje wszystkim.

"

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin