Celem programu jest:
ü Rozwijanie autonomii dziecka,
ü Poszerzenie możliwości komunikacyjnych,
ü Zdobycie jak najpełniejszej niezależności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb / na miarę możliwości ucznia/,
ü Kształtowanie zaradności w życiu codziennym,
ü Uczestnictwo w różnych formach życia społecznego.
Zadania:
ü Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolności kojarzenia, umiejętność skupiania uwagi na rzeczach i osobach,
ü Dostrzeganie relacji między przedmiotami i zjawiskami,
ü Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej, technicznej,
ü Wspieranie samodzielnych działań dziecka,
ü Umożliwienie dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań,
ü Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka,
ü Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ,,ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa,
ü Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami,
ü Umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,
ü Umożliwienie dziecku udziału w uroczystościach przedszkolnych, przedstawieniach teatralnych,
ü Tworzenie okazji do pełnienia ról społecznych / np. dyżurny/.
I. Ćwiczenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:
1. Motoryka duża:
· Wykonywanie w powietrzu prostych ruchów pionowych, poziomych oraz okrężnych;
· Rysowanie w powietrzu dużych wzorów
· Rysowanie na dużym arkuszu lasek, ślimaków, kół, fal;
· Pełzanie i czołganie:
· Utrzymanie równowagi w różnych pozycjach’
· Przekraczanie przeszkód.
2. Motoryka mała:
· Robienie kulek z gazet;
· Obrysowywanie figur geometrycznych;
· Zabawy w „grę na pianinie”, „pisanie na maszynie” itp.;
· Lepienie z plasteliny, masy solnej;
· Wydzieranie, gniecenie, cięcie papieru;
· „Zabawy paluszkowe”;
· Przekładanie, przesypywanie, przelewanie;
· Naklejanie małych elementów.
· Zbieranie koralików do pojemnika;
· Nawlekanie koralików na sznurek.
· Nauka prawidłowego trzymania ołówka
3. Zmniejszanie nadmiernego napięcia mięśni rąk:
· Malowanie kulkami z waty;
· Malowanie patyczkami do uszu.
II. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej:
Ćwiczenia:
· kalkowanie prostych wzorów;
· rysowanie po śladzie bez odrywania ręki;
· łączenie kropek;
· zamalowywanie małych powierzchni kredkami;
· rysowanie labiryntów;
· Rzuty do celu;
· Posługiwanie się myszką komputerową;
· Układanie puzzli.
III. Stymulacja rozwoju poznawczego
1. Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez kształtowanie umiejętności prawidłowego rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych:
· rozpoznawanie treści obrazków;
· różnicowanie kolorów;
· różnicowanie prostych figur geometrycznych;
· dobieranie jednakowych obrazków;
· spostrzeganie różnic;
· układanie prostych puzzli;
· wyszukiwanie braków na obrazku;
· układanie obrazków wg wzoru.
2. Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez kształtowanie umiejętności prawidłowego rozpoznawania i naśladowania dźwięków:
· wysłuchiwanie i rozpoznawanie odgłosów otoczenia i odgłosów przyrody;
· naśladowanie odgłosów otoczenia i odgłosów przyrody;
· odtwarzanie przez dziecko rytmu (klaskanie, wystukiwanie);
· dobieranie w pary wyrazów tworzących rymy.
3. Rozwijanie procesów myślenia
· układanie prostych historyjek obrazkowych i opowiadanie ich;
· dobieranie przedmiotów w pary;
· klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wspólną cechę;
· sekwencje czasowe;
· Liczenie w zakresie dostosowanym do możliwości dziecka;
· Gry planszowe;
· Edukacyjne gry komputerowe.
Program zajęć rewalidacyjnych
z uczniem, Miłoszem Jędraszczykiem,
w/g Indywidualnego Programu
Edukacyjno - Terapeutycznego
na rok szkolny 2012/ 2013
Prowadząca: Teresa Małecka
kredora65