Program zajęć rewalidacyjnych.docx

(21 KB) Pobierz

Celem programu jest:

ü     Rozwijanie autonomii dziecka,

ü     Poszerzenie możliwości komunikacyjnych,

ü     Zdobycie jak najpełniejszej niezależności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb / na miarę możliwości ucznia/,

ü     Kształtowanie zaradności w życiu codziennym,

ü     Uczestnictwo w różnych formach życia społecznego.

 

 

Zadania:

ü     Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolności kojarzenia, umiejętność skupiania uwagi na rzeczach i osobach,

ü     Dostrzeganie relacji między przedmiotami i zjawiskami,

ü     Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej, technicznej,

ü     Wspieranie samodzielnych działań dziecka,

ü     Umożliwienie dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań,

ü     Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka,

ü     Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ,,ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa,

ü     Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami,

ü     Umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,

ü     Umożliwienie dziecku udziału w uroczystościach przedszkolnych, przedstawieniach teatralnych,

ü     Tworzenie okazji do pełnienia ról społecznych / np. dyżurny/.

 

I. Ćwiczenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

 

1. Motoryka duża:

·        Wykonywanie w powietrzu prostych ruchów pionowych, poziomych oraz okrężnych;

·        Rysowanie w powietrzu dużych wzorów

·        Rysowanie na dużym arkuszu lasek, ślimaków, kół, fal;

·        Pełzanie i czołganie:

·        Utrzymanie równowagi w różnych pozycjach’

·        Przekraczanie przeszkód.

 

2. Motoryka mała:

·     Robienie kulek z gazet;

·     Obrysowywanie figur geometrycznych;

·     Zabawy w „grę na pianinie”, „pisanie na maszynie” itp.;

·        Lepienie z plasteliny, masy solnej;

·     Wydzieranie, gniecenie, cięcie papieru;

·     „Zabawy paluszkowe”;

·     Przekładanie, przesypywanie, przelewanie;

·     Naklejanie małych elementów.

·        Zbieranie koralików do pojemnika;

·     Nawlekanie koralików na sznurek.

·     Nauka prawidłowego trzymania ołówka

 

3. Zmniejszanie nadmiernego napięcia mięśni rąk:

·     Malowanie kulkami z waty;

·     Malowanie patyczkami do uszu.

 

II. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej:

Ćwiczenia:

·     kalkowanie prostych wzorów;

·     rysowanie po śladzie bez odrywania ręki;

·     łączenie kropek;

·     zamalowywanie małych powierzchni kredkami;

·     rysowanie labiryntów;

·     Rzuty do celu;

·     Posługiwanie się myszką komputerową;

·     Układanie puzzli.

 

III. Stymulacja rozwoju poznawczego

 

1. Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez kształtowanie umiejętności prawidłowego rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych:

·     rozpoznawanie treści obrazków;

·     różnicowanie kolorów;

·     różnicowanie prostych figur geometrycznych;

·     dobieranie jednakowych obrazków;

·     spostrzeganie różnic;

·     układanie prostych puzzli;

·     wyszukiwanie braków na obrazku;

·     układanie obrazków wg wzoru.

 

2. Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez kształtowanie umiejętności prawidłowego rozpoznawania i naśladowania dźwięków:

·     wysłuchiwanie i rozpoznawanie odgłosów otoczenia i odgłosów przyrody;

·     naśladowanie odgłosów otoczenia i odgłosów przyrody;

·     odtwarzanie przez dziecko rytmu (klaskanie, wystukiwanie);

·     dobieranie w pary wyrazów tworzących rymy.

 

3. Rozwijanie procesów myślenia

·     układanie prostych historyjek obrazkowych i opowiadanie ich;

·     dobieranie przedmiotów w pary;

·        klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wspólną cechę;

·     sekwencje czasowe;

·     Liczenie w zakresie dostosowanym do możliwości dziecka;

·     Gry planszowe;

·     Edukacyjne gry komputerowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program zajęć rewalidacyjnych

z uczniem, Miłoszem Jędraszczykiem,

w/g  Indywidualnego Programu

Edukacyjno - Terapeutycznego

na rok szkolny 2012/ 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadząca: Teresa Małecka

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin